Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tijdstip voeren

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Bumper69
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wij zijn ons nog aan het oriënteren wat voor hond we graag willen hebben.

Tijdstip voeren

Ongelezen bericht door Bumper69 »

Ja, ik blijf vragen stellen hoor!
Maandag komt Spike! We gaan hem Cavom compleet voeren. Van het asiel krijgen we wat voer mee om de eerste dagen te mengen.
Er werd mij gevraagd of we hem 1 of 2 keer per dag voeren. Mijn gevoel zei 2 keer per dag.
Maar wat is handig? Wat doen jullie? Het is een grote hond (45 kilo).
En ik ben door de week om 0645 beneden. Idee is om dan eerst even naar buiten te gaan voor een poep of plas. Dan komen kinderen beneden om te eten (700).
Als ik m dan smorgens zou voeren doe ik dat dan om 0700 en om hoe laat kunnen we dan een grotere ronde lopen?
En als jullie savonds voeren doe je dat dan rond je eigen etenstijd?
Spike (kruising bordeauxdog/rottweiler) woont sinds vorig jaar maart bij ons, een heerlijke lobbes van 45 kilo!
Roompie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Tijdstip voeren

Ongelezen bericht door Roompie »

Vergeet niet dat cavom geperst is en dus niet met alles te mengen.

Shaylo is een moeilijke eter dus ik heb de bak de hele dag door staan en tegen de avond is die leeg.
Maar met mijn vorige honden voerde ik 2x per dag. Ik deed dat na de ochtendronde zodat ze goed uit konden buiken en dan liep ik s,middags een hele grote ronde.
En dan s,avonds (voor of na mijn etenstijd) kregen ze de 2e bak zodat ze (en dat is mss vermenselijken) niet met een lege maag de nacht in hoefden.
Maar ik hield niet echt vaste tijden aan.
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miranda »

Roompie schreef:Vergeet niet dat cavom geperst is en dus niet met alles te mengen.
Dat is echt onzin, zo werkt een maag niet.
Ik weet dat het een hardnekkig fabeltje is, maar er klopt niks van.
Brok en rauw kun je ook gewoon mengen. Om het andere fabeltje ook maar even af te schieten.

Voor wat betreft voeren, ik voer 's avonds, nadat we zelf hebben gegeten. Een keer per dag, honden zijn van nature bulkvreters.
Alleen héél jonge pups voer ik vaker op een dag.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik voer 2x per dag zo ongeveer. Hangt ervan af of z'n ontbijt wel op is 's avonds. Vaste tijden heb ik niet, ligt eraan hoe laat we opstaan en wanneer ik 's avonds ga eten.
Roompie schreef:Vergeet niet dat cavom geperst is en dus niet met alles te mengen.
Waarom zou je dat niet mogen mengen :denken:
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Ik dacht echt nog dat geperste en gewone brok niet samen mochten :schrik:
Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Roompie schreef:Ik dacht echt nog dat geperste en gewone brok niet samen mochten :schrik:
Ja, het is een verrekt hardnekkig sprookje ;)
And few will ever climb
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Ik voer 3x per dag na een wandeling. Wat er natuurlijk wel in resulteert dat ze na elke wandeling naar de keuken vliegen, ook als ik ze even heb laten plassen maar dan gooi ik er gewoon een frolicje in en dan zijn ze ook tevreden.
Mijn reu hou ik anders niet op gewicht en hij gaat snel gal braken omdat zijn maag dan leeg is. Met drie keer per dag voeren heeft hij daar geen last meer van. Mijn teefje zou prima 1x per dag kunnen eten maar die draait gewoon mee in het voerschema zonder problemen.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

je kunt bijna alles mengen,
ik voer 1 keer op een dag, `s morgens voor de grote wandeling, ende rest van de dag mogen ze af en toe een - pensstaafjes, dentasticks- rodi worsten enz. ( kon ik per groet hoeveelheden meenemen van mijn werk) voor de training en om positief gedrag toch te blijven belonen
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik voer Elco na de (lange) ochtendwandeling. En dan nog een klein beetje rond het avondeten.
Boomer kreeg z'n brokken in drie porties verdeeld over de dag: na de ochtendwandeling, halverwege de middag (soms voor, soms na de wandeling) en voor het slapen gaan
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Kortom: Gewoon doen wat jij het handigste vindt, en dan naar je hond kijken om te zien of het voerschema bevalt of niet en aan de hand daarvan eventueel bijsturen ;)
And few will ever climb
Bumper69
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wij zijn ons nog aan het oriënteren wat voor hond we graag willen hebben.

