Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Gescheurde kruisband
Moderator: moderatorteam
- Romy&Gijs
- Actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua
- Aantal honden: 2
Gescheurde kruisband
Hoi,
Vorige week zondag is bij onze Cane Corso Donna haar kruisband afgescheurd tijdens het spelen. Ze liep kreupel maar onze eigen dierenarts heeft niet direct deze diagnose gesteld en ze heeft een week op pijnstilling gelopen, daar ging het natuurlijk wel beter door maar gisteren heb ik er weer naar laten kijken. We zijn doorverwezen naar Sleeuwijk en hier is ze op de foto gezet en onderzocht, kruisband is dus volledig door.
Donna is 8 jaar oud, en is verder een hele fitte en vrolijke hond, ivm leeftijd hebben wij even getwijfeld of we dit aan willen gaan, maar omdat de artsen erg veel vertrouwen hebben gegeven willen we het zeker gaan proberen.
Donna zou dan een TTA operatie gaan krijgen, ik zou graag willen weten of er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben en mij misschien wat meer kunnen vertellen over het verloop van de revalidatie bij jullie, en evt. andere ervaringen.
Bedankt alvast!
Vorige week zondag is bij onze Cane Corso Donna haar kruisband afgescheurd tijdens het spelen. Ze liep kreupel maar onze eigen dierenarts heeft niet direct deze diagnose gesteld en ze heeft een week op pijnstilling gelopen, daar ging het natuurlijk wel beter door maar gisteren heb ik er weer naar laten kijken. We zijn doorverwezen naar Sleeuwijk en hier is ze op de foto gezet en onderzocht, kruisband is dus volledig door.
Donna is 8 jaar oud, en is verder een hele fitte en vrolijke hond, ivm leeftijd hebben wij even getwijfeld of we dit aan willen gaan, maar omdat de artsen erg veel vertrouwen hebben gegeven willen we het zeker gaan proberen.
Donna zou dan een TTA operatie gaan krijgen, ik zou graag willen weten of er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben en mij misschien wat meer kunnen vertellen over het verloop van de revalidatie bij jullie, en evt. andere ervaringen.
Bedankt alvast!

-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Re: Gescheurde kruisband
Geen ervaring mee, succes.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- Sas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
- Aantal honden: 1
ja, onze logeer/stief hond> een bordeauxdog. Viel erg mee, hond heeft eerder andere operatie gehad ( aan andere knie en ook aan haar schouder) en het herstel ging nu veel vlotter. Al met al ben je er wel maanden mee zoet ( ook wat betreft beperkt los lopen etc), dat deed deze hond och al weinig dus dat viel mee.

-
sjm
- Zeer actief
Een van mijn katten had een keer al haar banden rondom de knie afgescheurd. Zo gelaten, met pijnstilling. Binnen een paar weken was het genezen.
- Romy&Gijs
- Actief
Ik lees veel over de problemen met het rust houden na de operatie. Het is van nature een hele rustige hond, loslopen betekend gewoon 'rondneuzen en vooral mezelf niet te druk maken met andere honden', dus ik denk dat we daar een voordeel hebben. En anders natuurlijk gewoon aan de lijn. Maar ze is wel errrruug lomp, en daar maak ik me wel een beetje druk om. Ook hebben we nog een probleem, ze woont 1 hoog. Zonder lift. Tîjdens de revalidatie kunnen we haar wel elders bekend onderbrengen, en de arts had het erover dat na 6 weken die ene trap geen probleem meer zal zijn. Ik heb gisteren het hele verhaal aangehoord en zit met veel vragen, om 12 uur kan ik de orthopeed aan de telefoon krijgen, dus dan zal er al wat meer duidelijk zijn. Maar vandaar mijn vraag om ervaringen.
Het zo laten zat er niet in, de arts was heel zwart wit, het is bij haar echt een kwestie van of opereren of inslapen.
