Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

status epilepticus

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Alhomaro
Actief
Mijn ras(sen): Catalaanse herder, Kuvasz en Havanezer
Aantal honden: 3

status epilepticus

Ongelezen bericht door Alhomaro »

Dat heeft de hond van een vriendin van mij al sinds vrijdagavond. Zij woont in een plaats waar tijdens het weekend geen dierenarts te bereiken is, ook niet voor spoed. mijn vriendin woont alleen en ik ben er gisteren dus maar even langs gegaan. Je zult maar in je eentje zitten met hond die om het uur een aanval krijgt en tussendoor ook bijna nergens op reageert. Twee keer was ze een beetje bij. Toen kon mijn vriendin haar een klein beetje laten drinken., maar de laatste keer was de hond vreselijk in paniek. Door de aanvallen ziet ze ook niets meer en weet ze ook niet meer waar ze is. Vreselijk om een hond zo te zien.
Afbeelding
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!
Aantal honden: 1

Re: status epilepticus

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Dan bel je toch een andere dierenarts?
No way dat ik met mijn hond een heel weekend af zou wachten in deze toestand. Dan maar wat verder rijden.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

:O:
Tjessis, ik zou kijken of ik ergens anders valium of roze spuit voor dat arme beest zou kunnen krijgen :ugh:
Alhomaro
Actief

Sanne!! schreef:Dan bel je toch een andere dierenarts?
No way dat ik met mijn hond een heel weekend af zou wachten in deze toestand. Dan maar wat verder rijden.

Ik vind het ook allemaal vreemd hoor. Normaal gaat ze al naar een dierenarts in een ander dorp, maar die was dus niet te bereiken en heeft ook geen vervanging voor spoedgevallen. De dierenarts in het dorp waar ze woont wil niet thuis komen voor een oude hond (ze is 11). En de hond is niet meer te vervoeren. Zeker niet voor mijn vriendin, die zelf geen rijbewijs heeft.

Maar jullie hebben wel gelijk hoor. Als het mijn hond was geweest, zou ik ook verder gaan zoeken naar een dierenarts die wel dienst heeft en desnoods zelf de roze spuit gaan halen. Helaas zit mijn vriendin iets anders in elkaar. Ze heeft beslist het hart op de goede plaats, ook voor haar honden. Maar in dit soort situaties initiatief nemen en buiten de gebaande paden een oplossing zoeken, kan ze gewoon niet.
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Wat een raar verhaal. Kun jij die hond én vriendin niet in de auto gooien dan en naar een DA rijden? "Zelf een roze spuit halen" is natuurlijk volstrekt onmogelijk, tenzij je de DA meeneemt.

Ik vind dit echt heel erg naar om te lezen als het echt zo is. En ik geloof eerlijk gezegd niet dat zelfs een DA zonder spoedervaring hier niks mee zou doen.
Het klinkt nogal ongeloofwaardig. Weet je zeker dat de DA niet thuis wil komen voor een oude hond (ook al zo'n raar verhaal), of was dat ooit gevraagd voor het ik roep maar war knippen van een teennagel en is het nu een aanname?

Ja ik ben DA maar oude honden help ik niet? Nee, ook niet als u daarvoor netjes betaalt. Is toch idioot?

Wat afgrijselijk. Arme hond.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Het is nederland niet toch?
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

En de dierenambulance bellen om naar een dienstdoende DA te gaan.

Sowieso kan jij niet bij een dierenarts valium meekrijgen zodat de hond daarna vervoerbaar is
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

Oh, buitenland. Maar toch.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:Het is nederland niet toch?

Zie in het voorstelbericht dat TS in Hongarije woont. Deze vriendin denk ik dan ook. Dan blijft m'n advies om valium te halen en de hond vervoerbaar te maken staan.
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
dagmar88 schreef:Het is nederland niet toch?
Zie in het voorstelbericht dat TS in Hongarije woont. Deze vriendin denk ik dan ook. Dan blijft m'n advies om valium te halen en de hond vervoerbaar te maken staan.
Of welke andere oplossing dan ook. Rondbellen. De dorpsDA op gaan halen. Al is het nu waarschijnlijk voor het herstel van de hond wel al te laat. :jank: Arm dier.

