Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Cursus starten met opvanghond. Ja of nee?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Manuma
Zeer actief

Cursus starten met opvanghond. Ja of nee?

Ongelezen bericht door Manuma »

Cody zit inmiddels 3 maanden bij ons in de opvang en we zijn al behoorlijk gewend aan elkaar.
Er zijn nog steeds wat "problemen". Zo is hij in huis nog op zijn hoede en heeft hij alleen bepaalde plekjes waar hij zich lijkt te kunnen ontspannen.

Al met al zijn er heel wat dingen waar ik aan wil werken met hem en hij lijkt me er nu klaar voor te zijn gezien hij mij lijkt te vertrouwen en ook in de band met mijn vriend zie ik vooruitgang.
Ik ben met Manu kort geleden een cursus begonnen waarin we werken met de clicker. Alles wordt gedaan vanuit rust en met veel belonen. Ik merk ontzettend veel vooruitgang in de omgang met Manu, we begrijpen elkaar beter en hij vindt het veel leuker nu naar mij te luisteren dan eerder.

Ik ben alleen nog niet handig genoeg om dit te starten met een hond als Cody. Niet alleen.
Ik denk er dus over diezelfde cursus te gaan doen met hem. Hij kan helemaal niks, behalve dat hij inmiddels weet wat wachten betekent.

Nu vond ik dat zelf een heel goed idee maar in mijn omgeving werd opgemerkt dat dit natuurlijk wel de band versterkt en dat wellicht niet eerlijk is voor zowel de hond als voor mij. Hij kan immers niet bij ons blijven.

Maar, het is natuurlijk wel veel fijner voor hem als hij leert dat dingen met mensen doen heel erg leuk kan zijn en hem iets oplevert. Hij is aardig voergericht.
En wie weet maakt het het wat makkelijker voor een eventuele adoptant hem te adopteren. Hij is immers iets handiger geworden in het samenwerken met de mens.

Zelf aanmodderen met die clicker vind ik heel lastig, ten eerste omdat ik niet veel ruimte heb de andere honden weg te sluiten als ik met hem bezig ga. En de grootste reden is dat hij binnenshuis nog zo ongemakkelijk is dat ik liever op neutraal terrein met een training start. Ik weet alleen echt niet waar te beginnen, vandaar mijn gedachte om die cursus gewoon opnieuw te doen, maar dan met Cody.

Wat denken jullie?
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Cursus starten met opvanghond. Ja of nee?

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik vind het helemaal geen slecht idee. De kans is best groot dat hij heel goed gaat reageren op de clicker, en daarmee ook zijn zelfvertrouwen groeit en zijn vertrouwen in jou/mensen.
Ik heb Amoz ook helemaal met de clicker 'opgevoed' en dat werkte bij hem fantastisch. Hij snapte het heel snel en nam gelukkig ook vrij snel voer aan. Ik kon hem met de clicker heel goed belonen voor gewenst gedrag dat hij zelf aanbood en/of de stapjes naar het gewenste gedrag goed timen en opbouwen, alles zonder druk (daar kon hij nog heel slecht mee omgaan).
Je band met een hond groeit toch wel en wordt automatisch sterker als hij langer bij jullie is. Hem de kans geven zich meer te ontwikkelen en hem laten groeien vind ik juist eerlijker naar de hond als je merkt dat hij toe is aan een stapje verder en het gaat om een wat langdurigere opvangperiode.
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Ben benieuwd welke cursus dat is? Zou ook wel wat voor mijn Spanjaard zijn, die steeds meer gaat vertrouwen op zijn eigen zelfstandige beslissingen :lol1:

Overigens denk ik ook dat je het prima met Cody kunt doen, als je daar zelf achter staat en niet bang bent dat je zelf te veel aan je band met hem gaat werken.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Lijkt mij een goed plan. Hier vond ik het even wennen om te trainen met een clicker, maar heb er uiteindelijk veel baat bij gehad. Finn pikte het relatief snel op en daardoor ging het samenwerken steeds beter. Voor een toekomstig baasje zal het zeker fijn zijn dat hij daar al een start mee gemaakt heeft.
sternentänzerin
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door sternentänzerin »

Wij zijn destijds met de opvangers voor spek en bonen mee gaan doen aan de cursussen die we toen met eigen honden volgden en dat is ons zeer goed bevallen.

