Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

teef NIET steriliseren

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: teef NIET steriliseren

Ongelezen bericht door Belle »

Ik heb drie teven, waarvan er een (Dora) gecastreerd is. Dit moest vanwege een BMO, die ik overigens snel in de gaten had. Isa en Suus zijn allebei niet gecastreerd. Isa is 6 en zelden loops, ze doet zelfs niet mee als Suus loops is. Er zit vaak een jaar tot anderhalf jaar tussen. Suus is nu 2, en voor de derde keer loops. Ik heb weinig problemen met de loopsheid, ik laat ze ook gewoon los lopen in het park, en lijn ze aan als ik een hond aan zie komen. Het is er goed overzichtelijk, en op de tijden dat wij lopen, komen we maar weinig honden tegen. Schijnzwangerschap hebben ze ook geen last van, dus zolang dit allemaal goed gaat zo, gaan ze bij mij niet onder het mes.

Overigens is Dora na haar castratie niet dikker geworden, ik moet eerder moeite doen om haar op gewicht te houden. Bij mijn vorige hond was het gewicht wel een probleem na de castratie. Dat was een kruising sint Bernard x Pyreneese berghond die minder eten kreeg dan mijn (kleine) golden en nog een vetlaagje rond haar middel had en altijd honger had. Haar vacht was ook een ramp.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Pom is ook niet gecastreerd, ik zie er geen voordelen van. Nouja, de kans op baarmoederontsteking naar 0 brengen, dat zou ik wel fijn vinden. Maar Pom is geen heel actieve hond en is nu al snel dik. Ik ben bang dat ze gecastreerd helemaal ontploft/niets meer mag hebben. Ze heeft ook geen last van haar loopsheid ofzo, dus ze blijft maar zoals ze is :D
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

dagmar88 schreef:
Riromi schreef: Bedankt dat is een geruststelling.
Jammer dat Berry er toch wat dingetjes aan over heeft gehouden qua gedrag/incontinentie. Maar ze is er gelukkig nog, en heeft de bmo overwonnen

Een bmo is helemaal niet altijd "prima te herkennen". Er kunnen nauwelijks/zeer onduidelijke symptomen zijn.
Belangrijk om rekening mee te houden wanneer je een intacte teef hebt.
Precies! Bij mijn teefje was het mijn onderbuikgevoel wat alarmbellen deed rinkelen dat het wel eens mis kon zijn. Natuurlijk was ze anders dan anders maar bij een beetje bleh zijn ga ik niet naar een DA, nu dus wel en helaas was het een bmo. Zij en ik hebben alle pech van de wereld gehad na haar operatie, ze heeft het niet overleefd :(:

Mijn huidige teef is 6.5 jaar en niet gecastreerd, mede door het verhaal hierboven. Ze is om de 3 maanden loops en heeft last van schijnzwangerschap daarna. Reden genoeg om haar wel te castreren maar die angst zit er zo diep gebakken in. Ik blijf maar twijfelen, ze is vrij pittig en hoe pakt dat uit na de castratie, ze is een langhaar Husky en wat doet die vacht daarna. Wil ik dat alles inruilen om haar leven te redden? Ja absoluut! Maar voor nu blijft die angst overwinnen.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Mijn beiden honden zijn gecastreerd en je ziet het duidelijk aan de vachten maar met wat extra onderhoud vind ik het zelf prima te doen. Mss niet zo mooi maar het niet hinderlijk maken voor de hond is goed te doen.
Diem (eurasier) heeft denk ik een poolhondenvacht? Hij is niet zozeer dikker maar heeft vooral ook vacht gekregen waar dat minder thuishoort. Zijn voorpoten, buik en oren hebben nu ook lang haar en zijn broek en staart hebben ook (te) lange haren. Grootste nadeel vind ik wel dat zijn vacht minder waterafstotend lijkt. In combinatie met langere haren aan buik en poten betekent dat een hond die langer nat is en dat stinkt. Hij is wel lekker zacht :mann:
Maar de trimmer weet er prima raad mee en dan ziet hij er weer een paar maanden keurig uit en hij is ook gelijk van de wol verlost (minder warm) en weer lekker schoon.

