Heeft hij gezegd hoe lang relatief kort is? Ze gebruiken in Sleeuwijk TTA Rapid en daar geven ze van aan dat er inderdaad heel snel al weer normaal gelopen kan worden. Ik heb me er een tijdje geleden wat in verdiept en kwam veel verhalen tegen waarbij de hond na een bepaald aantal weken toch weer kreupel ging lopen ivm overbelasting. Ik weet van een hond die ergens anders geopereerd is waarbij ze de eerste twee weken niet mochten lopen, dan tot 8 weken na operatie vanaf 5 minuten steeds iets langer uitbouwen tot 30 minuten. Na controle na die 8 weken werd groen licht gegeven om langzaam richting een uur per keer te gaan, of 5 minuten naast de fiets. Dit is veel langzamer dan wat ze bij de Rapid voorschrijven maar deze hond heeft na de operatie geen dag meer mank gelopen.Romy&Gijs schreef:Zeker weten. Ik ben ook blij dat deze opties aangekaart worden door jullie. Echter in Donna haar situatie zou ik niet voor deze methode kiezen. Als ik zie hoeveel pijn ze eraan heeft, zonder pijnstilling kwam ze niet eens overeind. Ik kan me in haar geval niet voorstellen dat niets doen diervriendelijk is.GrethavW schreef: Ik vind dit inderdaad niet vergelijkbaar.
We hebben het hier over een Cane Corso van 8 jaar. Die worden volgens mij over het algemeen geen 15 jaar oud.
Dus van een knie aan gort lopen zal hier waarschijnlijk geen sprake zijn.
Het gaat hier om een grote zware dogachtige hond op leeftijd en een ingrijpende operatie (en niet te vergeten zeer prijzige), met een langdurige herstel.
Dan lijkt het me niet onverstandig alle opties te overwegen.
Arts heeft gezegd dat de revalidatie relatief kort is, ze is al niet gewend úren te lopen per dag, dus wij zijn al sneller weer op het oude niveau terug. Daarmee is zij tevreden, dus wij ook. En als zij hiermee nog vrolijk en gelukkig 10 jaar kan halen, hebben we dat absoluut voor haar over.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Gescheurde kruisband
Moderator: moderatorteam
-
Caat*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)
- Aantal honden: 3
Re: Gescheurde kruisband

- wolvster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Hoi ik kan je PB op de een of andere manier niet beantwoorden.Romy&Gijs schreef:Hoi,
Vorige week zondag is bij onze Cane Corso Donna haar kruisband afgescheurd tijdens het spelen. Ze liep kreupel maar onze eigen dierenarts heeft niet direct deze diagnose gesteld en ze heeft een week op pijnstilling gelopen, daar ging het natuurlijk wel beter door maar gisteren heb ik er weer naar laten kijken. We zijn doorverwezen naar Sleeuwijk en hier is ze op de foto gezet en onderzocht, kruisband is dus volledig door.
Donna is 8 jaar oud, en is verder een hele fitte en vrolijke hond, ivm leeftijd hebben wij even getwijfeld of we dit aan willen gaan, maar omdat de artsen erg veel vertrouwen hebben gegeven willen we het zeker gaan proberen.
Donna zou dan een TTA operatie gaan krijgen, ik zou graag willen weten of er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben en mij misschien wat meer kunnen vertellen over het verloop van de revalidatie bij jullie, en evt. andere ervaringen.
Bedankt alvast!
Dus hier het antwoord;
Hoi,
Zo'n twee en halve week geleden is Murdock uitgegleden bij het apporteren van de bal. Het leek allemaal wel mee te vallen tot hij de dag daarna s avonds kreupel liep. De dag daarna wilde hij zijn linkerachterpoot niet meer gebruiken.
Ik ben naar de dierenarts geweest en die gaf aan dat zijn kruisband waarschijnlijk beschadigd was, maar niet doorgescheurd.
Bij een nacontrole hoorde ze echter iets kraken in het gewricht.
Ik wil gaan sporten met Murdock, dus wil ik het zekere voor het onzekere nemen en hem goed laten onderzoeken.