Wat hechten betreft: dat doe ik toch wel, en in en om huis ben ik hoe dan ook intensief met ze bezig.
Voor de hond zelf heb ik het als waardevol ervaren, in veilige omgeving je pakket en kunnen uitbreiden tot je definitieve plaatsing.
...; We will never surrender Winston Churchill
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Waarom zou dat geen goed idee zijn? jullie band is al goed en alles wat hij verder nog leert is toch alleen maar meegenomen, ook voor een eventuele nieuwe baas. Gewoon doen dus!
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik zie niet in waarom dit "niet eerlijk" zou zijn. Ik neem aan dat voor Cody de cursus gewoon erg leuk is en ik vind het altijd 'eerlijk' om leuke dingen te doen, of dit nu een investering is in een lange toekomst samen of dat dit van tijdelijke aard is, zoals bij jullie.

Als je er zin in hebt, gewoon doen! :ok:
Manuma schreef:Er zijn nog steeds wat "problemen". Zo is hij in huis nog op zijn hoede en heeft hij alleen bepaalde plekjes waar hij zich lijkt te kunnen ontspannen.
Ik denk niet dat je hierin veel progressie gaat ziet in korte tijd. Cody lijkt een heel gevoelige hond.
Ik herken het van Kiwi. Ze kan wel ontspannen, maar als ze bijvoorbeeld op de bank lig en ik loop naar de bank, dan kan ik er vanuit gaat dat ze als een raket van die bank af vliegt. Ze vult in dat ik die bank claim, maar ik heb haar nog nooit zomaar van de bank gestuurd. Ook als ik met kalmerende signalen heel indirect op de bank af loop, ligt ze gelijk schrap en kan ze bij de minste beweging er vanaf schieten. Daarom kom ik regelmatig even bij haar zitten en knuffelen. Dan is het wel goed, maar loop ik naar de salontafel om de glazen af te ruimen, dan vliegt ze weer die bank af.
Wat dat is... :19: Ik heb me er in ieder geval bij neergelegd. Kiwi barst van de vertrouwen op andere vlakken, maar dit blijft een dingetje. De trainingen doen niet persé goed. Ik moet t heeeeel rustig aan doen maar ook als ik alles op succes aanstuur, zorgt het bij haar voor stress. Want hoe meer ik van dr vraag, hoe meer ze op dr hoede is wat ik van dr wil. En dat maakt haar een zenuwenpees in de dagelijkse omgang.
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Ik zou ook niet weten waarom niet. Klinkt als iets dat Cody erg leuk zal vinden en veel baat bij zou hebben.

Waarom zou het niet eerlijk zijn jullie band te versterken? Honden zijn ontzettend flexibel, en naar een definitief baasje zal sowieso weer wennen en opbouwen zijn, maar dat doen die honden snel genoeg. Zeker als ze hebben geleerd hoe leuk en fijn het is met mensen te werken en ze te vertrouwen. Denk dat met een sterkere band het uiteindelijke afscheid voor jou moeilijker zal zijn dan voor Cody. Die past zich echt wel weer aan aan de nieuwe situatie en leert echt wel van zijn baasje te houden!
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Wat een fijne reacties! Dat dacht ik dus ook al en hechten doe ik toch wel, doos als ik ben :engel:

Paisley, het gedrag van Kiwi herken ik wel van Cody. Ik moet bij hem zooo zachtjes zijn en dan nog kan hij heel groot reageren. Het woord "nee" is bij hem al teveel eigenlijk. Vandaar dat ik hoop dat clickertraining ons iets verder gaat helpen. Al zou dat alleen al zijn om hem te laten zien dat je met mensen best meer kunt dan of kriebelen of er hard voor wegrennen.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Manuma schreef: kriebelen of er hard voor wegrennen.
Haha zo herkenbaar :D Kiwi staat ook altijd in standje "PLAK" of standje "WEG HIER". Elkaar gewoon zonder interactie voorbij lopen gaat niet. Als ik (oog)contact maak, krijg ik een dikke multikwispel en likjes in voorbij gaan. Als ik geen contact maak, ben ik potentieel gevaar :80:
Beetje gechargeerd natuurlijk, maar in grote lijnen werkt het hier wel zo.

Hier is clickeren overigens een slecht idee. Als ik iets te eten in mn handen heb en ik geef het niet direct, dan druipt ze argwanend af. Als ik wat meer sturing geef, leert ze makkelijker. Maar bij 2 pogingen die niet direct worst opleveren, druipt ze weer af :cry:
Met Mayke als stoorzender durft ze wat meer te proberen, maar reageert ze ook de spanning op haar af door haar te drijven.

