Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

*zucht* giardia, wat doe ik fout?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Boots1978
Vaste gebruiker

*zucht* giardia, wat doe ik fout?

Ongelezen bericht door Boots1978 »

puplief heeft giardia. heeft hier nu 2x medicatie voor gehad. na de eerste dag medicatie is de ontlasting al vaster en poept hij niet meer in huis. na 2-3 dagen is normaal. op dag 3 en 5 was ik hem, incl zn kussen. als hij huis gepoept heeft dan haal ik het meteen weg en wordt de vloer gedweild met stoomreiniger.

een week na stop met de pillen is het gedonder weer begonnen. weer pillen. weer hetzelfde verhaal. nu 3 dagen gestopt en het begint weer :boos:

de DA assistente zegt dat het aan zn voer ligt, dat zou te zwaar voor zn maag zijn. hij krijgt vlees. Ze wil me aan de dierenartsvoer hebben wat licht verteerbaar is. ik ben het daar niet mee eens. hij is het vlees gewend, van brok gaat hij helemaal aan de schijterij en na dag 1 met de medicatie is zn ontlasting al vaster.

nu las ik over over panicur dat dat het beste middel zou zijn. hij moest toch bijna weer ontwormd worden dus nu maar meteen met panicur.

doe ik wat fout dat het steeds terug komt? iemand ervaring met giardia bestrijden met panicur? hoe snel stopt de diarree?
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Re: *zucht* giardia, wat doe ik fout?

Ongelezen bericht door renee-uk »

Boots1978 schreef:puplief heeft giardia. heeft hier nu 2x medicatie voor gehad. na de eerste dag medicatie is de ontlasting al vaster en poept hij niet meer in huis. na 2-3 dagen is normaal. op dag 3 en 5 was ik hem, incl zn kussen. als hij huis gepoept heeft dan haal ik het meteen weg en wordt de vloer gedweild met stoomreiniger.

een week na stop met de pillen is het gedonder weer begonnen. weer pillen. weer hetzelfde verhaal. nu 3 dagen gestopt en het begint weer :boos:

de DA assistente zegt dat het aan zn voer ligt, dat zou te zwaar voor zn maag zijn. hij krijgt vlees. Ze wil me aan de dierenartsvoer hebben wat licht verteerbaar is. ik ben het daar niet mee eens. hij is het vlees gewend, van brok gaat hij helemaal aan de schijterij en na dag 1 met de medicatie is zn ontlasting al vaster.

nu las ik over over panicur dat dat het beste middel zou zijn. hij moest toch bijna weer ontwormd worden dus nu maar meteen met panicur.

doe ik wat fout dat het steeds terug komt? iemand ervaring met giardia bestrijden met panicur? hoe snel stopt de diarree?
bij drie van mijn honden was een panicurkuurtje van vijf dagen voldoende.
bij een van mijn andere honden was dat niet genoeg, zij heeft eerst vijf dagen panicur gehad en daarna een metranidazole kuur en was er toen wel vanaf.
ik weet alleen niet meer hoe lang die metranidazole kuur was.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik weet niet zo veel van giardia af, maar vond dit zojuist op internet:
Voeding bij giardia
Voedsel zonder koolhydraten ondersteunt het "verhongeren" van giardia. Het beste is dus vers vlees. Wanneer u dit niet kunt of wilt geven, is blikvoer van goede kwaliteit zonder granen een alternatief.
Dus lijkt me raar advies van de DA. Maar zou het kunnen dat een andere hond in de buurt besmet is, die zelf geen tekenen van de ziekte vertoont, maar het wel dus leuk rondstrooit? Zodat jouw hond het iedere keer weer op doet.
cindymaes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso

Ongelezen bericht door cindymaes »

Hier geven ze altijd Panacur, maar is er een kweek van zijn ontlasting gemaakt? Zijn ze er zeker van dat het Giardia is?
Hij kan zich zelf weer besmetten, ook in de tuin, of waar dan ook. Is iets heel vervelends. Er hoeft maar iets achter te blijven, zodra hij ermee in contact komt is het weer prijs

