Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ik wil wel een tweede !!

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Stapper
Zeer actief

Ik wil wel een tweede !!

Ongelezen bericht door Stapper »

Wat zou ik erg graag een tweede hond willen. :I:
Bente gaat helemaal mee in het gezin. Bijvoorbeeld boodschappen doen in dit kleine dorp is geen probleem. Bente kan ik gewoon buiten vast binden want iedereen kent iedereen, als een vreemde Bente meeneemt of aanhaalt hoor ik dat direct. (Kinderen weten dat ik niet wil dat je Bente aait als ik er niet bij ben, ik ben zeer duidelijk) maar als zoveel gezinnen met jonge kinderen race je als ouder heen en weer en soms gaat het net wat makkelijker zonder hond. Regelmatig zijn we allemaal thuis maar dan kunnen we even geen aandacht geven aan Bente, oefenen met lezen of een spelletje Uno :jank: Dan gun ik haar een maatje die dezelfde taal spreekt en waar ze even mee kan dollen.
Meneer Stapper wil geen tweede hond zolang we de woon- en tuinruimte niet hebben.
Elke dag is iemand thuis voor kinderen en hond dus kunnen ze buiten met de wandeling lekker ravotten dus dat vind ik geen goede reden.
Ergens heeft hij wel gelijk :Q:
Met Bente ga ik nu elke week schapenhoeden (vind ze geweldig)kost extra als ik met een tweede ook zou doen.
Een oppas voor Bente is ivm haar gewicht al wat lastiger (mijn (schoon-)ouders van ongeveer 74 jaar is een zware hond wat lastig.
Op vakantie met twee grote zwitserse honden in de Kamper...de ochtend lucht is gewoon goor :oeps:
Ik kan me voorstellen dat 1 hond meer gericht is op de mensen en twee honden zich meer richten op elkaar en minder behoefte hebben aan de mens. Ik geniet er juist zo van dat ik wandel met mijn hond en ik niet iemand ben die er voor zorgt dat hij/zij kan wandelen.
Als ik of mijn man "NEE" zegt gaan we na de argumenten hebben besproken niet in zo'n zielige slachtofferrol zitten en accepten we het gewoon.
Dus mijn vraag geef goede argumenten voor een tweede hond of goede argumenten voor 1 hond. dan bespreek ik het thuis en laat het daarna rusten....hoop ik
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Re: Ik wil wel een tweede !!

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Wij organiseerden destijds Grote Zwitserwandelingen en er was niemand met één Grote Zwitser, schijnt niet te kunnen. Ook op YouTube zie je zelden een Grote Zwitser alleen in een filmpje, vroeg of laat zijn er opeens twee. Twee is leuk hoor en zoveel ruimte nemen ze nu ook weer niet in.
AfbeeldingAfbeelding
Stapper
Zeer actief

:( helaas net je argument voorgelegd en een keiharde "nee".
Mijn Zwitser heeft geen stamboom maar kunnen wij ook mee op zo'n wandeling...misschien dat dat helpt :engel:
Buiten dat het lijkt me ook leuk om andere eigenaren met dit type hond te spreken maar ik durf niet zo goed omdat die van mij geen stamboom heeft.
Ik heb namelijk wel wat vragen, is hun hond ook zo waaks en aan het herderen of ligt het aan onze opvoeding
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door GrethavW »

[quote="Stapper] Ik heb namelijk wel wat vragen, is hun hond ook zo waaks en aan het herderen of ligt het aan onze opvoeding[/quote]

Dat zal niet aan de opvoeding liggen, lijken me typische ras eigenschappen.
Afbeelding
Stapper
Zeer actief

Ik ben nu ook aan het schapenhoeden, zo leuk hoe ze hiervoor gaat. Als we er zijn is het net zo'n blij ei. Ze doet zo haar best maar heeft nog niet door wat de bedoeling voor alles is. Het groter geheel ontgaat haar nog maar ik begin het zelf ook nog maar net te snappen. Leuk hoe mijn hond ervoor zorgt dat ik ook dingen leert. En geloof me ik heb nog heel wat t leren.
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Hoe oud is Bente ?
Afbeelding
Stapper
Zeer actief

september is ze 1 jaar geworden
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

* 2 honden hoeft niet veel meer werk te zijn, alleen de opvoeding van nummer 2 kost even wat tijd, daarna kun je grotendeels met 2 honden tegelijk bezig zijn
* hond 1 kan een enorme hulp in de opvoeding zijn (of een nadeel, als hond 1 lastige issues heeft)
* Ruimte is echt geen beperkende factor, om te beginnen kun je prima leren dat het binnen geen speeltuin is en daarnaast kunnen ze ook op een klein oppervlak spelen (zoek maar eens topics van Vriend en Pippi, van Frolic)
* ik vind het veel gemakkelijker om 2 honden een paar uur alleen te laten dan 1.
* er is maar 1 ding leuker dan 1 hond..... 2 honden.
Jeannettebo
Zeer actief

