Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wilde zwijnen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Wilde zwijnen

Ongelezen bericht door Tineke »

Tara schreef:
Bas Rouge schreef:
Ik heb dat tegenwoordig met heel veel gebieden; Veluwe, Brabant, Utrechtse heuvelrug, bossen in Flevoland. Huette en Jiroux kunnen daar alleen maar aan de flex lopen. Zij gaan beide niet op zoek naar wild maar jakkeren wel achter wild aan als ze dat tegenkomen. Het risico in deze gebieden dat je gewoon tegen wild opbotst is zo groot dat ze idd de hele tocht aan de flex lopen.
Maar op de paden kom je toch maar weinig wild tegen? Zolang de honden niet van het pad af gaan en de dekking in gaan zie ik niet waarom ze niet los zouden kunnen. :U:
Hier lopen de paden door de duinen in en daar zit wel wild , al zie ik weinig herten waar wij lopen.
Wellicht omdat er aan de andere kant een groot afgezet gebied is waar het nu voor mensen verboden is tot september.
Wel stikt het van de konijnen , echt overal paden of niet en een incidentele vos.
Alhoewel incidenteel ik zag er vanochtend drie tijdens het wandelen.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Zwijnen zijn inderdaad eng en ze gaan je achterna..... zo'n boos bosvarkentje loop heeeel hard :ugh:
Zit ik hier in Afrika, lees ik verhalen over enge wilde beesten in Nederland :LOL:
Hier heb je ze niet.....
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Eefje83 »

mosquito1980 schreef:Zwijnen zijn inderdaad eng en ze gaan je achterna..... zo'n boos bosvarkentje loop heeeel hard :ugh:
Zit ik hier in Afrika, lees ik verhalen over enge wilde beesten in Nederland :LOL:
Hier heb je ze niet.....
nee die niet :LOL:
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Tara schreef:
nyckle schreef:Even opletten. Er lopen frislingen met met streepjes. Moeder bagge is zeer weerbaar, en gaat echt in de aanval. Met andere woorden, je hond kan verscheurd worden.

Er is echter ook niet weerbaar wild. De ree heeft nu kalveren. Vooral in deze tijd houdt jullie honden, ook in losloop gebieden heel goed in de gaten.
Goed punt. Heel veel mensen weten dat inderdaad niet. :ok:
Daarom is er hier van 1 april tot 31 juli lijnenplicht in bos en bosrand
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

mosquito1980 schreef:Zwijnen zijn inderdaad eng en ze gaan je achterna..... zo'n boos bosvarkentje loop heeeel hard :ugh:
Hier heb je ze niet.....
Nee jullie doen het wel met enge spinnen en termieten in huis, om maar niet over de engerds buitenshuis te spreken :mrgreen:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Hier loopt ook veel wild gewoon over het pad. Reeen dan. Luca en Dumas liepen 3 jaar terug vrijwel altijd los. Nu is het stukjes die los kunnen en soms niet omdat ik echt veel meer wild tegen kom dan toen. Csiva vind reeen wel interessant maar gaat er niet alleen achter aan. Durft ze niet. Die kan gelukkig wel los ;)
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Hier heb je ze niet.....
https://www.google.nl/search?q=afrikaan ... B0UQsAQINQ
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Tara schreef:Met de zwijnen gaat het inderdaad erg goed. Veel te goed.
Door de laffe winters van de afgelopen jaar is er zat te vreten geweest en ze werpen veel biggen. Er mag wel aan beheerd worden, maar de middelen om dat effectief te kunnen doen zijn maar zeer beperkt. Daardoor valt er eigenlijk maar nauwelijks tegenop te boksen.
Voordeel van genoeg te eten is dat ze niet meer de bebouwde kom intrekken, zoals ze hier aan paar jaar terug deden.
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

bouvierpoedel schreef:
Hier heb je ze niet.....
https://www.google.nl/search?q=afrikaan ... B0UQsAQINQ
Ja, ik heb ze in de dierentuin in Pretoria gezien.. :8):

De wildste zwijnen die ik hier zie zijn onze eigen varkentjes ..... :W:
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Het wrattenzwijn, moet toch ergens in Afrika voorkomen.
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Tamelijk wild zwijn.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

hier stikt het van de zwijnen. voetbalverenigingen en de golfclub huilen erom. velden omgewoeld en meer ellende..

wij kunnen alleen door het bos het dorp uit en daar ook heel vaak omgewoelde bermen. zolang ze in het bos blijven doen ze hun best maar

Golfbaan groesbeek:
Afbeelding
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Och jeetje zeg, kan me goed voorstellen dat de golfclub hier niet blij mee is. Dat wordt een flink hek plaatsen om de buitengrenzen heen lijkt me, op een andere manier gaan ze ze niet weghouden vrees ik.
heimwee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder

Ongelezen bericht door heimwee »

In Italië vorige zomer hadden we ze in de tuin lopen.
We hadden een mini stukje bos achter, tussen allemaal huizen in en Kalev mocht daar altijd los scharrelen. Een hertje of iets dergelijks zag je er nog wel eens, maar verder ook nooit geen omgewoelde bermen gezien ed.
Tot Kalev me opeens er tussen uitschoot en even later achter een horde zwijnen + babies aanrennend voor mijn neus het pad overstak. Toen kneep ik hem wel even flink. 1 min later stond hij met zijn blije pretbek en zijn tong op zijn knieën voor mijn neus.. Snel de lijn er aan en daar hebben we hem niet meer los gelaten..