De incubatietijd, tijd tussen opname en het ontstaan van ziekteverschijnselen, bedraagt 5-16 dagen. De uitscheiding van de besmettelijke cysten begint 7 dagen na opname. En vindt gedurende 4-5 weken met tussenpozen plaats. Deze besmettelijke periode kan veel langer duren als het dier zich herbesmet.
Afbeelding
Neeltje

Ik heb hier http://www.huisdierendokter.nl/giardia-lamblia.html de informatie over giardia gevonden in eenvoudige duidelijke taal.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Boots1978 schreef:puplief heeft giardia. heeft hier nu 2x medicatie voor gehad. na de eerste dag medicatie is de ontlasting al vaster en poept hij niet meer in huis. na 2-3 dagen is normaal. op dag 3 en 5 was ik hem, incl zn kussen. als hij huis gepoept heeft dan haal ik het meteen weg en wordt de vloer gedweild met stoomreiniger.

Waarmee is hij nu behandeld? De eerste stap is met panacur zover ik weet, 5 dagen inderdaad en vaak wordt na 2 weken nogmaals 5 dagen aangeraden.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Balen zeg! :-(
Giardia is een parasiet en heeft niks met de voeding te maken. Je kunt gewoon vers vlees blijven geven.
Ik heb het hier ook een keer gehad en mijn honden waren er gelukkig wel na een kuurtje Panacur vanaf (krijgen ook vers vlees).

Geen idee wat je 'fout' doet als ik het zo lees. Misschien heeft je hond gewoon grote pech dat hij zichzelf steeds opnieuw besmet?
Neeltje

Boutje schreef:
Neeltje schreef:Ik weet niet zo veel van giardia af, maar vond dit zojuist op internet:
Voeding bij giardia
Voedsel zonder koolhydraten ondersteunt het "verhongeren" van giardia. Het beste is dus vers vlees. Wanneer u dit niet kunt of wilt geven, is blikvoer van goede kwaliteit zonder granen een alternatief.
Dus lijkt me raar advies van de DA. Maar zou het kunnen dat een andere hond in de buurt besmet is, die zelf geen tekenen van de ziekte vertoont, maar het wel dus leuk rondstrooit? Zodat jouw hond het iedere keer weer op doet.
Dat heb ik dus gedaan toen Poppy giardia had. Als enige van het nest niks medicatie gekregen en vlotjes helemaal genezen.
Had het hier in een ander giardia topic ook gepost, maar dit vond men nonsens en ik was de link kwijt.
Zal wel wat van de natuurlijke weerstand van de pup afhangen ook.
Daar hangt of valt alles natuurlijk mee. Als de weerstand van de puppy laag is, zal ook het genezen langer duren.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

DeDiana schreef:Balen zeg! :-(
Giardia is een parasiet en heeft niks met de voeding te maken.
Hier ben ik het niet mee eens. Darmparasieten voeden zich met darminhoud, dus voeding heeft wel degelijk invloed op de ontwikkeling. Zoals Neeltje al quote is vlees juist een goede voeding bij honden met giardia, omdat de parasieten het goed doen op koolhydraten.

Maar dat geef je al. Als ik lees van cindymaes dat de incubatie tijd 5 dagen is, zou je met de huidige symptomen niet verwachten dat het hondje opnieuw besmet wordt, maar dat na de behandeling er nog giardia parasieten over zijn in de darmen. Die zorgen daarom binnen korte tijd weer voor symptomen.
De hond van mijn moeder heeft het zelfde gehad. Bij haar hond waren de problemen over toen de hond wat langer dan gebruikelijk is behandeld met Panacur, om zeker te zijn dat het hele darmkanaal vrij was van giardia.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Paisley schreef:
DeDiana schreef:Balen zeg! :-(
Giardia is een parasiet en heeft niks met de voeding te maken.
Hier ben ik het niet mee eens. Darmparasieten voeden zich met darminhoud, dus voeding heeft wel degelijk invloed op de ontwikkeling. Zoals Neeltje al quote is vlees juist een goede voeding bij honden met giardia, omdat de parasieten het goed doen op koolhydraten.

