Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
ouders met stamboom, pups zonder
Moderator: moderatorteam
-
boemel
- Vaste gebruiker
Re: ouders met stamboom, pups zonder
Ik had een labrador maar zoek nu iets anders. Het is voor mij te emotioneel om opnieuw voor een labrador te gaan. Ik weet niet of mensen dit kunnen begrijpen. Ik zou met een ander soort hond er opnieuw fris in kunnen stappen. Alleen de foto's al van mijn hond emotioneren me nog zoveel.
Met een vergelijkbare hond sta ik er te zwak in en dat is voor beiden niet goed.
Ik zoek eigenlijk wel een hond waar ik ongeveer dezelfde dingen mee kan gaan doen en het dezelfde eigenschappen heeft. Een iets kleinere middelmaat mag, groter beslist niet.
Met voorkeur een hond waar je niet mee naar de trimsalon moet enz. Het hoeft geen rashond te zijn en een hond uit het asiel is misschien wel mijn voorkeur.
Ik denk dat het traject van buitenlandse honden voor mij afvalt. Mijn ervaring is dat het vaak onherleidbare kruisingen zijn en men vaak geen info over wil of kan geven.
Ik vind het belangrijk om juist die specifieke zaken kunt afwegen. Als antwoord kreeg ik van een erkende stichting; wat maakt dat nou uit? Als het karakter maar goed is....
En ondanks hun geschiedenis zijn het altijd lieve honden ( volgens deze stichtingen). Ik durf en kan het niet tegenspreken maar dat risico durf ik niet aan.
Ik wil dus een gemakkelijke hond zoals ik gewend was met de karaktereigenschappen die zo kenmerkend zijn.
Met een vergelijkbare hond sta ik er te zwak in en dat is voor beiden niet goed.
Ik zoek eigenlijk wel een hond waar ik ongeveer dezelfde dingen mee kan gaan doen en het dezelfde eigenschappen heeft. Een iets kleinere middelmaat mag, groter beslist niet.
Met voorkeur een hond waar je niet mee naar de trimsalon moet enz. Het hoeft geen rashond te zijn en een hond uit het asiel is misschien wel mijn voorkeur.
Ik denk dat het traject van buitenlandse honden voor mij afvalt. Mijn ervaring is dat het vaak onherleidbare kruisingen zijn en men vaak geen info over wil of kan geven.
Ik vind het belangrijk om juist die specifieke zaken kunt afwegen. Als antwoord kreeg ik van een erkende stichting; wat maakt dat nou uit? Als het karakter maar goed is....
En ondanks hun geschiedenis zijn het altijd lieve honden ( volgens deze stichtingen). Ik durf en kan het niet tegenspreken maar dat risico durf ik niet aan.
Ik wil dus een gemakkelijke hond zoals ik gewend was met de karaktereigenschappen die zo kenmerkend zijn.
- wolvster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Wat dacht je van Aiko, 8 jaar middelgrote kruising. Iets wat ruwharig.
Hij staat nog niet uitgebreid op de site, maar het is een schat van een hond;
Overigens een 'gewoon' Nederlands hondje in het asiel in Kampen.