Ongelezen bericht door Bumper69 »

S@ndr@ schreef:je kunt bijna alles mengen,
ik voer 1 keer op een dag, `s morgens voor de grote wandeling, ende rest van de dag mogen ze af en toe een - pensstaafjes, dentasticks- rodi worsten enz. ( kon ik per groet hoeveelheden meenemen van mijn werk) voor de training en om positief gedrag toch te blijven belonen
Hmmm, iedereen doet het dus anders..Maar ik dacht dat met name grote honden niet voor de wandeling mochten eten. Is dat dan ook een fabel?
Ik lees hier dat de een het juist na de wandeling doet en de andere er juist voor...
1 keer op een dag lijkt me wel makkelijk. Is het de bedoeling dat hij het dan ook in een keer opeet of kan het geen kwaad als hij de hele dag er van eet?
Spike (kruising bordeauxdog/rottweiler) woont sinds vorig jaar maart bij ons, een heerlijke lobbes van 45 kilo!
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik heb niet kunnen constateren dat t schadelijk zou zijn, sterker nog mijn Bullen die ik hiervoor had, die gingen na de maaltijd altijd spelen en gek doen, en dat is altijd prima gegaan, geen problemen met maag,.... en onderzoek heeft ook uitgewezen dat rusten na een maaltijd meer risico meebreng voor een evt. maagkanteling dan beweging,....
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Bumper69 schreef:Maar ik dacht dat met name grote honden niet voor de wandeling mochten eten. Is dat dan ook een fabel?
Dat zou ivm maagkanteling zijn. Maar inderdaad, onderzoek lijkt uit te wijzen dat dit ook een fabel is.
Het lijkt juist andersom te zijn, dat rustige activiteit na het eten maagkanteling tegen gaat.

1 keer op een dag lijkt me wel makkelijk. Is het de bedoeling dat hij het dan ook in een keer opeet of kan het geen kwaad als hij de hele dag er van eet?
Mijn voorkeur is dat het in één keer opgaat. Maar ik voer ook rauw. En heb meerdere honden.
Ik heb één brokkenhond gehad (die deed het beter op brok) en die at er de hele dag van. Die pakte af en toe een bek vol brok en ging dat op d'r gemakkie liggen opknabbelen in de kamer.
And few will ever climb
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ja, dat is ook een fabel. Reden is dat men een link meende te kunnen leggen tussen bewegen met een volle maag en maagtorsie (waarschijnlijk onder invloed van het feit dat mensen die gaan sporten met een volle maag buikpijn krijgen). Alleen lijkt onderzoek uit te wijzen dat de kans op een maagtorsie groter is bij rust rond het eten dan bij beweging. Hoe intenser de beweging, hoe kleinere kans op een torsie. Zie ook dit topic
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Zodra ik wakker wordt ga ik eerst met Bowie een uurtje lopen, daarna krijgt zij eten en ga ik op mijn gemak mijn ding doen... en dan einde ochtend of begin middag afhankelijk van mijn dienst gaan we nog een keer lekker lopen minimaal een uur, of lekker ballen, rennen ... in ieder geval weer op pad.
Ook voor het eten in de avond zorg ik dat ze eerst is uit geweest en krijgt ze daarna pas eten, vind het zelf namelijk verdomd fijn als ik zelf rustig kan eten en dan nog even kan zitten niet meteen met de hond eropuit moet.
Etenstijden zijn hier in de ochtend tussen 9 en 10 uur en s'avonds tussen 18.30 en 19.30.
Overigens als ik avonddienst heb voer ik weer iets anders... ochtenden zijn hetzelfde en dan krijgt ze rond 17.15 eten en als ik thuis uit mijn werk kom nog een beetje.. en dat is omdat Bowie een gal spuger is als haar maag te leeg is in de ochtend dus dan vind ik de tijd tussen 17.15 en de ochtend gewoon te lang.
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik voer voor de wandeling, maar meestal wordt het pas opgegeten na de wandeling :wink: Ook de honden bij mijn ouders doen dat meestal zo.
dre
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door dre »

Hier krijgen ze in de avond te eten (kvv, barf of brok net wat mij uitkomt), voor ik ga eten. Dan gaan ze daarna rustig liggen en kan ik rustig eten zonder honden die hyper zijn omdat ze na mijn eten ook eten krijgen :mrgreen:

In de ochtend krijgen ze een cracker (ja gewoon een wasa cracker oid) of een oud afbakbroodje wat over was of de kontjes van het brood of wat brokjes of eigenlijk net wat uitkomt dus *duikt vast onder :schrik: *), dit omdat Juno anders gaat galspugen en daar wordt ik niet gelukkig van.
Afbeelding
RedPassion

Ongelezen bericht door RedPassion »

Hier eten ze 4 x per dag, direct na elke wandeling. Pim gaat ook spugen anders, de andere twee eten gewoon mee volgens dit schema.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Tegen het galspugen (had Skadi ook last van) voer ik 's avonds botwerk bij de KVV.
Dat verteert langzamer en dus is die maag langer vol.
And few will ever climb
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