Maar dat geef je al. Als ik lees van cindymaes dat de incubatie tijd 5 dagen is, zou je met de huidige symptomen niet verwachten dat het hondje opnieuw besmet wordt, maar dat na de behandeling er nog giardia parasieten over zijn in de darmen. Die zorgen daarom binnen korte tijd weer voor symptomen.
De hond van mijn moeder heeft het zelfde gehad. Bij haar hond waren de problemen over toen de hond wat langer dan gebruikelijk is behandeld met Panacur, om zeker te zijn dat het hele darmkanaal vrij was van giardia.
Oké, interessante link. De voeding kan dus Giardia wel gunstig of ongunstig beïnvloeden. :ok:
Wat de dierenarts zegt, over dat de Giardia niet weggaat omdat vlees te zwaar op de maag ligt, is natuurlijk wel onzin.
mirriejj
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie, kruising, middenslag keeshond
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door mirriejj »

Vergeet jezelf ook geen kuurtje te geven en waterbakken regelmatig uitkoken.
annets
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel

Ongelezen bericht door annets »

Mijn hond had nog niet zolang geleden giardia.
Hij kreeg voor een week panacur en een antibiotica.
Dan een week stoppen en toen weer een week panacur.
Ik heb al zijn kleden gewassen en elke avond zijn haren van zijn broek gewassen met dettol gemengd met water, daarna schoon spoelen met gewoon water.
Etens en drinkbak met gekookt water schoon gemaakt iedere dag.
Gr. van Annet, James en haar 4 duveltjes, en Bowie vanaf de regenboogbrug.
Afbeelding
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

Op mijn werk 1x bij een hond giardia meegemaakt maar vaker bij de katten.
Eerste wat we geven is een kuur panacur en meestal is dat voldoende.
Heel soms moet er als het niet over gaat nog medicijnen gegeven worden maar dat is niet vaak.
Is er alleen naar giardia gekeken of naar meer parasieten enz in de ontlasting.

We hebben nu een kat in quarantaine die giardia getest was,kuur gehad, niet over, nogmaals kuur maar ontlasting bleef slecht.
Uiteindelijk ontlasting naar lab gestuurd voor meer onderzoek en nu blijkt hij nog een parasiet te hebben die lastiger te verslaan is en daardoor blijft zijn ontlasting dus slecht.
Hij krijgt nu een ander medicijnenkuur
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Kiki heeft Giardia gehad en was er met Panacur ook snel vanaf. Ik moest het dacht ik 5 dagen geven, 5 dagen stoppen en daarna weer 5 dagen geven.
Ik heb haar eerst op aanraden van de da gekookte rijst en kip gegeven maar omdat ze daar al zo'n 2 weken of zo op stond (eerst is ze namelijk als gewone diarrheepatient behandeld) heb ik haar weer haar gewone vleesmaaltijden gegeven en dat ging prima.
Ik kreeg ook de tip van de da om na het ontlasten haar billen en broek te reinigen met babydoekjes om herbesmetting door geknapte cystes te voorkomen. Die doekjes deed ik daarna dan in een poepzakje om ze net als de ontlasting weg te gooien.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik vraag me af of die pup wel panacur gehád heeft? Blijkbaar dus niet.
Tja, met gewone wormpillen kom je er niet af.

