Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rashonden sterven steeds eerder

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Re: Rashonden sterven steeds eerder

Ongelezen bericht door Hippo »

Ik weet dat het slecht gesteld is met de rashond, maar dit zijn toch wel erg nare feiten...

Wel bizar zeg die gemiddelde leeftijd van Deense/Duitse doggen, 6,5-7 jaar gemiddeld :80: Net als Bulldogs en Ieren, pff . Van de Dobermanns vind ik 8jr nog relatief lang. De dobers die ik ken sterven vaak op jonge leeftijd aan hartklachten of andere vage ziektes....
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Dit kan ik beter niet lezen :(
Alex wordt over 2 maanden 11 :ugh:
Bonnie F
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Tsja, zolang mensen denken dat het leven maakbaar is en ze de natuur (of schepping, zo u wilt) naar eigen hand kunnen zetten....
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Mijn Rhodesian Ridgeback is 15 jaar geworden :pffff:
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Lizzie. schreef:Mijn Rhodesian Ridgeback is 15 jaar geworden :pffff:

Dat moet dan rond 1992 geweest zijn....
Afbeelding
Bonnie F
Zeer actief

Ik gun iedereen zijn stokoude merkhond.
Maar incidentbewijs is geen bewijs.....
Afbeelding
Shari
Zeer actief
Mijn ras(sen): We hebben 4 chihuahuas en een Welsh Corgi Cardigan pup Bruce!
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Shari »

Onze Labrador 13.
Olaf 28-07-2000 01-08-2013
h a n s
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastin Espanol

Ongelezen bericht door h a n s »

Dit wisten we toch al wel?... Maar het komt allemaal wel weer goed want de genenmanipulatie zit er aan te komen; kunnen we alle slechte eigenschappen mooi wegpoetsen. :piew:
Bonnie F
Zeer actief

Shari schreef:Onze Labrador 13.
Tsja, statistisch gezien is er dan ook een lab die de pijp uitging toen die nog geen 11 was.....
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Habibi schreef:

Dat moet dan rond 1992 geweest zijn....
hoe bedoel je dat?
Afbeelding
Bonnie F
Zeer actief

Closed gene pools
Ik heb nooit goed begrepen dat er mensen zijn die durven te beweren dat een beetje inteelt geen kwaad kan.
Ben ik nou zo simpel dat ik me niet kan losmaken van het idee dat inteelt tegen alle natuurwetten ingaat?
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Een beetje inteelt kan ook geen kwaad. Alleen wordt in de hondenfokkerij meer dan een beetje inteelt toegepast. Een COI tot 1% is acceptabel. Ook dat is een beetje inteelt en kan trouwens al bereikt worden als je werkt met 50 onverwante dieren, 25 mannelijk, 25 vrouwelijk die 1 op 1 gepaard worden. En dan van ieder nest één teef en één reu uitkiest. Het minimale aantal mannelijke dieren is 13, maar dan moeten er 325 vrouwelijke dieren tegenover staan (iedere man dekt 25 vrouwelijke dieren).

Veiliger is om te gaan voor een COI tot 0.5%. Dan kom je uit op minimaal 50 mannelijke dieren en 50 vrouwelijke dieren of 26 mannelijke dieren en 650 vrouwelijke dieren. Maar zelfs dan is er een beetje inteelt. Alles onder de 13 mannen is onverantwoord, alles onder de 25 vrouwen ook.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Nanna schreef:Je hebt dan natuurlijk altijd van die kop-in-het-zand-stekers die beginnen te schreeuwen van "ja, maar wat dat met al dat overvaccineren, en die slechte commerciële brokkenzooi?"
Laat mij u herinneren dat de 'baseline' van het onderzoek ligt in 2004 en niet in 1904. En toen werd er al volop gevaccineerd en brok gevoerd.
Dat zou dan ook vrij gemakkelijk te weerleggen zijn door een zelfde onderzoek te doen naar de leeftijd van (onherleidbare) bastaarden.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

DeDiana schreef: Dat zou dan ook vrij gemakkelijk te weerleggen zijn door een zelfde onderzoek te doen naar de leeftijd van (onherleidbare) bastaarden.

Nee, dan moet je die zelf gaan fokken zodat je zo veel mogelijk van de achtergrond weet.
Bastaard honden kunnen net zo goed een hoog inteeltcoëfficiënt hebben.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

De gemiddelde leeftijd is sowieso een beetje een lastig gegeven.
Dat betekent niet dat persé honden eerder dood gaan uit ouderdom of kwalen die bij ouderdom horen.