Nouja, ik ken hier de knopjes in ieder geval nog niet helemaal tot een stressloze samenwerking :mrgreen: We doen daarom ook alleen de dingen die van nature makkelijk gaan, zoals schapen drijven en kunstjes die ze echt leuk vind om te doen.
We hebben ons ingeschreven voor een beginnerscursus behendigheid maar ik ben benieuwd hoe dat gaat, want met de sprongetjes die ik thuis heb, levert dat ook weer spanning op.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Ik had toen Amoz hier net was gewoon altijd voertjes in mijn zakken. ;-)
In het begin heb ik alleen geclickt voor contact maken en reageren op de naam. Ook met bijvoorbeeld naar me toe komen als we de riem om gingen doen, wachten voor de deur, door de deur heen lopen (wat hij in het begin heel spannend vond), blijven staan als ik over hem heen boog, etc. Allemaal dingen dus zonder commando, zonder lokken en zonder druk, maar zodat ik wel áltijd kon belonen als het gedrag zich voordeed. En die voertjes zaten gewoon altijd in mijn zak, dus dat was al snel niet meer zo interessant.

Ik kan met Amy overigens ook niet clickeren en haar daarbij te veel zelf laten uitzoeken, die geeft het dan ook na een paar keer op of blijft de hele tijd het gedrag herhalen waarvoor ze de eerste click heeft gehad, maar gaat dan geen andere dingen proberen. Die moet ik dan ook wat sturen, anders wordt ze onzeker.
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Ik zou het ook gewoon doen , je vindt het leuk en voor Cody is het toch ook leuk om op deze wijze dingen te leren.
Zelf hebben wij weleens een puppencursus gevolgd met een opvang fila pupje , niks mis mee volgens mij ,de eigenaren hebben er later toch ook plezier van gehad dat hij sommige zaken al kon en wist.
Dat zal met Cody vast niet anders zijn :wink:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Manuma
Zeer actief

DeDiana schreef:Ik had toen Amoz hier net was gewoon altijd voertjes in mijn zakken. ;-)
In het begin heb ik alleen geclickt voor contact maken en reageren op de naam. Ook met bijvoorbeeld naar me toe komen als we de riem om gingen doen, wachten voor de deur, door de deur heen lopen (wat hij in het begin heel spannend vond), blijven staan als ik over hem heen boog, etc. Allemaal dingen dus zonder commando, zonder lokken en zonder druk, maar zodat ik wel áltijd kon belonen als het gedrag zich voordeed. En die voertjes zaten gewoon altijd in mijn zak, dus dat was al snel niet meer zo interessant.

Ik kan met Amy overigens ook niet clickeren en haar daarbij te veel zelf laten uitzoeken, die geeft het dan ook na een paar keer op of blijft de hele tijd het gedrag herhalen waarvoor ze de eerste click heeft gehad, maar gaat dan geen andere dingen proberen. Die moet ik dan ook wat sturen, anders wordt ze onzeker.
Dat is inderdaad de kant die ik ook op wil met Cody.
Zonder commando, maar vooral het gedrag belonen dat ik graag wil zien. Dan heb ik het voornamelijk over mee lopen naar de hal om de riem om te doen, even wachten, naar me toe komen, opstaan. En dan zien we wel wat we er later van gaan bakken :D
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Het lijkt me zeker goed voor Cody, dus in die zin, waarom niet? Alleen, ik zou zelf bang zijn me dan echt teveel te gaan hechten aan een opvanger.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik heb het ook met 1 van mijn opvangers gedaan (Gizmo). Zelfs als niet meer de jongste hond (toen 11 jaar). Hond vond het leuk, helaas maar we hadden de cursus nog niet afgerond of we vonden een mooi plekje voor haar.
Afbeelding
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

Ik denk dat het met de nieuwe baas zelfs wel helpt. Als de nieuwe baas weet welke 'knopjes' er zijn ingetraind, dan heeft die een taal waarmee hij iets op kan gaan bouwen. Het helpt enorm als de hond goed inschat wat er verwacht wordt en dit vervolgens bevestigd ziet.
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Lijkt me een prima idee :ok:
Ik zie niet in wat er mis is aan een cursus ook als het niet de bedoeling is dat de hond blijft.
Als ik mijn hond tijdelijk ergens moet onderbrengen is het voor de opvanger ook een stuk prettiger als ze luistert.
Dus het omgekeerde geldt net zo goed in mijn ogen :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Manuma
Zeer actief