Groetjes
-
Bellaatje
- Actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Een hond hier in de buurt is er door een brace helemaal bovenop gekomen. Was al een oudere dame, ongeveer zo groot als een dalmatier. Haar baasjes wilden dit eerst proberen en zijn heel blij dat ze dat gedaan hebben. Eerste tijd had ze de brace altijd aan, daarna alleen buiten en nu nooit meer. Ze kan nu weer alles, rent en speelt als een jonge hond.
Succes en beterschap!
Succes en beterschap!
- Mutt
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Retrievermixen
Ik weet dat mijn dierenarts vorig jaar nog een Golden van 12 heeft geopereerd met een gescheurde kruisband, ik weet alleen niet meer met welke techniek want hij deed wel een andere dan hij zou adviseren voor jonge honden (minder invasief maar ook minder stevig/ging minder lang mee volgens mij).
Overigens is het misschien wel handig om in je achterhoofd te houden dat een finaal doorgescheurde kruisband wel een continue trigger is voor osteoartritis, nu is de hond al wat ouder natuurlijk en ik weet niet in hoeverre honden met goede bespiering dit kunnen opvangen.
Overigens is het misschien wel handig om in je achterhoofd te houden dat een finaal doorgescheurde kruisband wel een continue trigger is voor osteoartritis, nu is de hond al wat ouder natuurlijk en ik weet niet in hoeverre honden met goede bespiering dit kunnen opvangen.

Because boy you were amazing just the way you were
Mazzel <3 15/05/2008 - 16/12/2014
-
mirriejj
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): border collie, kruising, middenslag keeshond
Ik heb de operatie in Eersel laten doen. Zodra de hond geopereerd is, is de pijn ook meteen een stuk minder en hebben ze de neiging om de poot weer te gaan belasten.Caat* schreef:Heeft hij gezegd hoe lang relatief kort is? Ze gebruiken in Sleeuwijk TTA Rapid en daar geven ze van aan dat er inderdaad heel snel al weer normaal gelopen kan worden. Ik heb me er een tijdje geleden wat in verdiept en kwam veel verhalen tegen waarbij de hond na een bepaald aantal weken toch weer kreupel ging lopen ivm overbelasting. Ik weet van een hond die ergens anders geopereerd is waarbij ze de eerste twee weken niet mochten lopen, dan tot 8 weken na operatie vanaf 5 minuten steeds iets langer uitbouwen tot 30 minuten. Na controle na die 8 weken werd groen licht gegeven om langzaam richting een uur per keer te gaan, of 5 minuten naast de fiets. Dit is veel langzamer dan wat ze bij de Rapid voorschrijven maar deze hond heeft na de operatie geen dag meer mank gelopen.Romy&Gijs schreef:Zeker weten. Ik ben ook blij dat deze opties aangekaart worden door jullie. Echter in Donna haar situatie zou ik niet voor deze methode kiezen. Als ik zie hoeveel pijn ze eraan heeft, zonder pijnstilling kwam ze niet eens overeind. Ik kan me in haar geval niet voorstellen dat niets doen diervriendelijk is.GrethavW schreef: Ik vind dit inderdaad niet vergelijkbaar.
We hebben het hier over een Cane Corso van 8 jaar. Die worden volgens mij over het algemeen geen 15 jaar oud.
Het gaat hier om een grote zware dogachtige hond op leeftijd en een ingrijpende operatie (en niet te vergeten zeer prijzige), met een langdurige herstel.
Arts heeft gezegd dat de revalidatie relatief kort is, ze is al niet gewend úren te lopen per dag, dus wij zijn al sneller weer op het oude niveau terug. Daarmee is zij tevreden, dus wij ook. En als zij hiermee nog vrolijk en gelukkig 10 jaar kan halen, hebben we dat absoluut voor haar over.
Juna mocht eerst 10 dagen niets en vanaf toen opbouwen van 5 minuten tot 30 minuten. Ik heb me daar niet aan gehouden en bij de controle 5 weken geleden zat ze op 15 minuten, maar het bot was wel een stuk beter dichtgegroeit dan wat ze normaal zien op 6 weken.
Hierna had ze geen beperkingen meer en nu na 5 weken zit ik op ongeveer 5 kwartier los lopen, waarvan een een kwartier tot 20 minuten naast de fiets en de rest in het bos.