Hij staat nog niet uitgebreid op de site, maar het is een schat van een hond;
Overigens een 'gewoon' Nederlands hondje in het asiel in Kampen.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Met Nederlandse asielen heb je vaak hetzelfde, je moet maar net de mazzel hebben dat ze de hond goed hebben ingeschat of de juiste informatie hebben. En soms zijn ze in een asiel ook heel anders dan bij een baas. Maar goed, ik zal even een paar honden plaatsen die ik op 'ik zoek baas' zo kan vindenboemel schreef:Ik had een labrador maar zoek nu iets anders. Het is voor mij te emotioneel om opnieuw voor een labrador te gaan. Ik weet niet of mensen dit kunnen begrijpen. Ik zou met een ander soort hond er opnieuw fris in kunnen stappen. Alleen de foto's al van mijn hond emotioneren me nog zoveel.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Obesitas Mazzel kan wel een wandelmaatje gebruiken:
https://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl ... laardingen
Verlegen Lady:
https://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl ... den-helder
Onzekere Coco:
https://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl ... n-drachten
En op de facebookpagina https://www.facebook.com/Hondenherplaat ... l/?fref=ts staan Geisha en Lolly
https://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl ... laardingen
Verlegen Lady:
https://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl ... den-helder
Onzekere Coco:
https://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl ... n-drachten
En op de facebookpagina https://www.facebook.com/Hondenherplaat ... l/?fref=ts staan Geisha en Lolly
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Maar toch wel met stamboom dacht ik.Nanna schreef:Wou ik net zeggen. Volgens mij fokt Inge O ook buiten de rv om en ik koop daar blind een Hovawart hoor. Als ik zelf weer zou gaan fokken konden voor mij de RvB en de rv ook gevoeglijk de tyfus genieten.Cockermans schreef:Als ik mijn teefje met stamboom laat dekken door een reu met stamboom en ik verkoop de pups zonder stamboom aan een redelijke prijs, ben ik dan een broodfokker?
Sommige mensen zijn die regeltjes en tirannie van rasverenigingen zo verschrikkelijk beu, dat ze op deze manier verder fokken. De eisen op vlak van showresultaten liggen soms echt belachelijk hoog en de beoordeling van een keurmeester is toch ook niet altijd betrouwbaar. Vandaag ziet hij deze hond het liefst, volgende week krijgt diezelfde hond van dezelfde km nog amper een G. Dat gebeurt en maakt van het showgebeuren één grote...show.
Veel belangrijker vind ik dan de gezondheidstesten, daar zou ik zeker naar vragen.
Dat is iets anders dan zonder stamboom pups verkopen terwijl de ouders beiden een stamboom hebben.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Jazeker fokt Inge O met stamboom, en ook met showresultaten, want dat is inderdaad een eis in België.ranetje schreef:Maar toch wel met stamboom dacht ik.Nanna schreef:Wou ik net zeggen. Volgens mij fokt Inge O ook buiten de rv om en ik koop daar blind een Hovawart hoor. Als ik zelf weer zou gaan fokken konden voor mij de RvB en de rv ook gevoeglijk de tyfus genieten.
Dat is iets anders dan zonder stamboom pups verkopen terwijl de ouders beiden een stamboom hebben.
In Nederland niet.
- Anja
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua
- Aantal honden: 2
Ik ben geen fokker en als ik het verkeerd begrijp moet je het maar zeggen.. Volgens mij is een stamboom een stamboom in Nederland. Of er gezondheidstesten gedaan zijn of niet, of er met een hond geshowd word of niet, dat maakt allemaal niets uit als de beide ouders maar een stamboom hebben dan krijgen de pups ook een stamboom.. toch?Cockermans schreef:Als ik mijn teefje met stamboom laat dekken door een reu met stamboom en ik verkoop de pups zonder stamboom aan een redelijke prijs, ben ik dan een broodfokker?
Sommige mensen zijn die regeltjes en tirannie van rasverenigingen zo verschrikkelijk beu, dat ze op deze manier verder fokken. De eisen op vlak van showresultaten liggen soms echt belachelijk hoog en de beoordeling van een keurmeester is toch ook niet altijd betrouwbaar. Vandaag ziet hij deze hond het liefst, volgende week krijgt diezelfde hond van dezelfde km nog amper een G. Dat gebeurt en maakt van het showgebeuren één grote...show.
Veel belangrijker vind ik dan de gezondheidstesten, daar zou ik zeker naar vragen.
Waarom zou je dan geen stamboom aanvragen? Voor die 100+ beetje euro hoef je het niet te laten.. en kan je nog steeds een redelijke prijs vragen
De enige reden die ik kan bedenken is dat er geen stambomen aangevraagd worden als beide ouders wel een stamboom hebben is als er elke loopsheid gedekt word en ja.. dat vind ik broodfok op de ergste en hondonvriendelijkste manier.
Ik zou dan liever een pup kopen van een ouder die ook geen stamboom heeft.
