Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verandering gedrag van de reu na dekken

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Verandering gedrag van de reu na dekken

Ongelezen bericht door kloesje »

Ik heb een jonge reu en ik ben nog in twijfel of ik hem wil inzetten voor de fokkerij.

Hij heeft voor een kelpie een geweldig karakter en hij ziet er ook nog eens knap uit (gaat dit jaar nog shows lopen), gezien er niet veel dekreuen in Nederland zijn, overweeg ik hem beschikbaar te stellen voor de fokkerij en hem dus aan te keuren.

Maar ik vraag me af of een reu zoveel zal veranderen als hij eenmaal gedekt heeft en waar ik dan mogelijk rekening mee kan houden.
Zodat ik dat mee kan nemen in de overweging, of dat het waard is of dat ik dat risico liever niet loop.

Gezien hier zeker een aantal leden zijn die hun honden als dekreu inzetten, dacht ik, laat ik eens de vraag hier stellen.
Afbeelding
kloesje
Zeer actief

Re: Verandering gedrag van de reu na dekken

Nanna schreef:Meestal is het tegendeel waar.
Als een reu eenmaal weet waar Abraham de mosterd haalt maakt hij zich niet meer zo snel druk om een teef die niet goed dekrijp is, iets dat de gewone huishond vaak wel doet.
Zijn vader zit als je niet uitkijkt niet al op niet hoogloopse teven... en schiet snel raak...
Daarnaast zet hij overal zijn territorium af, in eigen huis als er andere honden binnen zijn geweest en hij kan niet bij een ander in huis komen...

Daar kwam onder andere mijn twijfel vandaan :)
Laatst gewijzigd door kloesje op 25 mar 2016 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Als een reu eenmaal weet waar Abraham de mosterd haalt maakt hij zich niet meer zo snel druk om een teef die niet goed dekrijp is, iets dat de gewone huishond vaak wel doet.
Inderdaad.

Dapper (dekreu) kan nu met gemak hier bij de meisjes zijn, hij checkt ze 2 keer en dan vind ie het wel prima. Bailey begint 2 maanden van te voren al te hyperen omdat de dames net even iets anders ruiken.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Aan Kyto merk ik ook helemaal niks , en er lopen hier 4 teven rond ;)

Vorige week zat hij zelfs naast een hoogloopse Wolfje in de auto en t enige wat hij heel even doet is wat miepen en 2 min joelen als ze uit de auto gehaald word om te trainen

En laatst liep er een hoogloopse teef op het trainingsveld terwijl ik met hem aan het trainen was
Zelfs toen reageerde hij niet eens , hij weet ook donders goed of t wel of niet mag

Maar dit was ook al zo voor hij gedekt had, dus eigenlijk is er niks veranderd

Hij is wel van het markeren buiten en met een teef op de top wil hij ook achter markeren . Maar ook dat is na t dekken niet veranderd
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
kloesje
Zeer actief

Nanna schreef:
kloesje schreef: Daarnaast zet hij overal zijn territorium af, in eigen huis als er andere honden binnen zijn geweest en hij kan niet bij een ander in huis komen...

Dat valt onder de noemer onopgevoed. Zat niet-dekreuen die dat ook doen...
Het is pa na het dekken gekomen, maar wellicht is het een opvoed ding, dat kan ook.

Daarom ook graag alle ervaringen, wellicht zie ik teveel beren op de weg :lol1:
Afbeelding
Van
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder, Tamaskan, Turkse Vans
Contacteer:

Ongelezen bericht door Van »

Hier een reu die wel scherper richting andere honden is geworden. Vorig jaar chemisch gecastreerd gehad en dat gedrag was als sneeuw voor de zon verdwenen.
Hij heeft inderdaad geen problemen met loopse teven, weet precies wanneer ze zover zijn maar als ze eenmaal zo ver zijn dan heb ik ze het liefst zo ver mogelijk uit zijn buurt want hij gilt de hele buurt bij elkaar
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Die ervaring heb ik ook. Bij beide reuen die gedekt hebben weten ze juist beter wanneer t echt spannend is...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Geen enkele verandering waargenomen na dekken.
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

kloesje schreef:
Nanna schreef:
kloesje schreef: Daarnaast zet hij overal zijn territorium af, in eigen huis als er andere honden binnen zijn geweest en hij kan niet bij een ander in huis komen...

