zoals ik al zei, ik zou het niet doen, deze witte beren zijn voor mensen van het forum veelal een tandje te veel, dus naar mijn idee totaal geen geschikte hond die bij jullie gaat passen. Ik heb verkeerd gelezen, anders had ik dit absoluut niet gezegd.Merelf schreef:Laura84 schreef:misschien stom maar ik zou uit geen van beide een pup nemen. Op 1 of andere manier schiet de pyrenees of tatra me te binnen, maar weet niet genoeg over de rassen om te zeggen: dat zou een goede zijn.
Edit, verkeerd gelezen, als je een kant en klare hond wilt zou ik bij deze 2 rassen absoluut ver vandaan blijven.
Ik hoef geen kant en klare hond, ben bereid er veel energie in steken. Ik zal wat informatie zoeken over de pyrenees en tatra, ik weet ongeveer wat een pyrenees is maat tarta ken ik niet.
Dank voor je advies.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vraag over toekomstige (waak)hond
Moderator: moderatorteam
-
Laura84
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Voorstellen en gelijk een vraag over toekomstige (waak)h
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

- Hylos
- Zeer actief
God, dat filmpje. Ik zou daar gillend gek van worden.
Dan was Xavi wel een hele rustige pup.
Dan was Xavi wel een hele rustige pup.

-
Riromi
- Actief
Merelf schreef: Zoals ik al schreef ben ik bereid er veel tijd in te steken (3/4 uur per dag actief er mee bezig zijn is geen enkel probleem) dus dat 'programmeren' wil ik zelf doen (zo nodig met professionele hulp).
Ik begrijp je wel. En ik denk ook dat je intenties omtrent het nemen van een hond voortkomen uit een goed hart.
Maar (ook al zie ik het bij sommige mensen in mijn omgeving helaas anders) het hebben van een hond/pup is toch meer een soort way-of-life... dan er 3-4 uur actief mee bezig kunnen zijn.
Ik ben ook gestructureerd (maar?) 2 uur per dag met mijn honden bezig (alla hondenschool / gehoorzaamheid / trucjes), nu heb ik het zuiver over de tijd die ik bewust in plan. Maar buiten die twee uur om ben ik de hele dag met de honden bezig. Niet dat ik altijd de hele dag voor ze thuis ben, er moet ook gewerkt worden. En ik vind het best lastig uit te leggen wat ik precies bedoel.... maar ook buiten die afgebakende tijd vragen de honden aandacht. Het is niet zo van: heee hond, je tijd is op, je komt met een balletje voor mijn neus, maar we doen niks want we hebben al 5 uur gespendeerd vandaag.
Of ik doe mijn hond bewust even een uurtje in de bench. Dan zijn mijn gedachten bij andere zaken, maar wel in mijn achterhoofd dat mijn hond in de bench zit en er ook een keertje uit zal moeten. Of als ik ben werken, dan weet ik dat mijn hond alleen thuis zit en als ik thuis kom dat die nodig moet plassen bijvoorbeeld.
Ik denk dat je het hebben van een hond en aandacht aan je hond willen besten niet te meten is met tijd.
Wel fijn dat je je er van bewust bent dat een hond tijd en energie kost, want dat maak ik wel op uit je verhaal. Maar realiseer je dat vooral in de puppie/puber periode de hond misschien qua aandacht/opvoeding wel vóór je kinderen zal komen wil je het in goede banen kunnen leiden... Het een sluit het ander niet uit en gaat ook heel goed samen. Maar ik zeg het maar... een gewaarschuwd mens telt voor 2
-
Merelf
- Vaste gebruiker
Nogeven hierop reageren.... tegen de tijd dat de politie hier is ben ik al lang verkracht en mn kinderen vermoordmim schreef:Ik zou een degelijke alarm installatie nemen. Die gaat af op de juiste momenten, politie bellen en klaar is KeesHoef je niet uit te laten, op te voeden enz.
Klinkt niet heel aardig, maar je zoekt dringend een waakhond, je wil een pup.. Voordat dat beetje gaat waken ben je al ruim een jaar verder
De dichtsbijzijnde 'gendarmerie' is op ruim 20 km.