-
hermelien1989
- Actief
- Mijn ras(sen): Bruce, engelse buldog
Lilo, cockapoo - Aantal honden: 2
Er kunnen wel redenen zijn dat de ouders een stamboom hebben en de pups niet.
Zo heb ik bv een poedel zonder stamboom omdat deze kleur in nederland toen nog geen stamboom kreeg. De ouders kwamen uit het buitenland en hadden dus een duitse stamboom omdat dat daar wel is toegestaan.
Beide ouders waren getest en dat is wat voor mij het belangrijkste is.
Ook mag er (meen ik) niet gefokt worden met bepaalde kleurvombinaties. Maar wat nu als dat juist een mooie en lieve combinatie is.
Voor iemand die een huishond zoekt zal het dan niet uitmaken of de pup een stamboom heeft of niet.
Zo heb ik bv een poedel zonder stamboom omdat deze kleur in nederland toen nog geen stamboom kreeg. De ouders kwamen uit het buitenland en hadden dus een duitse stamboom omdat dat daar wel is toegestaan.
Ook mag er (meen ik) niet gefokt worden met bepaalde kleurvombinaties. Maar wat nu als dat juist een mooie en lieve combinatie is.
Voor iemand die een huishond zoekt zal het dan niet uitmaken of de pup een stamboom heeft of niet.
Groetjes hermelien1989 en gioia

- Dibbes
- Zeer actief
Op hhin.nl komen regelmatig leuke honden voorbij. Dit zijn honden die via deze site rechtstreeks vanaf hun eigenaar worden herplaatst.
Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk

-
Dessatou
- Vaste gebruiker
Bij twijfel niet doen.
Onze buren hebben een rashond fokt volgens de regels van de rasvereniging [grote naam binnen het ras]. Helaas ziek [huidziekte,nieren, ballen niet ingedaald]. En helaas ken ik nog wel wat mensen die een hond hebben gekocht bij een fokker [ook doorverwezen via rasvereniging], zelfs èèn met chronische ziekte. Dus wat dat betreft.
Een liefhebber kan best fokken zonder stamboom, vraag gewoon naar officiele gezondheid uitslagen. En meerdere nesten tegelijk tsja daar zou ik weg blijven.
Echter zijn er genoeg hoog aanstaande fokkers binnen een rasvereniging die meerdere nesten tegelijk hebben, dan wel minimaal 7 nesten per jaar hebben [natuurlijk met meerdere teven].
Onze buren hebben een rashond fokt volgens de regels van de rasvereniging [grote naam binnen het ras]. Helaas ziek [huidziekte,nieren, ballen niet ingedaald]. En helaas ken ik nog wel wat mensen die een hond hebben gekocht bij een fokker [ook doorverwezen via rasvereniging], zelfs èèn met chronische ziekte. Dus wat dat betreft.
Een liefhebber kan best fokken zonder stamboom, vraag gewoon naar officiele gezondheid uitslagen. En meerdere nesten tegelijk tsja daar zou ik weg blijven.
Echter zijn er genoeg hoog aanstaande fokkers binnen een rasvereniging die meerdere nesten tegelijk hebben, dan wel minimaal 7 nesten per jaar hebben [natuurlijk met meerdere teven].
- ranetje
- Zeer actief
Niet fokken met bepaalde kleurcombinaties kan ook als reden hebben dat de gezondheid van de pups ernstig wordt bedreigd door juist die kleurcombinaties.hermelien1989 schreef:Er kunnen wel redenen zijn dat de ouders een stamboom hebben en de pups niet.
Ook mag er (meen ik) niet gefokt worden met bepaalde kleurcombinaties. Maar wat nu als dat juist een mooie en lieve combinatie is.
In dat geval heeft fokken met "lieve honden" dus een heel nare bijwerking die je gewoon niet moet willen.
- ranetje
- Zeer actief
Marjoleine schreef:Jazeker fokt Inge O met stamboom, en ook met showresultaten, want dat is inderdaad een eis in België.ranetje schreef:Maar toch wel met stamboom dacht ik.Nanna schreef:Wou ik net zeggen. Volgens mij fokt Inge O ook buiten de rv om en ik koop daar blind een Hovawart hoor. Als ik zelf weer zou gaan fokken konden voor mij de RvB en de rv ook gevoeglijk de tyfus genieten.
