Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vandaag de eerste kennismaking gehad bij de schapen. Best moeilijk, het was voor mij de eerste keer sinds Oryn en ook op het veld waar ik met Oryn veel getraind en heel veel geleerd heb. Heb lang getwijfeld of ik het met Kenji überhaupt op moest gaan pakken...
... maar vandaag heeft al die twijfel weggenomen. Voor mij is er niks mooiers dan op deze manier met een hond te werken. Hem laten doen waar zijn instinct ligt. Als dan ook nog blijkt dat je hond een natuurlijke rust over zich heeft van waar uit hij werkt, is het helemaal super. Hij heeft vriend en vijand verbaasd vandaag, ik ben verschrikkelijk trots op mijn mannetje.
Ik hoop dat er nog heel veel updates gaan volgen. Ben al uitgenodigd om te komen trainen omdat Kenji het vandaag boven verwachting goed deed. Ga nog even puzzelen hoe ik dat ga doen want lichamelijk moet Kenji het ook nog kunnen trekken. Maar dat we vaker gaan schapen drijven... moge dat duidelijk zijn.
Laatst gewijzigd door Eilfy op 03 apr 2016 17:49, 5 keer totaal gewijzigd.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014) Makso's Stars op Facebook
Het is ook heel bijzonder om te doen. Ik doe redelijk wat verschillende hondensporten maar het schapen drijven staat toch wel op 1. Kenji is nu nog te jong om echt te gaan trainen, daarvoor moeten we nog een paar maanden wachten maar na wat hij heeft laten zien, denk ik dat het wel goed gaat komen
@Gijsstabij: kijk eens op de website van de BCCN (border collie club nederland) of bij de Dutch Sheepdog Society (DSDS). Er worden regelmatig trials georganiseerd en iedereen mag komen kijken. Enige nadeel is dat de trials vaak redelijk 'afgelegen' zijn qua locatie dus met OV moeilijk te bereiken of met de auto een eind rijden
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014) Makso's Stars op Facebook
Leuke blogpost en het ziet er goed uit! Ik mocht willen dat dat losgeslagen projectiel van mij zo afstand hield. De pen werd hier de eerste keren ook heel raar gevonden. Toen keek ze me aan zo van ja... en nu? Ze staan toch al in een hokkie?
Tallie schreef:Leuke blogpost en het ziet er goed uit! Ik mocht willen dat dat losgeslagen projectiel van mij zo afstand hield. De pen werd hier de eerste keren ook heel raar gevonden. Toen keek ze me aan zo van ja... en nu? Ze staan toch al in een hokkie?
Zo keek Kenji ook hahahahahaha
Sent from my iPhone using Tapatalk
Na een hele tijd geen updates, nu wel weer een nieuwtje!
Ik ben al een tijdje op zoek naar een plek om te gaan trainen. Waar ik met Oryn trainde is momenteel even geen plaats voor nieuwe hondjes en ik wilde met Kenji wel heel graag starten. Dus rondgekeken, gemaild en uiteindelijk stom toevallig uitgekomen bij Sweet Lake Shepherds. Leuk gesprek, ziet er goed uit dus donderdagochtend een keertje snuffelen om te kijken wat het is!
Heb er zin in, heb het schapen drijven enorm gemist. Hopelijk vindt Kenji het net zo leuk
Eilfy schreef:Na een hele tijd geen updates, nu wel weer een nieuwtje!
Ik ben al een tijdje op zoek naar een plek om te gaan trainen. Waar ik met Oryn trainde is momenteel even geen plaats voor nieuwe hondjes en ik wilde met Kenji wel heel graag starten. Dus rondgekeken, gemaild en uiteindelijk stom toevallig uitgekomen bij Sweet Lake Shepherds. Leuk gesprek, ziet er goed uit dus donderdagochtend een keertje snuffelen om te kijken wat het is!
Heb er zin in, heb het schapen drijven enorm gemist. Hopelijk vindt Kenji het net zo leuk
Wat leuk! Daar trainen Mojo en ik ook, alleen dan op de woensdag.
Eilfy schreef:Na een hele tijd geen updates, nu wel weer een nieuwtje!
Wat leuk! Daar trainen Mojo en ik ook, alleen dan op de woensdag.
Ik zag het al in de FB groep, leuk! Als het donderdag 'klikt' dan gaan wij waarschijnlijk op de zondag trainen. Zie ik Wen en Trigger ook wel aan het werk hoop ik, die volg ik al zo lang op facebook.