Savonds loopt ze wel nog af en toe op 3 poten, maar met een pijnstiller is dat de volgende dag ook weer weg.
- Romy&Gijs
- Actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua
- Aantal honden: 2
Ik kopieër en plak even vanuit hun online uitleg over de TTA operatie.Caat* schreef: Heeft hij gezegd hoe lang relatief kort is? Ze gebruiken in Sleeuwijk TTA Rapid en daar geven ze van aan dat er inderdaad heel snel al weer normaal gelopen kan worden. Ik heb me er een tijdje geleden wat in verdiept en kwam veel verhalen tegen waarbij de hond na een bepaald aantal weken toch weer kreupel ging lopen ivm overbelasting. Ik weet van een hond die ergens anders geopereerd is waarbij ze de eerste twee weken niet mochten lopen, dan tot 8 weken na operatie vanaf 5 minuten steeds iets langer uitbouwen tot 30 minuten. Na controle na die 8 weken werd groen licht gegeven om langzaam richting een uur per keer te gaan, of 5 minuten naast de fiets. Dit is veel langzamer dan wat ze bij de Rapid voorschrijven maar deze hond heeft na de operatie geen dag meer mank gelopen.
"Het duurt 6 weken voor de weefsels met elkaar vergroeid zijn
en het duurt daarna nog 6 weken voordat het gevormde bindweefsel
zijn sterkte heeft bereikt.
Het is verstandig om de hond 6 weken na operatie te laten controleren
of de belasting van het kniegewricht opgevoerd kan gaan
worden. In het geval dat er gekozen is voor de TTA (-rapid) techniek
wordt er op 6 weken een controle röntgenfoto gemaakt om
te kijken of de verplaatste voorkant van het scheenbeen is vastgegroeid
en de implantaten nog volledig in rust in de knie aanwezig
zijn."
Omdat, zoals ik eerder aangaf, ze 1 hoog woont en dagelijks een trap op moet, hebben wij duidelijk gevraagd naar wanneer dit weer mogelijk zal zijn na de operatie. Puur praktisch, want dan weten wij ongeveer hoelang ze ergens anders ondergebracht zal moeten worden. I.v.m. met de rust die ze moet hebben willen we haar wel graag snel weer naar huis hebben, daar voelt zij zich toch het best. De arts zei dat dit alleen de eerste maand sterk afgeraden wordt, hij zei zelfs dat het wel zou kunnen, maar de kans op complicaties dan natuurlijk veel groter wordt. Dat gaan we dus absoluut niet riskeren.
Dus de gehele revalidatie zal natuurlijk langer duren, maar er wordt wel gesproken in weken, wij hadden verwacht dat dit maanden zou zijn.
Ze wordt overigens volgende week vrijdag 4 maart geopereerd. Ik heb er echt een goed gevoel bij en we hebben gisteren even goed besproken waar ze heen kan na de operatie en dat gaat helemaal goed komen. Ze gaat absoluut de rust krijgen die ze nodig heeft en ik denk zoals ik haar ken gaat dat geen grote opgave worden. En pas met groen licht gaat ze die trap weer op.

- Romy&Gijs
- Actief
Jeetje precies datzelfde is bij Donna gebeurd. Bij haar kraakte haar gewricht ook. Ik ben heel benieuwd wat er uit gaat komen bij Murdock, hopelijk is het bij hem inderdaad niet helemaal doorgescheurd. Succes ermee hoor!wolvster schreef:Hoi ik kan je PB op de een of andere manier niet beantwoorden.Romy&Gijs schreef:Hoi,
Vorige week zondag is bij onze Cane Corso Donna haar kruisband afgescheurd tijdens het spelen. Ze liep kreupel maar onze eigen dierenarts heeft niet direct deze diagnose gesteld en ze heeft een week op pijnstilling gelopen, daar ging het natuurlijk wel beter door maar gisteren heb ik er weer naar laten kijken. We zijn doorverwezen naar Sleeuwijk en hier is ze op de foto gezet en onderzocht, kruisband is dus volledig door.
Donna is 8 jaar oud, en is verder een hele fitte en vrolijke hond, ivm leeftijd hebben wij even getwijfeld of we dit aan willen gaan, maar omdat de artsen erg veel vertrouwen hebben gegeven willen we het zeker gaan proberen.