In Nederland niet.
- klaproos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse boxermix
Ik kwam deze tegen, wellicht is het iets voor jou? Lijkt me een ontzettend lieve en sociale hond.
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr
- Judith
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
Ik denk dat Hermelien het over andere kleur combinaties heeft.ranetje schreef:Niet fokken met bepaalde kleurcombinaties kan ook als reden hebben dat de gezondheid van de pups ernstig wordt bedreigd door juist die kleurcombinaties.hermelien1989 schreef:Er kunnen wel redenen zijn dat de ouders een stamboom hebben en de pups niet.
Ook mag er (meen ik) niet gefokt worden met bepaalde kleurcombinaties. Maar wat nu als dat juist een mooie en lieve combinatie is.
In dat geval heeft fokken met "lieve honden" dus een heel nare bijwerking die je gewoon niet moet willen.
Het is binnen de poedel namelijk niet toegestaan om zwart-wit-bruin te kruisen met een kleur uit de andere groep grijs-abrikoos-rood
Dit heeft niets met gezondheid te maken maar puur op de verdunning van de kleur. Ook zijn in Nederland harlekijn, black en tan, brindle niet toegestaan. Bij de AKC en de Engelse kennelclub zijn alle kleuren door elkaar en is harlekijn ook toegestaan. Zo komt Dana uit 2 canadese ouders die beide afstammen van harlekijnen
Ik denk dat jij bedoelt dat je geen merle x merle doet vanwege de gezondheid

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Alleen ma van Dana heeft Harlekijn voorouders en pa niet maar ook wel weer allerlei kleuren voorouders net als ma .Judith schreef:Ik denk dat Hermelien het over andere kleur combinaties heeft.ranetje schreef:Niet fokken met bepaalde kleurcombinaties kan ook als reden hebben dat de gezondheid van de pups ernstig wordt bedreigd door juist die kleurcombinaties.hermelien1989 schreef:Er kunnen wel redenen zijn dat de ouders een stamboom hebben en de pups niet.
Het is binnen de poedel namelijk niet toegestaan om zwart-wit-bruin te kruisen met een kleur uit de andere groep grijs-abrikoos-rood
Dit heeft niets met gezondheid te maken maar puur op de verdunning van de kleur. Ook zijn in Nederland harlekijn, black en tan, brindle niet toegestaan. Bij de AKC en de Engelse kennelclub zijn alle kleuren door elkaar en is harlekijn ook toegestaan. Zo komt Dana uit 2 canadese ouders die beide afstammen van harlekijnen
Ik denk dat jij bedoelt dat je geen merle x merle doet vanwege de gezondheid
Had met de zus van Dana die grijs is een grijze reu gebruikt uit en er zaten 2 witte in het nest.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
hermelien1989
- Actief
- Mijn ras(sen): Bruce, engelse buldog
Lilo, cockapoo - Aantal honden: 2
Ik heb het inderdaad over de combi's die judith bedoelt. Geen combis zoals merle x merle (dat daar ongezonde pups uit kunnen komen ken ik het bewijs van
)
Maar uit abrikoos x zwart kan gewoon een gezonde pup komen. Dat is geen risico voor de gezondheid en toch zou je bij zo'n combi geen stamboom krijgen.
Maar uit abrikoos x zwart kan gewoon een gezonde pup komen. Dat is geen risico voor de gezondheid en toch zou je bij zo'n combi geen stamboom krijgen.
Groetjes hermelien1989 en gioia

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Maar ook bij grote namen binnen de rashondenfokkerij kunnen afwijkingen voorkomen. Een stamboom is geen garantie op gezondheid, reputatie ook niet. Betekent niet dat de fokker z'n best niet heeft gedaan, erfelijkheid kun je voor een groot deel inschatten maar je kan altijd voor verrassingen komen te staan.Dessatou schreef:Bij twijfel niet doen.
