Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

En het wordt een Berner Sennen!Update.dat wordt het dus niet

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Bumper69
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wij zijn ons nog aan het oriënteren wat voor hond we graag willen hebben.

En het wordt een Berner Sennen!Update.dat wordt het dus niet

Ongelezen bericht door Bumper69 »

En het wordt een Berner Sennen!
Al door een aantal hier genoemd. En het gaat dus een pup worden, geen herplaatser.
Ik heb al met een aantal fokkers contact gehad. Maar...dan komt het grote dilemma...
Ik doe mijn best om de pups op Marktplaats met allemaal dezelfde foto's te ontlopen...dat lijkt niet zo moeilijk.
Maar dan...
In een ander topic las ik net bij een onderschrift van iemand dat erkende fokkers niet bestaan...Dat als iemand zich een erkende fokker noemt het eigenlijk een broodfokker is...
Inmiddels heb ik met verschillende (naar mijn idee) echte fokkers contact gehad. Prijzen variëren toch nog wel aardig. Krijgen niet allemaal een stamboom mee.
We willen wel graag met stamboom dus dat sluiten we ook al uit.
Maar kun je stellen dat als er een stamboom bij zit dat je dan een "goede" pup hebt? Zekerheid heb je nooit denk ik..
We gaan in ieder geval zaterdag ook even naar Groningen, op de site las ik dat er 21 Berner Sennenhonden zijn. Moet mogelijk zijn om ook een paar baasjes te spreken denk ik...
Maar misschien heeft hier iemand er ook ervaring mee? Tussen de foto's hier nog niet veel Berner Sennens voorbij zien komen...
Laatst gewijzigd door Bumper69 op 05 mar 2016 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Spike (kruising bordeauxdog/rottweiler) woont sinds vorig jaar maart bij ons, een heerlijke lobbes van 45 kilo!
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Re: En het wordt een....Berner Sennen!

Ongelezen bericht door sirene »

Ik zou iig wel op zoek naar een nest van ouderdieren die al wat ouder zijn en waar opa en oma ook nog van leven.
Vraag naar de gezondheid in de ouders en voorouders want het is echt drama bij dit ras.
Die 6-7 jr van Cleva zijn niet overdreven. 6.8 jr is de gemiddelde leeftijd die ze halen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

Is Eros niets voor jullie? Ook een flinke hond, lief voor katten en kinderen...

Afbeelding

Afbeelding

Hier zijn beschrijving: http://www.mirtos.nu/adopteer/eros
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

dat je voor het uiterlijk en gedrag valt voor dit ras daar kan ik me voorstellen. Maar hou er rekening mee dat je een abonnement bij de dierenarts moet hebben en vooral een hele dikke portemonnee. Want het zal een spelt in hooiberg zoeken zijn naar een gezonde pup. Misschien toch maar nog een nachtje er goed over nadenken ;)
Afbeelding
nomo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door nomo »

Als je voor een berner gaat inderdaad je goed verdiepen in de gezondheid! Niet zomaar ergens een pup halen. Met stamboom kun je in elk geval een pup zoeken die uit lijnen komt waar de voorouders hogere leeftijden behalen. Laat je dan ook goed informeren over HD/ED etc. Zorg ervoor dat de ouders getest zijn.
De gemiddelde leeftijd staat nu geloof ik weer op 8 jaar. Gelukkig weer beter dan een paar jaar terug, maar echt oud valt het niet te noemen natuurlijk :ugh:

Kijk ook goed naar het karakter van de honden. Ik ken er een paar die echte rotzakken zijn :schrik: en vind veel toch ook wel ontzettende saaie, rustige honden. En veel 'bernermensen' vinden de mijne dan weer een verschrikking :engel: te atletisch, veel te druk, te actief, te hyper en dan rent hij ook nog graag achter balletjes aan of gaat hij lekker zwemmen :mrgreen: Ik hoef alvast niet op een raskeuring te komen :LOL: Maar ik wou graag een niet te logge, actieve hond dus ik ben er echt ontzettend blij mee.