Mies kwam gecastreerd (mislukte langhaar teckel) en heeft nauwelijks onderwol. Haar makke is pluishaar aan de onderste helft van haar lichaam. Ontzettend lelijk en de zeeuwse klei plakt er goed in. Ik knip het zelf weg (2 honden naar de trimmer is een beetje te veel geld :wink: ) maar het komt helaas wel snel weer terug.
Afbeelding
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

dagmar88 schreef:
Riromi schreef: Bedankt dat is een geruststelling.
Jammer dat Berry er toch wat dingetjes aan over heeft gehouden qua gedrag/incontinentie. Maar ze is er gelukkig nog, en heeft de bmo overwonnen
Een bmo is helemaal niet altijd "prima te herkennen". Er kunnen nauwelijks/zeer onduidelijke symptomen zijn.
Belangrijk om rekening mee te houden wanneer je een intacte teef hebt.
Ja hehe, natuurlijk. Maar ik snap niet dat een bmo je grootste angst is en je je teef daarom laat castreren. Dan ook maar direct de maag vast zetten, een torsie lijkt me namelijk nog veel enger :19:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Sulluna schreef:
Rosita Compagner schreef:
Sulluna schreef:Ik moet bij een casteraatvacht altijd aan zoiets denken zeg maar; ( en dat herken ik niet bij mijn honden)

<foto's>

Maar misschien is mijn beeld dan niet goed, wat betreft een casteraatvacht. :F: Ik ben nu wel nieuwsgierig, hoe een typische casteraatvacht precies er uit ziet.
Prima voorbeelden hoor, maar bij zo'n Hussenvacht uit het zich niet zo plukkerig als bij jouw voorbeelden, maar wel superdik.
Aha, oke. Nee ik snap dat die vachten anders zijn dan bijv bij de hussen. Maar ik vroeg mij af, of mijn beeld wel klopte zeg maar. Maar die klopt dus wel en zo vind ik het bij die vachten echt wel minder mooi. Apart dus, dat het per vacht zo'n verschil maakt. Wel boeiend, want daar was ik nooit zo van bewust! Ik keek altijd naar de mijne en dacht :19: Maar had ik dus een golden, dan was dat waarschijnlijk dus veel beter te zien.
Maar heb je die van Sultan van voor en na gezien? Want hij is altijd wollig ( is ook een wooly :F: ) maar heeft nu juist minder haar dan er voor. Is dat dan een uitzondering als ik het goed begrijp?
Dit is een typische collievacht voor en na castratie. Je kan bij een collie eigenlijk altijd zien als ze zijn gecastreerd. Zowel reuen als teven. Dat maakt niet uit.
Overigens, ik heb meerdere gecastreerde honden gehad, maar zijn er maar twee teven geweest die toen ze ouder werden deels incontinent werden ('s nachts of overdag tijdens het slapen), mijn eerste collieteef en Lyndie.

Kyra voor haar castratie:
Afbeelding

Kyra na haar castratie (ook de kleur werd minder helder)
Afbeelding
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Ik heb zowel een open teef (ongeholpen) van nu 8 jaar als voorheen een inmiddels overleden teef gehad die wel geholpen was

Die geholpen teef was inderdaad "noodzaak". Ze werd bijna 4 keer per jaar loops en was woest aantrekkelijk voor alle reuen in de buurt die wegliepen en bij mij voor de deur zaten. Ze zat zelf loeiend te roepen in de vensterbank voor het raam (formaat bouvier!). Ik kon in het park tijdens de loopsheid bijna geen stap zetten en toen ze uiteindelijk door de vensterbank zakte was ik zo bang dat ze nog eens door de enkelglas ruitjes van de suitedeuren zou gaan dat ze nog ín die loopsheid in gecastreerd.
Afein.
Qua gedrag? Een zégen. Ge-wel-dige hond.Super gelijkmatig en stabiel. Maar ze was altijd al leuk ;-)

