Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

KI ja of nee en waarom

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

KI ja of nee en waarom

Ongelezen bericht door malinois »

N.a.v. een discussie op een ander medium ook even hier. KI bij de hond: ja/nee en waarom? Wat ik lees (en t er niet mee eens ben!) zegt men dat de voordelen zijn geen ziektes, gelijk zaadcheck, geen stress en geen teven die reuen niet accepteren...

Voor mezelf: nee
Mijn reuen dekken natuurlijk en anders niet.
Een event uitzondering zou ik event maken als de afstand echt heel groot zou zijn (verre buitenland).
Of eventueel opgeslagen zaad van honden die niet meer leven.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Van
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder, Tamaskan, Turkse Vans
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: KI ja of nee en waarom

Ongelezen bericht door Van »

Ja
Maar alleen voor afstanden die anders nauwelijks te overbruggen zijn
of inderdaad van een reu die al overleden is.
En reu en teef moeten eerst bewezen hebben zich ook natuurlijk te kunnen voortplanten
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

ja en nee

ja heb van mijn reuen zaad op geslagen om misschien ooit in de verre toekomst nog te kunnen gebruiken. Mogelijk voor dekkingen van ver, al twijfel ik nog enorm over verkoop ;) dus voorlopig is het antwoord op een verkoopvraag nee

en nee, voor mezelf geen optie zelfs niet als de reu ver weg zit. Vlieg er dan wel naartoe zoals nu bv de planning is voor een nest in 2017 dan vliegen we naar LA voor een dekking
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Kruimel53 schreef:Nee. Tenzij uitzonderlijke omstandigheden idd, zoals reu en teef aan weerszijden van de wereld. Een reu die niet zelf dekt zou ik niet inzetten voor de fok. Evenals trouwens een teef die zich niet laat dekken.
waarom er niet gewoon naartoe gaan met de teef ook al is het de andere kant van de wereld? Uitzonderlijke quarantaine eisen en moeilijjke eisen qua terugkeer en gevaarlijke reisomstandigheden daar gelaten ;)
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

nee met 2 uitzonderingen.
Afstand, als de reu of teef in het buitenland zit en het is echt te lastig om erheen te gaan.
Overlijden van de reu waar zaad van opgeslagen is.

Beide gevallen telt voor mij wel dat zowel teef als reu zich eerder bewezen heeft op een natuurlijke manier gedekt te kunnen worden.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ligt aan de situatie. als het is omdat de reu of teef het niet meer op de natuurlijke manier kan zeg ik NEE. als het is om sperma te gebruiken van een dode reu of een reu uit verweggistan dan zeg ik; waarom niet.

ellen
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Kruimel53 schreef:
crutz schreef:
Kruimel53 schreef:Nee. Tenzij uitzonderlijke omstandigheden idd, zoals reu en teef aan weerszijden van de wereld. Een reu die niet zelf dekt zou ik niet inzetten voor de fok. Evenals trouwens een teef die zich niet laat dekken.
waarom er niet gewoon naartoe gaan met de teef ook al is het de andere kant van de wereld? Uitzonderlijke quarantaine eisen en moeilijjke eisen qua terugkeer en gevaarlijke reisomstandigheden daar gelaten ;)
Omdat dat stressvol is voor de teef? En gezondheidsrisico's kan opleveren (hele andere virussen, parasieten, bacteriën)? Plus kosten, maar dat is minder belangrijk.

kosten??? zaad over laten komen is ook niet gratis ;) denk dat ik straks als we met 2 man en hond naar de USA gaan uiteindelijk haast goedkoper uit ben dan dekking betalen (zaad) en opsturen en inbrengen

stressvol? Een stabiele gezonde teef heeft toch geen stress van een reis? En ja heb zelf al geregeld met honden gevlogen, honden van diverse leeftijden en allen zonder problemen

en virussen, parasieten en bacterieën? we reizen inmiddels zelf ook de hele wereld over en halen overal honden vandaan en dan zou het met een dekking ineens gevaarlijker zijn?
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