Dan toch maar liever óf een grote hond, óf een groot geweer.... maar ik ben al hélémáál niet van de geweren.
-
Riromi
- Actief
Merelf schreef: Zoals ik al schreef ben ik bereid er veel tijd in te steken (3/4 uur per dag actief er mee bezig zijn is geen enkel probleem) dus dat 'programmeren' wil ik zelf doen (zo nodig met professionele hulp).
Ik begrijp je wel. En ik denk ook dat je intenties omtrent het nemen van een hond voortkomen uit een goed hart.
Maar (ook al zie ik het bij sommige mensen in mijn omgeving helaas anders) het hebben van een hond/pup is toch meer een soort way-of-life... dan er 3-4 uur actief mee bezig kunnen zijn.
Ik ben ook gestructureerd (maar?) 2 uur per dag met mijn honden bezig (alla hondenschool / gehoorzaamheid / trucjes), nu heb ik het zuiver over de tijd die ik bewust in plan. Maar buiten die twee uur om ben ik de hele dag met de honden bezig. Niet dat ik altijd de hele dag voor ze thuis ben, er moet ook gewerkt worden. En ik vind het best lastig uit te leggen wat ik precies bedoel.... maar ook buiten die afgebakende tijd vragen de honden aandacht. Het is niet zo van: heee hond, je tijd is op, je komt met een balletje voor mijn neus, maar we doen niks want we hebben al 5 uur gespendeerd vandaag.
Of ik doe mijn hond bewust even een uurtje in de bench. Dan zijn mijn gedachten bij andere zaken, maar wel in mijn achterhoofd dat mijn hond in de bench zit en er ook een keertje uit zal moeten. Of als ik ben werken, dan weet ik dat mijn hond alleen thuis zit en als ik thuis kom dat die nodig moet plassen bijvoorbeeld.
Ik denk dat je het hebben van een hond en aandacht aan je hond willen besten niet te meten is met tijd.
Wel fijn dat je je er van bewust bent dat een hond tijd en energie kost, want dat maak ik wel op uit je verhaal. Maar realiseer je dat vooral in de puppie/puber periode de hond misschien qua aandacht/opvoeding wel vóór je kinderen zal komen wil je het in goede banen kunnen leiden... Het een sluit het ander niet uit en gaat ook heel goed samen. Maar ik zeg het maar... een gewaarschuwd mens telt voor 2
-
Merelf
- Vaste gebruiker
Ik snap best wat je bedoelt: het is een derde kind erbij, maar dan één op vier poten en met scherpe tanden.Riromi schreef:Merelf schreef: Zoals ik al schreef ben ik bereid er veel tijd in te steken (3/4 uur per dag actief er mee bezig zijn is geen enkel probleem) dus dat 'programmeren' wil ik zelf doen (zo nodig met professionele hulp).
Het hebben van een hond op zich is geen enkel probleem voor ons. De hoofdvraag blijft dus dat ook: zou ik in staat zijn zo'n pup op te voeden, en zo nee: wat kan een alternatief zijn.
Ik denk idd als ik de reacties zo lees dat het best een goed alternatief zou kunnen zijn een oudere hond te nemen. Ook die worden in frankrijk (opvallend) veel aangeboden. Ik ga dit eens overwegen en rond kijken wat er zoals aangeboden wordt. Tegen de tijd dat ik een hond zie die me wat lijkt zal ik jullie weer om advies vragen
- Yara
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Ik zou ook een volwassen hond nemen. Wij hadden voorheen duitse/mechelse herder kruisingen. Die waren heel waaks maar en durfden ook echt wel te bijten. Ik vond dat wel hele fijne honden eerlijk gezegd. Lief voor ons en minder hyper en druk dan een volbloed mechelaar. Nu hebben we 3 x mechelaars die zijn ook heel waaks maar ook super druk. Ik heb mijn oudste Yara van nu bijna 11 als 3 jarige gekocht. Wij hebben daar nooit geen problemen mee gehad. Ze waakte vanaf de eerste minuut prima en is verder een hele lieve correcte hond. Ze komt wel uit werklijnen maar komt alleen in actie als het echt nodig is. We hebben 2 kinderen van haar erbij aangehouden toen we een nest hadden. Deze zijn wel drukker en agressiever dan moeder in de omgang. Dus voor een gezin met jonge kinderen minder geschikt.