De teef die ik nu heb heeft twee nesten gehad maar dat is niet de reden dat ze nog niet geholpen is. Ja, ook natuurlijk, want het krijgt zo lastig pupjes zonder baarmoeder ;-) maar inmiddels is ze met pensioen. Ze is wel een beetje schijnzwanger, maar dat is goed te doen. Voor haar dan, voor mij maakt het niet uit. Schijnzwangerschap is in principe normaal. Wel merk ik teven gedrag qua hormonaliteit. Dat schommelt dus een beetje. Dan is ze rustiger. Of juist erg verzorgend (arme katten die maar gewassen moeten worden). Of met een korter lontje. Ik heb daar geen last van, niks extreems. Maar ja, natuurlijk is dat er wel. Je kunt het lastig vinden, of gewoon passend bij een intacte teef. Zoals wij vrouwen ook hormonale invloeden kennen :ok:
Voor vachtveranderingen ben ik in mijn ras niet zo bang.

BMO is soms lastig herkennen. Ze gaan niet altijd meer drinken, ze hebben niet altijd koorts... Een gesloten BMO is het meest ernstig. Mammatumoren heb je ook meer kans op bij intacte teven.

Aussies ken ik sowieso als vrij pittig. Dus dat kan zomaar een rasdingetje zijn ;-)
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

_Tiny_ schreef:Ik laat mijn teven nooit castreren. Heb ook nog nooit een bmo meegemaakt en er loopt hier toch al weer de 6de teef. Wil niet zeggen dat er nooit wat gebeuren kan maar ik hou er niet van om het preventief te doen.
Helaas is het wel een heel reëel risico. En vaak dan ook erg zwaar. Zeker als het op latere leeftijd gebeurt.
Een voorbeeld is de flatcoat waarmee ik ben opgegroeid. Ze kreeg een BMO toen ze 12 was. Heeft die maar op het nippertje overleeft. Was echt een bijzonder zware operatie (en herstel). Toch heeft ze dat overleeft :ok: en kreeg op nog latere leeftijd een enorme mammatumor waardoor ze op 15jarige leeftijd is overleden.
Zijn natuurlijk prachtige leeftijden. Dus die ervaring is toch ook voor mij nooit een reden geweest teven standaard te castreren.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Riromi schreef: Oké. Wat verschil tussen beide rassen dus.
Ik heb een assie... vacht een beetje vergelijkbaar met BC? Ik ga er iig vanuit dat de vacht minimaal tot sterk (... toekomst zal het leen) lastiger te onderhouden zal zijn, mocht ik kiezen voor castratie.

(sorry ik gebruik de termen castratie en sterelisatie door elkaar, maar bedoel in alle gevallen castratie).
Die vachten zijn wel vergelijkbaar ja. Ziva is wel een showlijn dus had al wat meer vacht dan gemiddeld.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik heb twee niet-gecastreerde teven, maar Amy gaat binnenkort wel onder het mes. Zij wordt drie keer per jaar loops en heeft dan steeds een dip in haar weerstand. In combinatie met haar Leishmania is dat niet handig. Dat is voor mij ook de enige reden om haar te castreren, eigenlijk zou ik het liever niet doen. Ze heeft wel wat last van de schijnzwangerschap (ze is wat lustelozer en prikkelbaarder dan normaal), maar daar zou prima mee te leven zijn. Amy is wel een pittig hondje, dus ik hoop dat het voor haar karakter geen negatieve gevolgen heeft.
Mila blijft gewoon intact tenzij er ook voor haar een medische reden is om te castreren. Mila heeft geen regelmatige cyclus (wordt een keer per jaar of een keer per twee jaar loops, dat wisselt ze af) en heeft totaal geen last van de loopsheid of van schijnzwangerschap. En haar vacht vind ik nu dik genoeg, op een castratenvacht zitten we niet te wachten. Mila is ook een felle hond met een kort lontje, dus ik zou ook bang zijn dat dit gedrag door castratie zou verergeren.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Skadi is na haar derde loopsheid gecastreerd.

