Je hebt gelijk, ik laat ook haar niet los in gebied met wild zoals reeen en konijnen. Er zitten wel eenden en andere watervogels, en ook daar kan het niet voor dat ze opgejaagd worden. Dat wil ik ook niet.j.werkman schreef:De afstand is het probleem niet, je hebt gewoon geen controle over je hond. Je weet ook niet wat je hond veroorzaken kan. De komende tijd zijn er weer diverse grondbroed vogels, die erg veel te lijden hebben van honden die mogen uitrazen, denk aan allerlei water-, weidevogels, maar ook aan veldleeuweriken, nachtzwaluwen enz. Bovendien liggen er pasgeboren reetjes op allerlei plaatsen.
Houd er ook rekening mee, dat sommige vogels als ze jongen hebben, vlak voor de neus van je hond, laag naar het einde van het broedgebied vliegen en dan hoog weer terug komen en als de hond terug is dit nogmaals doen en zonodig weer een keer. Eenden doen dat en scholeksters hebben er ook een handje van.
Ik baal er altijd goed van als ik zie dat mensen zo de hond zijn gang laten gaan.
De juiste volgorde lijkt mij, je hond leren kennen en lezen, een band opbouwen en de hond leren wat je van hem verwacht en als hij met de lange lijn je al in de problemen brengt, dan is de lijn gewoon te lang.
Voor loslopen is het nodig dat je controle over je hond hebt, of het nou een jager is of een vechter of ander ongewenst gedrag, geen controle is lijntje eraan.
Een goede band en je hond goed kunnen lezen eigenlijk het beste hulpmiddel om jarenlang met plezier van je hond te genieten, zelfs als problemen niet opgelost kunnen worden, je kunt ze dan in ieder geval voorkomen.
Het netjes aan de lijn lopen gaat goed in de buurt, ze weet prima hoe dat moet. Alleen als ze zo opgefokt is niet.
Ik ga zoals is voorgesteld eerst met haar fietsen voor het uitlaten, en dan een kortere lijn en eventueel heupgordel.