Maar ik zou gewoon rond kijken voor een leuke herplaatser. Dan weet je wat voor vlees je in de kuip hebt en met een pup kan dat nog alle kanten op. Er zijn ook wel grotere honden die rustig in de omgang zijn en minder hyper dan herders en die ook waaks genoeg zijn en voor je in de bres springen als de nood aan de man is. Je goed inlezen in het houden van een hond maar zo te lezen ben je daar ook al druk mee bezig. Aan een alarm installatie heb je daar niks, dat is wel duidelijk. Er is vast wel ergens een fijne hond die aan jullie wensen voldoet. Succes met zoeken!
Maar ik zou gewoon rond kijken voor een leuke herplaatser. Dan weet je wat voor vlees je in de kuip hebt en met een pup kan dat nog alle kanten op. Er zijn ook wel grotere honden die rustig in de omgang zijn en minder hyper dan herders en die ook waaks genoeg zijn en voor je in de bres springen als de nood aan de man is. Je goed inlezen in het houden van een hond maar zo te lezen ben je daar ook al druk mee bezig. Aan een alarm installatie heb je daar niks, dat is wel duidelijk. Er is vast wel ergens een fijne hond die aan jullie wensen voldoet. Succes met zoeken!

- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Tip: maak een contractje en zorg dat je de hond met een proeftermijn krijgt. Elk dier moet wennen in een nieuwe omgeving, maar mensen die een hond herplaatsen zijn helaas niet altijd even eerlijk over. Het fijnste is als je bijv 2 weken de hond op proef mag, blijkt die 'lieve Bello' ineens killer van boerderijdieren of durf jij niet meer langs hem/haar te lopen omdat hij/zij anders met ontblote tanden je staat op te wachten, dan kan je hem/haar nog terug brengen.Merelf schreef:
Ik snap best wat je bedoelt: het is een derde kind erbij, maar dan één op vier poten en met scherpe tanden.
Het hebben van een hond op zich is geen enkel probleem voor ons. De hoofdvraag blijft dus dat ook: zou ik in staat zijn zo'n pup op te voeden, en zo nee: wat kan een alternatief zijn.
Ik denk idd als ik de reacties zo lees dat het best een goed alternatief zou kunnen zijn een oudere hond te nemen. Ook die worden in frankrijk (opvallend) veel aangeboden. Ik ga dit eens overwegen en rond kijken wat er zoals aangeboden wordt. Tegen de tijd dat ik een hond zie die me wat lijkt zal ik jullie weer om advies vragen
- amelie
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Ik denk dat bepaalde hondrassen prima op zijn plaats kan zijn bij jullie. Lekker veel buiten, kinderen er bij. 's avonds in huis. Je omschrijft het allemaal wat onhandig maar ik denk dat er slechtere motivaties zijn om een hond te nemen.
Maar volgens mij heb je alleen niet helemaal helder wat een waakhond eigenlijk in gaat houden. Een berghond lijkt me met jonge kinderen nou echt helemaal geen geslaagd plan. Wat als er vriendjes over de vloer komen? Da's ook 'vreemd volk' en een hond die zelfstandig ingrijpt gaat zou zo maar eens geen onderscheid kunnen maken tussen inbreker en kind-van-vier.
Zoek je een hond die overdag op het terrein is en aanslaat bij vreemd volk? Zoek je een hond die 24 uur per dag buiten is en een inbreker ook daadwerkelijk te pakken neemt (ken je de wet in Frankrijk op dat gebied?)?
Zoek je een hond die er vooral imposant uit ziet of moet er vooral een grote blaf op zitten.
Zoals hierboven al is gezegd, vlak de herplaatsers niet uit. Het is echt heel leuk om een volwassen hond te leren kennen, zeker als je een specifiek doel voor ogen hebt.