Qua gedrag is ze milder geworden, ze was voorheen een erg pittige en onvoorspelbare dame. Haar humeur is gelijkmatiger nu het niet meer verschrikkelijk hormoongestuurd is. Niet meer schuimbekkend door het bos op zoek naar teven die DOOD moeten (ik overdrijf niet). En ook niet verschrikkelijk down tijdens de schijndracht. Qua gedrag dus alleen voordelen.

Verder alleen nadelen.
Ze zet gemakkelijk aan, en is dus eigenlijk iets te dik, ook al is de hoeveelheid voer gehalveerd.
Ze heeft een verschrikkelijke castratenvacht die heel gemakkelijk klit.
En ik kom er net achter dat ze behoorlijk incontinent is.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Riromi
Actief

Ongelezen bericht door Riromi »

Madelief schreef:
Aussies ken ik sowieso als vrij pittig. Dus dat kan zomaar een rasdingetje zijn ;-)
Bedankt voor je uitgebreide verhaal.
Maarehhhhh nog pittiger hoeft van mij niet hoor :scratch:

Voor de loopsheid en de eerste week van de loopsheid wordt ze echt moordzuchtig naar andere honden. :boos:

Dus in dat opzicht zou het niet erg zijn als dat wegvalt.
Riromi
Actief

Miranda schreef:Skadi is na haar derde loopsheid gecastreerd.

Qua gedrag is ze milder geworden, ze was voorheen een erg pittige en onvoorspelbare dame. Haar humeur is gelijkmatiger nu het niet meer verschrikkelijk hormoongestuurd is. Niet meer schuimbekkend door het bos op zoek naar teven die DOOD moeten (ik overdrijf niet). En ook niet verschrikkelijk down tijdens de schijndracht. Qua gedrag dus alleen voordelen.

Verder alleen nadelen.
Ze zet gemakkelijk aan, en is dus eigenlijk iets te dik, ook al is de hoeveelheid voer gehalveerd.
Ze heeft een verschrikkelijke castratenvacht die heel gemakkelijk klit.
En ik kom er net achter dat ze behoorlijk incontinent is.
Positief is dus haar gedragsverandering.
De nadelen zijn inderdaad balen...
Lastig zo'n afweging....
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Miranda schreef: En ik kom er net achter dat ze behoorlijk incontinent is.
Maakt de manier van castreren hierbij nog verschil? Dus bijvoorbeeld als alleen de eierstokken zijn verwijderd? Of werkt dat anders?
Riromi
Actief

runninggirl schreef:
Maakt de manier van castreren hierbij nog verschil? Dus bijvoorbeeld als alleen de eierstokken zijn verwijderd? Of werkt dat anders?
Heb je nog kans op bmo als alleen de eierstokken zijn verwijderd?
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Riromi schreef:
runninggirl schreef:
Nee de baarmoeder verschrompelt dus er is niks meer dat kan ontsteken.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Riromi schreef:
runninggirl schreef:
Nee, de baarmoeder laten ze zitten als er tijdens de castratie geen bmo is maar de baarmoeder verschrompelt dan en een bmo kan alleen ontstaan als er door de hormonen tijdens een cyclus de baarmoedermond zich verwijdt en er bacterieën in kunnen nestelen die de ontsteking veroorzaken.
Geen cyclus = geen open baarmoedermond, dus ook geen bacteriën.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Iets wat er niet is kan niet ontsteken, maar je teef kan wel een baarmoederstomp ontsteking krijgen.
Riromi
Actief

Oké, weer wat geleerd!
De baarmoeder (wat er voor mijn menselijke oog te zien is) wordt inderdaad een enorme 'pruim' tijdens de loopsheid
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Riromi schreef:Oké, weer wat geleerd!
De baarmoeder (wat er voor mijn menselijke oog te zien is) wordt inderdaad een enorme 'pruim' tijdens de loopsheid

:LOL:

Sorry. Die zie je niet.