Een liefhebber kan fokken zonder stamboom inderdaad. Maar als beide ouderdieren wel een stamboom hebben en voldoen aan de minimale eisen die worden gesteld aan de aanvraag van een stamboom (niet elke loopsheid dekken, minimum en maximum leeftijd teef en geen regelrechte inteelt) is het raar om geen stambomen aan te vragen. Het kost namelijk amper meer en het geeft de fokker en koper veel meer informatie.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Wat voor meer info.?Maeve schreef:Maar ook bij grote namen binnen de rashondenfokkerij kunnen afwijkingen voorkomen. Een stamboom is geen garantie op gezondheid, reputatie ook niet. Betekent niet dat de fokker z'n best niet heeft gedaan, erfelijkheid kun je voor een groot deel inschatten maar je kan altijd voor verrassingen komen te staan.Dessatou schreef:Bij twijfel niet doen.
Een liefhebber kan fokken zonder stamboom inderdaad. Maar als beide ouderdieren wel een stamboom hebben en voldoen aan de minimale eisen die worden gesteld aan de aanvraag van een stamboom (niet elke loopsheid dekken, minimum en maximum leeftijd teef en geen regelrechte inteelt) is het raar om geen stambomen aan te vragen. Het kost namelijk amper meer en het geeft de fokker en koper veel meer informatie.
Geloof dat als er meer werd gekeken dan alleen of pa en ma wel de ouders van de puppen waren er veel meer tevoorschijn komt.En de stambomen met nu DNA et zo fout zijn als voor DNA afname en ouder test.
2 nesten met dezelfde pa of ma kan genetisch heel anders in elkaar zitten omdat in de stamboom toevallig wat puppen zijn overgelegd of dat er een reu op papier staat die niet de over/over/grootpapa is.
DNA testen wil niet zeggen dat nu in ene alles klopt.

- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat zeg ik ook niet BPbouvierpoedel schreef:Wat voor meer info.?Maeve schreef:Maar ook bij grote namen binnen de rashondenfokkerij kunnen afwijkingen voorkomen. Een stamboom is geen garantie op gezondheid, reputatie ook niet. Betekent niet dat de fokker z'n best niet heeft gedaan, erfelijkheid kun je voor een groot deel inschatten maar je kan altijd voor verrassingen komen te staan.Dessatou schreef:Bij twijfel niet doen.
Geloof dat als er meer werd gekeken dan alleen of pa en ma wel de ouders van de puppen waren er veel meer tevoorschijn komt.En de stambomen met nu DNA et zo fout zijn als voor DNA afname en ouder test.
2 nesten met dezelfde pa of ma kan genetisch heel anders in elkaar zitten omdat in de stamboom toevallig wat puppen zijn overgelegd of dat er een reu op papier staat die niet de over/over/grootpapa is.
DNA testen wil niet zeggen dat nu in ene alles klopt.
Feit is wel dat als je geen afstamming weet, je gewoon niks weet. Als men neerkijkt op een fokker met goede reputatie omdat 'ie een monorchide reu fokt zal je niet eens een pup moeten willen waarvan de afstamming niet bekend is. Dan weet je letterlijk niks en kan je totaal geen inschatting maken of er narigheid uit kan komen. Ik vind dat papiertje niet heilig, maar de redenatie om maar voor boomloos te gaan omdat stamboomhonden soms ook ongezond zijn vind ik raar.
En er zal best gefraudeerd zijn en worden met stambomen, maar dit gebeurt niet aan de lopende band waardoor een stamboom totaal z'n waarde zou verliezen.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Zeg niet dat je niet voor die stamboom moet gaan , zeg alleen dat je ook voor zonder stamboom kunt gaan.Maeve schreef:Dat zeg ik ook niet BPbouvierpoedel schreef:Wat voor meer info.?Maeve schreef:Maar ook bij grote namen binnen de rashondenfokkerij kunnen afwijkingen voorkomen. Een stamboom is geen garantie op gezondheid, reputatie ook niet. Betekent niet dat de fokker z'n best niet heeft gedaan, erfelijkheid kun je voor een groot deel inschatten maar je kan altijd voor verrassingen komen te staan.Dessatou schreef:Bij twijfel niet doen.