Donna zou dan een TTA operatie gaan krijgen, ik zou graag willen weten of er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben en mij misschien wat meer kunnen vertellen over het verloop van de revalidatie bij jullie, en evt. andere ervaringen.
Bedankt alvast!
Dus hier het antwoord;
Hoi,
Zo'n twee en halve week geleden is Murdock uitgegleden bij het apporteren van de bal. Het leek allemaal wel mee te vallen tot hij de dag daarna s avonds kreupel liep. De dag daarna wilde hij zijn linkerachterpoot niet meer gebruiken.
Ik ben naar de dierenarts geweest en die gaf aan dat zijn kruisband waarschijnlijk beschadigd was, maar niet doorgescheurd.
Ik wil gaan sporten met Murdock, dus wil ik het zekere voor het onzekere nemen en hem goed laten onderzoeken.
Groetjes

-
mirriejj
- Zeer actief
Ik heb op aanrader van de orthopeed trouwens wel glucosamine extra bijgegeven.Romy&Gijs schreef:Jeetje precies datzelfde is bij Donna gebeurd. Bij haar kraakte haar gewricht ook. Ik ben heel benieuwd wat er uit gaat komen bij Murdock, hopelijk is het bij hem inderdaad niet helemaal doorgescheurd. Succes ermee hoor!wolvster schreef:Hoi ik kan je PB op de een of andere manier niet beantwoorden.Romy&Gijs schreef:Hoi,
Bedankt alvast!
Dus hier het antwoord;
Hoi,
Groetjes
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Nee, die kruisband geneest niet. Een gescheurde band groeit niet uit zichzelf weer aan elkaar. Maar het kan zijn dat de rest van de banden in en om de knie en de spieren eromheen de stabiliteit opvangen.Yara schreef:Dus als ik het goed begrijp dan geneest een kruisband vanzelf wel weer als die stuk is zonder operatie? Laten jullie de hond dan kort aan de riem uit of laten jullie hem gewoon zijn gang gaan? Ik ben al een paar duizend euro kwijt aan kruisbandoperaties en het resultaat vind ik nu ook niet echt super. Zie je er naderhand nog wat raars aan? En hoe lang duurt de genezing ongeveer?
Jaren terug hebben wij wel 1 van onze Goldens laten opereren toen die een gescheurde kruisband bleek te hebben. Die was er behoorlijk kreupel van en had er dus flink last van. Standaard operatie, dus kunststof band geplaatst.
Herstel stond 3 tot 6 maanden voor als ik het mij goed herinner.
Jari ging nogal voortvarend en de pijnstilling hebben we versneld afgebouwd. Na een week begon meneer mijn vader al weer vooruit te sleuren aan de riem.
Hij was op het moment van de operatie 7 jaar en heeft daarna geen problemen meer gehad met die knie.
-
Caat*
- Zeer actief
Dat lijkt me nou precies wat je zou moeten vermijden.......mirriejj schreef:Ik heb de operatie in Eersel laten doen. Zodra de hond geopereerd is, is de pijn ook meteen een stuk minder en hebben ze de neiging om de poot weer te gaan belasten.Caat* schreef:Heeft hij gezegd hoe lang relatief kort is? Ze gebruiken in Sleeuwijk TTA Rapid en daar geven ze van aan dat er inderdaad heel snel al weer normaal gelopen kan worden. Ik heb me er een tijdje geleden wat in verdiept en kwam veel verhalen tegen waarbij de hond na een bepaald aantal weken toch weer kreupel ging lopen ivm overbelasting. Ik weet van een hond die ergens anders geopereerd is waarbij ze de eerste twee weken niet mochten lopen, dan tot 8 weken na operatie vanaf 5 minuten steeds iets langer uitbouwen tot 30 minuten. Na controle na die 8 weken werd groen licht gegeven om langzaam richting een uur per keer te gaan, of 5 minuten naast de fiets. Dit is veel langzamer dan wat ze bij de Rapid voorschrijven maar deze hond heeft na de operatie geen dag meer mank gelopen.Romy&Gijs schreef:Zeker weten. Ik ben ook blij dat deze opties aangekaart worden door jullie. Echter in Donna haar situatie zou ik niet voor deze methode kiezen. Als ik zie hoeveel pijn ze eraan heeft, zonder pijnstilling kwam ze niet eens overeind. Ik kan me in haar geval niet voorstellen dat niets doen diervriendelijk is.GrethavW schreef: Ik vind dit inderdaad niet vergelijkbaar.