Maar volgens mij heb je alleen niet helemaal helder wat een waakhond eigenlijk in gaat houden. Een berghond lijkt me met jonge kinderen nou echt helemaal geen geslaagd plan. Wat als er vriendjes over de vloer komen? Da's ook 'vreemd volk' en een hond die zelfstandig ingrijpt gaat zou zo maar eens geen onderscheid kunnen maken tussen inbreker en kind-van-vier.
Zoek je een hond die overdag op het terrein is en aanslaat bij vreemd volk? Zoek je een hond die 24 uur per dag buiten is en een inbreker ook daadwerkelijk te pakken neemt (ken je de wet in Frankrijk op dat gebied?)?
Zoek je een hond die er vooral imposant uit ziet of moet er vooral een grote blaf op zitten.
Zoals hierboven al is gezegd, vlak de herplaatsers niet uit. Het is echt heel leuk om een volwassen hond te leren kennen, zeker als je een specifiek doel voor ogen hebt.
-
Merelf
- Vaste gebruiker
Misschien weet iemand anders zo'n ras?Yara schreef:Er zijn ook wel grotere honden die rustig in de omgang zijn en minder hyper dan herders en die ook waaks genoeg zijn en voor je in de bres springen als de nood aan de man is.
Wanneer je een beetje rond zoek naar een goede waak- en gezins honden springen duitse herders en mechelaars er metteen bovenuit, maar met de kanttekening dat het geen beginners honden zijn. Ik ben nog niet direct een andere goede waak- en gezinshond tegen gekomen. Bovendien vinden we dit ook nog een mooi formaat. Geen 'pony', maar wel groot genoeg om indruk te maken.
Maar als iemand nog een idee heeft voor een ander geschikt ras (als pup of als volwassenen) dan hoor ik het graag.
-
Riromi
- Actief
rottweiler?
*ben absoluut geen rottweiler kennis. Dus shoot me if i'm wrong...
*ben absoluut geen rottweiler kennis. Dus shoot me if i'm wrong...
- amelie
- Zeer actief
Volgens mij heb je veel meer aan een groep ganzen om je huis dan aan een hond, trouwens.
En dan een leuke gezinshond omdat het leven met een hond zo veel leuker is
Mijn teckel had trouwens een blaf om u tegen te zeggen, als je niet wist wat er achter de deur stond dan zou je denken dat het een bouvier was, een waakhond hoeft niet per se groot te zijn
En dan een leuke gezinshond omdat het leven met een hond zo veel leuker is
Mijn teckel had trouwens een blaf om u tegen te zeggen, als je niet wist wat er achter de deur stond dan zou je denken dat het een bouvier was, een waakhond hoeft niet per se groot te zijn
-
Merelf
- Vaste gebruiker
Dat is ook absoluut een punt. Zowiezo vind ik dat een goed opgevoede hond niet zomaar op eigen initiatief aan zou moeten vallen, maar hoe groot is het risico dat dat wél gebeurt...amelie schreef:Wat als er vriendjes over de vloer komen? Da's ook 'vreemd volk' en een hond die zelfstandig ingrijpt gaat zou zo maar eens geen onderscheid kunnen maken tussen inbreker en kind-van-vier.
Mijn vriend en ik hebben het er over gehad dat de hond eventueel opgesloten (in bench of bijkeuken) of aan de ketting zou moeten kunnen in het geval er visite met kleine kinderen is, maar beter zou zijn als dit niet nodig is.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Hippo schreef:Tip: maak een contractje en zorg dat je de hond met een proeftermijn krijgt. Elk dier moet wennen in een nieuwe omgeving, maar mensen die een hond herplaatsen zijn helaas niet altijd even eerlijk over. Het fijnste is als je bijv 2 weken de hond op proef mag, blijkt die 'lieve Bello' ineens killer van boerderijdieren of durf jij niet meer langs hem/haar te lopen omdat hij/zij anders met ontblote tanden je staat op te wachten, dan kan je hem/haar nog terug brengen.Merelf schreef:
Ik snap best wat je bedoelt: het is een derde kind erbij, maar dan één op vier poten en met scherpe tanden.