(ik snap wel dat je ermee zit hoor TS, en dat het niet jouw probleem is en dus ook niet jouw verantwoordelijkheid (en dat is het ook echt niet). Ik ben gewoon geschokt en denk puur aan het dier, vandaar mijn reactie).
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Kun je haar niet met hond naar een da rijden verder weg?
Heeft ze wel valium? Zo niet, dan bij een mensenapotheek uitleggen en valium halen?

Wat vreselijk voor die hond. Die komt daar toch nooit meer uit als het al zo lang duurt? Ik kan me niet voorstellen dat er nergens een da of veearts is daar die er iets mee kan.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Alhomaro
Actief

Madelief schreef:Wat een raar verhaal. Kun jij die hond én vriendin niet in de auto gooien dan en naar een DA rijden? "Zelf een roze spuit halen" is natuurlijk volstrekt onmogelijk, tenzij je de DA meeneemt.

Ik vind dit echt heel erg naar om te lezen als het echt zo is. En ik geloof eerlijk gezegd niet dat zelfs een DA zonder spoedervaring hier niks mee zou doen.
Het klinkt nogal ongeloofwaardig. Weet je zeker dat de DA niet thuis wil komen voor een oude hond (ook al zo'n raar verhaal), of was dat ooit gevraagd voor het ik roep maar war knippen van een teennagel en is het nu een aanname?

Ja ik ben DA maar oude honden help ik niet? Nee, ook niet als u daarvoor netjes betaalt. Is toch idioot?

Wat afgrijselijk. Arme hond.

Ik heb zelf ook geen auto, alleen een brommobiel. Daarmee kan ik niet zover rijden als met een auto. Bovendien ben ik in het dorp waar mijn vriendin woont helemaal niet bekend. Heb al via internet gezocht, maar kon geen dierenarts daar in de omgeving vinden. Zal er heus wel zijn hoor, maar je kunt hier nog steeds niet alles via internet vinden. Dat die dierenarts niet wil komen voor een oude hond vertelde zij en nog een echtpaar dat daar in het dorp woont. Maar geen idee hoe ze daarbij komen.
Afbeelding
Alhomaro
Actief

sirene schreef:Kun je haar niet met hond naar een da rijden verder weg?
Heeft ze wel valium? Zo niet, dan bij een mensenapotheek uitleggen en valium halen?

Wat vreselijk voor die hond. Die komt daar toch nooit meer uit als het al zo lang duurt? Ik kan me niet voorstellen dat er nergens een da of veearts is daar die er iets mee kan.
Het is niet mogelijk om de hond medicijnen toe te dienen. De hond had al medicijnen tegen epilepsie, maar ook die kan mijn vriendin niet meer aan de hond geven. De hond is praktisch voortdurend buiten bewustzijn ofwel in een hele diepe slaap. We verwachten ook niet dat die hond er nog uitkomt, dit duurt gewoon te lang. Mocht ze morgenochtend nog leven, belt ze haar eigen dierenarts voor euthanasie.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Alhomaro schreef:
sirene schreef:Kun je haar niet met hond naar een da rijden verder weg?

Het is niet mogelijk om de hond medicijnen toe te dienen. De hond had al medicijnen tegen epilepsie, maar ook die kan mijn vriendin niet meer aan de hond geven. De hond is praktisch voortdurend buiten bewustzijn ofwel in een hele diepe slaap. We verwachten ook niet dat die hond er nog uitkomt, dit duurt gewoon te lang. Mocht ze morgenochtend nog leven, belt ze haar eigen dierenarts voor euthanasie.
Als de hond bekend is met epilepsie heeft ze dan geen valium in huis? Kreeg dat na de eerste aanval van onze Pippi direct mee
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ja, ik bedoelde hetzelfde als Crutz. Als de hond bekend is met epilepsie krijg je meestal Valium voor dit soort situaties.
Die geef je rectaal. Net als bij mensen (het is ook voor mensen bedoeld).
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Alhomaro
Actief

Ik had net mijn vriendin aan de telefoon. Ze had geen valium gekregen van de dierenarts en wist het ook niet. Maar het lijkt erop dat de aanvallen zijn gestopt. Vanochtend om half 12 is de laatste geweest, dus dat is nu al bijna 11 uur geleden. De hond ligt nu rustig te slapen. Is natuurlijk doodmoe en erg zwak. Maar hopelijk blijft het vannacht zo. Dan belt ze morgen de dierenarts om te overleggen.
Afbeelding
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

sirene schreef:Ja, ik bedoelde hetzelfde als Crutz. Als de hond bekend is met epilepsie krijg je meestal Valium voor dit soort situaties.
Dat was ook het eerste wat ik inderdaad meekreeg van de dierenarts. Heb het nu standaard in huis.

