Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Argentijnse dog?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Bumper69
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wij zijn ons nog aan het oriënteren wat voor hond we graag willen hebben.

Argentijnse dog?

Ongelezen bericht door Bumper69 »

Wij zijn al een tijdje op zoek naar een hond die bij ons past.
Omdat we graag dit voorjaar al een hond willen hebben en de wachtlijsten voor puppies lang zijn kijken we toch ook wat rond voor een herplaatser.
Wat vinden jullie van deze?
Via de links bij herplaatsers kwam ik deze hond tegen:
http://www.dierenasiels.com/specshond.cfm?id=335845
wat denken jullie ervan? We zijn natuurlijk nog niet ervaren met een hond. Wilden wel altijd graag een bordeauxdog. Volgens mij is deze net wat kleiner dan een BD toch?
Als ik lees hoe een argentijnse dog is, past het wel bij ons...
Spike (kruising bordeauxdog/rottweiler) woont sinds vorig jaar maart bij ons, een heerlijke lobbes van 45 kilo!
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Re: Argentijnse dog?

Ongelezen bericht door renee-uk »

het is een van de vier verboden rassen in de uk.
ik zou zeggen bezint eer ge begint :?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Bumper69
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wij zijn ons nog aan het oriënteren wat voor hond we graag willen hebben.

Owww, ik had al even gegoogled maar was dat nog niet tegen gekomen...
Spike (kruising bordeauxdog/rottweiler) woont sinds vorig jaar maart bij ons, een heerlijke lobbes van 45 kilo!
DaniBanani
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising husky/herder

Ongelezen bericht door DaniBanani »

Wat ben je wel tegengekomen? Wat zie jij als voor- en nadelen van hun karakter?
Afbeelding
Kimmie

Ongelezen bericht door Kimmie »

ik he 3 argentijnen gehad,zijn sportieve vriendelijke honden ,het is dat de laatste 2 wat tegen vielen in karakter als die 2 net zo hadden geweest als mijn eerste dogo had hier geen ander ras meer gekomen.
Bumper69
Zeer actief

Karakter
Het karakter van de Dogo argentino of Argentijnse dog is vrijmoedig, vrolijk en bescheiden vriendelijk. Het zijn geen harde blaffers maar ze waken wel. De honden zijn niet agressief maar wel baasgericht. Ze houden er van om samen met de baas aan de slag te gaan, ze zijn graag bij je en vriendelijk naar anderen toe. Als jager is deze hond erg slim en moedig. Ze doen veel voor de baas en dat is een goed teken!

Gebruik/functies
Het zijn prima gezelschapshonden en werkhonden. Ze waken ook goed.
de honden zijn graag aan het werk, ze bewegen graag en hebben een goed uithoudingsvermogen. Ze zijn lief voor kinderen en zeer geschikt als huishond.
Omgang met kinderen
Het ras gaat goed overweg met kinderen. Ze zijn vriendelijk en kunnen goed met elkaar overweg.
Lichaamsbeweging
De honden hebben hun beweging dagelijks nodig. Het zijn grote honden en hebben dan ook de ruimte nodig om zich voort te kunnen bewegen, ook in huis. Een tuin is voor deze honden zeer aan te raden.

Geschiedenis
Dogo argentino of Argentijnse dog komt oorspronkelijk uit Argentinië. De honden zijn graag volop in bewegen en geschikt als huishonden.
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Zoals op vrijwel iedere site over rassen alleen de voordelen dus.
Afbeelding
Bumper69
Zeer actief

Als ik dit zo lees, denk ik dat het wel is wat we zoeken.
Ik denk dat deze honden net wat minder fors zijn dan een Bordeauxdog maar dat weet ik niet zeker.
De hond toont in ieder geval wel minder fors..
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

ze zijn in het algemeen niet lekker met andere honden, dit kan betekenen dat je hem niet zo maar los kunt laten lopen in het park of bos, of je kinderen ermee laten lopen.
Afbeelding
Bumper69
Zeer actief

Heb ook al gezocht op internet naar nadelen, die kwam ik inderdaad niet tegen. Vandaar mijn oproep hier. Met zoveel hondenervaring hoop ik op reacties.
renee-uk
Zeer actief

tja negatieve eigenschappen vind je nooit in die rasbeschrijvingen, da's een van mijn steeds terugkerende ergernissen
dh's komen ook altijd opgevoed en afgericht uit het nest :roll:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief

Bumper69 schreef:Als ik dit zo lees, denk ik dat het wel is wat we zoeken.
Ik denk dat deze honden net wat minder fors zijn dan een Bordeauxdog maar dat weet ik niet zeker.
De hond toont in ieder geval wel minder fors..
als dat voor jullie een belangrijke eigenschap is kan het allemaal nog wel eens behoorlijk tegenvallen met de nieuwe hond.
ik zou persoonlijk meer focussen op karakter dan op lichaamsbouw.
Afbeelding

Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Dogo Argentino
Ook wel Argentijnse dog genoemd. Grote hond, schofthoogte 60 - 65 cm. Gefokt om in Argentinië op groot wild te jagen, en dit te doden. Geheel wit, soms met rode randen om ogen, soms met hier en daar een zwart vlekje. Oren soms afgeknipt.
Volgens omschrijving liefhebbers jaagt hij op alles wat beweegt, en is hij dominant en agressief naar soortgenoten. Stond op lijst om te worden verboden, maar dat is nooit gebeurd.

http://www.gevaarlijkehonden.info/vecht ... eninfo.php
Afbeelding
Kimmie

ze zijn zeker minder fors als een bordeaux dog,ze zijn veel slanker gebouwd.

mijn eerste dogo was een herplaatser en inderdaad heel hond agressief,de laatste 2 kon je werkelijk álles bijzetten,die waren zeer hond sociaal,zowel de reu als de teef.
Bumper69
Zeer actief

Natuurlijk focussen we op karakter. En niet op lichaamsbouw.
Dus dat ik aangaf dat hij bij ons zou passen dat was op karakter.
Daarna begon ik over de lichaamsbouw vergeleken met de BD.
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Kijk maar eens op

www.hondencentrum.com/hondenrassen/dogo-argentino/

Kom ik na héél even googelen al tegen.

Daar wordt agressie genoemd, evenals mogelijk verbod in verschillende landen en dat het geen beginnershond is.

En dat is in 2 minuutjes googlelen.

Ik zou beslist even ècht goed kijken wat je wil van een hind, en enige weken dagelijks internet afstruinen, googelen en info zoeken.
Afbeelding
Bumper69
Zeer actief

Hond inmiddels weer van lijstje af. We willen geen vechthond. We kijken weer even verder. Toch bedankt voor jullie input. Daarom ben ik blij dat ik hier op het forum ben en informatie krijg wat niet op internet te vinden is...
Shiloh86
Zeer actief

BD staat trouwens ook tussen die lijst. Als je geen vechthond wil kun je beter helemaal niet gaan zoeken in de hoek van dat type uiterlijk.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik denk niet dat de hond een zuivere Argentijn is, maar even los daarvan, bij de advertentie staat ook dat deze hond niet met andere honden kan.
Wat houdt dat dan concreet in? Niet in de weekenden naar drukke losloopgebieden, op straat opletten en andere honden ontwijken etc.
Denk je dat aan te kunnen, moet je het vooral doen. Maar denk zo maar dat je als beginner daar niet op zit te wachten.
Kimmie

een dogo is geen vechthond,maar inderdaad er niet aan beginnen als je zo over dat ras denkt....

ooit dacht men ipv de stafford( kruisingen) het wel te gaan maken met argentijnen en kruisingen daarvan (zagen er stoer genoeg uit en ze waren groter en dus sterker dachten deze fijne meneren) in de hondenvechtring,maar de vechtlust zit gewoon niet als in de stafford/pittbul (kruisingen)in deze honden, alleen toen kregen ze een stempel dat ze gebruikt werden voor gevechten..

tja en kom daar maar eens van af in de wereld van de vooroordelen....heb er 13 jaar tegenaan gelopen tegen deze vooroordelen en ben er inmiddels wel klaar mee :)
Kimmie

Apple schreef:Ik denk niet dat de hond een zuivere Argentijn is, .
Montay is een Argentijnse dog met stamboom

ik weet niet wat daar nog onzuiver aan kan zijn?? :U:
Bumper69
Zeer actief

In de advertentie staat inderdaad dat hij in huis met 3 andere honden leefde en dat dat niet goed ging.
Ik ben er niet direct vanuit gegaan dat hij dan niet met andere honden zou kunnen maar dat het om de combinatie van de 3 honden zou gaan.
Maar best logisch dat de hond die problemen maakt dan eruit gaat...
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:roll: "niet agressief".
Ze bedoelen dat het niet de bedoeling is, niet dat het niet zo is.

