dat zeg ik toch nergens?Tara schreef:Er mogen dus enkel feiten vermeld worden als men zelf eigenaar van een specifiek ras is of is geweest?
ik zeg dat ik wilde reageren uit mijn ervaring en niet uit 'gehoorde' of veralgemeende 'feiten'
Moderator: moderatorteam
dat zeg ik toch nergens?Tara schreef:Er mogen dus enkel feiten vermeld worden als men zelf eigenaar van een specifiek ras is of is geweest?
nee tuurlijk bedoel ik dat niet zoTara schreef:Oh. Het leek er heel eventjes op dat je de meningen van niet-eigenaars als niet relevant wilde wegzetten. Alsof die mensen niet weten waar ze het over hebben. Maar dat bedoelde je dus niet?wendy1982 schreef:dat zeg ik toch nergens?Tara schreef:Er mogen dus enkel feiten vermeld worden als men zelf eigenaar van een specifiek ras is of is geweest?
ik zeg dat ik wilde reageren uit mijn ervaring en niet uit 'gehoorde' of veralgemeende 'feiten'
Nou idd zegHabibi schreef:Serieus echt alleen lid geworden om dit te melden? Bijzonder.
Het ras wordt niet afgekraakt. Ieder ras heeft goede punten en minder goede.
Hier worden de minder goede ook, duidelijk, aangegeven.
Ontzettend fijn dat er mensen zijn die durven aan te geven waar evt problemen te verwachten zijn.
Anders klopt het beeld ook niet, alleen positief is ook niet fair.

Nanna schreef:Ik snap wel dat als je van een ras houdt én je eigen honden doen het ook nog eens goed dat het je in het verkeerde keelgat kan schieten.
Maar ik vind wel dat je zo realistisch moet zijn om te onderkennen dat de Berner er gezondheidstechnisch DOOR DE BANK GENOMEN niet goed af komt. Dat je eigen honden een uitzondering op die regel zijn is iets om blij over te zijn.
Ik heb zelf Deerhounds gehad. Geweldige honden, super karakters. Maar oud worden doen ze niet. Nou heb ik een kennis met een Deerhoundteef van 14 maar dat zegt verder niks over het ras. Verreweg de meesten halen dat nooit....

Nou we zitten hier niet om alleen maar lief en aardig voor elkaar te zijn en om de feiten heen te draaien en elkaars hondjes de hemel in te prijzen. Zal wel het verschil tussen nederlanders en belgen zijn. Opmerkingen over mijn rassen kan ik heel goed hebben, zolang ze maar een beetje kloppen door de band genomen.wendy1982 schreef: Er is nog een verschil tussen mensen zeggen van 'goh joh, heb je jezelf verdiept in dit ras en ken je de risico's' als de manier waarop hier over ons ras gesproken wordUiteindelijk vinden jullie het zelf ook niet prettig als er een opmerking gemaakt word over een ras dat je bezit

Het ging anders wel erg ver hoor. Eerlijk en open zijn oké. Maar vaak mag je echt wel blij zijn als je hond 8 jaar wordt welk ras dan ook. dat vergeten de mensen met "gezonde" rassen wel eens. Misschien weet je bij een Berner wel gewoon waar je aan begint en kun je ook geluk hebben. Je gaat voor een ras omdat je er helemaal gek op bent. Wij waren laatst in Oostenrijk waar een Berner bijeenkomst was. Heel veel berners en geen wrak gezien.Paisley schreef:Nou we zitten hier niet om alleen maar lief en aardig voor elkaar te zijn en om de feiten heen te draaien en elkaars hondjes de hemel in te prijzen. Zal wel het verschil tussen nederlanders en belgen zijn. Opmerkingen over mijn rassen kan ik heel goed hebben, zolang ze maar een beetje kloppen door de band genomen.wendy1982 schreef: Er is nog een verschil tussen mensen zeggen van 'goh joh, heb je jezelf verdiept in dit ras en ken je de risico's' als de manier waarop hier over ons ras gesproken wordUiteindelijk vinden jullie het zelf ook niet prettig als er een opmerking gemaakt word over een ras dat je bezit
Sterker nog, als iemand mijn ras op t oog heeft, hoop ik dat diegene de nadelen kent en ze erbij neemt.
Ik vind dat flauwekul. Er zijn rassen genoeg die er geen uitzondering van maken om het dubbele te halen.blacky schreef:Maar vaak mag je echt wel blij zijn als je hond 8 jaar wordt welk ras dan ook.