Nou, Cody is ingeschreven :cheer:
Ik ben heel benieuwd. Manu rondt zijn B eind april af en eigenlijk wil ik dan nog door met de C en dan treibbal beoefenen. Even zien of dat samen gaat met Cody zijn cursus die toch 2x 2 uur in de week is. Die zou eind april dan starten.
En Uma.. De grootste oren hebben zegt dus niks :pffff:
*Wolf* schreef:Ben benieuwd welke cursus dat is? Zou ook wel wat voor mijn Spanjaard zijn, die steeds meer gaat vertrouwen op zijn eigen zelfstandige beslissingen :lol1:
Ik lees je vraag nu pas. Manu is vooral nu tijdens zijn B cursus grote stappen aan het maken richting een voorbeeldige hond :engel:
Het zijn heel enthousiaste mensen en werkelijk alles wordt vanuit de hond bekeken. Geen softe doetjes, heel duidelijke regels en gericht op goed gedrag belonen. Niet proberen maar doen. Ze zijn hard bezig mij om te toveren tot een doener :lol1: http://www.hondenschoolopstap.nl/
Het zit in Sassenheim. Ik moet er een eind voor rijden maar zeker waard!
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

@Manuma: dank je, ik heb gekeken. Lijkt me een superleuke hondenschool en geweldige cursussen maar op bijna 1 uur afstand haak ik af. Wel geweldig dat je met Manu zo goed vooruitgang boekt :ok:
DeDiana
Zeer actief

Klinkt goed, ik ben benieuwd wat hij ervan gaat vinden!
Manuma
Zeer actief

Cleva schreef:Ik zou het als kandidaat liever niet willen.
Ik heb liever een niet opgevoede hond dan een halve.

Niet dat het mijn keuze zou beïnvloeden, overigens.
Ik snap wat je bedoelt.

Het gaat me echter niet zozeer om opvoeden maar wel dat hij leert dat mensen meer zijn dan enge dingen op stelten en dat je met ze samen kunt werken. Hmm, hoe leg ik het goed uit.
Ik heb het idee dat hij zo niet vooruit gaat en op deze manier niet gelukkig is. Het zou fijn zijn als we allebei wat dingen leren waarbij we elkaar beter kunnen begrijpen. Al zouden we alleen maar rondjes lopen de hele les. Als hij maar zou snappen dat dat al heel erg knap is en ik krijg hem dat op mezelf niet voor elkaar.
Hij kruipt in elkaar of springt juist alle kanten op en ik heb de handigheid nog niet om daar grip op te krijgen op de juiste manier.
Hij vindt de druk zo snel te hoog. Ik vind dat heel lastig om toch een ingang bij hem te vinden. En ik denk dat het hem vooruit helpt als er in ieder geval een iemand een ingang vindt. Iets met hem kan doen wat hij leuk vindt en de juiste manier vindt om hem succes te laten boeken.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Manuma schreef:Het gaat me echter niet zozeer om opvoeden maar wel dat hij leert dat mensen meer zijn dan enge dingen op stelten en dat je met ze samen kunt werken. Hmm, hoe leg ik het goed uit.
Ik heb het idee dat hij zo niet vooruit gaat en op deze manier niet gelukkig is. Het zou fijn zijn als we allebei wat dingen leren waarbij we elkaar beter kunnen begrijpen. Al zouden we alleen maar rondjes lopen de hele les. Als hij maar zou snappen dat dat al heel erg knap is en ik krijg hem dat op mezelf niet voor elkaar.
Hij kruipt in elkaar of springt juist alle kanten op en ik heb de handigheid nog niet om daar grip op te krijgen op de juiste manier.
Hij vindt de druk zo snel te hoog. Ik vind dat heel lastig om toch een ingang bij hem te vinden. En ik denk dat het hem vooruit helpt als er in ieder geval een iemand een ingang vindt. Iets met hem kan doen wat hij leuk vindt en de juiste manier vindt om hem succes te laten boeken.
Lijkt me geen slecht idee Manuma :ok:

Op zich voed ik mijn honden ook liever zelf op, maar je kunt als opvanger die hond niet maar een beetje laten "zweven".
Vooral omdat je geen idee hebt hoe lang je hem nog in huis hebt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Manuma
Zeer actief

We zijn ingeschreven :ok:
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Hartstikke leuk!
Volgens mij zou Cody echt een hond voor mij zijn. Het lijkt me alleen geen topcombinatie met Dalietje :(
Hopelijk brengt het Cody het vertrouwen in de mensheid waar je op hoopt.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”