Ja Evert meldt zich als herplaats parson
Ik heb hem op vijfjarige leeftijd gekregen. Hij komt uit een roedel met verschillende rottweilers, gewone Jack en nog een volle broer van Evert die een jaar ouder was. Allemaal reuen en ze leefden in een groot huis met een hectare bosgrond. Daar kwamen ze amper van af. Ze kwamen op zich niks te kort en werden goed verwend maar verder het stadse leven of contact met honden buiten de roedel was hij niet gewend.
Zijn baasje heeft een vreselijk ongeluk gehad waar een jarenlange intensieve revalidatie voor stond, dus de honden zijn herplaatst. Evert zat destijds in het pension waar ik een bijbaan had en ik was op zoek naar een eigen hond weer.
Hij is uiteindelijk mij once in a lifetime hondje geworden, maar die weg ging niet helemaal
Over rozen. Het is van nature een felle rakker en zeer zelfstandig in alles wel 'eventjes op te lossen' en daarnaast kon hij geen minuut alleen zijn. Dat wist ik niet en heb 3 jaar verschillende tactieken gebruikt en ik had elke hond het nog geleerd, maar het enige wat echt hielp was de komst van Freek.
Daarnaast is hij erg direct naar andere honden. Als het gedrag van een andere hond hem niet aan staat gromt hij 1 keer, als de ander dan niet ophoudt dan corrigeert Evert, ook als het een grote molosser is.
Ook heeft Evert behoorlijk wat zelfstandige jachtpassie en is het hier op de Veluwe echt even goed kijken waar hij los kan. Daarentegen doet hij het supergoed tijdens de lessen zweetwerk haha.
Ik denk dat veel uitdagingen die Evert had heel goed wel in banen te leiden waren te zijn als ik hem vanaf pup af aan had gehad. Maar met heel veel trainen en oefenen hebben we sinds een aantal jaar een goede balans. Hij kan andere honden aardig goed negeren en ik zoek het ook niet zo op. Met een bal in de bek en wat extra regels is het jagen in de hand te houden en het alleen zijn met Freek gaat goed. Ze gaan 2 dagen in de week naar het pension en hij zit daar ook met andere honden wel eens samen, dat gaat ook prima.
Verder heeft hij wel de nodige lichamelijke en mentale uitdaging nodig, maar goed bij elke hond met een beetje werkpassie heb je dat natuurlijk wel. Hij wordt nu bijna 11 jaar en het wordt nu iets minder, maar hij loopt nog zo 15 km hard samen met mijn vader. Geen problemen mee. Ook heeft hij in het verleden behendigheid en Flyball gedaan, maar vanwege een lichte patella luxatie daar nu mee gestopt. Wel doen we nog elke week een funcursus (allerlei sporten afgewisseld) en zweetwerk. Hij heeft graag wat actie en uitdaging haha.
Nogmaals Evert is voor mij een heel bijzonder hondje en mijn witte schaduw, maar je moet wel van dit type hond houden. Om heel eerlijk te zijn weet ik niet of er weer een parson komt als Evert er op een gegeven moment niet meer is. Maar goed dat duurt hopelijk nog jaaaaren, dus wil daar nog even niet over hoeven te denken
Maar ik vind het op een leuke manier een eigenwijs hondje en het is soms even zoeken naar de handleiding, maar dan heb je er een geweldig maatje aan.