Maar dat vind jij normaal dus dat je blij mag zijn als een hond 8 jaar wordt??!blacky schreef:Het ging anders wel erg ver hoor. Eerlijk en open zijn oké. Maar vaak mag je echt wel blij zijn als je hond 8 jaar wordt welk ras dan ook. dat vergeten de mensen met "gezonde" rassen wel eens. Misschien weet je bij een Berner wel gewoon waar je aan begint en kun je ook geluk hebben. Je gaat voor een ras omdat je er helemaal gek op bent. Wij waren laatst in Oostenrijk waar een Berner bijeenkomst was. Heel veel berners en geen wrak gezien.Paisley schreef:Nou we zitten hier niet om alleen maar lief en aardig voor elkaar te zijn en om de feiten heen te draaien en elkaars hondjes de hemel in te prijzen. Zal wel het verschil tussen nederlanders en belgen zijn. Opmerkingen over mijn rassen kan ik heel goed hebben, zolang ze maar een beetje kloppen door de band genomen.wendy1982 schreef: Er is nog een verschil tussen mensen zeggen van 'goh joh, heb je jezelf verdiept in dit ras en ken je de risico's' als de manier waarop hier over ons ras gesproken wordUiteindelijk vinden jullie het zelf ook niet prettig als er een opmerking gemaakt word over een ras dat je bezit
Sterker nog, als iemand mijn ras op t oog heeft, hoop ik dat diegene de nadelen kent en ze erbij neemt.

In dit topic staan veel negatieve uitingen over veel rassen. Omdat die niet in je specifieke situatie passen.Bumper69 schreef:Wendy, prachtige honden heb je! En ik snap dat je alle negatieve uitlatingen over de Berners niet leuk vindt.
Inderdaad, een aantal van mijn overleden honden waren een Mastiff van 12.5, een Duitse Herder van 12,5, een boxer van 10, een Jack Russell van 15, een Pekingees van 12 en momenteel ligt er een Mechelse Herder van 11,5 hier op de bank, die trouwens met10 jaar en 3 maand nog volop aan het werk was, de hond van mijn collega wordt 1 april 10 jaar en heeft net fluitend zijn nieuwe diensthondencertificaat gehaald. Zeker zitten hier ook uitzonderingen tussen en zijn het niet eens allemaal toprassen qua gezondheid maar godzijdank heb ik nog nooit een hond af hoeven te geven met 8 jaar. Perrymansje wordt volgende maand 7 en ik ga er toch echt van uit dat hij nu ongeveer op de helft zit. Hij is iig in de bloei van zijn leven.malinois schreef:Maar dat vind jij normaal dus dat je blij mag zijn als een hond 8 jaar wordt??!blacky schreef:Het ging anders wel erg ver hoor. Eerlijk en open zijn oké. Maar vaak mag je echt wel blij zijn als je hond 8 jaar wordt welk ras dan ook. dat vergeten de mensen met "gezonde" rassen wel eens. Misschien weet je bij een Berner wel gewoon waar je aan begint en kun je ook geluk hebben. Je gaat voor een ras omdat je er helemaal gek op bent. Wij waren laatst in Oostenrijk waar een Berner bijeenkomst was. Heel veel berners en geen wrak gezien.Paisley schreef:Nou we zitten hier niet om alleen maar lief en aardig voor elkaar te zijn en om de feiten heen te draaien en elkaars hondjes de hemel in te prijzen. Zal wel het verschil tussen nederlanders en belgen zijn. Opmerkingen over mijn rassen kan ik heel goed hebben, zolang ze maar een beetje kloppen door de band genomen.wendy1982 schreef: Er is nog een verschil tussen mensen zeggen van 'goh joh, heb je jezelf verdiept in dit ras en ken je de risico's' als de manier waarop hier over ons ras gesproken wordUiteindelijk vinden jullie het zelf ook niet prettig als er een opmerking gemaakt word over een ras dat je bezit
Dan horen mijn honden in de bloei van hun leven te zijn en dan verwacht ik niet dat ze omvallen.... en onder mijn honden versta ik elke hond die ik zou aanschaffen....