@ts; fijn dat de aanvallen nu voorbij lijken te zijn. Hopen dat de hond de nacht goed doorkomt en er morgen een da kan komen. Als het nog niet dusdanig ernstig is dat euthanasie de enige optie is, zou ik als ik de eigenaar was morgen gelijk zorgen dat er valium in huis komt.
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Alhomaro
Actief

Shibby schreef:
sirene schreef:Ja, ik bedoelde hetzelfde als Crutz. Als de hond bekend is met epilepsie krijg je meestal Valium voor dit soort situaties.
Dat was ook het eerste wat ik inderdaad meekreeg van de dierenarts. Heb het nu standaard in huis.

@ts; fijn dat de aanvallen nu voorbij lijken te zijn. Hopen dat de hond de nacht goed doorkomt en er morgen een da kan komen. Als het nog niet dusdanig ernstig is dat euthanasie de enige optie is, zou ik als ik de eigenaar was morgen gelijk zorgen dat er valium in huis komt.

Ja, dat van die valium heb ik haar ook gezegd. Maar vooralsnog gaan we er maar vanuit dat euthanasie wel aan de orde zal zijn (kan het alleen maar meevallen). Ook omdat zoveel aanvallen achter elkaar grote kans op hersenbeschadiging geeft.
Afbeelding
Alhomaro
Actief

Mijn vriendin belde net dat de hond door de dierenarts is ingeslapen.
Afbeelding
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Arm beestje :(

Veel sterkte voor je vriendin.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Alhomaro schreef:Mijn vriendin belde net dat de hond door de dierenarts is ingeslapen.
Dat verbaast me niets.
Na toevallen die maar doorgaan en doorgaan en waar je feitelijk van een status kan spreken gedurende zo lange tijd (sinds vrijdagavond) zijn door de hoge lichaamstemperatuur die dan ontstaat de organen dermate beschadigd dat het zinloos is om daar nog aan te gaan zitten prutsen.
Ontzettend verdrietig om dat zo machteloos te moeten aanzien.
Sterkte voor je vriendin.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Sterkte voor je vriendin.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

Boutje schreef:Sterkte voor je vriendin.

Doet toch maar eens te meer beseffen in welke luxe we hier zitten, gewoon 7/7 en 24/24 een dierenarts beschikbaar.
Veel sterkte voor je vriendin en ook voor jou. De machteloosheid lijkt me heel moeilijk.
En inderdaad....wat hebben wij het toch maar goed geregeld hier.

Fijn dat de hond nu rust heeft.
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Heel veel sterkte voor je vriendin, vreselijk om mee te maken :(:
Ik kon gelukkig gelijk bij een dierenarts terecht met mijn labrador maar die is er helaas niet meer bovenop gekomen :(:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Alhomaro
Actief

Dank jullie wel allemaal. Het was inderdaad heftig om zo machteloos te moeten toekijken en niets te kunnen doen. Maar ik ben blij dat de hond nu rust heeft.
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Sterkte. Helaas is een status ook in Nederland niet altijd meer te behandelen. Wij hebben een prachtige jonge hond moeten laten inslapen omdat het maar bleef duren.Ondanks de Valium.Het is vreselijk voor de hond en voor de eigenaar die zich inderdaad totaal machteloos voelt.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Sterkte voor de eigenaar. Inderdaad waarschijnlijk de enige optie nog geweest na zo'n ellendig (lang) weekend.

Moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of ik het zo lang aan had kunnen zien en dat ik waarschijnlijk bij gebrek aan dierenarts een jager oid opgezocht had. In zo'n land toch makkelijker nog dan hier in Nederland denk ik. Misschien bot en hard dat wel
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

br... onze logeerhond had dat ook. na drie uur vol aanvallen ( waarbij ook de na de 1e aanval gegeven valium niet meer hielp), is de hond door de DA platgespoten. Dat was noodzakelijk om d ehond de kans te geven om te herstellen. Zo veel aanvallen : dat kan natuurlijk nooit goed gaan.

Sneu dat het dan zo moet gaan
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”