In de paardenwereld is het volkomen normaal om te dekken met KI, daar is een natuurlijke dekking een uitzondering. Ik heb er niet direct wat op tegen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nou als ik zie dat mijn doberreu totaal nul dekdrift had (en om die reden ook nooit laten dekken ondanks vele aanvragen) lijkt me niet handig voor een ras om dat door te geven... straks heb je een ras dat zich niet meer kan voortplanten zonder menselijke inmenging....
Ik vind t echt niks... ze doen t maar natuurlijk en anders maar niet.
(Muv eerder genoemde uitzonderingen)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Van schreef:Ja
Maar alleen voor afstanden die anders nauwelijks te overbruggen zijn
of inderdaad van een reu die al overleden is.
En reu en teef moeten eerst bewezen hebben zich ook natuurlijk te kunnen voortplanten
Hier ben ik het ook mee eens. Ik vind het zeer van belang dat ze zich eerst bewezen hebben, zodat je bij situaties als met de Doberreu van Malinois kan voorkomen dat zoiets door wordt gegeven.
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

ellen en de birmanen schreef:ligt aan de situatie. als het is omdat de reu of teef het niet meer op de natuurlijke manier kan zeg ik NEE. als het is om sperma te gebruiken van een dode reu of een reu uit verweggistan dan zeg ik; waarom niet.

ellen

Vooropgesteld dat ik geen fokker ben, ben ik het hier heel erg mee eens. Voor verbreding van de genenpoel zou het zelfs een goede aanvulling zijn. Natuurlijk niet met honden die niet willen of kunnen dekken maar voor honden die aan de andere kant van de wereld zitten zou het zelfs een heel goed idee zijn.
Het reizen met teef over de halve wereld is natuurlijk iets waar maar heel weinig mensen aan gaan beginnen. Te duur, werk, te omslachtig, etc. Dan is KI een mooi en nuttig hulpmiddel.
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Ik ziet het ook als voordeel op gebied van genen verspreiding door de wereld heen.

En hoe onnatuurlijk ook. (en heb geen idee hoe lang zoiets bewaard kan blijven). Maar hoe gaaf zou het zijn als we nog sperma hadden van honden van 30/40/50 jaar geleden. Hoeveel gezonde genen we dan nog terug zouden kunnen halen. Helaas is dat een fabeltje...

Verder ben ik er eigenlijk ook niet echt voor. Maar ik zie dat meer vanuit het oogpunt dat het best regelmatig voorkomt dat een teef een reu afwijst bijvoorbeeld. Voor mijn gevoel weet zo'n teef beter wat goed is voor der nakomelingen dan wij. Dus daar vooral op vertrouwen. Met KI gaat dat natuurlijk niet.

Over het verspreiden van niet kunnen dekken maak ik me minder zorgen over. (afgezien van die extreme rassen die het fysiek/kwa bouw echt niet meer kunnen, ik heb het even over normaal functioneel gebouwde honden) Bij paarden gebeurd KI al jaren en vindt natuurlijk dekken haast niet meer plaats, maar ze kunnen het allemaal nog prima hoor! Nu vraag ik me ook af hoe je een hond zonder dekdrift uberhaubt zover gaat krijgen om op zo'n bokje te gaan, een beetje meewerking van een hond is toch wel vereist lijkt mij. Of gaat dat bij honden anders? Ik bedoel, een paard dat niet wilt/kan dekken, daar krijg je ook echt geen zaad van afgenomen...
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

lieke schreef: Het reizen met teef over de halve wereld is natuurlijk iets waar maar heel weinig mensen aan gaan beginnen. Te duur, werk, te omslachtig, etc. Dan is KI een mooi en nuttig hulpmiddel.
wat denk je dat afname en opsturen (diepvries of gekoeld) kost bovenop het dekgeld ;) daar kan je prima van op en neer hoor
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Shiloh86 schreef:Nu vraag ik me ook af hoe je een hond zonder dekdrift uberhaubt zover gaat krijgen om op zo'n bokje te gaan, een beetje meewerking van een hond is toch wel vereist lijkt mij. Of gaat dat bij honden anders? Ik bedoel, een paard dat niet wilt/kan dekken, daar krijg je ook echt geen zaad van afgenomen...
loopse teef en sjorren maar :engel: sommige artsen zelfs zonder loopse teef maar bv enkel met KI inbreng buisje voor de lucht maar de beste afname schijnt toch met loopse teef te zijn
Shiloh86
Zeer actief

Mjah, maar als een rue die drift niet heeft, dan gaat dat toch niet lukken? Bij hengsten gebruiken ze ook hengstige merries om ze in de mood te krijgen. Ik zie het probleem op dat gebied niet echt, of ik zie gewoon echt niet hoe je een hond kan dwingen zaad af te geven. Als een hond het op die manier kan, kan die het op een teef toch ook? (op de hondjes waarbij het door niet functioneel gebouwd zijn het echt niet meer kunnen dus daar gelaten)...
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Shiloh86 schreef:Ik ziet het ook als voordeel op gebied van genen verspreiding door de wereld heen.