Juna mocht eerst 10 dagen niets en vanaf toen opbouwen van 5 minuten tot 30 minuten. Ik heb me daar niet aan gehouden en bij de controle 5 weken geleden zat ze op 15 minuten, maar het bot was wel een stuk beter dichtgegroeit dan wat ze normaal zien op 6 weken.
Hierna had ze geen beperkingen meer en nu na 5 weken zit ik op ongeveer 5 kwartier los lopen, waarvan een een kwartier tot 20 minuten naast de fiets en de rest in het bos.
Savonds loopt ze wel nog af en toe op 3 poten, maar met een pijnstiller is dat de volgende dag ook weer weg.

-
mirriejj
- Zeer actief
Nee ze moet juist een beetje tegen die grens aanlopen om het herstel te bevorderen, alles gaat in overleg met de kliniek. De laatste paar dagen loopt ze savonds ook gewoon goed.Caat* schreef:Dat lijkt me nou precies wat je zou moeten vermijden.......mirriejj schreef:
Ik heb de operatie in Eersel laten doen. Zodra de hond geopereerd is, is de pijn ook meteen een stuk minder en hebben ze de neiging om de poot weer te gaan belasten.
- wolvster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
- Contacteer:
Dank je! Jij succes met Donna. Hou ons op de hoogte!Romy&Gijs schreef:Jeetje precies datzelfde is bij Donna gebeurd. Bij haar kraakte haar gewricht ook. Ik ben heel benieuwd wat er uit gaat komen bij Murdock, hopelijk is het bij hem inderdaad niet helemaal doorgescheurd. Succes ermee hoor!wolvster schreef:Hoi ik kan je PB op de een of andere manier niet beantwoorden.Romy&Gijs schreef:Hoi,
Bedankt alvast!
Dus hier het antwoord;
Hoi,
Groetjes
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
Hodes is vele malen duurder dan orthopedieren. ik had bij Hodes voor 2 schoentjes 1400 euro kwijt geweest en bij orthopedieren 500 euro.ranetje schreef:Hodes heeft ook veel opties voor braces en dergelijke voor dieren.
Ook de moeite waard denk ikhttp://www.hodes.eu/
ellen
- Shari
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): We hebben 4 chihuahuas en een Welsh Corgi Cardigan pup Bruce!
- Aantal honden: 5
Ik zou nog eens bij een orthopeed langs gaan. Je bent denk ik bij Walter Strikkers geweest? Super goede dierenarts met ook veel ervaring met orthopedische problemen maar hij is zover ik weer geen orthopeet. In Almkerk zit een specialist!
Olaf 28-07-2000 01-08-2013
- Romy&Gijs
- Actief
Strikkers ken ik inderdaad, die heeft haar aan haar cherry eye geholpen wat jaren terug dacht ik.Shari schreef:Ik zou nog eens bij een orthopeed langs gaan. Je bent denk ik bij Walter Strikkers geweest? Super goede dierenarts met ook veel ervaring met orthopedische problemen maar hij is zover ik weer geen orthopeet. In Almkerk zit een specialist!
Ze is echt door een orthopeed bekeken en hij heeft de diagnose gesteld en het advies gegeven van de operatie. Ik kan even niet op z'n naam komen, hmmm...

-
Caat*
- Zeer actief
Staat de naam hier tussen?Romy&Gijs schreef:Strikkers ken ik inderdaad, die heeft haar aan haar cherry eye geholpen wat jaren terug dacht ik.Shari schreef:Ik zou nog eens bij een orthopeed langs gaan. Je bent denk ik bij Walter Strikkers geweest? Super goede dierenarts met ook veel ervaring met orthopedische problemen maar hij is zover ik weer geen orthopeet. In Almkerk zit een specialist!
Ze is echt door een orthopeed bekeken en hij heeft de diagnose gesteld en het advies gegeven van de operatie. Ik kan even niet op z'n naam komen, hmmm...