Als er ernstige HD in een ras zit, en honden worden relatief vaak op jonge leeftijd afgemaakt, trekt dat de gemiddelde leeftijd omlaag maar dat zegt niets over de levensverwachting van de honden die geen HD hebben, bijvoorbeeld.
Afbeelding
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

DeDiana schreef:
Nanna schreef:Je hebt dan natuurlijk altijd van die kop-in-het-zand-stekers die beginnen te schreeuwen van "ja, maar wat dat met al dat overvaccineren, en die slechte commerciële brokkenzooi?"
Laat mij u herinneren dat de 'baseline' van het onderzoek ligt in 2004 en niet in 1904. En toen werd er al volop gevaccineerd en brok gevoerd.
Dat zou dan ook vrij gemakkelijk te weerleggen zijn door een zelfde onderzoek te doen naar de leeftijd van (onherleidbare) bastaarden.
Dat zou natuurlijk sowieso interessant of misschien wel broodnodig zijn om er naast te leggen en de twijfelaars over de oorzaken over de streep te halen. Nu weten we alleen dat rashonden minder lang leven. Ik zie er wel logica in, net als de meesten hier, maar wij zijn niet degenen die overtuigd moeten worden, denk ik zo maar...
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik hoop dat door dit soort wetenschappelijk onderbouwde onderzoeken de schellen bij de kennelclubs in alle landen eens van de ogen gaan en aankeuring van kruisingen/lookalikes voor alle rassen mogelijk wordt, naast het goedkeuren van pups uit bewust gemaakte kruisingnesten.
Anders zie ik het op de lange termijn inderdaad somber in voor de rashond.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Paisley schreef:De gemiddelde leeftijd is sowieso een beetje een lastig gegeven.
Dat betekent niet dat persé honden eerder dood gaan uit ouderdom of kwalen die bij ouderdom horen.

Als er ernstige HD in een ras zit, en honden worden relatief vaak op jonge leeftijd afgemaakt, trekt dat de gemiddelde leeftijd omlaag maar dat zegt niets over de levensverwachting van de honden die geen HD hebben, bijvoorbeeld.

Het zegt vooral zo weinig over de kwaliteit van leven. Heel fijn voor de bazen dat die cavaliertjes de 10 nog halen, maar bij mij ging bij chronische hoofdpijn de roze spuit er in.
Onze trimmer had een dh reu die jaren in een hoekje van de kamer heeft gelegen met een luier om en af en toe eens buiten in het zonnetje werd gelegd. Werd 14 of 15 geloof ik :ugh: Joepie.
De oude kat thuis werd 23, zo dement als een deurknop. Eens in de zoveel tijd nam ze een gigantische aanloop en knalde in volle vaart tegen de muur op en had epileptische aanvallen, maar ze viel er alsnog niet definitief van om.
Mijn kruising heeft tot hij 18 maanden was een heel fijn leven gehad en tot de laatste week nergens last van. Nou, doe mij dat dan maar.
Misschien zijn mensen wel eerder met het stoppen van lijden.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

dagmar88 schreef:
DeDiana schreef: Dat zou dan ook vrij gemakkelijk te weerleggen zijn door een zelfde onderzoek te doen naar de leeftijd van (onherleidbare) bastaarden.

Nee, dan moet je die zelf gaan fokken zodat je zo veel mogelijk van de achtergrond weet.
Bastaard honden kunnen net zo goed een hoog inteeltcoëfficiënt hebben.
Inderdaad, als je het geheel wetenschappelijk aan zou willen pakken wel ja.
Al denk ik dat als je 100 onherleidbare bastaarden afzet tegen 100 rashonden, het inteeltpercentage gemiddeld bij de bastaarden veel lager zal zijn (als je dat zou kunnen achterhalen). Maar dat is uiteraard een onwetenschappelijke aanname ;-)
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Nanna schreef:Een korte rekensom leert ons dat met 11% minder levensverwachting per 10 jaar, we over 100 jaar van onze rashonden af zijn.
Dat is natuurlijk ook een manier om een probleem op te lossen :ok:
Ik denk dat het nog veel harder gaat nu met in steeds meer landen die DNA op afstamming. Oftewel het inteeltbewijs.
Ik ben niet voor sjoemelen en stiekem doen, maar het werd vroeger natuurlijk wel gedaan en er zijn wetenschappelijke bewijzen dat dit juist heeft gezorgd voor meer diversiteit.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
vaagheid
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugese scoobydoo
Contacteer:

Ongelezen bericht door vaagheid »

Bonnie F schreef:Closed gene pools
Ik heb nooit goed begrepen dat er mensen zijn die durven te beweren dat een beetje inteelt geen kwaad kan.
Ben ik nou zo simpel dat ik me niet kan losmaken van het idee dat inteelt tegen alle natuurwetten ingaat?
Opzich gaat dat niet tegen alle natuurwetten in. :tongue: Er zijn zelfs soorten die liever met de meer verwante individuen voortplanten omdat dat ook voordelen kan hebben. Bijvoorbeeld een hogere verwantschap met de jongen, of met andere woorden, er zitten meer genen van jezelf in de volgende generatie. Sommige soorten zijn zo aangepast aan hun omgeving dat voortplanten met een niet verwant individu (outbreeding) ervoor zorgt dat die specifieke eigenschappen die nodig zijn om te overleven verloren gaan (outbreeding depression). Bij de meeste soorten is er een soort evenwicht.

