Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Goede stamboomfok vs broodfok/pretnestjes etc.
Moderator: moderatorteam
- Hakuna Matata
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Goede stamboomfok vs broodfok/pretnestjes etc.
Hoe zit het eigenlijk bij rashonden qua gezondheid?
Want je ziet in het nieuws weleens dat de gezondheid van rashonden achteruit gaat.
Maar tellen ze dan alle honden mee (stamboom en look a like) of alleen de stamboomhonden.
Ik heb het een keertje aan m'n oma gevraagd.
Zij zei m'n moeder wou geen rashond, want ze zijn vaak niet zo gezond.
Ze zei dat een bastaard sterker is dan een rashond.
Dat was minstens 65 jaar geleden.
Toen moesten honden gezond en sterk zijn.
Als ze toen al dachten ik neem liever een bastaard, want die zijn sterker dan een rashond.
Maar toen moesten de echte bastaards pups het zelf redden en er waren toen meer rashonden als ik het goed heb.
Maar wat is eigenlijk dan gezonder;
Een goedgefokte rashond met stamboom enz of een look a like? (spreek hierover rashonden in het algemeen)
Want je ziet in het nieuws weleens dat de gezondheid van rashonden achteruit gaat.
Maar tellen ze dan alle honden mee (stamboom en look a like) of alleen de stamboomhonden.
Ik heb het een keertje aan m'n oma gevraagd.
Zij zei m'n moeder wou geen rashond, want ze zijn vaak niet zo gezond.
Ze zei dat een bastaard sterker is dan een rashond.
Dat was minstens 65 jaar geleden.
Toen moesten honden gezond en sterk zijn.
Als ze toen al dachten ik neem liever een bastaard, want die zijn sterker dan een rashond.
Maar toen moesten de echte bastaards pups het zelf redden en er waren toen meer rashonden als ik het goed heb.
Maar wat is eigenlijk dan gezonder;
Een goedgefokte rashond met stamboom enz of een look a like? (spreek hierover rashonden in het algemeen)
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Re: Goede stamboomfok vs broodfok/pretnestjes etc.
Het ligt er maar net aan of je met gezonde honden fokt , die stamboom zorgt niet voor de gezondheid . Dat doe je als fokker.
Ziek en ongezond zijn heeft met leven te maken en niet met of zonder stamboom.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Voordeel van met stamboom is dat je meer over de afstamming weet en daarmee mogelijk erfelijke ziekten eerder ziet en dus kunt uitsluiten van de fok. Ook worden er gezondheidstesten gedaan. Bij broodfok wordt zeker niet getest. Bij pretnesten hangt het weer van de fokker af of die de gebruikte dieren heeft laten onderzoeken op bepaalde gezondheidsaspecten.
Bij dieren met stamboom hangt het dus ook erg af van waar men op geselecteerd heeft en hoe brede genenpoel gebruikt wordt. Van sommige rassen zal ik liever een bewuste kruising (met geteste ouderdieren) nemen dan eentje met stamboom. Zelf heb ik nu een stamboomhond van een relatief gezond ras, met nog open stamboek.
Pups uit ongeteste ouders zou ik zeker niet willen. Bij geteste ouders hangt het af van welke problemen je kunt verwachten en of daar op getest is. Bij kleine hondjes wel op HD getest en niet op PL, of bij een grote hond omgekeerd, zegt mij te weinig, omdat de grote honden eerder heupproblemen hebben en de kleine honden eerder knieproblemen. Ogen zal ik altijd getest willen hebben (minimaal ECVO, bij voorkeur ook DNA-test op prcd-PRA). En verder op de specifieke rasgebonden problemen van de rassen die in de ouders zitten
Bij dieren met stamboom hangt het dus ook erg af van waar men op geselecteerd heeft en hoe brede genenpoel gebruikt wordt. Van sommige rassen zal ik liever een bewuste kruising (met geteste ouderdieren) nemen dan eentje met stamboom. Zelf heb ik nu een stamboomhond van een relatief gezond ras, met nog open stamboek.
Pups uit ongeteste ouders zou ik zeker niet willen. Bij geteste ouders hangt het af van welke problemen je kunt verwachten en of daar op getest is. Bij kleine hondjes wel op HD getest en niet op PL, of bij een grote hond omgekeerd, zegt mij te weinig, omdat de grote honden eerder heupproblemen hebben en de kleine honden eerder knieproblemen. Ogen zal ik altijd getest willen hebben (minimaal ECVO, bij voorkeur ook DNA-test op prcd-PRA). En verder op de specifieke rasgebonden problemen van de rassen die in de ouders zitten
- Hakuna Matata
- Zeer actief
Zou jij gaan voor een boederijnestje Berners waarvan de grootouders boven de tien zijn of ga je voor een goed gefokt stamboomnest Berners?Nanna schreef:Het hangt enorm van de rashond of van de kruising af.