Er zijn gelukkig heus wel fokkers te vinden die goed bezig zijn. Ik weet niet waar je woont, maar je mag ook gerust een keer kennismaken met mijn berner. Al is hij dus niet wat de meeste mensen verwachten van een berner. Weet je meteen hoe het uitpakt als je een adhd'ertje krijgt. :mrgreen:
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

Zoek vooral naar een eerlijke fokker, die open is over de gezondheidsproblemen.
Ik 'ken' (niet persoonlijk) eventueel ook wel een adres waar ze erg eerlijk zijn en proberen goede, Berners te fokken.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Mijn schoonbroer heeft er 2 van dezelfde kennel, de oudste wordt nu 6 en heeft nog nooit wat gemankeerd. Toen hij mij vroeg waarop te letten bij oriëntatie op een Berber was mijn advies om voor een ander ras te gaan, maar de fokker die zij gevonden hebben, heeft verschillende generaties in huis en daar zijn er meerdere van 12-13 jaar oud.
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Ongelezen bericht door yodi »

Ik zag gisteren bij DAP Vries, dierenartspraktijk prachtige cruising BS pups langskomen, stevige mooie pups, op facebook!!!!
Afbeelding
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

yodi schreef:Ik zag gisteren bij DAP Vries, dierenartspraktijk prachtige cruising BS pups langskomen, stevige mooie pups, op facebook!!!!
Prachtige pups :I: En hebben nog niet allemaal een baasje!
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Bumper69
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wij zijn ons nog aan het oriënteren wat voor hond we graag willen hebben.

Belle en Jodi, hebben jullie een link op welke FB pagina die staan?
Spike (kruising bordeauxdog/rottweiler) woont sinds vorig jaar maart bij ons, een heerlijke lobbes van 45 kilo!
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Bumper69 schreef:Belle en Jodi, hebben jullie een link op welke FB pagina die staan?
https://www.facebook.com/DapVries/?fref=ts
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Bumper69
Zeer actief

Herplaatser Eros trekt ons niet aan..
We weten over problemen met Senners maar dat is ook de reden waarom ik een "goede " hond zoek. Niet dat ik dan kan uitsluiten dat de hond niets kan krijgen maar dan heb ik er wel van alles aan gedaan.
Dat de hond maar 8 jaar wordt, dat is niet anders. Al denk ik daar over 8 jaar vast anders over...
Bumper69
Zeer actief

Belle schreef:
Bumper69 schreef:Belle en Jodi, hebben jullie een link op welke FB pagina die staan?
Ze zijn schattig ! Maar dit zijn kruisingen. Dat is niet wat we zoeken...
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik zou informeren via één van de rasvereniging, die stellen eisen aan de combinaties die via de vereniging gefokt worden qua gezondheid en daar is de meeste kennis qua lijnen en leeftijden: http://bernersennenhond.nl/wordpress/ of http://www.bernersennen.nl/
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Bumper69 schreef:
Belle schreef:
Dat schreef Jodi ook , dat het een kruising is .

Ik ken 2 berners en dat zijn allebei rotzakken van honden , nauwelijks te houden door het baasje .
En ongezond , hebben zware HD .

Het zou mijn keus in jou situatie beslist niet zijn
Fenneke en Baloe
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Ik snap dit ook niet goed. Dan heb je zoveel keus, o.a. ladingen geweldig leuke en gezonde mastinkruisingen uit o.a. Spanje en valt je keus op een der ongezondste rashonden met een zeer korte levensverwachting. En wat nou zo vreselijk uniek eraan is, ik zie het niet.
Chiki
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie

Ongelezen bericht door Chiki »

Bumper69 schreef:Herplaatser Eros trekt ons niet aan..
We weten over problemen met Senners maar dat is ook de reden waarom ik een "goede " hond zoek. Niet dat ik dan kan uitsluiten dat de hond niets kan krijgen maar dan heb ik er wel van alles aan gedaan.
Dat de hond maar 8 jaar wordt, dat is niet anders. Al denk ik daar over 8 jaar vast anders over...
Ik denk dat 8 jaar een hele optimistische voorspelling is. Bedenk ook da dit ras bij nog al wat verzekeringsmaatschappijen is uitgesloten. Hebben jullie een financiële reserve voor medische kosten? Want hou er rekening mee dat het hebben van BS stevig in de papieren kan gaan lopen. Ik zie deze honden veel beroepsmatig en neem van mij aan: dat is niet positief.
Mochten jullie bij de keuze blijven: succes met het vinden van een geschikte pup!
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Bumper69 schreef:
Belle schreef:
Als ik op het ras Berner Sennen zou vallen koos ik met mijn ogen dicht zonder aarzelen voor een pup uit dit kruisingsnest. Ik zou het zien als op het juiste moment op de juiste plaats zijn. En 100 maal grotere kans op een gezonde en mooie hond.
Maar dat is slechts mijn mening, en die hoef je uiteraard niet tot de jouwe te maken. :D
Gr. Aniek