2 weken vind ik zelfs nog relatief kort. Bij het plaatsen van de laatste herplaatser van hier 2 maanden afgesproken. Vooral omdat sommige zaken pas na settelen boven komen en dat kan langer duren.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Is het niet beter om het in een andere rasgroep te zoeken dan de herders? Neem bijvoorbeeld een (zwarte) labrador, hele leuke gezinshond die het heerlijk zal vinden dat je met hem aan de slag wil gaan en zichzelf goed kan vermaken op jullie terrein. Het zal dan niet de meest betrouwbare bewaker zijn als in inbrekers te lijf gaan, maar ik denk dat uiterlijk ook al veel kan bereiken. Hier heb ik wel eens gehoord van een kaartje die ze bij een inbreker gevonden hadden. Alle huizen met hond hadden een kruis erdoor, ook de huizen waar kleine hondjes woonden. Maar misschien is het in Frankrijk wel anders (te afgelegen) om dat effect te hebben?
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Dan zou ik eerder nog kiezen voor een ruime buitenkennel.Merelf schreef:Dat is ook absoluut een punt. Zowiezo vind ik dat een goed opgevoede hond niet zomaar op eigen initiatief aan zou moeten vallen, maar hoe groot is het risico dat dat wél gebeurt...amelie schreef:Wat als er vriendjes over de vloer komen? Da's ook 'vreemd volk' en een hond die zelfstandig ingrijpt gaat zou zo maar eens geen onderscheid kunnen maken tussen inbreker en kind-van-vier.
Mijn vriend en ik hebben het er over gehad dat de hond eventueel opgesloten (in bench of bijkeuken) of aan de ketting zou moeten kunnen in het geval er visite met kleine kinderen is, maar beter zou zijn als dit niet nodig is.
Wij hebben er ook 3 los op ons terrein lopen. Maar bij visite, hek open etc gaan ze in de buitenren van een ruime 100 vierkante meter.
- Tineke
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
DeDiana schreef:Ik zou ook op zoek gaan naar een volwassen herplaatser. Dan weet je al of en hoe de hond waakt, hoe hij met kinderen omgaat en hoe hij is in de dagelijkse omgang én je hebt er minder werk aan dan aan een pup. Elke hond heeft tijd, geduld, liefde en opvoeding nodig, ook een al opgevoede herplaatser, maar in de regel gaat dat allemaal bij een volwassen hond wat sneller.
Er zijn in Frankrijk genoeg leuke herplaatsers (rashonden en rasloos) die waarschijnlijk prima in jullie situatie zouden passen. Zeker als je bereid bent om dagelijks een uur of drie in de hond te investeren.
Hier sluit ik me bij aan , een hond om te waken is leuk maar in de regel is het zien/horen van een hond al een reden om je huis over te slaan. Tenzij je Picasso's aan de muur hebt hangen , dan is ook dat niet voldoende.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
- Yara
- Zeer actief
Wij hebben ook een grote kennel waar ze in kunnen, dat is wel heel handig. Ik gebruik hem niet echt veel maar als er bezoek komt die bang voor honden zijn doen we ze daarin.

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Voorstellen en gelijk een vraag over toekomstige (waak)hond
Bouvier/bouvier-poedel (zoek maar eens onder die naam hier op het forumMerelf schreef: Maar als iemand nog een idee heeft voor een ander geschikt ras (als pup of als volwassenen) dan hoor ik het graag.
Hovawart
Beauceron
Berner of z'n kortharige "broertje" de Appenzeller
Picardische herder (geen idee hoe "lastig" die zijn
-
Merelf
- Vaste gebruiker
Ok iedereen, bedankt voor de reacties! Ik denk dat ik zeker wat kan met de informatie die jullie me gegeven hebben.
Het is mooi weer en ik ga nog even de tuin in... Ik kijk vanavond wel of er nog ergens op gereageerd moet worden.
Het is mooi weer en ik ga nog even de tuin in... Ik kijk vanavond wel of er nog ergens op gereageerd moet worden.
