Het losloopverhaal met Laila gaat zo. Ik neem altijd een aantal van onze andere honden mee want dan heeft ze meer het roedelgevoel hoop ik zodat ze het de moeite waard vindt om steeds terug te komen
Dan laat ik haar dus los ergens waar het veilig is. Zolang we geen sloot tegenkomen is ze braafffff. Wel als een idioot alle kanten op, en ze is echt razendsnel, maar in zicht en steeds heel enthousiast bij mij een frolicje komen halen uit zichzelf. Roepen doe ik dan ook af en toe en beloon dat ook want dan luistert ze wel goed. Ze volgt ook goed de route die ik aangeef, als ik ineens een zijpad in sla.
Maar dan komen we bij sloten en eendjes en waterhoentjes en ganzen. Die zijn niet te ontwijken. Nu ik er op let zijn er echt overal sloten. Dan loopt ze als een dolle langs die sloot, loopt echt ver weg, door struiken waar je echt niet makkelijk doorheen loopt. Valt
Meestal zie ik in de verte een dwaze zwarte hond langs de slootkant heen en weer rennen en geregeld uit beeld verdwijnen. Ze heeft haar gps trouwens dan om. Zoon, die Nola heeft, zusje van onze Shira, gaat vaak mee naar het bos. Hij zegt "laat haar maar, het gaat toch goed. Ze loopt uiteindelijk toch weer mee en gaat mee naar de auto en springt er zelf in." Hij zegt dat ik nog nooit thuis gekomen ben zonder haar, dus de tocht is geslaagd volgens hem
Zelf heb ik er een minder positief gevoel over. Als ik een hond als Laila tegenkwam zonder baasje echt in zicht, en ik zou daar lopen met bjvoorbeeld Buck, dan zou ik de baas van Laila vervloeken.
Aan de andere kant heeft ze geen oog voor andere honden, alleen maar eendjes, eendjes, eendjes, dus ze zal niet snel een andere hond lastig vallen op zo'n moment.
Uiteraard doe ik m'n best om dit te trainen, maar in de tussentijd vraag ik me af, heeft zoon gelijk en ben ik te moeilijk. (ik ben van honden in zicht, en liefst ook vrij dichtbij) moet ik gewoon wennen aan een ander type hond. Of heb ik gewoon toch wel een beetje een punt met m'n nare gevoel over geen controle.
Hoe is dat voor andere mensen, geven jullie je hond veel vrijheid en mogen ze er best even vandoor?