Afbeelding
pinguin20
Zeer actief
Mijn ras(sen): leonberger

Ongelezen bericht door pinguin20 »

Mijn schoonouders hebben een berner van het type Morris, ontzettend leuke hond maar dus wel een stuiterbal. De moeder is een barking bunch hond, maar niet bij hun zelf gefokt. Wat ik begrepen heb is dit wel een goede fokker die dus ook rustig doorverwijst naar andere fokkers.
Maar let inderdaad goed op de gezondheidsonderzoeken en als het kan op hoe oud de grootouders zijn (geworden).
Dag lieve Ayla 11-7-2011 ~ 27-3-2013, voor altijd in mijn hart
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Budkes schreef: Als ik op het ras Berner Sennen zou vallen koos ik met mijn ogen dicht zonder aarzelen voor een pup uit dit kruisingsnest. Ik zou het zien als op het juiste moment op de juiste plaats zijn. En 100 maal grotere kans op een gezonde en mooie hond.
Maar dat is slechts mijn mening, en die hoef je uiteraard niet tot de jouwe te maken. :D
Hier nog een. Zou zelfs de voorkeur geven aan een pup uit dit kruisingnest boven eentje met stamboom (want wat geeft dat nou helemaal voor garantie). De kans dat een stamboomberner gezondheidsproblemen krijgt (een vriendin van mij heeft Berners en heeft ze ook gefokt maar is ermee gestopt vanwege de slechte gezondheid en vele kankergevallen op jonge leeftijd) is veel groter dan de kans dat zo'n kruisingpup dezelfde (rasgebonden) aandoeningen zal krijgen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Eens... toen Xavi pup was liep er hier eentje (met boom) die net zo oud was als hij. Toen Xavi met 4 maanden t bos onveilig maakte met zn sprintjes lag die bernerpup binnen hd aan beide heupen. Met 4 (!!) Maanden al zo heftig dat hij amper kon lopen. Is geopereerd en met 2 jaar ingeslapen. Leuk leventje heeft dat beestje gehad zeg! Van operatie naar operatie en dan dood. Nee hoor... ik zou ook voor dat kruisingsnest gaan als ik zo'n pup zou willen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Bumper69
Zeer actief

Pfff, wat een reacties weer...
Even over die pups van die dierenarts. Dat zijn kruisingen tussen Senner, Labrador en een Herder. Een aantal mensen zeggen direct voor zo'n pup te gaan in plaats van een rasechte Senner.
Maar labradors en herders hebben toch ook van alles met HD en zo? Als dat allemaal ook honden zijn met HD kan het dan nu niet alleen maar erger worden toch??
Of zou je dan hiervoor kiezen omdat ze in aanschaf waarschijnlijk een stuk goedkoper zijn? Want je hebt toch geen enkele garantie dat deze honden gezonder zijn dan een rasechte Senner??
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Bumper69 schreef:Pfff, wat een reacties weer...
Even over die pups van die dierenarts. Dat zijn kruisingen tussen Senner, Labrador en een Herder. Een aantal mensen zeggen direct voor zo'n pup te gaan in plaats van een rasechte Senner.
Maar labradors en herders hebben toch ook van alles met HD en zo? Als dat allemaal ook honden zijn met HD kan het dan nu niet alleen maar erger worden toch??
Of zou je dan hiervoor kiezen omdat ze in aanschaf waarschijnlijk een stuk goedkoper zijn? Want je hebt toch geen enkele garantie dat deze honden gezonder zijn dan een rasechte Senner??

Nee, natuurlijk niet. Vraag en kijk naar de gezondheid van de ouderdieren. Als die soepel bewegen zou ik het zo doen.
Ikke93
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ikke93 »

Uiteraard heb je geen enkele garantie, niemand kan in de toekomst kijken.
Echter bestaat er zoiets als 'heterosis'. Dit betekent dat de nakomeling van 2 (ingeteelde) ouders vaak sterker en 'beter' uit de bus komen dan de ouders zelf.
Dus als je altijd berner x berner doet en altijd labrador x labrador komen er heel wat afwijkingen in die rassen voor. Doe je dan een keer berner x labrador dan hebben de nakomelingen uit deze combinatie vaak minder kans op erfelijke aandoeningen
Dus de kans om met zo een kruising een gezondere hond te hebben is zeker aanwezig. Maar uiteraard heb je daar geen garantie op, die ga je nergens krijgen!
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Ik zou ook voor die DAP pups gaan, zijn leuk :ok:
Ik heb een Lab met boom (zegt niet zoveel) van bijna 11 jaar en een DH zonder boom 1 jaar, beiden zijn ze HD vrij... zover ik kan beoordelen zijn gezond, zeer actief en hebben nergens last van :E:
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Hovawart, Labrador, Boxer en een Berner Sennenhond

Dit kunnen leuke honden worden maar ook echt strontvervelende honden. Het pittige van de hovawart, het lompe plaat voor de kop van de labrador, het lompe stuiteren boven je hoofd met dominantie van de boxer en het zware/logge en soms behoorlijk mensonvriendelijke van de berner.