Change of plans... Klein beetje gedwongen omdat ik even vergeten was dat het donderdag multidisciplinair overleg is op m'n werk (nadeel van invalkracht zijn...)
Maar of de duvel er mee speelde kreeg ik vannacht een appje van m'n "vaste" trainer, er is voor woensdag een plekje om te trainen dus toch nog schaapjes deze week! En kom nu een keertje op een zondag bij SLS snuffelen
Sent from my iPhone using Tapatalk
Een hele tijd niet geupdate, nu toch wel weer eens tijd om dat te doen.
Inmiddels 11 lessen gehad en 2x bij vrienden bij de schapen gesnuffeld/gewerkt. Kenji snapt dondersgoed wat hij moet doen, heeft mooi balans. Mag nog iets ruimer gaan werken maar dat komt wel. We zijn begonnen met commando's en ik heb fluit-huiswerk meegekregen (wat waanzinnig hilarisch is want in het begin kwam er echt alleen maar spuug uit dat fluitje )
Op verzoek van de trainer niet teveel online geplaatst omdat hij naar aanleiding van mijn blogs met Oryn's avonturen enorm veel aanvragen kreeg voor les en hij niet op mensen zat te wachten die niet serieus met de sport aan de slag willen. Maar wel keurig overal verslag van gemaakt en da's nu leuk om terug te lezen. In les 9 een mooie fotoshoot gedaan met een vriendin.
Meer foto's op de FB pagina van Makso's Stars in Kenji's album, helaas zijn de meeste te groot voor op het forum.
Vandaag voor het eerst ergens anders getraind. Nieuw veld, nieuwe schapen. Dan is het zeker met een jonge hond altijd even kijken wat hij doet. Kenji begon met het lezen van de kudde, kijken wat voor vlees hij in de kuip had. Dat had ik hem nog nooit zo zien doen. Het mooie was dat hij vlot door had welk schaap het meeste problemen zou gaan geven, die pakte hij namelijk meteen aan! Was voor mij wel even schrikken, meestal is hij niet zo scherp op de schapen. Sterker nog, er werd mij altijd verweten dat hij zo weinig kloten had. Nou... vandaag dus niet. Al wol-tuffend kon hij dan toch aan het werk. Netjes op 12 uur, flanken waren keurig wijd vandaag en er kwam steeds meer rust in. Commando down ging goed en op het laatst met een flesje met steentjes in mijn hand om het signaal voor blokkeren net wat duidelijker te maken, ging het helemaal goed. Heerlijk getraind dus!
Filmpje:
Volgende week gaan we weer daar trainen, erg benieuwd wat hij dan gaat laten zien.
Inmiddels weer een paar maanden verder. Door zomervakantie en een aantal keer wedstrijden of andere activiteiten op zondag niet iedere week kunnen trainen maar toch weer zo'n training of 5-6 meegepakt. Kenji gaat mooi vooruit, het wordt al steeds meer samenwerken
We zijn nu vooral bezig in het leren sturen zonder woorden, dit ook omdat hij bij de aanlegtest die we op 3 oktober gaan lopen geen of niet teveel aanwijzingen mag krijgen. Verder veel balans, soms een korte outrun en een mix tussen hem zelf leren denken en laten bepalen vs. stukjes controle waarbij hij moet doen wat ik aangeef met m'n lichaam. Daardoor zijn de sessies vaak wel behoorlijk intensief. Maar het werkt wel, hij krijgt steeds meer lef en power.
Nu nog 2 trainingen tot de aanlegtest, mogelijk dat we nog een keertje op andere schapen gaan lopen maar dat is ook even afwachten wat er kan. Bij de schapen die hij vermoedelijk ook gaat krijgen bij de aanlegtest (die doen we bij de fokker van zijn vader dus we hebben daar al een keer getraind) liet hij mooie dingen zien in ieder geval.
Hier een filmpje van onze laatste training:
Het is zo leuk om te doen
Leuk om te zien!
Mag ik vragen waarom je in de eerste sessie nadat je Kenji af laat gaan steeds in zijn richting uit de schapen loopt? Is dat met een bepaalde reden?
LongFields schreef:Leuk om te zien!
Mag ik vragen waarom je in de eerste sessie nadat je Kenji af laat gaan steeds in zijn richting uit de schapen loopt? Is dat met een bepaalde reden?
Ja dat heeft een reden [SMILING FACE WITH SMILING EYES] Kenji moet zelf weer de 12 uur opzoeken als ik uit de schapen loop. Door in zijn richting te lopen dwing ik hem om dat ook vlot te gaan doen. Daarbij kan ik door iets links of iets rechts uit te stappen (of uberhaupt te bewegen) hem vragen om de come bye of de away te nemen.