- Madelief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
- Contacteer:
Nee, geen beauceron denk ik. Die gaat zeker ook een tandje te veel zijn als je geen ervaring hebt en geen hondenliefhebber bent. Plus dat er in Frankrijk best nog veel angstbijters rondlopen. Bovendien zijn het, zij het anders dan de duitsers toch werkhonden. Ze barsten van de energie en verdienen een actief gezinsleven in huis met veel gezamelijke activiteiten buitenshuis.crutz schreef:Bouvier/bouvier-poedel (zoek maar eens onder die naam hier op het forumMerelf schreef: Maar als iemand nog een idee heeft voor een ander geschikt ras (als pup of als volwassenen) dan hoor ik het graag.) mits je geen bezwaar hebt in beide gevallen ivm trimmen vd hond.
Hovawart
Beauceron
En valt voor de gemiddelde( duitse/hollandse/mechelse) herderliefhebber beslist onder de noemer "onopgevoed".
Heeft ook een veel zelfstandiger mening in het algemeen. Strakke opvoeding kan wel eens tegen werken.
Je moet hun respect verdienen.
Alle herders zullen mogelijk ingrijpen als zij denken dat hun gezinslid in gevaar is trouwens. Dat heeft niet zo veel met opvoeding te maken maar met de aard van het beestje. Dus bij ruzieënde kindjes moet je altijd oppassen. Een hond denkt honds. Niet met allerlei menselijke afwegingen.
groetjes Madelief en Yanthe

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Kijk en dat is precies de reden dat ik je aanraadde om je heel goed in te lezen in de consequenties van een waker. Vóórdat je gaat kijken naar rassen en pups of herplaatsers is het belangrijk om inzicht te vergaren. Wat houdt waken in, in welke vormen kan het zich uiten etc. Het is een hele grote stap om van een blaffer naar een grijper te gaan en daar zitten echt flinke consequenties aan vast.Merelf schreef:Dat is ook absoluut een punt. Zowiezo vind ik dat een goed opgevoede hond niet zomaar op eigen initiatief aan zou moeten vallen, maar hoe groot is het risico dat dat wél gebeurt...amelie schreef:Wat als er vriendjes over de vloer komen? Da's ook 'vreemd volk' en een hond die zelfstandig ingrijpt gaat zou zo maar eens geen onderscheid kunnen maken tussen inbreker en kind-van-vier.
Voorbeeld: als jij wil dat een hond een inbreker grijpt, mag die dat dan doen op het moment dat de inbreker bij je kinderen in de slaapkamer staat? Of mag dat pas als jij erbij bent en de hond een commando geeft om te grijpen? Hierboven zeg jij namelijk dat een goed opgevoede hond niet 'zomaar' op eigen initiatief aan zou moeten vallen...
Als die hond zonder commando die inbreker grijpt, dan kán het heel goed zijn dat die hond net zo goed een vreemde/ de buurman/ familie uit NL die je erf op komt lopen grijpt. Er is namelijk ook nog verschil in wat een hond als 'eigen' ervaart. Voor de een is dat echt puur het gezin, de mensen bij wie hij/zij woont. Dus niet die buurman, niet de postbode/pakjesman, maar ook niet je moeder die wekelijks komt, laat staan vrienden die minder frequent komen. Nou hoeft dat geen punt te zijn, maar als je een hond hebt die héél graag bij je is dan is het echt niet leuk als je die dagenlang moet wegsluiten omdat je mensen te logeren hebt.
Ik denk trouwens dat je best veel kunt hebben aan het topic dat ikzelf een paar jaar geleden heb geopend toen ik op zoek was naar een hond, liefst een waker. Ik zal de link even voor je opzoeken.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Wel iets wat bij een volwassen herplaatser te beoordelen isMadelief schreef:Nee, geen beauceron denk ik. Die gaat zeker ook een tandje te veel zijn als je geen ervaring hebt en geen hondenliefhebber bent. Plus dat er in Frankrijk best nog veel angstbijters rondlopen.crutz schreef:Bouvier/bouvier-poedel (zoek maar eens onder die naam hier op het forumMerelf schreef: Maar als iemand nog een idee heeft voor een ander geschikt ras (als pup of als volwassenen) dan hoor ik het graag.) mits je geen bezwaar hebt in beide gevallen ivm trimmen vd hond.