Zouden de ouders hd-ed getest zijn?
bernerfan
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door bernerfan »

Er zijn inderdaad weinig goede fokkers in Nederland. Toevallig ben ik al 15 jaar bevriend met een Berner fokker die een lopende database is wat stambomen betreft.
Deze zoekt de stambomen ook op zijlijnen uit en probeert zo gezond mogelijk te fokken. Maar garantie krijg je nergens op een levend wezen.
Mijn eerste berner is 12,1 jaar geworden, haar dochter bijna 9 en beide niet overleden aan erfelijke aandoeningen.
En nu heb ik er weer 2 (moeder en dochter) met een voorouder van 17 jaar in de stamboom.
De gemiddelde leeftijd op moment van geboorte van de moeder was over 52 Berners 10,2 jaar. De meeste van de voorouders waren al overleden en stond die leeftijd dus vast.
En het is niet alleen de HD/ED die zorgt dat de berner niet oud wordt, het is de kanker die zorgt dat veel Berners vroeg overlijden.
Er zit inderdaad verschil in energie niveau, de twee die ik nu heb houden van rennen en water. Ik heb altijd wel lange wandelingen opgebouwd met mijn Berners en ze geleerd naast de fiets te lopen.
Qua karakter heb ik altijd heel sociale knuffelkonten gehad, dat sociale komt voor een groot deel door ze met andere honden te laten omgaan.
Als je meer info wil mag je me een privéberichtje sturen.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Jullie zijn wel rap op die keuze gekomen :tongue: en ik hoop dat je met tips en info van hier bij een goede fokker terecht komt. Al zegt dat, zoals je zelf zegt ook niet altijd veel. Ook ik ken wat mensen die na een aantal berners niet meer voor dit ras kozen, ook vanwege gezondheidsproblemen en afscheid nemen op redelijk jonge leeftijd.

Het is wel écht iets om bij stil te staan. Maar goed, als je écht voor een bepaald ras wilt gaan moet je dat ook zeker doen. Zelf heb ik nu de 3de duitser, puur omdat ik het fijne honden vind. Maar de eerste was niet echt gezond, en is wel 11 jaar geworden. En de tweede leek perfect gezond en moest ik met 8 jaar laten gaan heel plots. Toch wilde ik weer een duitse herder. Ik hoop dat hij gewoon gezond oud mag worden, maar dat hopen we immers allemaal voor onze dieren.
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Natuurlijk houd je zo goed mogelijk rekening met de juiste fokker en hoe die rekening houdt met gezondheidsonderzoeken van de lijnen etc. Maar zoeken naar garantie op een levend wezen is wel een beetje zoeken naar schijnzekerheid.
Je doet een kansberekening en dan kijk je zelf naar de risico's die je wilt lopen. Maar op een zwerver of een andere kruising heb je niet per definitie de garantie op een lang en probleemloos leven.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Als je van die mensen van die kruisingpups goede info kan krijgen over de ouderdieren (leeftijden, gezondheid) zou je het kunnen overwegen. Maar net wat Tara zegt, die rassen staan nou niet bepaald bekend om hun gezondheid (behalve de Hovawart denk ik dan).
Als er in die rassen dezelfde aandoeningen voorkomen helpt het niet echt. Behalve dan tegen allergieën en andere immuunproblemen. Ik zou idd vooral bang zijn voor die kanker. Geen idee of botkanker (dat is het toch vooral bij de BS ?) veel voorkomt bij die rasseb ?
Is een echte Hovawart trouwens niks voor jullie ?

Heterosis werkt met twee ingeteelde lijnen (dus twee pure rassen) het is niet zo dat als je blijft kruisen je nog meer bastraardkracht kan verwachten. Dus een volle Berner met een volle Hovawart zal gemiddeld krachtigere, grotere en trainbaardere puppies opleveren dan het gemiddelde van de ouders.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”