Het zo laten zat er niet in, de arts was heel zwart wit, het is bij haar echt een kwestie van of opereren of inslapen.

- annemick
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boxer
Mijn vorige boxer heeft het 1x gehad, vooral langzaam aan revalideren en rechtlijnige bewegingen maken de eerste 6 weken.
Zij was toen 7 en nogal actief, heb voor haar echt wel rustige plekken moeten zoeken om te wandelen.
Binnen paar dagen na de operatie belaste ze al haar poot en ondanks opletten heeft ze echt wel eens per ongeluk een rare beweging of sprongetje gemaakt, zonder gevolgen.
Zij heeft wel een tijd op haar operatie moeten wachten omdat zij er vlak voor, haar andere poot bezeerde door een kuil, gelukkig niet gescheurd maar 3 goede poten hebben tijdens de revalidatie is wel wenselijk.
Door de uitstel heeft zij best wat artrose vorming in haar aangetaste knie gekregen waar ze op latere leeftijd pijnstilling voor kreeg.
Het is verder wel goed gekomen, zij was natuurlijk wel lichter dan een CC en had zeer goed ontwikkelde spieren wat ook wel hielp.
Zij was toen 7 en nogal actief, heb voor haar echt wel rustige plekken moeten zoeken om te wandelen.
Binnen paar dagen na de operatie belaste ze al haar poot en ondanks opletten heeft ze echt wel eens per ongeluk een rare beweging of sprongetje gemaakt, zonder gevolgen.
Zij heeft wel een tijd op haar operatie moeten wachten omdat zij er vlak voor, haar andere poot bezeerde door een kuil, gelukkig niet gescheurd maar 3 goede poten hebben tijdens de revalidatie is wel wenselijk.
Door de uitstel heeft zij best wat artrose vorming in haar aangetaste knie gekregen waar ze op latere leeftijd pijnstilling voor kreeg.
Het is verder wel goed gekomen, zij was natuurlijk wel lichter dan een CC en had zeer goed ontwikkelde spieren wat ook wel hielp.
-
mirriejj
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): border collie, kruising, middenslag keeshond
- Aantal honden: 3
Juna is in November geopereerd.
Ik kan er heel kort over zijn, ik hoop het niet nog een keer mee te maken.
De operatie is goed verlopen, herstelde ook allemaal goed. Maar die 6 weken rust en opbouwen, die waren een hel! Ik heb haar 6 weken op vetranquil moeten houden, want ze vond dat ze na 2 dagen alweer alles kon.
We zijn nu weer aan het opbouwen en ik kan het nu eindelijk loslaten om niet direct in paniek te schieten als ze even kreupel loopt.
Je mag trouwens altijd pben als je vragen hebt
Ik kan er heel kort over zijn, ik hoop het niet nog een keer mee te maken.
De operatie is goed verlopen, herstelde ook allemaal goed. Maar die 6 weken rust en opbouwen, die waren een hel! Ik heb haar 6 weken op vetranquil moeten houden, want ze vond dat ze na 2 dagen alweer alles kon.
We zijn nu weer aan het opbouwen en ik kan het nu eindelijk loslaten om niet direct in paniek te schieten als ze even kreupel loopt.
Je mag trouwens altijd pben als je vragen hebt
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Mijn kruising Bonnie heeft vorig jaar een kruisband gescheurd, ook helemaal afgescheurd. Heb haar laten opereren en de operatie verliep prima maar vijf dagen later kreeg ze acuut nierfalen en is overleden. Vijf jaar oud.
Moet zeggen dat ik de volgende keer bij zoiets nog wel eens achter mijn oren krab voor ik nog eens een kruisbandoperatie overweeg. Vooral omdat ik bij de rottweilers van mijn zus heb gezien dat na zo'n kruisbandoperatie heel vaak ook bij de andere poot de kruisband scheurt.