Hovawart
Beauceron
Ken ze overigens zelf vnl uit de USA uit Franse lijnen bij vrienden en dat zijn hele fijne honden. Vandaar dat ik er aan dacht
Actief gezinsleven en gezamenlijke activiteiten was ook zeker de bedoeling als ik het goed lees.Bovendien zijn het, zij het anders dan de duitsers toch werkhonden. Ze barsten van de energie en verdienen een actief gezinsleven in huis met veel gezamelijke activiteiten buitenshuis.
Denk dat streng zoals bedoeld anders is dan "africhting" streng. Eerder standvastig en ja is ja en nee is nee. Dus duidelijk maar rechtvaardig. Zoals ik het lees dan heEn valt voor de gemiddelde( duitse/hollandse/mechelse) herderliefhebber beslist onder de noemer "onopgevoed".
Heeft ook een veel zelfstandiger mening in het algemeen. Strakke opvoeding kan wel eens tegen werken.
Je moet hun respect verdienen.
Dat laatste zeker ja.Alle herders zullen mogelijk ingrijpen als zij denken dat hun gezinslid in gevaar is trouwens. Dat heeft niet zo veel met opvoeding te maken maar met de aard van het beestje. Dus bij ruzieënde kindjes moet je altijd oppassen. Een hond denkt honds. Niet met allerlei menselijke afwegingen.
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Hier het linkje naar mijn topic (KLIK), de info die her en der staat omtrent het waken lijkt me heel interessant voor je. Voor mij was het namelijk best onbekend wat dat waken nou in de praktijk inhoudt, dus ik heb daar veel vragen over gesteld.
- dagmar88
- Zeer actief
Ha, ik wilde net zeggen dat jij zo'n mooi filmpje had.malinois schreef:
- annemick
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boxer
Er zijn veel rassen die afschrikken, vooral als ze blaffend aan het hek staan
en toch goede familiehonden zijn.
Ik heb zelf in Frankrijk vorig jaar mijn laatste boxer gekocht (een redelijk populair ras in Frankrijk) een herplaatser van toen 11 maanden, via le bon coin bij een particulier.
Zij is op het terrein ontzettend waaks, mijn vorige boxer ook trouwens.
Er komt niemand zomaar ongezien/gehoord binnen maar ze luistert wel als we zeggen dat het goed is.
Het zijn wel nogal actieve en drukke honden die graag met van alles mee willen doen en gek zijn van kinderen.
(Vorige week met een andere boxer die op bezoek was)

Ik heb zelf in Frankrijk vorig jaar mijn laatste boxer gekocht (een redelijk populair ras in Frankrijk) een herplaatser van toen 11 maanden, via le bon coin bij een particulier.
Zij is op het terrein ontzettend waaks, mijn vorige boxer ook trouwens.
Er komt niemand zomaar ongezien/gehoord binnen maar ze luistert wel als we zeggen dat het goed is.
Het zijn wel nogal actieve en drukke honden die graag met van alles mee willen doen en gek zijn van kinderen.
(Vorige week met een andere boxer die op bezoek was)

-
Izzie_Anneke
- Zeer actief
Merelf schreef: Nogeven hierop reageren.... tegen de tijd dat de politie hier is ben ik al lang verkracht en mn kinderen vermoord(bij wijze van spreken)
De dichtsbijzijnde 'gendarmerie' is op ruim 20 km.
Dan toch maar liever óf een grote hond, óf een groot geweer.... maar ik ben al hélémáál niet van de geweren.
Geen enkel levend wezen komt met gegarandeerd gedrag. Mijn hond waakt ook maar ik weet bijna zeker dat als er een dappere inbreker binnenkomt die niet wordt afgeschrikt door boos geblaf en snode plannen met me heeft, dat Izzie weinig tot geen hulp biedt. Ik kan me voorstellen dat een hond een veiliger gevoel geeft maar garanties heb je nooit. Overigens ken ik ook geen alarm systemen die actief ingrijpen
Daar zit mijn twijfel in. Een hond hoeft maar af en toe te waken maar is er wel hele dagen. Dagen waarin ze net zo goed behoefte hebben aan knuffels en 'erbij zijn' als aan duidelijkheid en regels. En als je honden dan eigenlijk niet leuk vindt mag je je afvragen of het eerlijk is om zo'n beest in huis te halen. Want 99% van de tijd hoeft ze niet haar taak (waken) niet uit te voeren maar is ze er wél.
