Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Risico op maagtorsie verkleinen
Moderator: moderatorteam
- Javierrrr
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Javier: Montero Valdueza
Merlijn: Mastin - Aantal honden: 2
Risico op maagtorsie verkleinen
Mijn briard, podenco campanero en mastin mix eten alledrie uit een voedselstandaard. Ik las op een site van een dierenkliniek, dat honden juist van de grond zouden moeten eten om het risico op een maagtorsie te verkleinen. Klinkt me een beetje vreemd in de oren, zeker bij honden van een fors formaat. Weten jullie wat de betere manier van voeren is?
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Risico op maagtorsie verkleinen
daar blijven de meningen over verschillen. De een zegt vd grond, de ander zegt uit een standaard..Javierrrr schreef:Mijn briard, podenco campanero en mastin mix eten alledrie uit een voedselstandaard. Ik las op een site van een dierenkliniek, dat honden juist van de grond zouden moeten eten om het risico op een maagtorsie te verkleinen. Klinkt me een beetje vreemd in de oren, zeker bij honden van een fors formaat. Weten jullie wat de betere manier van voeren is?
-
Lemuria
Het kan me werkelijk jeuken. Ik ken tientallen honden (waaronder de mijne) die gewoon van de grond af eten, nog nóoit een maagtorsie gezien.
- Hylos
- Zeer actief
Het enige wat ik denk dat ik er aan kan doen om het te risico te verkleinen is rust na eten/veel drinken.
Maar bij de ene hond is het op de lege maag, de andere op volle maag, de ene in rust de andere weer niet. Tsja.
Maar bij de ene hond is het op de lege maag, de andere op volle maag, de ene in rust de andere weer niet. Tsja.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Van de grond, de meest natuurlijke houding

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Amoz eet altijd liggend, dus die moet wel van de grond eten 
Ik begreep dat eerder was aangetoond dat wat beweging na het eten juist beter zou zijn dan rust in verband met het risico op maagtorsie. Mila wil altijd spelen na het eten en die laat ik dat ook gewoon doen. Amy en Amoz zijn meer van het uitbuiken.
Nou heb ik geen grote, zware honden, dus ik denk ook niet dat ze veel risico lopen op een maagtorsie.
Ik begreep dat eerder was aangetoond dat wat beweging na het eten juist beter zou zijn dan rust in verband met het risico op maagtorsie. Mila wil altijd spelen na het eten en die laat ik dat ook gewoon doen. Amy en Amoz zijn meer van het uitbuiken.
Nou heb ik geen grote, zware honden, dus ik denk ook niet dat ze veel risico lopen op een maagtorsie.
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
pom en charlie spelen ook vaak na het eten ja, ze doen maar hoor. Labradors zijn sowieso geen maagtorsie-klanten over het algemeen. Het komt wel eens voor maar echt zelden.DeDiana schreef:Amoz eet altijd liggend, dus die moet wel van de grond eten
Grootste factor is volgens mij nog altijd aanleg. Sommige rassen staan er echt om bekend.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ja precies. Bij de collie komt het volgens mij ook niet/nauwelijks voor. Ik laat ze gewoon lekker doen wat voor hen natuurlijk en goed aanvoelt.sbientje schreef:pom en charlie spelen ook vaak na het eten ja, ze doen maar hoor. Labradors zijn sowieso geen maagtorsie-klanten over het algemeen. Het komt wel eens voor maar echt zelden.DeDiana schreef:Amoz eet altijd liggend, dus die moet wel van de grond eten
Grootste factor is volgens mij nog altijd aanleg. Sommige rassen staan er echt om bekend.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Ik ook... ik ga er geen 30 km mee fietsen met een volle maag... maar ze rollen en hobbelen maar rond hoor

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
die van mij eten ook uit een standaard. Amber, nota bene degene met de kortste pootjes, heeft er beslist moeite mee om uit een bak op de grond te eten. de andere twee kunnen het wel, maar het ziet er imo gemakkelijker uit voor ze vanuit een standaard.
