Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hartworm

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Hartworm

Ongelezen bericht door Pepie »

Dol drinkt graag regenwater.Nu werd mij gisteren verteld dat je dit absoluut niet mag toestaan want daar krijgen ze hartworm van.
Waar of niet waar..dat is mijn vraag :F:
Afbeelding
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Aantal honden: 2

Re: Hartworm

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Geen idee, maar hier drinken ze ook vaak regenwater hoor. Water uit smoezelige potjes en bakjes in de tuin is sowieso veel lekkerder dan uit die schone bak in de keuken ! Vogels in mijn volière krijgen ook al jaren water uit de regenton, doen het ook prima. Lijkt mij eigenlijk geen probleem?
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

hoe wil je dat dan tegenhouden? aan de lijn snap ik nog wel maar mijn honden lopen altijd los en zijn waterratten.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

tja dan zou Sneeuw ook niet meer te redden zijn, hmmmmm ik denk dat ik het ook niet kan tegen houden dus ik ga niet in paniek raken of zo, we zien het wel
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Klinkklare nonsens.
De 'gewone' hartworm (Dirofilariasis canina) wordt verspreid door het steken van muggen die met deze parasiet zijn besmet. En deze muggen komen (vooralsnog) niet voor in Nederland maar zijn actief in Zuid-Europa. Een hond kan alleen maar geïnfecteerd worden door deze muggen die als tussengastheer noodzakelijk zijn voor de levenscyclus en het is niet overdraagbaar van hond op hond of door het drinken van besmet water.
Bij honden die besmet zijn met deze hartworm kan het overigens nog jaren duren voor er symptomen zijn.

Daarnaast is er nog de zgn. Franse hartworm en die heeft als tussengastheer slakken nodig. Besmette honden scheiden de larven via de ontlasting uit en slakken eten deze uitwerpselen op en fungeren dus als tussengastheer. De hond kan alleen een wormbesmetting krijgen als die een met larven besmette slak opeet of aanvreet.
De Franse hartworm is overigens wel eens incidenteel in Nederland aangetroffen. Het verloop van deze besmetting schijnt zeer acuut en ernstig te zijn.
Afbeelding
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Precies zoals Lieke verklaart, Hartworm komt van muggen :ok:

Dus gewoon water laten drinken als je weet dat het schoon is i.v.m. slakken (lijkt een beetje op Bilharzia), chemicaliën etc.
lieke
Zeer actief
Contacteer:

mosquito1980 schreef:Precies zoals Lieke verklaart, Hartworm komt van muggen :ok:

Dus gewoon water laten drinken als je weet dat het schoon is i.v.m. slakken (lijkt een beetje op Bilharzia), chemicaliën etc.

Ben een ervaringsdeskundige :mrgreen: .
Mijn beide Roemeentjes, Bonnie en Maggie, hadden hartworm. Bij Bonnie kwam ik er pas achter toen zij al hier was (beetje slordig van de organisatie om een ongeteste hond naar Nederland te sturen :ugh: ), dus toen moest ik de hele behandeling in gang zetten toen ik ze al hier was. Had overigens mazzel dat mijn dierenarts de symptomen adequaat beoordeelde want zo bekend is het hier in Nederland niet.
Maggie werd door de organisatie getest toen ik haar wilde reserveren en bleek ook besmet te zijn.
Zij heeft de initiële behandeling daar gekregen en omdat ik ervaring had, werd ze toen het veilig voor haar was, op transport gezet en heb ik de behandeling hier afgemaakt.

De behandeling is trouwens zeer invasief en niet elke hond overleeft het omdat het massale afsterven van de wormen een toxische shock en/of een embolie kan veroorzaken. En in de eerste paar weken na het toedienen van de wormenbehandeling moet de hond strikte benchrust hebben.
Afbeelding
Pepie
Zeer actief

Dank u :cheer:
Afbeelding
Jits90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jits90 »

En waarom staat er dan op elke ontwormingspil: tegen hartworm..?
Als het toch niet (zelden) hier voorkomt en preventie niet werkt :19:
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Jits90 schreef:En waarom staat er dan op elke ontwormingspil: tegen hartworm..?
Als het toch niet (zelden) hier voorkomt en preventie niet werkt :19:
Preventieve medicatie werkt wel, heb ook niet gezegd dat dit niet zo is. Bij preventie wordt de parasiet gedood op het moment dat de hond door een besmette mug wordt gestoken.
En er zijn een hoop mensen die hun hond meenemen op vakantie naar het zuiden en dan is het verstandig om preventief te behandelen. Maar dan wel met medicatie die bewezen bij preventie werkt (milbemax, stronghold). Maar die dood alleen de larven.
Mijn relaas ging over honden die al besmet zijn. Dat betekent dat de hond al symptomen van de besmetting vertoont (benauwdheid, hoesten, etc. óf getest is en besmet blijkt te zijn). Dan heeft de hond al volwassen wormen die in hart/longen zitten.
En dan moet je zware middelen inzetten. Er wordt dan injecties met immiticide gegeven om de volwassen wormen te doden, die vervolgens na een paar weken wordt herhaald en vervolgens wordt de kuur afgemaakt met een half jaar lang elke maand een pipetje Stronghold om de larven te doden die nog niet tot volwassenheid zijn gekomen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Pepie schreef:Dol drinkt graag regenwater.Nu werd mij gisteren verteld dat je dit absoluut niet mag toestaan want daar krijgen ze hartworm van.
T kan dus als ie regen drinkt van plekken waar een besmette slak geslijmd heeft... of gras waar die slak over heeft gegleden etc. Ik lees t wel steeds meer moet ik zeggen maar hier drinken ze nog steeds water en eten gras...
Met name rond den haag en de veluwe schijnt t vaker voor te komen
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

malinois schreef:
Pepie schreef:Dol drinkt graag regenwater.Nu werd mij gisteren verteld dat je dit absoluut niet mag toestaan want daar krijgen ze hartworm van.
T kan dus als ie regen drinkt van plekken waar een besmette slak geslijmd heeft... of gras waar die slak over heeft gegleden etc. Ik lees t wel steeds meer moet ik zeggen maar hier drinken ze nog steeds water en eten gras...
Is dat met slakken niet alleen een gevaar in stilstaand water? De slak wordt volgens mij alleen als host gebruikt als die dan in het water gaat gaan de larfjes in het water zwemmen en zo kunnen ze dan in de hond terecht komen....
Ik ben geen expert maar zo heb ik het begrepen, bij Bilharzia gaat dat zo.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

mosquito1980 schreef:
malinois schreef:
Is dat met slakken niet alleen een gevaar in stilstaand water? De slak wordt volgens mij alleen als host gebruikt als die dan in het water gaat gaan de larfjes in het water zwemmen en zo kunnen ze dan in de hond terecht komen....
Ik ben geen expert maar zo heb ik het begrepen, bij Bilharzia gaat dat zo.
Ja klopt
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Pepie
Zeer actief

Die mug kwam hier toch niet voor? Dan hebben we van die slak toch ook niks te vrezen?
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Pepie schreef:Die mug kwam hier toch niet voor? Dan hebben we van die slak toch ook niks te vrezen?

Zijn twee verschillende varianten hartworm.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Pepie schreef:Die mug kwam hier toch niet voor? Dan hebben we van die slak toch ook niks te vrezen?
Die mug heeft niks met die slak te maken. Die van de mug komt hier niet voor, die van de slak wel :mrgreen:
Afbeelding
Pepie
Zeer actief

lieke schreef:

Zijn twee verschillende varianten hartworm.
Dat was toch die Franse ?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”