En hoe onnatuurlijk ook. (en heb geen idee hoe lang zoiets bewaard kan blijven). Maar hoe gaaf zou het zijn als we nog sperma hadden van honden van 30/40/50 jaar geleden. Hoeveel gezonde genen we dan nog terug zouden kunnen halen. Helaas is dat een fabeltje...

Verder ben ik er eigenlijk ook niet echt voor. Maar ik zie dat meer vanuit het oogpunt dat het best regelmatig voorkomt dat een teef een reu afwijst bijvoorbeeld. Voor mijn gevoel weet zo'n teef beter wat goed is voor der nakomelingen dan wij. Dus daar vooral op vertrouwen. Met KI gaat dat natuurlijk niet.

Over het verspreiden van niet kunnen dekken maak ik me minder zorgen over. (afgezien van die extreme rassen die het fysiek/kwa bouw echt niet meer kunnen, ik heb het even over normaal functioneel gebouwde honden) Bij paarden gebeurd KI al jaren en vindt natuurlijk dekken haast niet meer plaats, maar ze kunnen het allemaal nog prima hoor! Nu vraag ik me ook af hoe je een hond zonder dekdrift uberhaubt zover gaat krijgen om op zo'n bokje te gaan, een beetje meewerking van een hond is toch wel vereist lijkt mij. Of gaat dat bij honden anders? Ik bedoel, een paard dat niet wilt/kan dekken, daar krijg je ook echt geen zaad van afgenomen...
Dat hoeft niet hoor... een hond wordt gewoon staand bij de da afgetrokken... niks spannends aan hoor. En daar pas ik dus voor om dergelijke fouten door te geven....want dat is voor mij een grote fout. Vele malen erger dan een fout oortje of aftekening. Helaas zagen die fokkers dan totaal anders... nou jammer dan geen ki bij ontbreken van een natuurlijke drift
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief

Nee, ok, dan snap ik het... ik ging er dus eigenlijk vanuit dat je wel meewerking van hond nodig had, zoals bij paard en varken.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef: Dat hoeft niet hoor... een hond wordt gewoon staand bij de da afgetrokken... niks spannends aan hoor. En daar pas ik dus voor om dergelijke fouten door te geven....want dat is voor mij een grote fout. Vele malen erger dan een fout oortje of aftekening. Helaas zagen die fokkers dan totaal anders... nou jammer dan geen ki bij ontbreken van een natuurlijke drift
waarbij niet alle reuen ook zaad geven als dat in de afwezigheid van een loopse teef is ;) oa mijn Jeanot geeft niks /amper wat als ik geen dekrijpe loopse teef bij heb. Dan heeft hij enkel oog voor en een mening over de dierenarts die hem wil betasten en wil hij die opknappen ipv dat hij meent zaad te geven ;) (ivm testen kwaliteit en opslag diverse malen afgenomen en na de eerste keer dus altijd in aanwezigheid hoogloopse teef)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
malinois schreef: Dat hoeft niet hoor... een hond wordt gewoon staand bij de da afgetrokken... niks spannends aan hoor. En daar pas ik dus voor om dergelijke fouten door te geven....want dat is voor mij een grote fout. Vele malen erger dan een fout oortje of aftekening. Helaas zagen die fokkers dan totaal anders... nou jammer dan geen ki bij ontbreken van een natuurlijke drift
waarbij niet alle reuen ook zaad geven als dat in de afwezigheid van een loopse teef is ;) oa mijn Jeanot geeft niks /amper wat als ik geen dekrijpe loopse teef bij heb. Dan heeft hij enkel oog voor en een mening over de dierenarts die hem wil betasten en wil hij die opknappen ipv dat hij meent zaad te geven ;) (ivm testen kwaliteit en opslag diverse malen afgenomen en na de eerste keer dus altijd in aanwezigheid hoogloopse teef)
Idd. Event met loopse teef... maar zonder bokjes etc dat bedoelde ik meer... hij hoeft dus niet te springen
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
crutz schreef:
Idd. Event met loopse teef... maar zonder bokjes etc dat bedoelde ik meer... hij hoeft dus niet te springen
ook weer echt afhankelijk vd reu, Jeanot en Inno liet ik gewoon opstappen dat is het gemakkelijkste afnemen en er zit toch een zakje omheen dus je hoeft echt niet bang te zijn voor een perongeluk dekking
malinois
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
malinois schreef:
crutz schreef:
ook weer echt afhankelijk vd reu, Jeanot en Inno liet ik gewoon opstappen dat is het gemakkelijkste afnemen en er zit toch een zakje omheen dus je hoeft echt niet bang te zijn voor een perongeluk dekking
Ja maar bij een reu zonder dekdrift wordt dat erg lastig :mrgreen:
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