Ik denk overigens dat het anders is als je ze hele stukken vlees met karkas geeft, daar nemen ze vanzelf al een andere houding bij aan. Maar voor brokken dus de standaard hier.
Ik denk overigens dat het anders is als je ze hele stukken vlees met karkas geeft, daar nemen ze vanzelf al een andere houding bij aan. Maar voor brokken dus de standaard hier.
- runninggirl
- Zeer actief
Ze eten hier het liefste van de grond. Dus ik zet de bakken in de tuin neer en dan lopen ze allebei naar een eigen plek met het vlees.
-
80564M
En voor water dus ook?lucie schreef:die van mij eten ook uit een standaard. Amber, nota bene degene met de kortste pootjes, heeft er beslist moeite mee om uit een bak op de grond te eten. de andere twee kunnen het wel, maar het ziet er imo gemakkelijker uit voor ze vanuit een standaard.
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik ben dan wel weer benieuwd hoe de rassen verdeeld waren over de twee groepen. Kan zomaar zijn dat de honden die uit een standaard gevoerd werden juist de honden/rassen waren die vanuit hun bouw aanleg hebben voor torsies en dat de honden die van de grond gevoerd werden juist minder gevoelige rassen waren (en de eigenaren zich minder druk maakten en geen standaards aanschaften voor hun hond).Kruimel53 schreef:Er is een onderzoek gedaan naar maagtorsie waaruit blijkt dat honden die uit voerstandaards eten vaker een torsie hebben dan honden die van de grond eten. Torsies komen itt wat veel mensen denken het meeste voor op een lege maag, en brokken voeren geeft meer risico dan vers voeren. Je hebt het altijd over risico's en niet over zekerheden.
Zelf voer ik niet uit een standaard, maar eerlijk gezegd voer ik ook nooit uit een bak eigenlijk.
Edit: typo.
Laatst gewijzigd door Zamunda op 07 apr 2016 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
-
kooi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
- Aantal honden: 1
Ik heb een zeer uitgebreid onderzoek gelezen van een mevrouw die erop gepromoveerd is, een Belgische.
Dit naar aanleiding van de beginnende torsie van Jorla een paar maanden terug.
Sindsdien eet en drinkt ze in kleine porties, verdeeld over de dag en van de vloer. Ik verspreid het een beetje. De factor lucht schijnt belangrijk te zijn. Als ze uit de standaard of uit haar bak eet, heeft ze binnen 30 seconden alles op en komt er veel lucht mee naar binnen. Nu moet ze het hapje voor hapje doen en kan ze geen grote hoeveelheden water meer in een keer naar binnen slaan. Ook geloof ik dat beweging voor en na het eten beter voor haar is. Niet dat ze nog rent of dat we grote afstanden afleggen, dat zit er qua leeftijd niet meer in...
Tijdens de dilatatie is haar maag leeggepompt en daar kwam eigenlijk niet zo heel veel voedsel uit. Er zijn en aantal andere factoren die de kans voor haar op een torsie relatief groot maken. Vooral het gegeven dat haar vader er aan overleden is. En nu ze er al eentje gehad heeft, is de kans op herhaling 60%
Sindsdien eet en drinkt ze in kleine porties, verdeeld over de dag en van de vloer. Ik verspreid het een beetje. De factor lucht schijnt belangrijk te zijn. Als ze uit de standaard of uit haar bak eet, heeft ze binnen 30 seconden alles op en komt er veel lucht mee naar binnen. Nu moet ze het hapje voor hapje doen en kan ze geen grote hoeveelheden water meer in een keer naar binnen slaan. Ook geloof ik dat beweging voor en na het eten beter voor haar is. Niet dat ze nog rent of dat we grote afstanden afleggen, dat zit er qua leeftijd niet meer in...