Besef je hoe krom dit klinkt?wendy1982 schreef:Ja, er zitten ziektes in de berner, maar nee......ze zijn niet allemaal wrakken . Mijn oudste is nu 7 , mijn jongste 4 en meer als een oorontsteking hebben ze niet gehad........ natuurlijk besef ik dat ik heel blij mag zijn als ze richting 10zouden gaan.
Nu ik dit weet ga ik morgen 10 Berners halenwendy1982 schreef:zo.eindelijk lid zodat ik kan reageren![]()
amai, jullie zijn ook echt niet subtiel te noemen![]()
maar jullie hebben gelijk hoor..........het zijn echte wrakken (zo verdrietig als ik dat las)
ik heb al zeker 3oorontstekingen, 1 schijnzwangerschap en een gescheurde teennagel achter de rug met de mijne![]()
het zijn ook echt lome beesten (iana, 7jaar )
[img]https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=575DAF02[/i mg]
het zijn ook echt agressieve honden, altijd......want het wordt veralgemeent :'(
3 roedeltjes bij mekaar , ga ook geregeld met meer op stap en echt nooooooit al een incident geweten
[img]https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=57934C8B[/i mg]
op te voeden zijn ze niet...........vandaar dat ze naar een kind van 3 luisteren als die vraagt om te draaien
[img]https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=5754F0A5[/ img]
ik zou ze dan ook zeker nooooooit met kinderen combineren.....voor je t weet heb je zoiets als de reactie op een landsheer
[img]https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=5790E071[/ img]
ik wil hier absoluut niemand mee overtuigen, das onbegonnen werk............
maar jullie zijn zelf ook niet echt fair over mijn geliefde ras :'( Ja, er zitten ziektes in de berner, maar nee......ze zijn niet allemaal wrakken . Mijn oudste is nu 7 , mijn jongste 4 en meer als een oorontsteking hebben ze niet gehad........ natuurlijk besef ik dat ik heel blij mag zijn als ze richting 10zouden gaan. Ik zou ze voor geen goud vd wereld wisselen voor een ander ras , ze zijn geweldig.......
Er is nog een verschil tussen mensen zeggen van 'goh joh, heb je jezelf verdiept in dit ras en ken je de risico's' als de manier waarop hier over ons ras gesproken wordUiteindelijk vinden jullie het zelf ook niet prettig als er een opmerking gemaakt word over een ras dat je bezit (anders zou je niet reageren met sarcastische opmerkingen/foto's wanneer daarover iets gezegd word)
iedereen heeft zijn mening, en dat is maar goed ook , maar een beetje respectvol zijn kost geen geld he . ow........en t ergste he.......mijne hebben dan ook nog eens een stamboomnu ist wss helemaal om zeep haha
@de topic starter , zo jammer dat je je keuze hebt omgedraaid vanwege de commentaren die hier verschenen. Maak eens kennis met berners , praat eens met liefhebbers....die gaan je heus niet verbloemen dat er idd werkpunten zijn (zoals bijna alle rassen)
ale, laat de kritieken maar weeral komen, verwacht niet anders
Maar die zijn heel schattig! En lekker rustig boven de 15 graden!Manuma schreef:Voor nu vergelijk ik je even met de troela die de Mops hond aanprijst.
Miranda schreef:Maar die zijn heel schattig! En lekker rustig boven de 15 graden!Manuma schreef:Voor nu vergelijk ik je even met de troela die de Mops hond aanprijst.

Dit dus... ik krijg er kriebels van dat je blij kan zijn met gemiddeld 8 jaar...Tara schreef:Misschien, maar laten we nou even niet net doen alsof je blij mag zijn dat je hond wel 8 wordt, dat zou betekenen dat driekwart van mijn roedel er al niet meer zou zijn. Die drie doen het nog steeds meer dan prima, en zo hoort dat ook vind ik.Nanna schreef:Dan moet je de XXL rassen afschaffen. Ik denk dat daarvan maar bitter weinig de 12 haalt.Tara schreef:Ik vind het bezopen, een beetje hond moet toch gewoon 12 kunnen worden vind ik. Alles daarboven is wat mij betreft alleen maar fijne bonus. Een gemiddelde levensverwachting van 8 is absurd, wat je er ook voor jamaren omheen bedenkt.