Reken er maar op dat je een grote kans hebt dat de hond niet met seksegenoten of helemaal niet met andere honden op kan schieten. En geen hoge bijtdrempel naar mensen.
Je wilt je hond los laten lopen op het erf terwijl er vreemden langskomen toch? :schrik: :schrik: :schrik:

Bordeauxdoggen zijn tegenwoordig ook maar ondermaatse bulldog achtige misbaksels. Niet meer de fiere, atletische molossers waar ik in mijn kinderjaren verliefd op ben geworden.
Zoals deze broodfok dekreu heb ik ze leren kennen.

http://www.hezehofkennel.be/dekreu-ter-dekking.html

Zoek een hond die geen extreme waker is, tegen kou kan en niet mensscherp is, dat past veel beter. Een leonberger of berner sennen blaft ook heus bij onraad en die schrikken genoeg af.

http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr
Bumper69
Zeer actief

dagmar88 schreef::roll:

Zoek een hond die geen extreme waker is, tegen kou kan en niet mensscherp is, dat past veel beter. Een leonberger of berner sennen blaft ook heus bij onraad en die schrikken genoeg af.

http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr
Deze hond staat er inmiddels niet meer op. Moet zeggen dat ik ook erg terughoudend ben om op MP te kijken. Hoe graag we ook een hond willen...
Via MP ben ik bang dat ik niet de echte reden hoor dat een hond wordt weggedaan.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Bumper69 schreef:Via MP ben ik bang dat ik niet de echte reden hoor dat een hond wordt weggedaan.
Niet dat Laissah via MP komt, maar ze is wel een herplaatser waarvan ik ook niet de echte reden voor herplaatsing te horen heb gekregen. En toch heb ik er een wereldhond aan, ze is mijn 'once in a lifetime'-hond :I: .
Het gaat erom dat je zelf duidelijk hebt wat je zoekt in een hond, wat je ook juist niet wil in een hond en dat je daar gewoon goed op let als je de hond gaat bezoeken. De woorden die de mensen spreken zijn helemaal niet zo belangrijk: de indruk die de hond op je maakt, dát is belangrijk.

Daarnaast kan de reden van wegdoen bij jou wel helemaal geen rol spelen. Of de hond bij jou gedrag gaan laten zien wat hij/zij bij de vorige baas nooit heeft laten zien. Daarom: kijk naar die hond, echt observeren en beslis aan de hand daarvan of jullie een goede combinatie zijn.

Nog een tip: ik kan me heel goed indenken dat je nu heel graag een hond wil, nu jullie daartoe besloten hebben, maar echt: neem de tijd en hou je niet vast aan dat er komend voorjaar een hond moet zijn. Jouw hond komt echt op je pad, maar hou je verstand erbij. Heel veel plezier met het uizoeken :ok: .
Ingding
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ingding »

Shiloh86 schreef:Dogo Argentino
Ook wel Argentijnse dog genoemd. Grote hond, schofthoogte 60 - 65 cm. Gefokt om in Argentinië op groot wild te jagen, en dit te doden. Geheel wit, soms met rode randen om ogen, soms met hier en daar een zwart vlekje. Oren soms afgeknipt.
Volgens omschrijving liefhebbers jaagt hij op alles wat beweegt, en is hij dominant en agressief naar soortgenoten. Stond op lijst om te worden verboden, maar dat is nooit gebeurd.

http://www.gevaarlijkehonden.info/vecht ... eninfo.php
Wat een overdreven site. Als ik dat moet geloven dan heb ik geluk gehad dat mijn Rottweiler mij niet dood heeft gebeten.

De enige Argentijnse dog die ik van zien ken had ook een muilkorf om en het was enorme paniek als er iemand met hond aan kwam lopen want dan moest de mevrouw zich nog net niet om een lantaarnpaal binden om hem te houden.
Shiloh86
Zeer actief

@Ingding. Tja. Info op het internet is altijd gekleurd. Dat was de karakter info Bumper69 plaatste ook, maar dan positief. Ik heb enkel gezocht op Argentijnse dog nadelen, omdat ik ook vond dat die nogal ontbraken in de karakter beschrijving. Daarnaast vind ik de site helemaal niet overdreven. Ze geven hier en daar cijfers en zeggen kort maar bondig waar een bepaald ras voor gefokt is.