Tijdens de dilatatie is haar maag leeggepompt en daar kwam eigenlijk niet zo heel veel voedsel uit. Er zijn en aantal andere factoren die de kans voor haar op een torsie relatief groot maken. Vooral het gegeven dat haar vader er aan overleden is. En nu ze er al eentje gehad heeft, is de kans op herhaling 60%
- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Vusi en Alex eten ook gewoon uit hun bak op de grond, Vusi gooit vaak een deel naast haar bak dus, ook al had ze een stadaard zou ze toch de rest van de vloer eten
Ik geloof dat DH wel gevoelig zijn voor maagtorsie... klopt dat?
... niet aan Vusi vertellen 
Ik geloof dat DH wel gevoelig zijn voor maagtorsie... klopt dat?
- Javierrrr
- Zeer actief
[/quote]
Ik ben dan wel weer benieuwd hoe de rassen verdeeld waren over de twee groepen. Kan zomaar zijn dat de honden die uit een standaard gevoerd werden juist de honden/rassen waren die vanuit hun bouw aanleg hebben voor torsies en dat de honden die van de grond gevoerd werden juist minder gevoelige rassen waren (en de eigenaren zich minder druk maakten en geen standaards aanschaften voor hun hond).
Zelf voor ik niet uit een standaard, maar eerlijk gezegd voor ik ook nooit uit een bak eigenlijk.[/quote]
Ja, vraag ik me ook af. Onderzoekers hebben nogal eens de neiging om correlatie met causaliteit te verwarren.......
Ik ben dan wel weer benieuwd hoe de rassen verdeeld waren over de twee groepen. Kan zomaar zijn dat de honden die uit een standaard gevoerd werden juist de honden/rassen waren die vanuit hun bouw aanleg hebben voor torsies en dat de honden die van de grond gevoerd werden juist minder gevoelige rassen waren (en de eigenaren zich minder druk maakten en geen standaards aanschaften voor hun hond).
Zelf voor ik niet uit een standaard, maar eerlijk gezegd voor ik ook nooit uit een bak eigenlijk.[/quote]
Ja, vraag ik me ook af. Onderzoekers hebben nogal eens de neiging om correlatie met causaliteit te verwarren.......
- Javierrrr
- Zeer actief
Ai, wat vervelend. Is de maag preventief vast laten zetten een optie? Of speelt haar leeftijd een rol?kooi schreef:Ik heb een zeer uitgebreid onderzoek gelezen van een mevrouw die erop gepromoveerd is, een Belgische.
- Javierrrr
- Zeer actief
Vanavond heb ik de voerbakken op de grond gezet, de reacties waren als volgt:
Our grand old lady, de briard van 13, keek me lichtelijk verwijtend en nietbegrijpend aan. Hoe kan ik van haar verwachten dat ze nu iets van de grond moet eten terwijl haar dat juist vroeger was afgeleerd
De mastin mix is een kiezekauw en had vandaag belangrijkere zaken dan zoiets platvloers als eten aan het hoofd en at dus niets. De JRT van onze buren is loops en hij is hevig verliefd
De podenco campanero begon te schrokken als een waanzinnige, niet normaal. Waarschijnlijk deed dit hem herinneren aan zijn vroegere straathondenbestaan
Our grand old lady, de briard van 13, keek me lichtelijk verwijtend en nietbegrijpend aan. Hoe kan ik van haar verwachten dat ze nu iets van de grond moet eten terwijl haar dat juist vroeger was afgeleerd
De mastin mix is een kiezekauw en had vandaag belangrijkere zaken dan zoiets platvloers als eten aan het hoofd en at dus niets. De JRT van onze buren is loops en hij is hevig verliefd
De podenco campanero begon te schrokken als een waanzinnige, niet normaal. Waarschijnlijk deed dit hem herinneren aan zijn vroegere straathondenbestaan
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
- Javierrrr
- Zeer actief
Domor schreef:http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 6#p6312936
En in het topic staat meer informatie.
Bedankt voor de link, ik ga het doorlezen