- yodi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): rottweiler
- Yara
- Zeer actief
Rare reactie? Vind dat deze mevrouw keurige vragen stelt en niet over 1 nacht ijs gaat. Ik weet zeker dat er wel een leuke hond te vinden is voor dit gezin die waaks is en toch lief voor de familie. Cruz heeft al enkele goede voorbeelden gegeven.

-
Merelf
- Vaste gebruiker
Ik heb even wat informatie over deze honden gezocht. De Hovawart (ken een hele lieve) en Appelzeller spreken mij zéker aan, echter hier is vrijwel niet aan te komen in Frankrijk en, wat ik zo even heb kunnen vinden, in Nederland krijg je als onervaren hondenbezitter een Hovawart niet zomaar mee. De beauceron is zeer populair in Frankrijk en makkelijk aan te komen, maar WOW WAT ZIJN DIE GROOOOOOT, en ik zag al een reactie dat die ook niet ideaal zijn. Bouvier/poedel spreekt me helemaal niet aan.crutz schreef:
Bouvier/bouvier-poedel (zoek maar eens onder die naam hier op het forum) mits je geen bezwaar hebt in beide gevallen ivm trimmen vd hond.
Hovawart
Beauceron
Is iets waar ik me van bewust ben. Ik heb dit zelfs ooit met onze siamese kat meegemaakt toen ik een keer met mijn moeder stoeide, kat ging helemaal uit dr dak en vloog mijn moeder aan. Mijn kinderen vechten elkaar over het algemeen niet de pan uit, maar het risico blijft.Madelief schreef: Dus bij ruzieënde kindjes moet je altijd oppassen. Een hond denkt honds. Niet met allerlei menselijke afwegingen.
Dank je, ik ga mij daar zo eens in verdiepen.Zamunda schreef:Hier het linkje naar mijn topic (KLIK), de info die her en der staat omtrent het waken lijkt me heel interessant voor je. Voor mij was het namelijk best onbekend wat dat waken nou in de praktijk inhoudt, dus ik heb daar veel vragen over gesteld.
Ik zal het nog een keer proberen uit te leggen wat ik bedoel met "ik ben niet gek van honden": Ik zal niet gauw op een vreemde hond afstappen om hem te aaien (vroeger deed ik dat wat sneller maat ben door ervaringen wat afwachtender met honden geworden), ik ben niet van "ahhhhh"en "ohhhhh" bij het zien van een hond, wat ik wél bij katten heb, ik moet er niks van hebben als ik bij iemand op visite ga dat ik ondersteboven geworpen wordt door een over enthousiaste hond die me ook nog eens mn gezicht af lebbert.Izzie_Anneke schreef: Een hond hoeft maar af en toe te waken maar is er wel hele dagen. Dagen waarin ze net zo goed behoefte hebben aan knuffels en 'erbij zijn' als aan duidelijkheid en regels. En als je honden dan eigenlijk niet leuk vindt mag je je afvragen of het eerlijk is om zo'n beest in huis te halen. Want 99% van de tijd hoeft ze niet haar taak (waken) niet uit te voeren maar is ze er wél.
Dit alles wil niet zeggen dat ik niet in staat ben om zielsveel van een hond te houden... alleen voor het zo ver is moet ik een hond héél goed kennen. Ik ben meerdere keren in mijn leven zéér close geweest met honden van een ander, ik heb alleen nooit echt de behoefte gehad er zelf één te hebben.
Nee, dat is een grapjeyodi schreef:Het is toch 1 april???
Ohja, nog een detail dat ik eerder niet gemeld heb: het zou een hond moeten zijn die op het huis kan passen als wij eens een keer een dagje van huis zijn (wat niet zo veel voor zal komen), dus niet één die drie dagen daarna nóg beledigd is
Een waakhond dus