Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ouders met stamboom, pups zonder

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

boemel
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door boemel »

Ik ben op zoek naar een nieuw maatje. Het oog viel op een advertentie. De indruk was dat het in huiselijke kring een nestje had. De ouders zouden aanwezig zijn en hebben een stamboom. Ik informeerde en de pups hebben geen stamboom. Het zou schelen in de aanschafprijs , zo werd me gezegd. Ik begrijp inmiddels dat het de fokker inschrijfgeld bespaart ivm. aanmelding. Ik vroeg me af of het juist is wat me werd gezegd of dat er andere redenen zijn waar ik rekening mee moet houden.
Overigens werd me verteld dat zij op dit moment nog een nest bleken te hebben waar ze niet mee adverteerden van 10 pups.
Dit doet mij twijfelen of het echt uit huiselijke kring is of ik een andere richting moet gaan denken. Is dit niet erg toevallig?
Doordat ik nu ben gaan twijfelen besloot ik te wachten om te gaan kijken. Ik ben wel benieuwd hoe men er hier over denkt.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Re: ouders met stamboom, pups zonder

Ongelezen bericht door Hippo »

DOE-HET-NIET !

Op alle fronten lijkt het te gaan om een uitmelker of broodfokker. Stamboom kost misschien € 100,- per pup, met stamboom krijg je er zo een paar honderd euro extra voor dus ze zouden gek zijn als ze met twee stamboomhonden, boomloos zouden fokken.

Lekker ver weg van blijven en verder zoeken. Als je ergens gaat kijken, let goed op hoe de teef eruit ziet(die moet uiteraard aanwezig zijn). Zet vraagtekens bij fokkers met meer dan 2 verschillende rassen. Succes :ok:
boemel
Vaste gebruiker

bedankt voor je reactie.
Ik was er al bang voor. Ze hebben overigens 1 ras, niet meerdere.
Het leek zo veilig, in de omgeving. Dit zegt idd. niets over de betrouwbaarheid ervan.
Ik vond de reden ook vaag en vroeg me af waarom ze dit niet doen als ze meer geld kunnen vragen voor een hond met stamboom.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

boemel schreef:bedankt voor je reactie.
Ik was er al bang voor. Ze hebben overigens 1 ras, niet meerdere.
Het leek zo veilig, in de omgeving. Dit zegt idd. niets over de betrouwbaarheid ervan.
Ik vond de reden ook vaag en vroeg me af waarom ze dit niet doen als ze meer geld kunnen vragen voor een hond met stamboom.
Omdat ze dan aan bepaalde regels moeten voldoen zoals maximaal 1 nest per jaar voor een teef. Ze zouden dus de ene loopsheid een nest met stamboom kunnen fokken en de volgende loopsheid een zonder.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

je kan ook hun gegevens google zoals telefoonnummer, naam, adres enz. Veel accounts zijn van dezelfde persoon.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik denk niet dat je zo kan zeggen dat het broodfok is.
Broodfokkers beginnen vaak al niet over stambomen en hebben bijna altijd veel honden en veel rassen.
Gollum
Zeer actief

Apple schreef:Ik denk niet dat je zo kan zeggen dat het broodfok is.
Broodfokkers beginnen vaak al niet over stambomen en hebben bijna altijd veel honden en veel rassen.
Tja dat dacht ik ook en daar heb ik me lelijk in vergist toendertijd.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Hippo schreef:DOE-HET-NIET !

Op alle fronten lijkt het te gaan om een uitmelker of broodfokker. Stamboom kost misschien € 100,- per pup, met stamboom krijg je er zo een paar honderd euro extra voor dus ze zouden gek zijn als ze met twee stamboomhonden, boomloos zouden fokken.

