Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Advies gevraagd

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
Aantal honden: 3

Advies gevraagd

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

ik weet niet of iemand me advies kan geven, maar Silky gaat steeds slechter lopen. Ze mist een voorpootje en tot voor een paar maanden geleden ging het eigenlijk heel goed en liep ze alle wandelingen mee. Ze is nu 8,5 en ik had eigenlijk gedacht dat ze, gezien haar handicap, niet ouder dan 6 zou worden.
We gaan nu elke 3 maanden naar de fysiotherapeut en die voelt ook dat haar spieren en pezen het moeilijker hebben. Ze krijgt druppels (Groene Os)en poeder (Joint up).

Nu wordt het steeds minder, maar ze wil zo graag bij de groep blijven. Als we de riemen pakken dan gaat ze helemaal uit haar dakje van enthousiasme :cheer:
We maken kleinere rondjes maar zelfs dat was vanmorgen teveel. Het beste voor haar zou zijn als ze een beetje over het erf zou scharrelen en met de wandelingen thuis zou blijven. Maar dat wil ze niet :boos: Ze wil heel graag bij de roedel blijven en houdt altijd heel goed in de gaten wie waar loopt en wacht altijd netjes tot de laatste weer is aangesloten.

Als ik haar thuis laat dan gilt en blaft ze de hele boel bij elkaar en gaat ook keihard janken, zo sneu :(:

Heeft iemand nog een tip die ik kan gebruiken? Je weet maar nooit en anders moet ik haar toch alleen thuislaten en proberen dit langzaam op te bouwen...
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
Anke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cavalier King Charles Spaniel
Aantal honden: 2

Re: Advies gevraagd

Ongelezen bericht door Anke »

Toen Ayko niet ver kon lopen vanwege rugletsel en wel graag mee wilde, heb ik een doggyride aangeschaft. Ideaal. Hij kon lekker mee als ik met Youri een flink stuk ging lopen en hij kon her en der even los rond scharrelen. Nu gebruik ik hem nog steeds, ik loop graag lang en de honden zijn daar te oud voor. Als ze te moe worden gaan ze samen de kar in. En als ze dan weer opgeladen zijn, lopen ze weer een stuk. Zo komen we nog eens ergens en ze worden ook moe van alle indrukken die ze opdoen onderweg.

Als je een doggyride te duur vindt, kun je ook een bolderkar overwegen. Maar een doggyride rijdt heerlijk, ik vind het echt ideaal. Een bolderkar is zwaar en trek je achter je aan.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

ik zou haar meenemen in een doggyride. dat doe ik bij lijf ook als het nodig is, die wil ik niet thuislaten en zo kan ze toch mee.
Afbeelding
Ingrid48
Zeer actief

Een doggyride lijkt me ook super, maar ik loop vanuit huis het bos in of over de weilanden naar de dijk. Dus geen wandel- of fietspaden ....
Afbeelding

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Als het een klein hondje is, zou je haar misschien in een draagtas mee kunnen nemen? Of in een buggy. IK kan me voorstellen dat je dat niet elke wandeling ziet zitten, maar misschien kan ze zo nog in ieder geval 1 wandeling mee?

En andere wandelingen, zoals nanna zegt, eerst een gevulde kong ofzo geven, en dan met de rest weg. Evt. Het alleen zijn gaan aanleren.
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Ik weet niet in hoeverre ze last van artrose heeft, maar ik zou haar gewoon eens op pijnstilling/ontstekingsremmers zetten. Eens kijken hoe ze het daar op doet. Liever dat ze (mogelijk korter) geniet van het leven dan dat ze niet meer meemag en mogelijk langer leeft omdat ze rustiger is.
Ingrid48
Zeer actief

@ Emma, ze weegt iets van 22 kilo...dus wat te zwaar om te tillen.

@Zamunda; dat is wel een goeie tip! Als ze het zo nog een paar jaar volhoudt dan zou dat mooi zijn, ik ga het met de fysiotherapeut overleggen!

Allemaal bedankt voor het meedenken :ok:
Afbeelding

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Zamunda schreef:Ik weet niet in hoeverre ze last van artrose heeft, maar ik zou haar gewoon eens op pijnstilling/ontstekingsremmers zetten. Eens kijken hoe ze het daar op doet. Liever dat ze (mogelijk korter) geniet van het leven dan dat ze niet meer meemag en mogelijk langer leeft omdat ze rustiger is.
Dat zou mijn idee ook zijn :ok:

Succes Ingrid48.
Ben benieuwd hoe ze het doet op pijnstillers.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Wij hebben voor ons oudje dat ook zo graag mee wil een doggyride en voor de lastiger wandelingen (strand, bos) een kinderbuggy met grote wielen, en daar zelf een kistje op gezet. Het is even wennen, niet altijd handig, maar ook door het bos kun je best met een doggyride lopen. Ook passen wij wel de wandelingen erop aan. Alleen thuislaten vind ik wel heel zielig, dat is in feite een zware straf voor een hond die er nog zo graag bij wil zijn.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Ingrid48 schreef:Een doggyride lijkt me ook super, maar ik loop vanuit huis het bos in of over de weilanden naar de dijk. Dus geen wandel- of fietspaden ....
ik loop ook altijd in het bos, met doggyride. ik heb deze speciaal uitgezocht voor in het bos.

http://www.witjesverzendhuis.com/honden ... ler-jogger
Afbeelding
Anke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cavalier King Charles Spaniel

Ongelezen bericht door Anke »

Ik kom ook overal met mijn doggyride; bos, strand, veld etc. Mijn honden wegen samen 20 kg en dat gaat prima. En dan hebben we hier ook nog behoorlijk wat heuvels die ik ze op duw;)
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

ranetje schreef:
Zamunda schreef:Ik weet niet in hoeverre ze last van artrose heeft, maar ik zou haar gewoon eens op pijnstilling/ontstekingsremmers zetten. Eens kijken hoe ze het daar op doet. Liever dat ze (mogelijk korter) geniet van het leven dan dat ze niet meer meemag en mogelijk langer leeft omdat ze rustiger is.
Dat zou mijn idee ook zijn :ok:

Succes Ingrid48.
Ben benieuwd hoe ze het doet op pijnstillers.
+1
Ingrid48
Zeer actief

okee, dat wist ik niet en ging ervan uit dat je met een doggyride alleen op vlak terrein kan rijden.
Goeie tip :ok:

Dan kunnen we tenminste weer lekkere lange wandelingen maken :D :D
Afbeelding

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ik ga met Zamunda doen. Kwaliteit van leven staat voor mij boven kwantiteit van leven.
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Voor ruiger terrein zou ik dan wel een wandelwagen (doggyride is een merknaam, geen algemene naam) nemen met groot voorwiel, zoals iemand hierboven laat zien. Een gewone doggyride of standaard soortgelijke kar heeft namelijk een klein wieltje voor, en dat is echt niet handig voor door niet-vlak terrein.
Ingrid48
Zeer actief

*Wolf* schreef:Voor ruiger terrein zou ik dan wel een wandelwagen (doggyride is een merknaam, geen algemene naam) nemen met groot voorwiel, zoals iemand hierboven laat zien. Een gewone doggyride of standaard soortgelijke kar heeft namelijk een klein wieltje voor, en dat is echt niet handig voor door niet-vlak terrein.
thanx!
Afbeelding

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik ken trouwens maar weinig honden die het leuk vinden in zo'n karretje :Q: Apple en alle voorgaande honden vonden het verschrikkelijk :mrgreen:
Ingrid48
Zeer actief

ik denk dat Silky het ook niets zal vinden, maar ik hoorde vanmiddag dat iemand in de buur eentje heeft en ik ga vragen of ik hem een weekje mag lenen :wink:

Ook heb ik volgende week een afspraak gemaakt met de fysio en ga meteen overleggen over pijnstillers. Nu maar even doorpakken!
Afbeelding

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
Ingrid48
Zeer actief

Silky zit aan de metacam. Vanmiddag ben ik naar de da gegaan, want ze keek zo triest uit haar ogen en ik zag dat ze pijn had. In overleg met de fysio naar de da gegaan voor metacam en die vond het ook een prima middel dat ze lang kan slikken.
Dus hopelijk werkt het snel en heb ik weer een happy Silky :cheer:

Verder nog aan het zoeken voor een doggyride wandelwagen, maar die zijn niet echt veel 2e hands te koop. Mocht iemand eentje weten dan hoor ik het graag :wink:
Afbeelding

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Een vriendin van mij heeft ook een doggyride gekocht omdat hun hond niet ver meer kan lopen.
Net zoiets als die van Hutsje.
Ik heb dat ding laatst even bewonderd en het is echt heel stevig. Eigenlijk net een grote kinderwagen. :mrgreen:
Daar mee kun je prima door het bos hoor!
Afbeelding
Afbeelding
Ingrid48
Zeer actief

Hutsje schreef:
Ingrid48 schreef:Een doggyride lijkt me ook super, maar ik loop vanuit huis het bos in of over de weilanden naar de dijk. Dus geen wandel- of fietspaden ....
ik loop ook altijd in het bos, met doggyride. ik heb deze speciaal uitgezocht voor in het bos.

en deze bevalt goed? Hoe zwaar is Lijfje? Zou Silky van ongeveer 55 cm hoog en 20 kilo zwaar erin passen?
Afbeelding

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

Ik heb een ambull ook een tijd aan de anabolen gehad om zijn lijf te kunnen dragen. Ook in het kader van kwaliteit boven kwaliteit. Dit heeft anderhalf jaar heel goed geholpen. Daarna is hij ingeslapen maar had nog geen bijwerkingen van de anabolen
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ja ik snap ook niet waarom dierenarts bij deze bewoording niet denkt aan bijvoorbeeld een epo injectie? Hebben wij met Duitse Herder die slechte achterhand kreeg uiteindelijk ook enkele keren gedaan.