DNA testen wil niet zeggen dat nu in ene alles klopt.![]()
Feit is wel dat als je geen afstamming weet, je gewoon niks weet. Als men neerkijkt op een fokker met goede reputatie omdat 'ie een monorchide reu fokt zal je niet eens een pup moeten willen waarvan de afstamming niet bekend is. Dan weet je letterlijk niks en kan je totaal geen inschatting maken of er narigheid uit kan komen. Ik vind dat papiertje niet heilig, maar de redenatie om maar voor boomloos te gaan omdat stamboomhonden soms ook ongezond zijn vind ik raar.
En er zal best gefraudeerd zijn en worden met stambomen, maar dit gebeurt niet aan de lopende band waardoor een stamboom totaal z'n waarde zou verliezen.
Die stamboom klopt vaak ook niet en je moet altijd vertrouwen dat een andere fokker op die stamboom ook even netjes is geweest als jij en dat kan je niet dus kun je ook geen 100 % achter die stamboom staan als 100 % betrouwbaar als 100% info.

- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
'Klopt vaak niet' is overdreven denk ik. Tenminste, dat is mijn ervaring in ons ras. Nu helpt het ook dat we door het verschil in type echt wel overduidelijk zien wie de ouderdieren zijn. Maar stel dat er in de voorgaande generaties wel gesjoemeld zou zijn, dan is dat bij die honden op de stamboom ook zo. Dus als je dan weet wat er die generaties is vererft, is die info toch nog net zo waardevol? Zonder stamboom heb je gewoon totaal geen idee.bouvierpoedel schreef: Zeg niet dat je niet voor die stamboom moet gaan , zeg alleen dat je ook voor zonder stamboom kunt gaan.
Die stamboom klopt vaak ook niet en je moet altijd vertrouwen dat een andere fokker op die stamboom ook even netjes is geweest als jij en dat kan je niet dus kun je ook geen 100 % achter die stamboom staan als 100 % betrouwbaar als 100% info.
Ik ben ook niet tegen stamboomloos trouwens, maar de argumenten daarvoor vind ik wel belangrijk. En ik kan geen goed argument vinden voor boomloos fokken als de ouderdieren wel een stamboom hebben.
- ranetje
- Zeer actief
hermelien1989 schreef:Ik heb het inderdaad over de combi's die judith bedoelt. Geen combis zoals merle x merle (dat daar ongezonde pups uit kunnen komen ken ik het bewijs van)
-
Dessatou
- Vaste gebruiker
Even een klein beetje off topic, voor de RvB gelden andere eisen dan voor de rasverenigingen?? Ook vind ik persoonlijk dat er gewoon veel zwaardere eisen moeten komen qua gezondheid eisen.
Ik zal 2 voorbeelden noemen.
Als je wilt fokken heb je voor de stamboomaanvraag bij de RvB [zal de Retriever als voorbeeld geven] geen documentatie nodig zoals oog test en ED etc.
Binnen een rasvereniging mag je fokken met een lijder en/of drager van een bepaalde ziekte.
Ik zelf vind dit zeer krom, maar ik begrijp de gedachte er achter helaas wel. Of zou ik hiermee mensen tegen de schenen schoppen.
Ik zal 2 voorbeelden noemen.
Als je wilt fokken heb je voor de stamboomaanvraag bij de RvB [zal de Retriever als voorbeeld geven] geen documentatie nodig zoals oog test en ED etc.
Binnen een rasvereniging mag je fokken met een lijder en/of drager van een bepaalde ziekte.
Ik zelf vind dit zeer krom, maar ik begrijp de gedachte er achter helaas wel. Of zou ik hiermee mensen tegen de schenen schoppen.