Lekker ver weg van blijven en verder zoeken. Als je ergens gaat kijken, let goed op hoe de teef eruit ziet(die moet uiteraard aanwezig zijn). Zet vraagtekens bij fokkers met meer dan 2 verschillende rassen. Succes :ok:
Haal dat misschien maar weg.
stamboon 30,80.
dna profiel pup 29,87.
dna moederhond 28,50.
indentificatie pups 48,20.
-----------------------------.
totaal 137,37 per pup.
geen lid RV 128,00.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

bij twijfel niet doen.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Een stamboom aanvragen kan ook met ouderdieren die niet getest zijn. Dus die stamboom wel of niet zegt ook geen klote.
Brindlecardi
Zeer actief

Gollum schreef:
Oh maar ik zou ook niet met zekerheid durven zeggen dat het geen broodfok is.
Maar denk ook dat je adhv dit verhaal niet zo maar kunt zeggen dat het wel broodfok is.
bouvierpoedel
Zeer actief

Apple schreef:
Gollum schreef:
Oh maar ik zou ook niet met zekerheid durven zeggen dat het geen broodfok is.
Maar denk ook dat je adhv dit verhaal niet zo maar kunt zeggen dat het wel broodfok is.
Kun je ook niet.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Kiwi is wel broodfok en heeft een stamboom. Mayke is geen broodfok, zonder stamboom.
Een stamboom zegt echt alleen wie de ouders zijn
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

bouvierpoedel schreef:

stamboon 30,80.
dna profiel pup 29,87.
dna moederhond 28,50.
totaal 137,37 per pup.
geen lid RV 128,00.

Haal die 28,50€ van DNA moeder maar weg. Die is eenmalig en over het gehele (en volgende) nesten.

108,87€ per pup indien lid RV.

De 128€ indien geen lid RV is ook per nest ipv per pup.
bouvierpoedel
Zeer actief

crutz schreef:
bouvierpoedel schreef:

stamboon 30,80.
dna profiel pup 29,87.
dna moederhond 28,50.
totaal 137,37 per pup.
geen lid RV 128,00.

Haal die 28,50€ van DNA moeder maar weg. Die is eenmalig en over het gehele (en volgende) nesten.

Verkeerd onder elkaar gezet. :oohja:
bouvierpoedel
Zeer actief

crutz schreef:
bouvierpoedel schreef:

stamboon 30,80.
dna profiel pup 29,87.
dna moederhond 28,50.
totaal 137,37 per pup.
geen lid RV 128,00.

Verkeerd onder elkaar gezet. :oohja:
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Paisley schreef:Kiwi is wel broodfok en heeft een stamboom. Mayke is geen broodfok, zonder stamboom.
Een stamboom zegt echt alleen wie de ouders zijn
Het 1 sluit het ander natuurlijk ook niet uit :wink: . Ik ken helaas ook stamboomfokkers die broodfokken met hun honden, met alle gezondheidsonderzoeken erop en eraan, garantiebewijzen enz.

Neemt niet weg dat het vaak broodfokkers of mensen die met een nest wel wat geld willen binnenharken, die dan ouderdieren hebben met stamboom maar voor de pups niks aanvragen. Het aanvragen van een stamboom geeft wat rompslomp, maar is ook weer geen enorme moeite.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Jazeker wel hoor. Mijn nichtje heeft een broodfok Beagle (als herplaatser gekocht van een particulier) waar zogenaamd een stamboom bij zat. Bleek een link naar een website te zijn waar je tegen betaling een door hun in elkaar geflanste afstamming kon uitprinten :ugh:
bouvierpoedel
Zeer actief

Mickie schreef:Een liefhebber van het ras fokt doorgaans MET stamboom als beide ouders een stamboom hebben. Dit omdat de pups dan later zelf een bijdrage kunnen leveren aan de populatie. Een goede fokker zorgt ervoor dat de lijn voortgezet kan worden.
Het klinkt inderdaad alsof het nu een-nestje-tussendoor betreft, te vroeg op het vorige nest geboren ofzo; er moet minimaal een jaar tussen 2 nesten zitten, anders komt het tuchtcollege in actie.
De meeste nesten met stamboom worden gewoon verkocht en word er niets van aangehouden of aan andere fokkers verkocht voor de fok om hun bijdrage te leveren of de lijn voort gezet kan worden. :engel:
Brindlecardi
Zeer actief