In elk ras heb je de ergere en betere varianten en in elk ras speelt opvoeding een grote rol. Maar cijfers liegen er niet om. Blijkbaar komt het in Europa toch met regelmaat voor dat een rottweiler iemand dood bijt en voert dat ras (in die jaren) de lijst aan. Kun je ontkennen, maar het is nou eenmaal zo. Daar zegt niemand bij dat het allemaal gevaarlijke ongeleide projectielen zijn.
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Het is een gegeven dat bepaalde rassen nu eenmaal vaker agressie vertonen dan andere rassen. Als je er zeker van wilt zijn dat je een hond hebt met weinig kans op agressie zou ik geen Dogo, Stafford, Rottweiler etc nemen.

En ik ben het wel met Shiloh86 eens dat je het dan ook beter in een ander "uiterlijk" kunt zoeken.

Is een leuke herplaatser niet beter? Dan is er van te voren vaak gewoon meer bekend over het karakter.
Xavi zou grotendeels Amerikaanse stafford moeten zijn. Daar heb ik me dus op ingelezen. Maar hij is helemaal niet zoals de rasomschrijving (hij is dan ook geen amstaff uiteindelijk :mrgreen: ). Kun je daar wel helemaal van uit gaan maar het is nooit een feit dat die hond dan ook echt zo gaat zijn.
Afbeelding
Afbeelding
Ingding
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ingding »

Shiloh86 schreef:@Ingding. Tja. Info op het internet is altijd gekleurd. Dat was de karakter info Bumper69 plaatste ook, maar dan positief. Ik heb enkel gezocht op Argentijnse dog nadelen, omdat ik ook vond dat die nogal ontbraken in de karakter beschrijving. Daarnaast vind ik de site helemaal niet overdreven. Ze geven hier en daar cijfers en zeggen kort maar bondig waar een bepaald ras voor gefokt is.

In elk ras heb je de ergere en betere varianten en in elk ras speelt opvoeding een grote rol. Maar cijfers liegen er niet om. Blijkbaar komt het in Europa toch met regelmaat voor dat een rottweiler iemand dood bijt en voert dat ras (in die jaren) de lijst aan. Kun je ontkennen, maar het is nou eenmaal zo. Daar zegt niemand bij dat het allemaal gevaarlijke ongeleide projectielen zijn.
Oh ik ben het met je eens dat het internet gekleurd is. En ik ben het ook met je eens dat de rassen die op die site staan niet voor iedereen weggelegd zijn, vaak ook vanwege agressie. En er zullen vast veel Rottweilers zijn die iemand dood hebben gebeten, maar zoals het op deze site zonder enige nuance vind ik het erg overdreven. "aarzelt ook niet om zijn eigen baas dood te bijten. " Dat wekt bij mij de indruk dat iedere Rottweiler zijn baas op een gegeven moment dood gaat proberen te bijten en dat is natuurlijk onzin. Zo ook bij de Ridgeback: "Pups die zonder 'ridge' worden geboren worden door de fokkers afgemaakt. Hond is erg moeilijk onder controle te houden en makkelijk agressief."

Ja er zullen nog steeds fokkers zijn die ridgeloze pups afmaken. Maar niet iedere fokker. En ja er zullen best Ridgebacks zijn die moeilijk onder controle te houden zijn en agressief zijn. Maar dit is erg generaliserend alsof er binnen het ras geen verschillen zijn in karakter en dat ze allemaal moeilijk onder controle te houden zijn. Ik denk dat dit meer op gevoel is geschreven dan perse op verstand en dat kan gevaarlijk zijn.

Je moet je goed voorbereiden op de komst van een ras en dan vooral op de negatieve aspecten die mogelijk zijn, zoals hondagressie bij een stafford. Maar angst zaaien voor dit soort stevige honden schiet ook niemand iets mee op. Ik denk dat je beter bewustzijn kan creëren.

Ik zal overigens de laatste zijn die zal beweren dat Rottweilers of andere dominante rassen niet de oorzaak zijn van bijtincidenten.
Shiloh86
Zeer actief

Tja, ik vind dat allemaal hetzelfde als een argentijnse dog "een vriendelijke hond naar alles en iedereen" noemen. Dat heeft ook geen nuance. Mag toch hopen dat iemand die serieus over een ras nadenkt wel verder kijkt dan 1 website, dus dan kom je die nuance vanzelf wel tegen... :U:

Mijn doel was met die site alleen maar aan te geven dat het niet allemaal koek en ei is. Het ene extreme tegenover het andere extreme te zetten. Dan nuanceert zich dat elkaar wel uit.... niet meer, niet minder.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”