Een aantal ochtende later deed ik de luiken open en liep ik met Kalev de tuin in, en huppa daar stond de familie zwijn weer aan de andere kant van ons 120 hoge hekje.. Kalev was te verbouwereerd om er iets van te zeggen. Dus die kon ik gelukkig zo naar binnen bonjouren en we hebben ze daarna rustig en veilig vanaf het balkon kunnen observeren..
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

LongFields schreef:Och jeetje zeg, kan me goed voorstellen dat de golfclub hier niet blij mee is. Dat wordt een flink hek plaatsen om de buitengrenzen heen lijkt me, op een andere manier gaan ze ze niet weghouden vrees ik.

dat staat er al :engel:

maar dat mag niet overal als een soort compromis dat ze natuurgebied hebben gebruikt als golfbaan. zoiets was het. veel dichte prikheggen, maar daar rammen de zwijnen gewoon doorheen.

de hele natuur rond groesbeek is zo'n beetje als een monument, dus ze kunnen niet veel. daarbij is er ook weinig aan te doen omdat de heren en dames zwijn uit duitsland komen en dus officieel niet onder nederlands beheer vallen :Q: is natuurlijk ook schandalig dat de zwijntjes zich niet netjes aanmelden voor een verblijfsvergunning :piew:

jaja, ook groesbeek heeft problemen met illegale grenslopers :pffff:

http://www.zoogdiervereniging.nl/opinie ... k%E2%80%99
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

M@scha schreef:hier stikt het van de zwijnen. voetbalverenigingen en de golfclub huilen erom. velden omgewoeld en meer ellende..

wij kunnen alleen door het bos het dorp uit en daar ook heel vaak omgewoelde bermen. zolang ze in het bos blijven doen ze hun best maar

Golfbaan groesbeek:
Afbeelding

Lieve hemel :schrik:
Afbeelding
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

M@scha schreef:
LongFields schreef:Och jeetje zeg, kan me goed voorstellen dat de golfclub hier niet blij mee is. Dat wordt een flink hek plaatsen om de buitengrenzen heen lijkt me, op een andere manier gaan ze ze niet weghouden vrees ik.

dat staat er al :engel:

maar dat mag niet overal als een soort compromis dat ze natuurgebied hebben gebruikt als golfbaan. zoiets was het. veel dichte prikheggen, maar daar rammen de zwijnen gewoon doorheen.

de hele natuur rond groesbeek is zo'n beetje als een monument, dus ze kunnen niet veel. daarbij is er ook weinig aan te doen omdat de heren en dames zwijn uit duitsland komen en dus officieel niet onder nederlands beheer vallen :Q: is natuurlijk ook schandalig dat de zwijntjes zich niet netjes aanmelden voor een verblijfsvergunning :piew:

jaja, ook groesbeek heeft problemen met illegale grenslopers :pffff:

http://www.zoogdiervereniging.nl/opinie ... k%E2%80%99
Ze hoeven gelukkig niet in rubberbootjes. Maar jeetje wat een ravage,de hele grasmat naar god :schrik:
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Hier ontsnappen er nog wel eens uit het wildpark net over de grens. We kregen laatst al een waarschuwing van een wandelaar.
Ze maken echt enorm veel kapot dus die wil je niet op je terrein hebben.
Bij ons eigen bos schijnen er ook af en toe te lopen maar ik zie nog geen woelsporen.
marian*
Erelid
Contacteer:

Woelplekken aan het begin van het losloopgebied op het Rozendaalse veld. Wel gemakkelijk als je je tuin omgespit moet hebben, er hoeft alleen nog geegaliseerd te worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Stapper
Zeer actief

Ongelezen bericht door Stapper »

Nanna schreef:
Lemuria schreef:Liever 100 Hooglanders dan 1 zwijn :schrik: Akelige beesten.
Vind ik ook. Zodra het in de bewoonde wereld verschijnt kan het dood ook. En hop op je bord.
wel iets vet maar idd heerlijk!
Stapper
Zeer actief

Ongelezen bericht door Stapper »

Nanna schreef:
Lemuria schreef:Liever 100 Hooglanders dan 1 zwijn :schrik: Akelige beesten.
Vind ik ook. Zodra het in de bewoonde wereld verschijnt kan het dood ook. En hop op je bord.
wel iets vet maar idd heerlijk!
marian*
Erelid
Contacteer:

Dit kwam net op mijn fb voorbij en dan heb je nog steeds gekken die ze voeren. In Epe lopen ze gewoon in het dorp las ik.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

marian* schreef:Dit kwam net op mijn fb voorbij en dan heb je nog steeds gekken die ze voeren. In Epe lopen ze gewoon in het dorp las ik.
In Ermelo zie ik, ik heb daar een vriendin wonen en bij hen lopen inderdaad de zwijnen ook wel eens door de straat.
Voor mij ook wel de hoofdreden om mijn honden in het bos altijd aan de lijn te houden daar in de bossen.
marian*
Erelid
Contacteer:

Kruimel53 schreef:Dat was goed raak :blauwoog: hier lopen ze niet door de straat gelukkig maar ik ga nog beter opletten op de hei en in het losloopbos waar wel zwijnen zitten.