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Zolang de dragers geen last hebben vind ik het heel verstandig dat je wel mag fokken met een lijder of drager, mits er een vrije hond tegenover staat. Dan worden vanaf dat moment geen lijders meer geboren en als er ook nog vrij x vrij gefokt wordt zal de hoeveelheid dragers ook steeds minder worden en dan kan je op een keer besluiten dat drager x vrij ook niet meer mag om de genetische afwijking de genadeklap te geven. Maar door dat pas na een aantal generaties te doen blijft de genetische variatie wel breed. Ik zou het niet verkeerd vinden als vanuit de RvB eisen gesteld zouden worden voor de belangrijkste ziektes. Grenzen stellen aan HD, PL en ECVO (welke van toepassing zijn en in welke mate afhankelijk van het ras. Bijvoorbeeld HD-D x HD-D (en zwaarder) verbieden, PL 3,4/4,3 x PL 3,4/4,3 (en zwaarder) verbieden) en ernstige erfelijke ziektes waarvoor dna getest kan worden (lijder x lijder uitsluiten). Hiermee zorg je dat er verplicht getest moet worden en dus een duidelijker beeld gevormd wordt van de ziektes in de stamboomdieren, daarnaast rem je al iets in de ziekteverspreiding/heftigheid daarvan bij HD/PL en verbeter je duidelijk de verhouding mutatie/normaal gen. En dan is er voor de rasvereniging nog genoeg mogelijkheid om het beter te doen dan de RvB.
-
Dessatou
- Vaste gebruiker
Ik kan voor een gedeelte hierin mee gaan. Echter vind ik gewoon lijder en drager uitsluiten voor de fok. Als je dit zeg maar 10 jaar doet, dan is de kans heel groot dat die bepaalde ziekte niet meer voor komt.
- Domor
- Zeer actief
Als je ze gewoon uitsluit, sluit je de ook de aanhangende genen uit (de genetische variatie), wordt de effectieve fokpopulatie zeer klein, inteelt zeer hoog en daarmee help je het indirect of direct het ras om zeep. Door eerst 10 jaar lang alleen lijder x vrij, drager x vrij en vrij x vrij toe te staan en daarna pas (dus gemiddeld na 3 generaties) alleen nog maar vrij x vrij toe te staan, blijft de genetische variatie veel groter (als er in het nest getest wordt kan je van lijder naar vrij gaan in 2 generaties mits je er een vrije of drager tegenover zet) en heb je dus nog voldoende materiaal over om ook een volgende genetische afwijking eruit te kunnen fokken.
Stel: je hebt in een ras 3 genetisch te testen afwijkingen. AB, waarbij A goed is en B mutant; FG, waarbij F goed is en G mutant; en ST, waarbij S goed is en T mutant. Zowel B, G als T komen 20% voor in het ras en alle drie de afwijkingen zijn recessief, dus de dragers hebben geen last. Zowel B, G als T zijn random verdeeld.
Dan komt alle lijders + dragers uitsluiten voor de fok neer op het uitsluiten van 74% van de dieren. Alleen de lijders uitsluiten is 11.5% en de dragers zijn dus 62%.
4% van de populatie is lijder van B, daarvan lijdt 0.15% ook aan G en 0.15% aan T, 0.0064% lijdt aan zowel B, G als T.
4% van de populatie is lijder van G, daarvan lijdt 0.15% ook aan B en 0.15% aan T.
4% van de populatie is lijder van T, daarvan lijdt 0.15% ook aan B en 0.15% aan G.
En dit is dan een (bedacht) ras met slechts 3 genetisch te testen afwijkingen die relatief weinig voor komen. Meer te testen afwijkingen of een hogere prevalentie, dan moet je nog meer uitsluiten. Als B bijvoorbeeld 50% voorkomt, dan is slechts 10% volledig vrij en is 25% van de populatie lijder van B.
Edit: bij nakijken excel-sheet bleek ik twee getallen vergeten zijn aan te passen bij de 50% B-casus, dus nu de juiste getallen.
Stel: je hebt in een ras 3 genetisch te testen afwijkingen. AB, waarbij A goed is en B mutant; FG, waarbij F goed is en G mutant; en ST, waarbij S goed is en T mutant. Zowel B, G als T komen 20% voor in het ras en alle drie de afwijkingen zijn recessief, dus de dragers hebben geen last. Zowel B, G als T zijn random verdeeld.
