Maar weer een update dan:
Het is alles of niks.
Na drie weken intensief zoeken naar een geschikte hond, mailtjes sturen op advertenties zonder enige reactie, net naast het net vissen bij een leuk nestje bij vrienden, heb ik vanmorgen twee hond-gerelateerde mailtjes in mijn inbox:
Een leuke reactie (nogwel in het nederlands) van een vrijwillegster van het asiel, met wat extra informatie over de twee honden die we graag wilde leren kennen.
En een mailtje van onze vrienden, dat de mensen die de laatste pup hadden gereserveerd er toch vanaf hebben gezien en of we nog geinteresseerd zijn?
Het was een regenachtige dag, geen weer om te werken aan de verbouwing of in de tuin, dus hadden ik gepland om dan maar vanmiddag met de meisjes een kijkje bij het asiel te gaan nemen, met het idee in het achterhoofd dat we daarna nog over de pup konden nadenken.
Helaas ook niet de ideale weersomstandigheden om kennis te maken met een hond. De kinderen en ik stonden te verkleumen, de honden vonden er ook niks aan.
De eerste kennismaking was die waar we het meest naar uitkeken: Rocky de grote (enorme!) kruising herder/beauceron. Ik was zelf wat nerveus, spanning voor het eventueel maken van een toch wel groot besluit.
Wat een lief beest! Zo kalm, een echte knuffelaar met een indrukwekkend uiterlijk. Eigenlijk ideaal. Maar....
Rocky woonde tot een maand geleden in een appartementje en kwam nauwelijks buiten, waardoor hij nu graag de benen neemt. Onze tuin is omheind, maar die omheining is niet overal in goede staat en zou hem niet tegen houden, dat zou dus eerst compleet vernieuwd moeten worden.
Bovendien kan hij deuren openen. Ik zag onze gloednieuwe deuren al voor me over een maand of wat. Helaas maar nee, Rocky wordt het niet...
Daarna onze kennismaking met Bijou. Ze stond als grote herder kruising beschreven, maar na Rocky zou ik haar bijna een schoothondje noemen.
Pfffff.... ontspanning, bij mij, bij mijn dochters (die niet bang, maar toch wel onder de indruk waren van Rocky).
De meisjes waren meteen verkocht.
Iets minder knuffelig dan Rocky, maar ook Bijou is de rust zelve. Ze laat zich aanhalen, gaat netje zitten wanneer de kinderen haar een snoepje geven, komt wanneer we haar roepen.
Ohja, ze kan niet met katten, maar laten we toch nog even proberen. Dus neemt de verzorgster haar even mee langs de kattenren. De meeste katten schuilen voor de regen, slechts één cyperse kat zit buiten. Bijou doet niks, kat komt drijgend op Bijou af, Bijou doet nog altijd niks, ze staan oog in oog ieder aan een kant van de omheining, Bijou kijkt weg en gaat aan de plantjes snuffel. Tot zo ver Bijou kan niet met katten....
Eenmaal thuis denk ik na over de pup. Zal ik zeggen dat ik niet meer geïnteresseerd ben, of toch nog maar een keertje gaan kijken? Mijn dochters weten het al: nee hoor, we willen geen pup, we willen Bijou!
Vanavond mijn vriend ingelicht, foto's laten zien. Natuurlijk wilde hij weten hoe grote drollen ze draait

Maar wat hem betreft is het een goede keus.
Ik zou haar graag nog een keer zien met beter weer om lekker een stuk met haar te lopen, maar beter weer zit er voorlopig niet in. Het asiel is te ver om nog een paar keer op en neer te reizen voor bezoekjes. Dus denk ik dat morgen maar een bevestiging stuur dat we haar reserveren, ben veel te bang dat een ander er met haar vandoor gaat. Mocht het om één of andere reden niet gaan dan mogen we haar terug brengen, maar ik verwacht niet dat dat nodig zal zijn.
Ze is een beetje mager, maar dat komt wel goed.