Misschien toch wel een ideetje om een topic bij te houden over de vorderingen van de dames
In a nutshell: Sinds begin dit jaar zit er ietwat verbetering in mijn eigen gezondheid (yay!

) waardoor ik meer energie heb en dus ook meer kan doen! Die kans heb ik meteen aangegrepen om nu eens echt regelmatig te trainen met de honden, niet af en toe maar volgens een strak schema. De arts was daar blij mee want het is blijkbaar een goede manier om mijn conditie op te bouwen. Oh en de honden worden er zielsgelukkig van uiteraard

Dus dat is hoe het de afgelopen weken gaat, en ik ben al heel blij met de vooruitgang van beide! Ik heb voor beide verschillende doelen en aandachtspunten en probeer m'n aandacht evenredig te verdelen, maar in beide gevallen geldt dat we gewoon lekker gaan trainen en dan zien we wel waar we dit seizoen uitkomen!
Coda is nu 3.5 jaar en heeft 1 seizoen bij een retrieverclub getraind. Daar hebben we veel geleerd maar helemaal mijn ding was het niet. Hierna kreeg ze eerst een nest waardoor ze een behoorlijke tijd uit de running was. Afgelopen september deden we voor het eerst mee aan een clubdiplomadag, maar ze bleek nog heel behoorlijk aan het "ontzwangeren" waardoor het resultaat enigszins teleurstellend was. Waar ik vreesde voor de blijf oefening, ging ze er al uit op het volgen

En dat heeft ze normaal gesproken toch echt wel onder de knie! Maar goed, ze is inmiddels weer zichzelf dus we pakken de training weer op en hopen dit seizoen opnieuw een CDD te kunnen proberen. Aandachtspunten bij haar liggen vooral bij de steadyness, ze moet duidelijk nog moeite doen om zich te beheersen waardoor ze gaandeweg soms (te) veel spanning opbouwt. Toch gaat ze hierin wel vooruit door het gewoon vaak te oefenen. Voor het idee, een half jaar terug heb ik nog dik 20 minuten met haar bij het water gestaan nadat ik er een dummy in had gegooid. Ze mag pas apporteren als er rust is, en dat duurde dus zo lang

Dit is een filmpje van deze maand:
Klik!
Bizzy is nu 9 maanden en vanwege Coda's moeilijkheden met steadyness ben ik daar met haar bewust heel op tijd mee begonnen. En of het karakter is of die andere basis weet ik niet, maar ze is gelukkig echt behoorlijk steady! Voordeel daarvan is dat ze ook beter haar rust weet te bewaren en heel geconcentreerd werkt. In dit filmpje was ze 4 maanden en hebben puur geclickerd op het vlot terugbrengen van de dummy:
Klik!
Vlak daarna begon ze met wisselen waardoor we het apporteren even hebben stil gelegd, ze had toch best wel last van die pijnlijke tandjes.
Toen ze klaar was met wisselen hebben we de training weer opgepakt en nu zal ze komende maand haar eerste wedstrijdervaring opdoen! Ik heb haar ingeschreven voor de puppyklasse tijdens de Pink Workingtest, een initiatief om geld in te zamelen voor de Alpe d'HuZes. Dus zowel het goede stoel steunen als in een gemoedelijke sfeer wedstrijdervaring opdoen

Onlangs ook kennis laten maken met koud wild. In het nest had ze al eens aan een duif mogen snuffelen en die vond ze toen best interessant! Nu was dat al een hele poos geleden, maar ook nu overwon de nieuwsgierigheid snel. Ze heeft eerst een tijdje uitgebreid staan snuffelen aan dat rare ding waar ik haar op uitstuurde

Vervolgens pakte ze een vleugel en kwam het brengen!
De tweede keer leek ze duidelijk te denken: dat was niet handig, met die vleugel! Ze nam even de tijd om uit te zoeken hoe het dan wel moest en ik was even bang dat ze aan het plukken was, maar al snel kwam ze hem dan toch keurig brengen!
Maar normaal trainen we voornamelijk met dummy's. En daarmee stoeit ze soms ook nog wel met de handigste manier om ze vast te houden
Twee weken geleden ben ik met beide dames bij Samantha geweest voor een training. Eerst Bizzy, voor wie het ook de eerste keer was dat ze trainde onder leiding van een trainer en in het bijzijn van andere honden. Ik vreesde er een beetje voor omdat ze momenteel echt enorm energiek is, soms iets té voor haar eigen bestwil. Maar het was al vrij snel duidelijk: jachttraining is echt haar ding! Zodra we begonnen veranderde ze weer in de geconcentreerde, werklustige Bizzy en deed alle oefeningen heel netjes! We maakten een begin met het markeerapport, verloren zoeken in verschillende gebieden en uiteindelijk een over water. In dit geval nog een ondiep water omdat ze nog niet helemaal zeker is met zwemmen, maar natte voeten vindt ze geen probleem
Hier een filmpje van die training:
Klik!
Met Coda hebben we ons vooral gericht op het vooruit sturen. Aparte is dat ze het goed beheerst zolang ze de dummy's in zicht heeft en vanuit een rechte lijn wordt gestuurd. Daarna lagen de dummy's op dezelfde plek maar stuurde ik haar uit vanuit een andere hoek en toen had ze duidelijk even een error

Na mijn commando keek ze me aan: "HUH?!" En werd toen wat zenuwachtig. Toen de afstand verkleind en toen snapte ze het weer. "Ooohja, daar lagen dummy's!

" Hier gaan we thuis dus nog even mee aan de slag, want ook dit is denk ik toch een kwestie van oefenen. Bij het markeerapport heeft ze ons een beetje gehaat denk ik

Ze bleef regelmatig inspringen en het voordeel van trainen met twee personen is dat de ander dan de dummy kan weghalen. We besloten om en om een markeerapport op te gooien, ik voor Fudge en Samantha voor Coda. En steeds als Coda zou inspringen werd de dummy weggehaald. Na een enkele keer werd Coda echter zo snel dat Sam nog moest aanpoten ook om eerder bij de dummy te zijn

Daarop besloot ze om Fudge in te zetten, die was sowieso eerder bij de dummy en als Coda dan naar hem toe kwam zette hij z'n meest stoïcijnse gezicht op en bracht de dummy terug naar Samantha

Dit herhaalde zich een aantal keer waarna ze ineens, een halve seconde nadat ze insprong, leek te denken: "verdorie, dit werkt dus niet." Ze kwam meteen terug lopen en ging weer keurig naast me zitten. De dummy werd weer opgegooid en ze bleef keurig zitten. Met haar meest verveelde hoofd, dat wel

Maar ze heeft netjes gewacht op mijn commando en toen mocht ze dan ein-de-lijk de dummy halen!