- Romy&Gijs
- Actief
D.H. Loopstra, danku danku. Haha!Caat* schreef:Staat de naam hier tussen?Romy&Gijs schreef:Strikkers ken ik inderdaad, die heeft haar aan haar cherry eye geholpen wat jaren terug dacht ik.Shari schreef:Ik zou nog eens bij een orthopeed langs gaan. Je bent denk ik bij Walter Strikkers geweest? Super goede dierenarts met ook veel ervaring met orthopedische problemen maar hij is zover ik weer geen orthopeet. In Almkerk zit een specialist!

- Shari
- Zeer actief
Daan? Is die orthopeed? Ik ben met onze hond ook bij 2 orthopeden geweest zeker als je twijfels hebt kan een second opinion nooit geen kwaad.
-
joline
- Zeer actief
Hier ervaring bij onze vorige hond (24 kilo) met een TTA operatie. Hij is 2 keer geopereerd (beide knieën). Ik vond de revalidatie pittig maar hij kon en mocht naar de revalidatie alles weer en heeft daarna nooit meer kreupel gelopen.
Ik zou nooit een hond met een gescheurde kruisband laten lopen, ze hebben pijn wat niet weg gaat met een gewone pijnstiller en de kans is groot dat de hele knie aan gort gaat. Bij onze hond was bij één knie de hele meniscus al door waardoor hij ook al flink wat artrose in zijn knie had.
De specialist zei dat zodra de knie instabiel wordt (en dat wordt het al deels bij een ingescheurde kruisband) er meteen artrose ontwikkeld.
De reden dat allebei de kruisbanden vaak kapot gaan is omdat de goede knie tijdens de revalidatie vaak overbelast wordt.
Ik zou nooit een hond met een gescheurde kruisband laten lopen, ze hebben pijn wat niet weg gaat met een gewone pijnstiller en de kans is groot dat de hele knie aan gort gaat. Bij onze hond was bij één knie de hele meniscus al door waardoor hij ook al flink wat artrose in zijn knie had.
De specialist zei dat zodra de knie instabiel wordt (en dat wordt het al deels bij een ingescheurde kruisband) er meteen artrose ontwikkeld.
De reden dat allebei de kruisbanden vaak kapot gaan is omdat de goede knie tijdens de revalidatie vaak overbelast wordt.
-
joline
- Zeer actief
Oh, en hou er rekening mee dat de eerste weken belangrijk zijn voor de revalidatie, ze mogen nergens opspringen, geen onverwachte bewegingen maken, niet rennen en de eerste 2 weken alleen naar buiten voor hun behoefte aan de overkant van de straat of in de tuin en dan weer naar binnen en rustig zitten/liggen 
- Ody
- Zeer actief
In Sleeuwijk werken geen orthopeden, wel dierenartsen die hier veel ervaring mee hebben, maar die zijn allemaal 'gewoon' dierenarts. 
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......
- Romy&Gijs
- Actief
Is dat wat, wij zijn door onze eigen dierenarts doorgestuurd om er door een orthopeed naar te laten kijken. Het staat op de rekening ook als een 'orthopedisch consult'.
Dat vind ik best typisch nu jullie dit zeggen.
Ik moet zeggen, ik zie niet zoveel in een second opinion. Mijn vraag is wel waarom jullie die aanraden? De kruisband is gescheurd, daar is geen twijfel over mogelijk meer nu. Wij zijn er al over uit dat wij de operatie aan willen gaan, ik ben alleen heel benieuwd naar ervaringen van anderen hiermee. En ik vind het heel interessant ook om te lezen allemaal.
Maar, vanwaar raad jij een second opinion aan Shari? Denk jij dat er mogelijk iets anders aan de hand is?
Ik moet zeggen, ik zie niet zoveel in een second opinion. Mijn vraag is wel waarom jullie die aanraden? De kruisband is gescheurd, daar is geen twijfel over mogelijk meer nu. Wij zijn er al over uit dat wij de operatie aan willen gaan, ik ben alleen heel benieuwd naar ervaringen van anderen hiermee. En ik vind het heel interessant ook om te lezen allemaal.
Maar, vanwaar raad jij een second opinion aan Shari? Denk jij dat er mogelijk iets anders aan de hand is?