Sommige mensen zijn gewoon minder bezig met het hele stamboom verhaal en fokken een nestje voor de leuk.
Alle kruising nesten worden sowieso ook voor de leuk gefokt.
Wat mij betreft kan je dat dan niet zo maar in één adem noemen met Broodfokkers en 'puppyfabrieken' waar honden ergens in een hokje opgroeien zonder moeder.
Maar nogmaals ik ken de situatie niet verder.
boemel
Vaste gebruiker

bedankt allemaal voor de reacties. Het heeft me extra geholpen er niet aan te beginnen.
Ik dacht eerst dat dit een nestje zou zijn voor de leuk, zoals apple het noemt.
Zojuist zag ik dat de adverteerder vandaag weer een nieuwe advertentie had geplaatst.
En wat blijkt? De eerste maal was het een kleiner nest en werd tussen neus en lippen verteld dat er tegelijkertijd nog een groot nest was.
De nieuwe advertentie van vandaag is een nest van 6 pups waar dezelfde ouders met foto worden vermeld!
Het is mij nu helemaal duidelijk!
Brindlecardi
Zeer actief

Oei, dat is inderdaad foute boel.
Goede keuze :ok: succes met de verdere zoektocht
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Wij verwelkomen binnenkort een pup in de familie, ouders stamboom, pups niet. Ik kijk er van harte naar uit en heb eergisteren nog de contactgegevens doorgegeven aan iemand die een leuke labrador zocht :cheer:
Cockermans
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Cockermans »

Als ik mijn teefje met stamboom laat dekken door een reu met stamboom en ik verkoop de pups zonder stamboom aan een redelijke prijs, ben ik dan een broodfokker?
Sommige mensen zijn die regeltjes en tirannie van rasverenigingen zo verschrikkelijk beu, dat ze op deze manier verder fokken. De eisen op vlak van showresultaten liggen soms echt belachelijk hoog en de beoordeling van een keurmeester is toch ook niet altijd betrouwbaar. Vandaag ziet hij deze hond het liefst, volgende week krijgt diezelfde hond van dezelfde km nog amper een G. Dat gebeurt en maakt van het showgebeuren één grote...show.
Veel belangrijker vind ik dan de gezondheidstesten, daar zou ik zeker naar vragen.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Cockermans schreef:Als ik mijn teefje met stamboom laat dekken door een reu met stamboom en ik verkoop de pups zonder stamboom aan een redelijke prijs, ben ik dan een broodfokker?
Sommige mensen zijn die regeltjes en tirannie van rasverenigingen zo verschrikkelijk beu, dat ze op deze manier verder fokken. De eisen op vlak van showresultaten liggen soms echt belachelijk hoog en de beoordeling van een keurmeester is toch ook niet altijd betrouwbaar. Vandaag ziet hij deze hond het liefst, volgende week krijgt diezelfde hond van dezelfde km nog amper een G. Dat gebeurt en maakt van het showgebeuren één grote...show.
Veel belangrijker vind ik dan de gezondheidstesten, daar zou ik zeker naar vragen.
In nederland hoef je voor een stamboom(van raad van beheer) geen show te lopen? Dat is dan voor veel rassen weer een eis als je volgens de richtlijnen van de rasvereniging fokt. Maar voor die stamboom is die show hier echt geen eis (voor de meeste of alle rassen?). Mogelijk dat er andere stamboeken zijn die het misschien wel weer vereisen (van rassen die niet erkent zijn enzo). Maar dat is hier dus nonsens om met stamboom te fokken.

Het is enkel en alleen een afstammingsbewijs waarvan met DNA-gegevens wel bewezen moet worden dat moeder, vader en pup diegene zijn die ze zeggen dat ze zijn.
Afbeelding
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Ik meen dat je in België wel een foktoelating dmv een show moet hebben van Sint Hubertus. Maar weet ik niet zeker. In Duitsland moet je via de RV als je überhaupt stambomen wilt krijgen. Maar dat terzijde. Als je in NL twee honden van hetzelfde ras met boom op elkaar zet, dan zie ik geen reden waarom je geen boom zou aanvragen. Ja, als het een foei combinatie is (broer zus, vader dochter) of als je idd stiekem buiten de welzijnsregels fokt. En dan zou ik er ver van blijven eigenlijk..
bouvierpoedel
Zeer actief