Nou, dit. En wat Lieke zegt.Paisley schreef:Nou we zitten hier niet om alleen maar lief en aardig voor elkaar te zijn en om de feiten heen te draaien en elkaars hondjes de hemel in te prijzen. Zal wel het verschil tussen nederlanders en belgen zijn. Opmerkingen over mijn rassen kan ik heel goed hebben, zolang ze maar een beetje kloppen door de band genomen.wendy1982 schreef: Er is nog een verschil tussen mensen zeggen van 'goh joh, heb je jezelf verdiept in dit ras en ken je de risico's' als de manier waarop hier over ons ras gesproken wordUiteindelijk vinden jullie het zelf ook niet prettig als er een opmerking gemaakt word over een ras dat je bezit
Miranda schreef:Nou, dit. En wat Lieke zegt.Paisley schreef:Nou we zitten hier niet om alleen maar lief en aardig voor elkaar te zijn en om de feiten heen te draaien en elkaars hondjes de hemel in te prijzen. Zal wel het verschil tussen nederlanders en belgen zijn. Opmerkingen over mijn rassen kan ik heel goed hebben, zolang ze maar een beetje kloppen door de band genomen.wendy1982 schreef: Er is nog een verschil tussen mensen zeggen van 'goh joh, heb je jezelf verdiept in dit ras en ken je de risico's' als de manier waarop hier over ons ras gesproken wordUiteindelijk vinden jullie het zelf ook niet prettig als er een opmerking gemaakt word over een ras dat je bezit
IK heb een fantastische witte herder, uiterst moedig karakter.
Maar ik ben de eerste om te zeggen dat het ras verkloot is, dat er veel te veel schijtbakken (met angstagressie) tussen lopen. Godenzijdank zijn er nu plannen voor outcross.
Met het ontkennen van problemen binnen een ras door een uitzondering die het wel goed doet aan te halen doe je een ras kwáád! ZO gaan rassen de vernieling in!
Het is als de roker die stelt dat roken geen kwaad kan, want zijn opa van 98 rookt al zijn hele leven en is kerngezond.

Zo zie je maar weer hoezeer je perspectief verdraaid kan raken. 8 jaar, dan is een hond als het goed is op z'n best en niet op sterven na dood. Als je je normen verschuift zodat 8 jaar ineens de max is ben je uitermate verkeerd bezig. Grote honden doen er een jaar of 3 over om volwassen te worden, dan zou je nog eens pak 'm beet 3 jaar een beetje gezonde hond hebben en dan is het afgelopen? Idioot.[/quote]Kruimel53 schreef:Dit dus... ik krijg er kriebels van dat je blij kan zijn met gemiddeld 8 jaar...malinois schreef:Misschien, maar laten we nou even niet net doen alsof je blij mag zijn dat je hond wel 8 wordt, dat zou betekenen dat driekwart van mijn roedel er al niet meer zou zijn. Die drie doen het nog steeds meer dan prima, en zo hoort dat ook vind ik.