- Romy&Gijs
- Actief
Hoeveel weken heeft het geduurd voordat jouw hond weer helemaal op oud niveau was? En was dit bij beide operaties ongeveer hetzelfde?joline schreef:Hier ervaring bij onze vorige hond (24 kilo) met een TTA operatie. Hij is 2 keer geopereerd (beide knieën). Ik vond de revalidatie pittig maar hij kon en mocht naar de revalidatie alles weer en heeft daarna nooit meer kreupel gelopen.
Oh en, is die tweede kruisband er snel achteraan gegaan?

- Shari
- Zeer actief
Sleeuwijk opereert vind ik makkelijk en zoals al iemand zei werken daar geen orthopeden.Romy&Gijs schreef:Is dat wat, wij zijn door onze eigen dierenarts doorgestuurd om er door een orthopeed naar te laten kijken. Het staat op de rekening ook als een 'orthopedisch consult'.
-
Caat*
- Zeer actief
Dat het een orthopedisch consult genoemd wordt betekent in dit geval gewoon dat er naar het kniegewricht gekeken is.Romy&Gijs schreef:Is dat wat, wij zijn door onze eigen dierenarts doorgestuurd om er door een orthopeed naar te laten kijken. Het staat op de rekening ook als een 'orthopedisch consult'.
Naar mijn weten werkt er inderdaad geen dierenarts bij Sleeuwijk die zich specialist Orthopedie mag noemen. Wel hebben ze dierenartsen die veel ervaring hebben met orthopedie en daar worden mensen vaak naar doorverwezen, misschien omdat zij toch weer net goedkoper zijn de specialisten?
Ik weet niet of ik voor een second opinion zou gaan. Als ik zo je verhaal lees dan zou ik ook kiezen voor een operatie. Een second opinion zou dan zijn omdat je misschien meer vertrouwen zou hebben in een andere kliniek, of in een andere operatiemethode die Sleeuwijk niet kan bieden. In Sleeuwijk voeren ze de TTA rapid operatie vaak uit dus wat dat betreft hebben ze veel ervaring.

- Sas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
Mijn ervaring is dat je eerder in maanden dan in weken moet denken. En wat is het oude nivo? dat maakt ook uit natuurlijkRomy&Gijs schreef: Hoeveel weken heeft het geduurd voordat jouw hond weer helemaal op oud niveau was? En was dit bij beide operaties ongeveer hetzelfde?

- Romy&Gijs
- Actief
Ik snap het, maar nee, ik heb een erg goed gevoel bij Sleeuwijk en wat dat betreft wil ik dus geen second opinion. Wel dank voor de tip natuurlijk.
Wat betreft het oude niveau, ik bedoelde eigenlijk meer wanneer de hond gewoon weer de poot kan gebruiken zonder dat je je zorgen hoeft te maken. En dan heb ik het dus nog niet over spelen met andere honden, achter de bal aan, gewoon een rondje door de wijk en geen rare fratsen. Ik weet dat dit per hond natuurlijk enorm kan verschillen maar ik was nieuwsgierig hoelang dit bij jullie heeft geduurd.
Wat betreft het oude niveau, ik bedoelde eigenlijk meer wanneer de hond gewoon weer de poot kan gebruiken zonder dat je je zorgen hoeft te maken. En dan heb ik het dus nog niet over spelen met andere honden, achter de bal aan, gewoon een rondje door de wijk en geen rare fratsen. Ik weet dat dit per hond natuurlijk enorm kan verschillen maar ik was nieuwsgierig hoelang dit bij jullie heeft geduurd.

- Ody
- Zeer actief
Ik wil niet zeggen dat ze deze operatie niet goed kunnen doen in Sleeuwijk hoor, ze hebben er ongelofelijk veel ervaring mee, omdat ze er domweg erg veel uitvoeren. Ik heb mijn beide honden daar laten opereren, eentje een 'gewone' TTA en de andere een TTA rapid. Beide uitgevoerd door Walter Strikkers.
Ik wilde je alleen even uit je droom halen dat daar orthopeden werken.
Als je dat graag wilt zou ik uitwijken naar de specialistenkliniek in Almkerk, dat is maar 1 dorpje verder, maar je betaalt waarschijnlijk ook flink meer.