2x per dag, 's ochtends na t wandelen en rond 18.00 na t wandelen
Hier overigens geen brok maar vers
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

vixen krijgt ook vier keer per dag vanwege het galspugen.
's morgens meteen na het opstaan en 's avonds voor het naar bed gaan een kleine portie, na de grote wandeling aan het eind van de ochtend lamsribben of een kippenpoot en als ik ga koken, zo rond vijf uur 's middags, de grootste hoeveelheid.

het was even puzzelen omdat ze slecht reageert op brood (en rijst en pasta) en een halve boterham altijd mijn manier was om galspugen bij mijn honden tegen te gaan, maar door haar dagelijkse portie voer op deze manier in te delen gaat het prima.
oh en ik voer rauw ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

Miranda schreef:Tegen het galspugen (had Skadi ook last van) voer ik 's avonds botwerk bij de KVV.
Dat verteert langzamer en dus is die maag langer vol.
Ze doet het niet altijd en stom genoeg sneller als ze de avond ervoor barf/karkas heeft gehad :wink:
Maar goed, meestal gaat het goed, als ik maar iets geef zodra we bed uit gaan (en soms, zoals vanmorgen, spuugt ze voor we bed uit gaan al) en ik moet inderdaad letten dat ze in de avond genoeg krijgt om het te redden tot de volgende dag :oeps:
Afbeelding
heimwee
Zeer actief

Ongelezen bericht door heimwee »

Bij mij hangt het ervanaf wat ik voer..
Als ik eens een zak brokken heb dan gooi ik 's ochtends zijn bak vol en dan knabbelt hij er zo nu en dan een beetje van. Maar pas 's avonds tijdens het koken vreet hij dan in een keer de bak leeg.

Wanneer ik vers voer dan krijgt hij tijdens het koken zijn portie en die gaat dan ook in een keer op.
Tussen door krijgt hij dan nog wel eens een lamribbetje of andere snack
Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ik voer 2x per dag omdat Izzy snel een honger-gevoel lijkt te hebben en vaker onzindelijk was (ontlasting) overdag. Eerder voerde ik haar alleen 's avonds tegen 8 uur 1 portie (1/3 van haar voer) en dan 's avonds de rest. Ze schooit minder en ik vind nu veel minder vaak een drol in huis.

Wandelen doe ik heel onregelmatig omdat ik onregelmatig werk. Maar op werkdagen lopen we om 5.15uur ons eerste rondje. Daarna krijgt ze haar eten. 's Avonds wandelen we ook voor ze eten krijgt.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Ze worden hier 4x per dag uitgelaten en na de 1e wandeling in de ochtend en na de 3e wandeling rond ons avondeten krijgen de honden eten. 2 eten brok met regelmatig bvv, 1 brok met altijd erbij kvv.

Met wandelen doen ze altijd prettig gestoord, o.a. keihard rennen, sliden, springen enz. Ik geloof niet dat ze een maagkanteling krijgen na het eten bij normale beweging, maar dat mega wilde lijkt mij ook niet echt bevorderlijk als ze net hebben gegeten.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Hier krijgen ze twee keer per dag eten. Tijdstip geheel afhankelijk wanneer ik er aan toe kom. Op dagen dat ik werk is het vroeg op mijn vrije dagen is het later. Avond is helemaal verschillend. Ik hou er ook niet van dat ze gaan vragen om eten, dus vandaar ook de wisselende tijdstippen. Net zoals met de wandelingen, er zit geen regelmaat in.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
boemel
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door boemel »

ik was gewoon om 2 maal per dag te voeren op vaste tijden. Ook deze vorm van regelmaat lijkt me het allerbeste voor de hond.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

de dames hier 1 keer per dag, net hoe het uitkomt. Als Dapper er is dan krijgt hij 2 keer per dag ivm gal spugen.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ik voer ze meestal 's ochtends na de wandeling. Dat is dan barf.
Maar soms krijgen ze pas 's middags te eten als het zo uit komt. En soms vergeet ik vlees te ontdooien en dan krijgen ze brokken of iets anders. Vaak krijgen ze ook nog wel wat te snacken overdag of 's avonds. En soms krijgen ze ook wel twee keer per dag een deel. Het wisselt dus ook wel regelmatig hier.
Tallie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tallie »

Ik voer KVV, één keer per dag rond een uur of 8. Als ze een keer brok krijgt verdeel ik het over 2 keer omdat ze anders gal gaat spugen. Als jonge hond begon ze al gauw te mieren met haar eten als ik haar vaker voerde, dus ik heb het vrij snel afgebouwd naar 1 keer per dag en dan eet ze met smaak.
Afbeelding
Australiankelpieforum.com
Groetjes! Marieke & Tallie.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”