Wat doet de fysiotherapeut btw? Ja constateteren, maar behandelt hij ook en doet hij ook iets voor spierbevordering. De eerder genoemde Duitse Herder zat bijvoorbeeld ook in de aquatrainer en hydrotherapie op spiermassa op zoveel mogelijk ontlastende manier de stimuleren en te behouden.

En een prothese natuurlijk:

https://www.youtube.com/watch?v=uRmoowIN8aY

en zo zijn er tig filmpjes te vingen met allerlei hulpmiddelen gemaakt voor de mindervalide hond :D
Afbeelding
Ingrid48
Zeer actief

Is epo dan beter als metacam? En zo ja waarom?

Silky is ontzettend bespierd, haar achterhand zijn net dikke kabels en ook haar rug en nek zitten goed in de spieren. Deze spieren worden juist overbelast en de fysiotherapeut werkt ze los en probeert haar nek en schouders wat los te masseren omdat ze toch een beetje scheef groeit door het ontbreken van een voorpoot.

Die hulpmiddelen daar ga ik niet aan beginnen, tenminste niet bij Silky die ontzettend angstig is en hier echt niet blij van zal worden...
Afbeelding

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Ingrid48 schreef:Is epo dan beter als metacam? En zo ja waarom?
Ze zijn anders. Anabole steroïden bevorderen de spiergroei, maar hebben ook veel (nare) bijwerkingen.
Metacan is enkel een pijnstiller. Dat is symptoombestrijding.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Zamunda
Zeer actief

Miranda schreef:
Ingrid48 schreef:Is epo dan beter als metacam? En zo ja waarom?
Ze zijn anders. Anabole steroïden bevorderen de spiergroei, maar hebben ook veel (nare) bijwerkingen.
Metacan is enkel een pijnstiller. Dat is symptoombestrijding.
Nee, metacam is ook een ontstekingsremmer en als er sprake is van ontstekingen en/of artrose dan is het dus geen symptoombestrijding.
Daarnaast vraag ik me af wat anabolen voor meerwaarde hebben bij een hond die al zo bespierd is?
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Zamunda schreef:Nee, metacam is ook een ontstekingsremmer en als er sprake is van ontstekingen en/of artrose dan is het dus geen symptoombestrijding.
Daarnaast vraag ik me af wat anabolen voor meerwaarde hebben bij een hond die al zo bespierd is?
Oh, dan ben ik abuis. Ik dacht dat metacam een opoïde was, en geen NSAID :blont:
Over die anabolen ben ik het wel met je eens.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Zamunda
Zeer actief

Miranda schreef:
Zamunda schreef:Nee, metacam is ook een ontstekingsremmer en als er sprake is van ontstekingen en/of artrose dan is het dus geen symptoombestrijding.
Oh, dan ben ik abuis. Ik dacht dat metacam een opoïde was, en geen NSAID :blont:
Over die anabolen ben ik het wel met je eens.
Ah dat verklaart het, ik vond het namelijk al zo vreemd dat jij - als kenner en ervaringsdeskundige - niet zou weten dat een NSAID ook een ontstekingsremmer is.
Ingrid48
Zeer actief

Hutsje schreef:

besteld! :wink:
Afbeelding

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Dat kon ik niet uit je eerste stukje halen dat ze zo bespierd is? Zeker omdat de fysio zegt dat de spieren en pezen het zo zwaar hebben. Dan lijkt mij epo ook niet de oplossing. Maar metacam snap ik ook niet meteen. Want zijn er ook ontstekingen dan? Waarom wil je die ook bestrijden als die er niet zijn? Of lees ik ergens overheen?

En die aquatrainer en hydrotherapie dan? Om toch in beweging te voorzien maar minder belastend en meteen goed behoud van spieren? Zou toch misschien iets zoeken wat minder belastend is voor de hond, maar waarin ze ook tevreden kan zijn?

Heb je naar het filmpje van de hulpmiddelen gekeken? Zeker de 3d geprinte lijkt mij weinig angstig voor een angstige hond. Daarnaast zie ik juist bij veel getraumatiseerde dieren wel dat ook die hulpmiddelen worden ingezet.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”