Vijf dagen panacur, week rust, weer vijf dagen panacur. En vers vlees.
Dat adviseert mijn dierenarts en ik heb het een paar jaar terug gehad bij een pup van 10 weken. Dat is niet lollig, als dat niks groeit.
Is helemaal goed gekomen gelukkig, met panacur dus.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
meissielief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Terrier x Dogo Argentino

Old English Bulldog x Cane Corso

Ongelezen bericht door meissielief »

Vergeet ook niet zijn kont schoon te maken elke keer dat hij gepoept heeft en zijn poten.
Afbeelding

Fan van de bredere rassen honden en paarden
Mieke-Navajo
Actief
Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniël

Ongelezen bericht door Mieke-Navajo »

Het blijft een hardnekkig iets, inderdaad panacur. Dat je vlees geeft is alleen maar goed.
Het uitzicht op de berg is net zo mooi als de weg er naar toe. :zwaai
teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door teckeltoos »

schoonmaken schoonmaken en nog eens schoonmaken dat is de remedie.
Desnoods de kont, poten en staart gladscheren en vreselijk schoonhouden na elke poepperij
Boots1978
Vaste gebruiker

Marjoleine schreef:Ik vraag me af of die pup wel panacur gehád heeft? Blijkbaar dus niet.
Tja, met gewone wormpillen kom je er niet af.

Vijf dagen panacur, week rust, weer vijf dagen panacur. En vers vlees.
Dat adviseert mijn dierenarts en ik heb het een paar jaar terug gehad bij een pup van 10 weken. Dat is niet lollig, als dat niks groeit.
Is helemaal goed gekomen gelukkig, met panacur dus.
Heeft hij ook niet gehad, staat in de openingspost :-)
Hij heeft 2x medicijnen gehad van de DA.
nu is het weer terug en ik geef hem nu uit mezelf panacur omdat ik dat veel op internet lees als beste middel. Inderdaad dus wat anders dan wat hij eerst van de DA kreeg.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Toen Sneeuw kwam had die als cadeautje Giardia bij zich en Gil ook besmet- Panacur mag hij niet, daar wordt hij zeik van dus hij kreeg de AB kuur, 5 dagen wel, 5 dagen niet en dan weer 5 dagen wel, goed alles schoonmaken en de DA raadde toen die licht verteerbare voeding aan omdat Giardia de darmwand kan beschadigen en dit is makkelijk opneembaar, ze vinden het ook nog eens heel erg lekker en de diarree was gewoon ook gelijk weg. ik snap best de weerstand tegen dit soort voeding hoor, ( zou alleen maar geld klopperij zijn enzo- maar een kuur is toch ook al best prijzig dan de hele meuk maar als het dan in 1 keer over is- die voeding brengt de kostten er niet aan ) maar als het kan helpen way not. de snelste weg naar herstel. O ja en ik moest van allebei op bepaalde dagen idd de achterkant goed schoonmaken wassen onder de douche zeg maar
Boots1978
Vaste gebruiker

S@ndr@ schreef:Toen Sneeuw kwam had die als cadeautje Giardia bij zich en Gil ook besmet- Panacur mag hij niet, daar wordt hij zeik van dus hij kreeg de AB kuur, 5 dagen wel, 5 dagen niet en dan weer 5 dagen wel, goed alles schoonmaken en de DA raadde toen die licht verteerbare voeding aan omdat Giardia de darmwand kan beschadigen en dit is makkelijk opneembaar, ze vinden het ook nog eens heel erg lekker en de diarree was gewoon ook gelijk weg. ik snap best de weerstand tegen dit soort voeding hoor, ( zou alleen maar geld klopperij zijn enzo- maar een kuur is toch ook al best prijzig dan de hele meuk maar als het dan in 1 keer over is- die voeding brengt de kostten er niet aan ) maar als het kan helpen way not. de snelste weg naar herstel. O ja en ik moest van allebei op bepaalde dagen idd de achterkant goed schoonmaken wassen onder de douche zeg maar
Kuur was juist niet duur. 11 euro :-)
En mijn hond kan niet tegen brok, daar gaat hij juist van aan de diaree. Na 1 dag op de pillen was de diaree steeds weg en na 2 dagen was de ontlasting weer normaal en klein.dus dan vind ik ander voer inderdaad onzin. Dan is dat een teken dat het vlees goed verteerd. Ik vind het een ander verhaal als hij tijdens de kuur aan de diaree blijft. Dan zijn zn darmen waarschijnlijk flink geirriteert. Hij is het vlees gewend dus dan is de overgang naar brok nog eens een extra ballast voor hem. En bij ons zijn ze heeeel erg voor hun speciale voer. Het liefstd nog het spul speciaal voor het ras. Want alleen dat is volgend hun goed. Vlees zijn ze sowieso op tegen.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Niet bij Giardia of bij een darminfectie met bloed diarreedan zullen ze echt geen rassepcifieke brokken aanraden ( kan ik me sowieso al niet voorstellen bij een Dierenarts) , maar licht verteerbaarblikvoer :wink: voor de duur van de kuur.
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