Ik wilde je alleen even uit je droom halen dat daar orthopeden werken.
Als je dat graag wilt zou ik uitwijken naar de specialistenkliniek in Almkerk, dat is maar 1 dorpje verder, maar je betaalt waarschijnlijk ook flink meer.
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Contacteer:
Wij hebben Sam (7 jaar, 55 kilo) een half jaar geleden laten opereren aan een gescheurde kruisband. Bij haar is de tight-rope methode toegepast.
Het eerste herstel ging heel goed en vlot en is ons alles meegevallen. Na 10 weken heeft ze op een onbewaakt ogenblik iets te enthousiast gespeeld en moesten we een paar stappen terug doen. Eigenlijk lopen we hier nog steeds tegenaan. Het gaat goed, laat de teugels wat vieren en ze is weer wat mank of stram 's avonds, dus de volgende dagen weer wat rustiger aan. Daardoor is ze nog steeds ver van het niveau van voor de operatie. Ik denk dat we maximaal een uur en een kwartier wandelen gehaald hebben een paar keer in de afgelopen tijd.
We wilden haar ook niet met een gescheurde band laten lopen. Onze dierenarts gaf als voorbeeld dat een mens bijvoorbeeld prima met een gescheurde kruisband door het leven kan maar dan geen sport kan beoefenen of bijvoorbeeld geen verfklus meer kan doen op een ladder, omdat de knie te instabiel is.
We hopen nu gewoon dat het ooit weer helemaal goed komt want we balen er elke keer ontzettend van dat ze dan weer mankt. Ze krijgt overigens geen pijnstillers want dan weet ik zeker dat het hek helemaal van de dam is en knie twee ook aan gruzelementen gaat.
Het eerste herstel ging heel goed en vlot en is ons alles meegevallen. Na 10 weken heeft ze op een onbewaakt ogenblik iets te enthousiast gespeeld en moesten we een paar stappen terug doen. Eigenlijk lopen we hier nog steeds tegenaan. Het gaat goed, laat de teugels wat vieren en ze is weer wat mank of stram 's avonds, dus de volgende dagen weer wat rustiger aan. Daardoor is ze nog steeds ver van het niveau van voor de operatie. Ik denk dat we maximaal een uur en een kwartier wandelen gehaald hebben een paar keer in de afgelopen tijd.
We wilden haar ook niet met een gescheurde band laten lopen. Onze dierenarts gaf als voorbeeld dat een mens bijvoorbeeld prima met een gescheurde kruisband door het leven kan maar dan geen sport kan beoefenen of bijvoorbeeld geen verfklus meer kan doen op een ladder, omdat de knie te instabiel is.
We hopen nu gewoon dat het ooit weer helemaal goed komt want we balen er elke keer ontzettend van dat ze dan weer mankt. Ze krijgt overigens geen pijnstillers want dan weet ik zeker dat het hek helemaal van de dam is en knie twee ook aan gruzelementen gaat.

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
-
joline
- Zeer actief
Bij de eerste operatie mocht hij na 12 weken weer alles doen, (langere revalidatie omdat zijn meniscus kapot was en eruit is gehaald) bij de 2e operatie na 6 weken.Romy&Gijs schreef:Hoeveel weken heeft het geduurd voordat jouw hond weer helemaal op oud niveau was? En was dit bij beide operaties ongeveer hetzelfde?joline schreef:Hier ervaring bij onze vorige hond (24 kilo) met een TTA operatie. Hij is 2 keer geopereerd (beide knieën). Ik vond de revalidatie pittig maar hij kon en mocht naar de revalidatie alles weer en heeft daarna nooit meer kreupel gelopen.
Er zat ruim 4 maanden tussen...komt ook omdat hij de eerste keer te lang heeft door gelopen voordat hij geopereerd werd (verkeerde diagnose dierenarts) dus andere knie flink overbelast en toen nog de revalidatie van 12 weken.
Ik heb de eerste operatie operatie bij een dierenarts laten doen die een opleiding daarnaast heeft gedaan voor de TTA. De tweede keer ben ik wel naar een specialist geweest omdat ik niet helemaal tevreden was.