Stapper schreef:september is ze 1 jaar geworden
Wacht dan nog maar even met een tweede tot deze dame volwassen is, dat duurt nog wel even en er kan dus ook nog van alles veranderen. Zeker tot ze 2, liefst 3 is...
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Jeannettebo schreef:
Wacht dan nog maar even met een tweede tot deze dame volwassen is, dat duurt nog wel even en er kan dus ook nog van alles veranderen. Zeker tot ze 2, liefst 3 is...
Daar ben ik het wél mee eens, eerst de eerste hond goed op de rit en dan pas een tweede.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Jeannettebo schreef:
Ik zou ook wachten tot ze drie is.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Stapper schreef: Ik heb namelijk wel wat vragen, is hun hond ook zo waaks en aan het herderen of ligt het aan onze opvoeding
Ze zijn voor het koeien drijven (o.a.) op de alm, daar waar het te ruig is voor de herder en dat zit erin gefokt. We wandelden eens met twee andere Grote Zwitsers door de uiterwaarden en die dreven dan altijd de koeien even netjes bijeen. Thijs deed zomaar mee, hij had dat nog nooit gedaan maar snapte precies wat hij moest doen. Hij werd ook altijd heel onrustig van de rendieren in Lapland en op de Nordkapp, dat liep daar maar allemaal zomaar te lopen en wat hem betreft kon dat netter.

Bram was één toen Thijs erbij kwam. Dat geklets en geworstel mis ik erg, altijd even in elkaars nekvel wroeten en ondertussen een beetje mompelen met van die maaiende poten.

Laat je man maar wat filmpjes van YouTube zien, hoe dat samen gaat.
AfbeeldingAfbeelding
MirjamV
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boerenfox, Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door MirjamV »

Jeannettebo schreef:
Zou ik ook zeker doen. Heb met mijn hond na zijn eerste jaar ook nog heel wat te stellen gehad. Hij is nu 2,5 jaar en begint nu eindelijk een beetje puber-af te raken en wordt hij wat serieuzer. Moet er niet aan denken om er dan een tweede bij te hebben gehad die je ook moet opvoeden.
Jits90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jits90 »

Misschien een kleinere variant pakken? Appenzeller sennenhondje ofzo :wink:

Ben het niet helemaal eens met de opmerking pas een tweede hond te nemen als de eerste ruim volwassen is. Wij hebben Noa erbij gehaald toen Damy precies een jaar was. Nu zijn kleine honden vaak sneller volwassen, maar Damy heeft nog vaak genoeg z'n streken :lol1: Het voordeel van twee honden weegt daar imo ruimschoots overheen. Ze spelen de hele dag samen (minder mij lastig vallen), slapen samen :lief: , eten samen en donderstralen samen. En het leukste van alles: Damy voedt Noa op met de commando's tijdens het wandelen (ze luister perfect met haar 4 maanden op WACHT), maar Noa voedt Damy ook op :lol1: Ze corrigeert hem flink als hij de katten pest, hihi. Voor ons is het echt 100% meegevallen.

Het enige nadeel was dat Damy een paar weken onzindelijk was toen we Noa net hadden. Maar toen haar zindelijkheid beter werd, ging dat gedrag helemaal over :)
Jeannettebo
Zeer actief

Jits90 schreef:Misschien een kleinere variant pakken? Appenzeller sennenhondje ofzo :wink:

Ben het niet helemaal eens met de opmerking pas een tweede hond te nemen als de eerste ruim volwassen is. Wij hebben Noa erbij gehaald toen Damy precies een jaar was. Nu zijn kleine honden vaak sneller volwassen, maar Damy heeft nog vaak genoeg z'n streken :lol1: Het voordeel van twee honden weegt daar imo ruimschoots overheen. Ze spelen de hele dag samen (minder mij lastig vallen), slapen samen :lief: , eten samen en donderstralen samen. En het leukste van alles: Damy voedt Noa op met de commando's tijdens het wandelen (ze luister perfect met haar 4 maanden op WACHT), maar Noa voedt Damy ook op :lol1: Ze corrigeert hem flink als hij de katten pest, hihi. Voor ons is het echt 100% meegevallen.