Als we kijken naar gezondheid en levensverwachting dan zet ik mijn geld honderd keer eerder in op (dwarsstraat) een Teckel of Whippet dan op een kruising Berner sennen x Bordeaux dog.
- Hakuna Matata
- Zeer actief
Maar die zijn wel ongetest en de stamboom Berners zijn wel getest.Nanna schreef:Ik? Voor de boerderijberners zonder ook maar met mijn ogen te knipperen. Ik heb sowieso niet meer zoveel zin om duizend euro plus voor een hond te betalen.Hakuna Matata schreef:Zou jij gaan voor een boederijnestje Berners waarvan de grootouders boven de tien zijn of ga je voor een goed gefokt stamboomnest Berners?Nanna schreef:Het hangt enorm van de rashond of van de kruising af.
Als we kijken naar gezondheid en levensverwachting dan zet ik mijn geld honderd keer eerder in op (dwarsstraat) een Teckel of Whippet dan op een kruising Berner sennen x Bordeaux dog.
Of maken die testen ook niet meer uit?
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Het probleem is dat je vaak bij dat soort nestjes helemaal niet weet hoe oud de voorouders zijn geworden. Dat wordt niet bijgehouden namelijk. Dat zo'n boer dat zegt maakt dus niet meteen dat het zo is.Hakuna Matata schreef:Zou jij gaan voor een boederijnestje Berners waarvan de grootouders boven de tien zijn of ga je voor een goed gefokt stamboomnest Berners?Nanna schreef:Het hangt enorm van de rashond of van de kruising af.
Maar het ligt allemaal behoorlijk complex. Die boomloze Berners stammen dus van dezelfde populatie af dus ik weet niet of je daarmee wel zoveel beter af bent. Mogelijk wel als er ooit andere rassen zijn gefokt, maar juist niet als ze voortkomen uit risicovolle lijnen zonder dat dat bekend is.
En testen..wat test je dan? De kanker die bij Berners vaak voorkomt is niet te testen. Heupen en ellebogen kan je röntgenen maar dat zegt ook niets over de vererving van gewrichtsproblemen.
-
sjm
- Zeer actief
Ik ga persoonlijk voor stamboom. Maar dan zoek ik wel de lijnen uit en incl testen etc.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Tja je kan het ook omdraaien, want er zijn ook vreselijke doorgefokte kruisingen. Neem de boomers. Ik ken dus geen gezonde boomer meer in mijn omgeving. Ernstige hd in een kleine hond? Huidproblemen, oogproblemen, allergieproblemen, hartproblemen, scheefstanden in de kaak met alle gevolgen van dien. Nee dan neem ik liever een border collie met stamboom, waarbij ik zelf nog een beetje kan bekijken of ik bepaalde lijnen met gezondheidsproblemen kan mijden. Maar dan weet ik wel wat ik ongeveer kan hebben. Bij de boomers is het inmiddels russisch roulette geworden.
Een berner, een franse bulldog, een king charles spaniel stamboom of niet, ik zou bij beide ver uit de buurt blijven tenzij er zo'n kruising mee gemaakt is die aansluit qua temperament maar volledig qua gezondheid niet een optelling van de problemen zal worden.... En dat alles in open eerlijkheid. Raszuiver dus stamboomloos zou ik alsnog verre weg van blijven bij die rassen
Een berner, een franse bulldog, een king charles spaniel stamboom of niet, ik zou bij beide ver uit de buurt blijven tenzij er zo'n kruising mee gemaakt is die aansluit qua temperament maar volledig qua gezondheid niet een optelling van de problemen zal worden.... En dat alles in open eerlijkheid. Raszuiver dus stamboomloos zou ik alsnog verre weg van blijven bij die rassen

-
blondie
- Zeer actief
Dat denk ik. En bij bepaalde rassen zie je dat soms vaak door velen dezelfde reu gebruikt wordt in een korte tijd. Als na een paar jaar blijkt dat genetisch er toch iets niet goed zit dan ben je al heel wat nestjes verder, met veel verschillende teven. En dan is het ook niet meer echt te achterhalen of het door de combi komt van een bepaald nest, of dat de reu niet goed vererft.bouvierpoedel schreef:Het ligt er maar net aan of je met gezonde honden fokt , die stamboom zorgt niet voor de gezondheid . Dat doe je als fokker.
En pretnestjes, tsja, bij "risico" rassen zie ik toch liever dat de ouder honden getest zijn op de meest gangbare aandoeningen. En dat is bij veel pretnesten gewoon niet het geval.