Wat TS ook kiest, het belangrijkst lijkt mij dat ze duidelijk op een rijtje krijgen wat de wensen zijn. Daarbij komt het op mij over dat TS de grootste verantwoordelijkheid draagt en het meest met het dier op gaat trekken, zijzelf mag wat mij betreft meer een stempel drukken op wat zij wil dan dat bij wijze van spreken haar dochters aan inbreng hebben. Die zijn op een dusdanige leeftijd dat ze toch hun plan wel trekken en de hond is even leuk en straks is het toch moeders die voor de hond opdraait. TS wil een maatje waar ze een klik mee heeft, die wat meedraait in de dagelijkse beslommeringen, rustig aan de voeten ligt als ze werkt, de vrijheid krijgt om in en om het huis te struinen.
Geen kleine hond, maar een hele grote hoeft ook niet persé. Een hond die zichzelf kan vermaken, maar ook 1 die het leuk vind om even op pad te gaan en buiten het huis lekker wat rond te stappen met de baas.
Een hond die niet op alles en iedereen aanslaat.
Mijn vorige duitser had in dit plaatje kunnen passen

, de twee anderen niet trouwens

daarbij blijft dat ik mijn ras niet geheel leuk en relaxed vind naar andere honden toe, dus voor TS zou ik dit type niet aanraden.
Bearded collie niets voor jullie? Of is dat weer te veel haar? Het zou denk ik voor jullie zelf al schelen als je weet in welke rasgroep jullie je kunnen vinden.
http://www.hondenrassen.nl/rasgroepen/