Dus dubbele oefening: balans en sturen / richting. En als ik snel genoeg weg ben ook een kleine outrun
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik doe dat zelf ook regelmatig, maar niet in de situatie dat mijn hond af ligt of wacht, vandaar dat ik er even naar vroeg wat de reden was.
Dat af liggen is voor Kenji omdat hij anders veel te veel druk gaat geven en heel snel anticipeert op wat ik doe. Dus eigenlijk bedoeld om mij iets meer tijd te geven.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Vandaag hebben we de aanlegtest gelopen in Hilvarenbeek. Voor Kenji een bekend veld want daar staan de schaapjes van zijn vader. De schapen kende hij niet, na het lammerseizoen zijn ze gewisseld waardoor er nu veel nieuwe, vluchtige schapen bij zaten.
Hij begon fantastisch met mooi rustig inkomen in een goede houding maar door de trek naar de schuur (de schapen weten dat daar de rest van de kudde staat) kon Kenji ze niet houden. Vanaf dat moment zijn we gaan rommelen: kregen ze niet zo goed bij de schuur weg (hoefde ook niet gelukkig), veel renschapen dus veel onrust en maar weinig stukjes waar ik kon laten zien wat hij kan. Grotendeels ook mijn schuld want ik was stikzenuwachtig.
Dus met een wat dubbel gevoel het veld af: trots op wat hij had laten zien want hij was lekker fel, wilde heel graag en er zaten mooie stukken bij. Maar we kunnen zoveel beter en dat heb ik er niet uit kunnen halen. Ondanks dit toch wel een voldoende gekregen waarbij de keurmeesters vonden dat hij een mooie balans heeft tussen eye en beweeglijkheid en dat hij prima trainbaar is. Alleen die handler he
Morgen weer lekker trainen en dat blijven we het komende jaar doen. Wie weet volgend jaar een klasse 1 trial ergens proberen (op 12 uur) maar doel is vooral lol hebben.
Foto's van de training van vandaag Heerlijk getraind, echt weer stappen gemaakt. Ook besloten om de aanlegtest volgend jaar over te doen als ik met meer vertrouwen op het veld sta en Kenji echt kan laten werken. Nu wilde ik teveel controleren en daardoor heeft hij niet kunnen laten zien wat hij kan. En hij kan echt veel beter dan dat hij gisteren liet zien
Na een aantal maanden gedwongen winterstop, vanwege de vele regen eentje van 5 maanden deze keer, mochten we vandaag eindelijk weer een keertje naar de schapen. Was sowieso heel gezellig om weer met ons oude "clubje" te trainen, de sfeer is daar altijd sowieso heel erg goed en alleen daarom al is het een klein feestje. Maar we komen ook om serieus te trainen en dat hebben we gedaan.
Eerste sessie moest ik alleen het veld in. Ik had mijn twijfels maar Helen en André, de trainers, hadden er alle vertrouwen in. Kenji ook want die was meteen gefocust en in werkmodus. De start ging al heel goed: hij bleef liggen en op mijn "walk on" liep hij keurig rustig op, kon ik hem come bye sturen en op 12 uur laten liggen. Kleine victorie! Dat was ons met zoveel rust in de eerste sessie nog niet eerder gelukt. Daarna een heerlijke sessie gelopen waarbij Kenji exact deed wat ik van hem vroeg. Heerlijk om zo samen te werken
Tweede sessie weer alleen, deze keer tussen de bomen en daarna de schapen in de pen zetten. Weer super veel rust in de start, daarna stuurfout van mij waardoor Kenji even heel hard moest werken om de schapen bij elkaar te krijgen maar dat lukte hem vrij vlot. Het wegloopschaap probeerde er een aantal keer tussenuit te knijpen (nadat ze bij de honden voor mij daar heel veel succes mee had) maar Kenji haalde haar iedere keer keurig terug. Het pennen was voor ons de eerste keer. Wat hielp was dat de schapen gemakkelijk de pen in gaan maar het stukje ervoor (positioneren voor de pen) moesten we echt zelf doen en dat ging na wat geklungel van mijn kant ook erg netjes.
Trainen was weer heerlijk, het voelde ook echt als teamwork en dan merk je wel dat Kenji en ouder is en dat we deze winter heel veel gegroeid zijn als team met hulp van de agility en de hoopers. Nu lekker relaxt op de bank