Máár, wat er bij de meeste dieren in de natuur gebeurt die om de een of andere reden voordeel hebben van inteelt, of weinig keuze, is dat de 'mislukte' jongen niet overleven. Die genen worden eruit geknikkerd (dat heet purging). Dieren met ernstige HD, brakke ellebogen of permanente koppijn of om de week een maagtorsie overleven dat in de natuur natuurlijk niet.

Doordat onze beestjes met hun brakke lijf gewoon kunnen blijven leven blijven die genen er gewoon in zitten. Op een gegeven moment blijft er gewoon weinig fatsoenlijks over.
De whippets verbazen me trouwens, ik dacht altijd dat die juist bij de gezondere rassen hoorde. :denken:

Maar goed, tot zover de wijsneus biologie les. :LOL:
Washbar, 100% natuurlijke shampoo uit Nieuw-Zeeland voor paarden en honden
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Nog even afgezien van het inteeltpercentage, vaccinaties, voeding etc..denk ik dat we tegenwoordig ook anders om gaan met onze honden dan jaren geleden. Vroeger was er nog een soort van natuurlijke selectie doordat een pup met opstartproblemen het gewoon niet ging redden. Tegenwoordig bewegen we hemel en aarde om dit soort pups toch groot te krijgen en soms worden ze uiteindelijk ook voor de fok ingezet. Ik hoorde toevallig laatst nog zoiets. Fokker houdt de kleinste, zwakste pup uit het nest die ze met de fles groot moest brengen omdat het hondje niet mee kwam met de rest. Inmiddels is ze zelf oud genoeg voor de fok maar één keer leeg gebleven en daarna drachtig van slechts 1 pup. In de natuur had die hond helemaal niet overleefd, laat staan dat ze nakomelingen had gekregen.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Dit is trouwens een heel interessant artikel om te lezen ook in dit verband. Alleen niet over levensduur.
http://news.vin.com/VINNews.aspx?articleId=29634

Het wetenschappelijke artikel waarop het gebaseerd is staat hier:
http://www.2ndchance.info/cushings-Bellumori2013.pdf

Alleen zomaar kruisingen gaan fokken gaat dus ook niet werken op de lange duur. Met gezond verstand af en toe een ander ras en goed de genen spreiden binnen een ras zal hopelijk wel gaan helpen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Bonnie F
Zeer actief

vaagheid schreef:
Bonnie F schreef:Closed gene pools
Opzich gaat dat niet tegen alle natuurwetten in. :tongue: Er zijn zelfs soorten die liever met de meer verwante individuen voortplanten omdat dat ook voordelen kan hebben. Bijvoorbeeld een hogere verwantschap met de jongen, of met andere woorden, er zitten meer genen van jezelf in de volgende generatie. Sommige soorten zijn zo aangepast aan hun omgeving dat voortplanten met een niet verwant individu (outbreeding) ervoor zorgt dat die specifieke eigenschappen die nodig zijn om te overleven verloren gaan (outbreeding depression). Bij de meeste soorten is er een soort evenwicht.

Máár, wat er bij de meeste dieren in de natuur gebeurt die om de een of andere reden voordeel hebben van inteelt, of weinig keuze, is dat de 'mislukte' jongen niet overleven. Die genen worden eruit geknikkerd (dat heet purging). Dieren met ernstige HD, brakke ellebogen of permanente koppijn of om de week een maagtorsie overleven dat in de natuur natuurlijk niet.

Doordat onze beestjes met hun brakke lijf gewoon kunnen blijven leven blijven die genen er gewoon in zitten. Op een gegeven moment blijft er gewoon weinig fatsoenlijks over.
De whippets verbazen me trouwens, ik dacht altijd dat die juist bij de gezondere rassen hoorde. :denken:

Maar goed, tot zover de wijsneus biologie les. :LOL:
Maar wel een leuke biologieles!
Ik snap dat survival of the fittest iets anders is dan het voorkomen van inteelt. Maar in de natuur mag (van de groep waarin hij leeft) of kan (door gebreken) de schlemiel zich niet voorplanten. Bij de hond kan zo'n miskleun om wat voor reden voor de fok worden ingezet.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Dat heet inteeltdepressie. Omdat elke rashond al soort van inteelt is wordt dit ongeacht hoe je fokt steeds erger. Veel rassen zijn totaal homozygoot. Een kleur, een oorstand, een vachtsoort etc etc. Gevolg is dat die honden gewoon diversiteit missen. Ik weet dat bastaarden ook ziek kunnen zijn maar ik wil persoonlijk geen rashonden meer. Ik durf dat niet. Mijn kruising honden hebben me werkelijk nooit wat gekost wat niet te dragen was. En als er al eens iets was dan was het bv Cleo haar middellandse zeeziekte. Mijn bastaarden hadden verder nooit wat, konden overal tegen, konden alles vreten en allergieën ed nooit. Om die reden nooit meer een rashond voor mij. Ik zie ook totaal geen meerwaarde zelf. Ik vind een rashond zelden mooier dan een mooie kruising daarmee. Ik heb liever een X York. Tien keer leuker. Herder? Leuk, doe er maar een scheutje Tamaskan door. Dalmaat, prima. Wel graag met mechelaar dan. Poedel, schattig maar tien keer leuker als hij gekruist is met een whippet of jack Russel bv. Boomers zijn tig keer leuker dan maltezers. Ik zou dus echt niet weten waarom ik een golden zou kopen als ik ook een golden X Ierse setter kan nemen.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik durf dus geen rashonden te kopen omdat ik bang ben dat ze ziek zijn, super in de kosten gaan lopen, epilepsie krijgen of nog erger, allerlei allergieën of onverklaarbare jeuk. Freaky lijkt me dat. Een hond die niks kan vreten zonder jeuk, haaruitval of erger. Voor je het weet ben je 5000 euro dierenarts lichter.... Dat gaat mij een beetje te ver. En omdat ik nu 6 bastaarden verder tegen 0 problemen aan ben gelopen itt mijn vrienden, familie en meer ga ik lekker zo door. Never change a winning team :wink:
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Hier nog een stukje uit een interessant onderzoek uit de UK:

Purebred status, bodyweight and neuter status have been associated with longevity differences in dogs (Michell, 1999, Galis et al., 2007 and Fleming et al., 2011). Crossbred longevity of 8.5 years contrasted with 6.7 years for purebred dogs among a referral caseload in the United States (Patronek et al., 1997), while crossbreds lived to 11.0 years compared with 10.0 years for purebreds in Denmark (Proschowsky et al., 2003). A negative correlation between increasing breed bodyweight and longevity has been consistently identified (Galis et al., 2007, Greer et al., 2007 and Adams et al., 2010).
En dit is ook interessant:
In the UK, neutering was associated with increased longevity for females but not males (Michell, 1999), while neutered males outlived entire males among US military dogs (Moore et al., 2001).

Bron:
http://researchonline.rvc.ac.uk/7826/1/7826.pdf
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Er zijn dus rassen waar de levensduur naar beneden gaat.
Andere rassen waar de levensduur kennelijk weer begint te klimmen.......
En er zijn rassen waar de levensduur nog steeds niet naar beneden is gegaan.
Het hangt er maar net van af voor welk ras je kiest.
En kennelijk is het verstandig te letten om het lichaamsgewicht van bepaalde rassen.
Als ze zwaarder worden vermindert de levensduur kennelijk.

Dat gesloten stamboeken niet bijdragen aan de gezondheid stond al langer vast, dus dat vind ik niet bepaald een verrassing.
Als dat breder door gaat dringen zijn die gesloten stamboeken misschien over korte tijd al weer een beetje open.

En dan zijn er ook nog kennelijk verschillende uitkomsten in verschillende landen en of een ras zwaarder wordt gefokt of niet?
(zie onderzoek waar sirene op wijst)
Dus wat is het uiteindelijke resultaat waar je op moet letten?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Kan het ook liggen aan de manier waarop "men" tegenwoordig de honden behandelen? Bv zijn veel honden overwichtig, krijgen "verkeert" eten, bewegen minder enz...
dat is wat ik vaak op TV zie of op internet lees.
Als ik in Nederland ben valt het me op dat veel honden en katten te dik tot moddervet zijn :(
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

mosquito1980 schreef:Kan het ook liggen aan de manier waarop "men" tegenwoordig de honden behandelen? Bv zijn veel honden overwichtig, krijgen "verkeert" eten, bewegen minder enz...
dat is wat ik vaak op TV zie of op internet lees.
Als ik in Nederland ben valt het me op dat veel honden en katten te dik tot moddervet zijn :(
Klopt, "de bastaard" zou een goede nul-meting zijn om veranderende omstandigheden die te maken hebben met de tijdsgeest uit te sluiten op het resultaat van je onderzoek. Maar ik kan me voorstellen dat dat niet eenvoudig is, ook omdat de bastaard verandert door steeds grootschaliger worden van broodfok en import van stichting-honden (in westeuropa dan)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”