Dan komt alle lijders + dragers uitsluiten voor de fok neer op het uitsluiten van 74% van de dieren. Alleen de lijders uitsluiten is 11.5% en de dragers zijn dus 62%.
4% van de populatie is lijder van B, daarvan lijdt 0.15% ook aan G en 0.15% aan T, 0.0064% lijdt aan zowel B, G als T.
4% van de populatie is lijder van G, daarvan lijdt 0.15% ook aan B en 0.15% aan T.
4% van de populatie is lijder van T, daarvan lijdt 0.15% ook aan B en 0.15% aan G.
En dit is dan een (bedacht) ras met slechts 3 genetisch te testen afwijkingen die relatief weinig voor komen. Meer te testen afwijkingen of een hogere prevalentie, dan moet je nog meer uitsluiten. Als B bijvoorbeeld 50% voorkomt, dan is slechts 10% volledig vrij en is 25% van de populatie lijder van B.
Edit: bij nakijken excel-sheet bleek ik twee getallen vergeten zijn aan te passen bij de 50% B-casus, dus nu de juiste getallen.
Laatst gewijzigd door Domor op 21 mar 2016 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
-
boemel
- Vaste gebruiker
Bedankt allemaal nog voor het meedenken. Een hond uit het buitenland via. bv. een stichting gaat het bij mij niet meer worden. Ik heb er geen goed gevoel aan over gehouden na een aantal contacten. Een hond via bv. marktplaats kijkt me te risicovol. Ik wil niet zeggen dat alles niet pluis is maar ik wil weten met wie ik te maken heb.
In de buurt trof ik nu een advertentie aan van iemand die nog twee pups heeft. Het betreft een mix van labrador/golden retriever. De moeder is al deze mix en de vader is een golden retriever. Priis € 250
Is dat niet erg goedkoop?
Gegevens van de eigenaar word niet prijsgegeven. Wellicht na een reactie?
Ik twijfel.
Enerzijds door het ontbreken van de gegevens en prijs en anderzijds dat het ws. teveel herinneringen oproept aan mijn overleden hond. Met name de laatste foto's van haar kan ik nog altijd met droge ogen bekijken.

In de buurt trof ik nu een advertentie aan van iemand die nog twee pups heeft. Het betreft een mix van labrador/golden retriever. De moeder is al deze mix en de vader is een golden retriever. Priis € 250
Is dat niet erg goedkoop?
Gegevens van de eigenaar word niet prijsgegeven. Wellicht na een reactie?
Ik twijfel.
Enerzijds door het ontbreken van de gegevens en prijs en anderzijds dat het ws. teveel herinneringen oproept aan mijn overleden hond. Met name de laatste foto's van haar kan ik nog altijd met droge ogen bekijken.

Laatst gewijzigd door boemel op 20 mar 2016 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- Domor
- Zeer actief
Ik verwacht dat het gaat om een gelegenheidsnest zonder testen en dan is 250€ een prima prijs. Broodfokkers vragen meestal meer (350-500€).
- Cash
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitseherder
Wij hebben ook een duitseherder teefje waar ouders een stamboom hadden (ik kende de moederhond dus weet dat het waar is en de lijnen erachter) en de pups niet.maart schreef:Wij verwelkomen binnenkort een pup in de familie, ouders stamboom, pups niet. Ik kijk er van harte naar uit en heb eergisteren nog de contactgegevens doorgegeven aan iemand die een leuke labrador zocht
Deze mensen wilden voor de leuk een nestje fokken. Ouders getest en al. Moederhond actief in de sport gezeten. Etc.
Ze hebben met veel toewijding en aandacht het nestje groot gebracht en onze Flori is een hartstikke leuke lieve sociale hond.

Cash v Heiligental en Flow.
-
boemel
- Vaste gebruiker
ik ga de adverteerder een berichtjes sturen. Kijken of ik meer gegevens krijg. De prijs verbaast me want meestal wordt er toch meer gevraagd.