Ongelezen bericht door Barkley »

onze kat bleek T. foetus te hebben ipv Giardia
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

S@ndr@ schreef:way not

Afbeelding

@ ts, sla de posts van Inge_O er eens op na.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Boots1978 schreef:Heeft hij ook niet gehad, staat in de openingspost :-)
nu is het weer terug en ik geef hem nu uit mezelf panacur omdat ik dat veel op internet lees als beste middel. Inderdaad dus wat anders dan wat hij eerst van de DA kreeg.
Panacur is toch ook medicatie?
Er stond geen naam genoemd.

Maar wat je zou moeten doen is drie dagen ontlasting sparen en dat laten onderzoeken.
Dat kan via een onderzoekskit online en via je da. Jouw keuze.
Er zijn meer dierenartsen trouwens he ;)

Overigens heb ik giardia eronder gekregen zonder al dat geschrob en geboen en gescheer waar hier gewag van wordt gemaakt.
Normale hygiëne volstaat.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Marjoleine schreef: Overigens heb ik giardia eronder gekregen zonder al dat geschrob en geboen en gescheer waar hier gewag van wordt gemaakt.
ik ook ;)
ik heb wel bij drie van de vier honden de darmflora een handje geholpen met probiotica.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Boots1978
Vaste gebruiker

Marjoleine schreef:
Boots1978 schreef:Heeft hij ook niet gehad, staat in de openingspost :-)
Panacur is toch ook medicatie?
Er stond geen naam genoemd.

Maar wat je zou moeten doen is drie dagen ontlasting sparen en dat laten onderzoeken.
Dat kan via een onderzoekskit online en via je da. Jouw keuze.
Er zijn meer dierenartsen trouwens he ;)
.
Test en van 3 dagen is niet nodig. Is al gedaan en daar kwam overduidelijk giaridia uit. Sowieso doen ze hier eerst een snaptest en de lange test als er nog onduidelijkheid is. En ik herken de geur, eigenlijk is er geen test nodig :kotz:
Boots1978
Vaste gebruiker

renee-uk schreef:
Marjoleine schreef: Overigens heb ik giardia eronder gekregen zonder al dat geschrob en geboen en gescheer waar hier gewag van wordt gemaakt.
ik ook ;)
ik heb wel bij drie van de vier honden de darmflora een handje geholpen met probiotica.
Probiotica krijgt hij ook ☺
Boots1978
Vaste gebruiker

Ontlasting is nu weer helemaal goed en dat na 1 dag panacur. Ik ben benieuwd.
DeDiana
Zeer actief

Boots1978 schreef:Ontlasting is nu weer helemaal goed en dat na 1 dag panacur. Ik ben benieuwd.
Hopelijk helpt dat en is je hondje er straks eindelijk definitief vanaf! :ok:

Ik heb overigens ook niet extreem gewassen en ook niet mijn hond geschoren :schrik: Aan het einde van de kuur heb ik de honden helemaal goed gewassen en verder alles steeds normaal schoongehouden.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”