Vulva.
Riromi
Actief

dagmar88 schreef:
Riromi schreef:Oké, weer wat geleerd!

:LOL:

Sorry. Die zie je niet.

Vulva.
:boos: hihihi mijn foute woordkeus :oohja: :LOL:
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Sulluna, zijn beide foto's niet van na de castratie? Die shoot hebben wij samen gedaan en ik heb Sultan nooit met ballen gezien :mrgreen:
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky

Ongelezen bericht door Sulluna »

Manuma schreef:Sulluna, zijn beide foto's niet van na de castratie? Die shoot hebben wij samen gedaan en ik heb Sultan nooit met ballen gezien :mrgreen:
Jawel, jij kende Sultan wel met ballen... Al waren zijn ballen niet zo groot als die van Manu :O: :schrik: Hij is pas gecastreerd toen zijn lichaam dat aan kon met de ziekte, in November. Jij kende Sultan in April al :)
Manuma
Zeer actief

April 2014 :) Hij was al voor zijn eerste jaar gecastreerd toch? Dus ik ken hem alleen als bijna echte man :D
Sulluna
Zeer actief

Manuma schreef:April 2014 :) Hij was al voor zijn eerste jaar gecastreerd toch? Dus ik ken hem alleen als bijna echte man :D
:O: :schrik: Je hebt gelijk.

Hmm, ik dacht echt dat die foto van voor die tijd was.. Maar dit is dan een jaar later. Vreemd dan eigenlijk, dat die vacht toen zo was en nu niet meer. Ik las dit topic en dacht het antwoord daarop te weten, nl zijn castratie. Maar niet dus.. Suf zeg, ik ga eens zoeken naar foto's van voor zijn castratie. ( heb nog wel wat toen hij in het asiel zat, daar had hij sowieso nog ballen)

Hier was hij dus niet gecastreerd, ( jezus wat zag hij er uit in dat asiel pff)
Laatst gewijzigd door Sulluna op 02 apr 2016 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Manuma
Zeer actief

Hij had toen ook echt heel veel vacht inderdaad! Meer dan nu.
Chiki
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie

Ongelezen bericht door Chiki »

Hier ook alles intact en dat blijft zo, mits er een medische oorzaak is om te steriliseren of castreren.

Overigens een intacte reu en intacte teef.
Laatst gewijzigd door Chiki op 02 apr 2016 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Sulluna
Zeer actief

Manuma schreef:Hij had toen ook echt heel veel vacht inderdaad! Meer dan nu.
Ja.. Wel gek, want als ik het hier zo lees zou de vacht juist toe moeten nemen na castratie. Maar ja, zal wel :F:
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

Mijn overleden honden waren niet gecastreerd; vond dat ook helemaal niet nodig.

Djenna is geholpen na haar 5e loopsheid omdat ze elke keer tijdens de loopsheid haar huid stuk likte en ook niet zo leuk was tegen de andere honden.
Daarna was er niks meer aan de hand; heb bij haar ook geen verschil in karakter gezien.

Kibo is gecastreerd vorig jaar met 4 jaar omdat na 4 jaar totaal onbereikbaar buiten en als een gratenpakhuis rondlopen van de stress van loopse teven in de buurt ik het behoorlijk zat was en ook zeker voor hem in zijn koppie.
Hij is zeker meer bereikbaar en heeft eindelijk wat vlees op de botjes al zal hij nooit dik worden denk ik.

Was dit niet zo dan waren ze ook niet geholpen geweest.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Sulluna schreef:
Manuma schreef:Hij had toen ook echt heel veel vacht inderdaad! Meer dan nu.
Ja.. Wel gek, want als ik het hier zo lees zou de vacht juist toe moeten nemen na castratie. Maar ja, zal wel :F:
Dat is ook zo, maar een spitsenvacht moet wel onderhouden worden. Als je dat niet doet blijft er veel dood haar zitten.
Dat lijkt me vooral de reden.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”