Het enige nadeel was dat Damy een paar weken onzindelijk was toen we Noa net hadden. Maar toen haar zindelijkheid beter werd, ging dat gedrag helemaal over :)
Jou type hond is niet geheel te vergelijken met die van ts. Als het tegen zit en ze hebben allebei de kolder en je hebt nog geen overwicht op minimaal 1 van beide, dan wapper je er als een vlaggetje achteraan. De grote Zwitser is wel een hond van over de 50 kg en een appenzellertje klinkt leuk, maar zijn absoluut niet de makkelijkste honden, die zou ik er nu zeker nog niet bij zetten
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Jeannettebo schreef:Jou type hond is niet geheel te vergelijken met die van ts. Als het tegen zit en ze hebben allebei de kolder en je hebt nog geen overwicht op minimaal 1 van beide, dan wapper je er als een vlaggetje achteraan. De grote Zwitser is wel een hond van over de 50 kg en een appenzellertje klinkt leuk, maar zijn absoluut niet de makkelijkste honden, die zou ik er nu zeker nog niet bij zetten
Nou, dat. Woord voor woord.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Mwah, ik weet niet of ik altijd blijer word van 2 honden. Ik denk in de toekomst gewoon lekker bij 1 hond ga houden. Toen ik eerst een moeilijke hond en er kwam toen een makkelijke bij, ja dat maakte wel iets verschil, maar nu had ik een makkelijke hond en kwam er een moeilijkere bij. Tussendoor ook wel makkelijkere combi's gehad hoor, maar je staat er maar aan als 1 van de twee toch iets baldadiger en heftiger als de eerdere wordt.

De opvoeding van de tweede wordt altijd iets minder dan de eerste, die je nog allerlei dingen leert, kom je daar veel minder aan toe bij een tweede. En ja soms misschien ook wel de essentiële zaken....

Tuurlijk houden ze elkaar bezig, maar ik hou ze ook graag bezig. En tja ik heb de illusie ze ook qualitytime apart te moeten geven, nou dat is in een druk leven soms best lastig....
Afbeelding
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Twee honden is leuk, dat zeker maar het ligt aan de combi. Toen ik vroeger een kruising rottweiller had en een maltezer was het echt leuk. Ging gesmeerd, makkelijke honden. Konden samen spelen , kluiven en als wij weg gingen konden ze bij mijn ouders terecht. Later ons maltezertje met Gizmo samen was ook een prima combi. Twee kleine hondjes die samen in een huis leefden en elkaar met rust lieten. Toen onze maltezerdame overleed is Giz een tijdje alleen geweest maar ik wilde graag weer een tweede hond erbij en dus kwam na een tijdje stafford Max. Ze kunnen het prima met elkaar vinden maar het is niet altijd even handig. Samen kluiven leid als ik niet oplet tot ruzie, samen met ze spelen gaat ook niet. Dus wil ik een balletje gooien of met een flos spelen dan moet ik een van de twee even wegsluiten. Die vind dat niet leuk en gaat dan piepen. Max kan niet los ivm hond agressie en dus loopt Giz buiten ook niet vaak los want dat mag alleen op hondenveldjes en die ontwijk ik dus met Max. Giz rent graag achter balletjes aan maar dat gaat dus ook niet. Eigenlijk zou ik ze vaker apart mee moeten nemen, maar dat kan alleen als er iemand thuis is want anders gaat de thuisblijver zitten joelen. Ook merk ik nu ze ouder worden dat de behoefte veranderd. Giz wil buiten het liefst rustig aan doen en overal snuffelen, Max gaat het liefst zo hard mogelijk. Een oppas als we weg gaan heb ik niet, mijn moeder kan niet met Max lopen. Mee naarmensen die honden hebben gaat niet en meenemen in het algemeen gaat lastiger met twee honden. Op vakantie door de stad met twee honden is toch onpraktischer dan met een. Samen spelen doen ze ook niet. Ik ben blij met ze hoor en ze trekken zich ook wel aan elkaar op maar ik wil maar zeggen dat het ook anders uit kan pakken dan je van tevoren denkt. Wij hebben iig wel besloten dat als er een van de twee later niet meer is de ander alleen blijft. Hier voortaan maar een hond is het plan. Twee is leuk, maar ik denk eigenlijk dat ik ze veel meer aandacht zou kunnen geven als ze alleen waren dan de aandacht die ze nu krijgen...
Stapper
Zeer actief

Wat fijn al die reacties, ook fijn dat de wat lastigere kanten benoemd worden. Dat is zo fijn van dit forum alle kanten worden belicht dus kan ik goed alle voors en tegens afwegen.
De kans dat er een hond bij komt is er niet, meneer Stapper is niet overtuigd. (maar zeg nooit, nooit)
Voor een tweede was ik voor een oudere herplaatser gegaan.
Ik ben me bewust dat al 1 grote hond met druk gezinsleven en weinig oppas niet altijd makkelijk is. Bente is groot en sterk (ook al is ze voor haar ras wat klein). niet veel mensen hebben daar zin in. Onlangs liep ik met mijn pootje in het gips en gelukkig wilde een buurvrouw van 74 jaar haar elke dag 2 keer flink :J: uitlaten. Anders had ze in de opvang gemoeten en dat vind Bente niet zo fijn.
Merci allen
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”