malinois schreef: Dit dus... ik krijg er kriebels van dat je blij kan zijn met gemiddeld 8 jaar...
Dat is allemaal heel mooi maar een garantie krijg je niet dat het ook zo is. Er kan van alles gebeuren waardoor jou hond de 8 jaar niet haalt.malinois schreef:Maar dat vind jij normaal dus dat je blij mag zijn als een hond 8 jaar wordt??!blacky schreef:Het ging anders wel erg ver hoor. Eerlijk en open zijn oké. Maar vaak mag je echt wel blij zijn als je hond 8 jaar wordt welk ras dan ook. dat vergeten de mensen met "gezonde" rassen wel eens. Misschien weet je bij een Berner wel gewoon waar je aan begint en kun je ook geluk hebben. Je gaat voor een ras omdat je er helemaal gek op bent. Wij waren laatst in Oostenrijk waar een Berner bijeenkomst was. Heel veel berners en geen wrak gezien.Paisley schreef:Nou we zitten hier niet om alleen maar lief en aardig voor elkaar te zijn en om de feiten heen te draaien en elkaars hondjes de hemel in te prijzen. Zal wel het verschil tussen nederlanders en belgen zijn. Opmerkingen over mijn rassen kan ik heel goed hebben, zolang ze maar een beetje kloppen door de band genomen.wendy1982 schreef: Er is nog een verschil tussen mensen zeggen van 'goh joh, heb je jezelf verdiept in dit ras en ken je de risico's' als de manier waarop hier over ons ras gesproken wordUiteindelijk vinden jullie het zelf ook niet prettig als er een opmerking gemaakt word over een ras dat je bezit
Dan horen mijn honden in de bloei van hun leven te zijn en dan verwacht ik niet dat ze omvallen.... en onder mijn honden versta ik elke hond die ik zou aanschaffen....
Haha, ja hoor dat blijf ik gewoon doen.Miranda schreef:@Bumper69: Laat je niet afschrikken, hoor. Er zitten hier veel hondenliefhebbers die nogal gepassioneerd kunnen worden als het om welzijn gaat, en dan wil de discussie wel eens wat verhit raken.
Gewoon je vragen tussendoor blijven stellen
Het is nogal een verschil of je pech hebt als je hond geen 8 jr wordt of dat je geluk hebt dat je hond de 8 jr mag halen.blacky schreef: Dat is allemaal heel mooi maar een garantie krijg je niet dat het ook zo is. Er kan van alles gebeuren waardoor jou hond de 8 jaar niet haalt.
sirene schreef:Het is nogal een verschil of je pech hebt als je hond geen 8 jr wordt of dat je geluk hebt dat je hond de 8 jr mag halen.blacky schreef: Dat is allemaal heel mooi maar een garantie krijg je niet dat het ook zo is. Er kan van alles gebeuren waardoor jou hond de 8 jaar niet haalt.
Bij de meeste honden is het nog steeds dikke pech als ze de 8 jr niet halen, gelukkig.

Ja en dat is ook gebeurd: nierfalen 8.5 jaar. Ben nog nooit zo kapot geweest van t verlies van een hond omdat t niet hoort op die leeftijd. En nog steeds.. ik kan er geen vrede mee hebben ook 2 jaar later nog niet. Gelukkig zijn die leeftijden uitzonderingen en worden ze normaal gesproken fluitend minimaal een jaar of 12. Of zoals mijn meisje Xena nu 14.5 jaar. En nog steeds fysiek prima. Als zij overlijd zal ik daar natuurlijk verdriet van hebben maar ze heeft een respectabele leeftijd gehaald en daar heb ik vrede mee ...blacky schreef: Dat is allemaal heel mooi maar een garantie krijg je niet dat het ook zo is. Er kan van alles gebeuren waardoor jou hond de 8 jaar niet haalt.

Ik weet niet of het specifiek met de Engelse of de Amerikaanse lijnen te maken heeft. Geloof het trouwens niet. Maar wat ik hoorde toen ik met Kyra en Lyndie aan het dokteren sloeg, was dat er in hun lijn veel artrose voorkwam.Nanna schreef:Zouden de Amerikanen ouder worden dan de Engelse tiepjes? Ik ben er eigenlijk best benieuwd naar.lieke schreef: Ja, gek eigenlijk dat je perspectief zo verkeerd kan zijn. Ik zie het nu aan Abby, die is in november 8 jaar geworden en loopt nog gedurig te springen. Mensen geloven niet eens dat ze 'al' 8 is. Ze waren zo gewend aan die sloffende viltbalen Kyra en Lyndie dat ze het normaal vonden zoals zij zich gedroegen.
En ik ook. Ik realiseer me nu pas dat Kyra en Lyndie op 6-7-jarige leeftijd al oud waren. En ik bof dat ze 13 en (bijna) 12 zijn geworden maar dat is wel met kunst en vliegwerk geweest. Ze hebben vanaf 6 jaar op pijnstillers voor hun artrose gestaan. Eigenlijk verschrikkelijk als je er over nadenkt. Ze hebben de helft van hun leven dus pijn gehad.
Glenn wordt dit jaar ook negen en er is helemaal niets van slijtage te merken. Hij rent, speelt en doet.

Ik heb ook gereageerd vanuit het oogpunt van een eigenaar.wendy1982 schreef:ik las al langer weleens wat mee hoor
wilde gewoon reageren uit oogpunt van eigenaar ..... en niet uit 'gehoorde verhalen' en aangenomen algemeenheden.