vermoed alleen dat de standaard KI rassen :ugh: zo ver van het paadje af zijn dat inderdaad afname ook gaat zonder loopse teef en zonder opstappen oid, al heb ik daar gelukkig geen ervaring mee
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Bij mn herders gelukkig niet...
Bij de dobers stond er niemand behalve ik zelf er eigenlijk verbaasd van te kijken... ze konden er prima t fijne van vertellen. Dat zegt mij dus genoeg... ;)
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik ken een reu die niet of nauwelijks dekt. Hij duikt er steeds bij de voorkant op. Nu weet ik dat er kort geleden een teef met zn zaad is geinsimineerd.
Ik vind dat niet raar. Een hond die prachtig werkt, gezond is, mooie gezonde nakomelingen heeft... Dan is een onhandigheidje met teven een probleem voor het toekomstig nageslacht?
Ik zou er zo een pup van nemen. 100x liever dan fokken met een hond met HD-C of een schimmige allergie

De gemiddelde hondenbaas vind het meestal wel handig als de hond niet bijzonder handig is met loopse teven :engel: Ik zie dat dus niet als een grote fout. Ik denk ook zeker niet dat de situatie zou kunnen ontstaan dat het gebrek aan libido door een ras verspreid en het ras afhankelijk wordt van KI. Ik kan me zelfs niet voorstellen dat zo'n reu zn onhandigheid met teven aan zn zoons doorgeeft.
(dan heb ik het ook niet over honden die fysiek niet meer in staat zijn om te dekken zoals sommige bulldogs, maar over honden die gewoon uit onhandigheid niet tot een geslaagde dekking komen)
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Tara schreef:
Paisley schreef:Ik denk ook zeker niet dat de situatie zou kunnen ontstaan dat het gebrek aan libido door een ras verspreid en het ras afhankelijk wordt van KI. Ik kan me zelfs niet voorstellen dat zo'n reu zn onhandigheid met teven aan zn zoons doorgeeft.
Daar hoef je ook niet over na te denken, dat heeft de praktijk namelijk al uitgewezen.
Vertel :D
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef:
Tara schreef:
Paisley schreef:Ik denk ook zeker niet dat de situatie zou kunnen ontstaan dat het gebrek aan libido door een ras verspreid en het ras afhankelijk wordt van KI. Ik kan me zelfs niet voorstellen dat zo'n reu zn onhandigheid met teven aan zn zoons doorgeeft.
Daar hoef je ook niet over na te denken, dat heeft de praktijk namelijk al uitgewezen.
Vertel :D

dat het al bekend is dat het gebrek aan dek drift (en juiste dekdrift) doorgegeven wordt op de volgende generatie

zo zijn er al rassen waarbij KI standaard is bij gebrek aan libido
Paisley
Zeer actief

OK interessant om welke rassen gaat het dan?
Afbeelding
ChantalTY
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse Bulldog
Contacteer:

Ongelezen bericht door ChantalTY »

Alleen KI als de reu eigenaar op een ander continent zit, of als de reu al dood is. En dan nog niet als eerste 'dekking' want ik wil weten dat ze het zelf voor elkaar kunnen krijgen.
Wij gaan eind van het jaar gewoon gezellig 1700 kilometer maken voor de reu en dan niet om gezellig samen bij de DA in de wachtkamer te gaan zitten :LOL:
Afbeelding

Groetjes Chantal, Yara en Lucy!

Dag lieve Tyke.. Ren maar fijn met je bal

http://www.hawbucks.nl
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Ik ben er niet tegen op zich, maar zeker niet als standaard praktijk. Als ik ooit een reu in zou zetten moet ie het zelf maar proberen hoor :D
Paisley
Zeer actief

Paisley schreef:OK interessant om welke rassen gaat het dan?
Ik ben nog steeds benieuwd welke rassen, zou er graag meer over lezen
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”