Dat valt onder de noemer onopgevoed. Zat niet-dekreuen die dat ook doen...
Het is pa na het dekken gekomen, maar wellicht is het een opvoed ding, dat kan ook.

Daarom ook graag alle ervaringen, wellicht zie ik teveel beren op de weg :lol1:
hoe oud was pa bij zijn eerste dekking? Dat is ook belangrijk. Mijn niet dekreu markeert als een gek wil wel op elke teef duiken loops of niet. (dat laatste is over na castratie het eerste niet) hij is hier op een leeftijd van 3 jaar pas mee begonnen. Ik denk dat leeftijd hier dus meer mee te maken heeft dan het gedekt hebben.
Afbeelding
gevni havanezers
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Bij Joris heb ik geen verschil gemerkt (2x gedekt), ook niet in positieve zin. Teefjes zijn altijd interessant. Toen we een loge hadden die bij een loops teefje gezeten had was hij helemaal van het padje...
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Nilo is ook alleen maar makkelijker geworden. Maar zijn interesse in loopse teven was al niet enorm, voor de eerste dekking heeft hij zich ook niet druk gemaakt tot ze inderdaad richting dekrijp ging. Sinds die dekking is hij er nog makkelijker mee geworden. Toen Coda in december weer loops was, was zij vervelender dan Nilo :mrgreen: Zij wist inmiddels hoe het allemaal werkte en ging hem uitdagen terwijl ze nog lang niet zo ver was, en Nilo vond het maar vermoeiend en irritant allemaal :Q:

Het zal uiteraard wel afhangen van het karakter van de hond zelf. Ik ken je reu niet goed, maar die keer dat ik hem zag kwam hij me wel wat pittiger over dan bijvoorbeeld een Nilo of Logi. Maar goed, betekent niet meteen dat het na een dekking een etter van een reu wordt. Daar ben je ook altijd zelf nog bij denk ik.
ChantalTY
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse Bulldog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door ChantalTY »

Ik merkt nul verschil, behalve dat hij daarna wist wanneer het hoogtepunt was.
Afbeelding

Groetjes Chantal, Yara en Lucy!

Dag lieve Tyke.. Ren maar fijn met je bal

http://www.hawbucks.nl
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Tara schreef:Mijn reu had het na een paar keer dekken wel bekeken. Spant zich nooit in voor teven die niet dekrijp zijn.
In huis markeren heeft hij voor die tijd en ook na die tijd nooit gedaan, hij is bijzonder goed opgevoed namelijk en dát doen we niet.
As we type zit ik nu met een hoogloopse teef in huis, en op dit moment is hij dus echt niet te genieten. Blóed onder onze nagels vandaan dokter! Maar als we dat weer hebben gehad is hij gewoon weer zijn eigen brave zelf.
Precies dit.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Ik heb zelf geen reuen, maar heb wel de eigenaar van de reu die Shima gedekt heeft gevraagd naar zijn ervaringen. Die reu had een week of 2 even wat een striktere hand nodig omdat hij bleef zoeken naar Shima, maar was daarna weer zijn oude zelf.
Kloesje, jouw reu is toch niet erg gefocust op andere honden nu?
kloesje
Zeer actief