Dit was een schampschot,als het zwijn had gewild was deze hond doorboord geweest.
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

LongFields schreef:
marian* schreef:Dit kwam net op mijn fb voorbij en dan heb je nog steeds gekken die ze voeren. In Epe lopen ze gewoon in het dorp las ik.
In Ermelo zie ik, ik heb daar een vriendin wonen en bij hen lopen inderdaad de zwijnen ook wel eens door de straat.
Voor mij ook wel de hoofdreden om mijn honden in het bos altijd aan de lijn te houden daar in de bossen.
Op het Rozendaalse veld zitten ze ook en ik laat Kiki daar gewoon los maar let wel goed op haar.
Gisteren vond ik het bijvoorbeeld iets te spannend (er zaten denk ik herten dichtbij in de dekking) en dan lijn ik haar even aan.
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Oh gatver, en dat heeft die hond nog relatief milde verwondingen :blauwoog:

Ik heb het helemaal niet op dat soort wild. Het stikt hier van de reeën, behalve dat ze de bloemen uit tuinen vreten heb je er totaal geen last van. Blijf het mooi vinden als ik ze zie en mijn honden doen er niks mee.

Maar die wilde zwijnen of schotse hooglanders... neuh liever niet. Bij ons grazen er veel schotse hooglanders. Enkele honden zijn zo toegetakeld dat ze zijn ingeslapen en anderen flink verwond. Wij zijn een keer achterna gezeten door de hele kudde, ik ben ze liever kwijt dan rijk.

Waar we zaten in Italië zag je ze ook af en toe overdag en overal waren de bermen omgewoeld. Het landgoed waar we op zaten was daarom ook omheind met een stalen hekwerk om ze buiten te houden.
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Dit jaar bijna 3x per week zwijnen tijdens de wandeling. Meestal schrikken ze ergens op en rennen ze weg.
Vorige week liepen we op een breed pad met daarnaast een fietspad weer richting de auto en kwamen er 2 gewoon naar ons toelopen. Geen agressie, gewoon nieuwsgierigheid. Honden gingen best tekeer, maar ze naderden echt tot op een meter of 3 en liepen toen verder.
Denk gevoerde beesten, maar in de 10 jaar dat we in de bossen lopen nog nooit zoiets meegemaakt. Ik vond het echt niet tof, griezelbeesten.

Dus ook aangelijnd én op een breed pad kan het zo gaan, ze liepen ook verderop in het bos en kwamen echt naar ons toe.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Lucia schreef:
Dus ook aangelijnd én op een breed pad kan het zo gaan, ze liepen ook verderop in het bos en kwamen echt naar ons toe.
Natuurlijk kun je een aanval van een wild zwijn niet uitsluiten louter door je hond aangelijnd te houden, de hond uit de link was ook aangelijnd en is toch gegrepen, hoewel niet zo enorm zwaar want anders had deze het absoluut niet overleefd.
Maar de kans dat een zwijn een aangelijnde hond grijpt is veel kleiner dan dat deze een loslopende en eventueel achternajagende hond te pakken krijgt.
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

LongFields schreef:
Lucia schreef:
Natuurlijk kun je een aanval van een wild zwijn niet uitsluiten louter door je hond aangelijnd te houden, de hond uit de link was ook aangelijnd en is toch gegrepen, hoewel niet zo enorm zwaar want anders had deze het absoluut niet overleefd.
Maar de kans dat een zwijn een aangelijnde hond grijpt is veel kleiner dan dat deze een loslopende en eventueel achternajagende hond te pakken krijgt.
Natuurlijk, die opmerking was ook meer gericht op degene (naam even niet opgezocht) die vond dat honden aangelijnd moesten zijn, dat voorkomt immers niet alles. Ze liggen ook binnen de 5 tot 8 meter flexilijnen soms in de struiken.

Dat ze naar ons toe kwamen op deze manier is me nog nooit overkomen en wij komen echt vaak wild tegen.
Maar bij achternajagende honden is de kans er natuurlijk helemaal, vooral in de tijd van jongen, bah.
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

M@scha schreef:hier stikt het van de zwijnen. voetbalverenigingen en de golfclub huilen erom. velden omgewoeld en meer ellende..

Golfbaan groesbeek:
Afbeelding
De golfbaan waar ik speel ziet er ook met regelmaat zo uit, niet door zwijnen maar door........kraaien! Die zoeken de engerlingen. Ze weten dat feilloos te repareren en wij krijgen tijdelijke regels van hoe dat te omzeilen.
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”