Wat voor ras is het dan en wat voor kleur.?
Dat ze meer dan 1 x een nest hebben gefokt zegt toch ook niet veel , misschien wel omdat er vraag naar was en het leuke gezonde honden waren.
Bij 1e nest ben je goed bezig en ieder opvolgend word je slechter en slechter.
Ga kijken en vragen en dan p[as je oordeel vellen.
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Dat er geen andere rassen aanwezig zijn weet je trouwens nooit zeker. In zon documentaire laatst legde ze haarfijn uit dat ze de moederhond en pups gerust meenemen naar een gewoon huis met gezin en vanuit daar verkopen. Zodat het lijkt dat het liefhebbers en hobbyfokkers zijn. Maar ondertussen.

Zeg niet dat dat hier het geval is. Maar "locatie" en "aanwezigheid van 1 ras" zegt tegenwoordig ook niet altijd veel meer.
Afbeelding
boemel
Vaste gebruiker

Het ging mij er overigens niet om en wil zeker niemand beschuldigen van broodfok. Ik had er geen goed gevoel bij en dat lijkt me realistisch.
Binnen anderhalve week kunnen dezelfde ouders geen verschillende nesten hebben. Dat bevestigde voor mij dat het niet pluis was en met de meningen en ervaringen van jullie erbij was het helemaal uitgemaakte zaak. Met name de kromme uitleg van de fokker over de aanschafprijs deden mij de belletjes rinkelen.
Ik hoef overigens niet koste wat het kost een rashond te hebben. Het mag van mij best een ( herleidbare) kruising zijn. Ik zoek inmiddels alweer 3 maanden naar een nieuw maatje. Ik houd de asiels ook in de gaten maar daar zijn vaak honden waar ik niet naar op zoek ben. Het zijn vaak honden als Rotweilers e.d. of juist schoothondjes. Beiden niet mijn ding.
Ik heb ook contact gezocht met enkele erkende stichtingen van buitenlandse honden. Ik wil hier niet de knuppel in het hoenderhok werpen maar ik heb daar nog geen goed gevoel aan over gehouden. Ik weet inmiddels dat veel mensen hier actief zijn die met veel plezier er een hond van hebben of er zelf werkzaam zijn. Ik wil dus niet beweren dat er geen goede stichtingen zijn maar mijn ervaringen bij navraag zijn niet positief.
Voorlopig zoek ik geduldig verder.
Gollum
Zeer actief

boemel schreef:Het ging mij er overigens niet om en wil zeker niemand beschuldigen van broodfok. Ik had er geen goed gevoel bij en dat lijkt me realistisch.
Binnen anderhalve week kunnen dezelfde ouders geen verschillende nesten hebben. Dat bevestigde voor mij dat het niet pluis was en met de meningen en ervaringen van jullie erbij was het helemaal uitgemaakte zaak. Met name de kromme uitleg van de fokker over de aanschafprijs deden mij de belletjes rinkelen.
Ik hoef overigens niet koste wat het kost een rashond te hebben. Het mag van mij best een ( herleidbare) kruising zijn. Ik zoek inmiddels alweer 3 maanden naar een nieuw maatje. Ik houd de asiels ook in de gaten maar daar zijn vaak honden waar ik niet naar op zoek ben. Het zijn vaak honden als Rotweilers e.d. of juist schoothondjes. Beiden niet mijn ding.
Ik heb ook contact gezocht met enkele erkende stichtingen van buitenlandse honden. Ik wil hier niet de knuppel in het hoenderhok werpen maar ik heb daar nog geen goed gevoel aan over gehouden. Ik weet inmiddels dat veel mensen hier actief zijn die met veel plezier er een hond van hebben of er zelf werkzaam zijn. Ik wil dus niet beweren dat er geen goede stichtingen zijn maar mijn ervaringen bij navraag zijn niet positief.
Voorlopig zoek ik geduldig verder.
Waar heb je gekeken?
Ik kom echt zoveel leuke honden tegen! Wat zoek je ongeveer?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”