Bedankt voor het meedenken :lol1:
Maeve schreef: Het zal uiteraard wel afhangen van het karakter van de hond zelf. Ik ken je reu niet goed, maar die keer dat ik hem zag kwam hij me wel wat pittiger over dan bijvoorbeeld een Nilo of Logi. Maar goed, betekent niet meteen dat het na een dekking een etter van een reu wordt. Daar ben je ook altijd zelf nog bij denk ik.
Timber is een actieve hond, echt pittig is hij zeker niet te noemen, al helemaal niet voor het ras.
Jullie honden ken ik dan weer niet, maar hij is redelijk te vergelijken met een werklijn toller.
Het is een leuke sociale hond, begint nu interesse te tonen naar teven, maar ook dat is logisch voor zijn leeftijd.
Hij markeert niet in huis en dit moet hij ook zeker niet in zijn kop halen, net als het bestijgen van andere honden en ook eikel gedrag naar andere reuen wordt vermeden/bij weg gestuurd. Ik zeg niet dat ik hem perfect opvoed, maar ik hou niet van onopgevoede honden, dus zit daar wel redelijk strak op.
Shima schreef:Ik heb zelf geen reuen, maar heb wel de eigenaar van de reu die Shima gedekt heeft gevraagd naar zijn ervaringen. Die reu had een week of 2 even wat een striktere hand nodig omdat hij bleef zoeken naar Shima, maar was daarna weer zijn oude zelf.
Kloesje, jouw reu is toch niet erg gefocust op andere honden nu?
Hij is wel gefocussed op andere honden bij het passeren, dan wil hij altijd wel kennis maken, vaak blijft het daar ook bij.
Aan zijn houding kan ik al snel zien of het leuk blijft of dat hij zijn patserkant gaat opzetten, bij dat laatste moet hij op commando 'lopen' zijn idiote gedrag afbreken en doorlopen, wat hij of de andere eigenaar er ook van vind; die zeggen dan meestal... er gebeurd niets hoor...nee misschien niet, maar ik ga geen risico tot escalatie bij patser gedrag riskeren, hij moet zo min mogelijk succes hebben.

Wanneer we in een groep lopen, dan doet hij gewoon zijn ding en is hij inderdaad minder gefocussed op andere honden.

Ik verwacht zelf ook niet veel problemen, gezien hij de grenzen goed accepteert en echt goed te sturen is, tenzij meneer een puber bui heeft :engel:

Het zou alleen maar ideaal zijn dat hij enkel nog maar aandacht zou hebben voor hoogloopse teven :D
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

kloesje schreef: Wanneer we in een groep lopen, dan doet hij gewoon zijn ding en is hij inderdaad minder gefocussed op andere honden.
De laatste keer bij Erkemederstrand liep hij toch behoorlijk zijn hormonen achterna had ik het idee. :wink:
kloesje
Zeer actief

LongFields schreef:
kloesje schreef: Wanneer we in een groep lopen, dan doet hij gewoon zijn ding en is hij inderdaad minder gefocussed op andere honden.
De laatste keer bij Erkemederstrand liep hij toch behoorlijk zijn hormonen achterna had ik het idee. :wink:
Ik geef ook aan minder gefocussed, wanneer er honden zijn die zijn interesse hebben, dan is hij wel volhoudend.
Ik vind hem dan niet uitermate vervelend, omdat hij zich goed laat weg sturen.

Bij de oudjaarswandeling waren er voor hem geen interessante honden en dan doet hij gewoon zijn ding.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Hond die bij ons vandaan komt heeft drie dagen een lied gezongen na zijn eerste dekking.
Toen kwam ie een loopse teef tegen die niet op haar hoogtepunt was en viel het kwartje.
Some you do, some you don't. :mrgreen:

Sindsdien maakt hij zich niet meer druk om teven tenzij hij ruikt dat ze dekrijp zijn.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
joline
Zeer actief

Ongelezen bericht door joline »

Hier ook een reu die niks is veranderd na zijn dekking. Teven zijn en blijven interessant en hij was en is geen ruziemaker met andere reuen, patsende reuen loopt hij met een boog omheen :wink:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Overigens had en heb ik wel een pittige reu zeker ook tov andere reuen maar dat is zeker niet verergerd. Hij loopt daarnaast nog dagelijks met 3 andere intacte herderreuen ook een paar uur na het dekken alweer... geen enkel probleem.
En markeren in huis moeten ze echt niet in hun hoofd halen dat is puur opvoeding imo.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
kloesje
Zeer actief

malinois schreef:Overigens had en heb ik wel een pittige reu zeker ook tov andere reuen maar dat is zeker niet verergerd. Hij loopt daarnaast nog dagelijks met 3 andere intacte herderreuen ook een paar uur na het dekken alweer... geen enkel probleem.
En markeren in huis moeten ze echt niet in hun hoofd halen dat is puur opvoeding imo.
Hij vind ook echt niet elke reu leuk, maar kan ze op commando wel goed passeren, al mopperend :wink:

Als ik het zo bij elkaar hoor, zou je je reu altijd eens moeten laten dekken, zodat hij zich niet meer druk om maakt teven.. enkel als ze hoogloops zijn :tongue:
Afbeelding
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door Reny »

Billy is ook dezelfde (lieve) sukkel gebleven na enige dekpartijen. Intacte Bob en Billy zijn trouwens wel allebei in hoge mate verliefd op de loopse Briard verderop. Beiden staan ze heel sukkelig te klappertanden bij een plasje terwijl de dame ik kwestie aan de overkant van de straat loopt.

Kortom: ik merk geen verschil
En de groeten van de mannen :zwaai
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .

Ongelezen bericht door jip007 »

Onze doggenreuen werden er alleen maar makkelijker van.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Annemieb
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel

Ongelezen bericht door Annemieb »

hier ook een jonge dekreu in huis
en hij is nu minder onozel met alle teven. hij riekt eens en weet nu dat hij er niets mee kan...
verder doet hij zoals ervoor
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik hoop stiekem dat Elco er ook beter onderscheid door gaat maken. Vandaag was hij best vervelend met een paar gecastreerde hondjes (m en v) in de gelegenheidsroedel. Heb hem dus voornamelijk aan de lijn gehouden
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Ik merk bij Whisper en Phantom ook geen verschil. Mss moeten er ook maar eens kleine Sjonnie's komen want als de buurhond loops is dan zou hij niet misstaan in een minaret want dan zingt hij boven de moskee uit :mrgreen:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

kloesje schreef:Bedankt voor het meedenken :lol1:
Maeve schreef: Het zal uiteraard wel afhangen van het karakter van de hond zelf. Ik ken je reu niet goed, maar die keer dat ik hem zag kwam hij me wel wat pittiger over dan bijvoorbeeld een Nilo of Logi. Maar goed, betekent niet meteen dat het na een dekking een etter van een reu wordt. Daar ben je ook altijd zelf nog bij denk ik.
Timber is een actieve hond, echt pittig is hij zeker niet te noemen, al helemaal niet voor het ras.
Jullie honden ken ik dan weer niet, maar hij is redelijk te vergelijken met een werklijn toller.
Het is een leuke sociale hond, begint nu interesse te tonen naar teven, maar ook dat is logisch voor zijn leeftijd.
Hij markeert niet in huis en dit moet hij ook zeker niet in zijn kop halen, net als het bestijgen van andere honden en ook eikel gedrag naar andere reuen wordt vermeden/bij weg gestuurd. Ik zeg niet dat ik hem perfect opvoed, maar ik hou niet van onopgevoede honden, dus zit daar wel redelijk strak op.
Als je dat van jezelf weet zou ik daar op vertrouwen en me er niet te veel zorgen over maken :wink: Denk dat elke jonge reu met onvoldoende sturing vervelend kan worden, de een heeft er meer aanleg voor dan de ander..Maar als je dit voor bent voorkom je al een hoop gezeik.
kloesje
Zeer actief

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen :lol1:
Afbeelding
remarelo
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door remarelo »

Kortom, alle ervaringen op een rijtje zettend en die van mij toegevoegd: je kan er bitter weinig over zeggen. De ene reu verandert niet, de volgende ten nadele en weer de volgende ten voordele.

Succes met je keuze :P
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Wat ik mij afvraag... Bij de honden die vervelender worden qua gedrag, in hoeverre heeft dat met de leeftijd te maken?
Ik kreeg de indruk uit de antwoorden hier dat het maar een klein percentage is wat vervelender wordt, en het overgrote deel juist rustiger wordt rond loopse teven of niet verandert. Ik heb niet lopen turven, overigens, dus ik kan er naast zitten
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”