Moet zeggen dat ik de volgende keer bij zoiets nog wel eens achter mijn oren krab voor ik nog eens een kruisbandoperatie overweeg. Vooral omdat ik bij de rottweilers van mijn zus heb gezien dat na zo'n kruisbandoperatie heel vaak ook bij de andere poot de kruisband scheurt.

-
mirriejj
- Zeer actief
lieke schreef:Mijn kruising Bonnie heeft vorig jaar een kruisband gescheurd, ook helemaal afgescheurd. Heb haar laten opereren en de operatie verliep prima maar vijf dagen later kreeg ze acuut nierfalen en is overleden. Vijf jaar oud.
Dit blijkt inderdaad 60% kans te zijn heb ik mij laten vertellen? Bij zwaardere rassen had ik denk ik ook nog wel even na moeten denken.
- wolvster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
- Contacteer:
Wat naar.
Ik kan je niet helpen, maar ik lees wel even mee.
Murdock wordt aanstaande vrijdag alsnog geröntgend aan zn linkerknie. Ik hoop da t de kruisband nog heel is. Ik heb een hele actieve hond dus zes weken rust wordt echt een hel...
Ik kan je niet helpen, maar ik lees wel even mee.
Murdock wordt aanstaande vrijdag alsnog geröntgend aan zn linkerknie. Ik hoop da t de kruisband nog heel is. Ik heb een hele actieve hond dus zes weken rust wordt echt een hel...
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
casper was een maltezer en die had ook zijn kruisband gescheurd. in die tijd leefde Crama nog, dat was een orthopeed en die zei dat hij nooit zulk soort operaties deed omdat het alleen maar instabieler werd. casper heeft 6 weken met een gipsspalk gelopen en heeft er nooit meer last van gehad.
wat je zou kunnen doen contact opnemen met www.orthopedieren.nl zij maken braces en andere hulpstukken en ook voor grote honden die hun kruisbanden hebben gescheurd. je bent als eerste goedkoper uit en er is geen revalidatie-proces.
ellen
wat je zou kunnen doen contact opnemen met www.orthopedieren.nl zij maken braces en andere hulpstukken en ook voor grote honden die hun kruisbanden hebben gescheurd. je bent als eerste goedkoper uit en er is geen revalidatie-proces.
ellen
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik wist niet dat er ook braces bestonden voor kruisbandblessures. Ga je link eens op mijn gemak bekijken, altijd leerzaam.ellen en de birmanen schreef:casper was een maltezer en die had ook zijn kruisband gescheurd. in die tijd leefde Crama nog, dat was een orthopeed en die zei dat hij nooit zulk soort operaties deed omdat het alleen maar instabieler werd. casper heeft 6 weken met een gipsspalk gelopen en heeft er nooit meer last van gehad.
wat je zou kunnen doen contact opnemen met http://www.orthopedieren.nl zij maken braces en andere hulpstukken en ook voor grote honden die hun kruisbanden hebben gescheurd. je bent als eerste goedkoper uit en er is geen revalidatie-proces.
ellen
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
Jurriaan van orthopedieren is heel creatief en heeft zelfs voor een hond met een stuk geamputeerde poot een soort van kunstbeen gemaakt.LongFields schreef:Ik wist niet dat er ook braces bestonden voor kruisbandblessures. Ga je link eens op mijn gemak bekijken, altijd leerzaam.ellen en de birmanen schreef:casper was een maltezer en die had ook zijn kruisband gescheurd. in die tijd leefde Crama nog, dat was een orthopeed en die zei dat hij nooit zulk soort operaties deed omdat het alleen maar instabieler werd. casper heeft 6 weken met een gipsspalk gelopen en heeft er nooit meer last van gehad.
wat je zou kunnen doen contact opnemen met http://www.orthopedieren.nl zij maken braces en andere hulpstukken en ook voor grote honden die hun kruisbanden hebben gescheurd. je bent als eerste goedkoper uit en er is geen revalidatie-proces.
ellen
ellen
- Romy&Gijs
- Actief
Dat heb ik nog niet gelezen, goed om te weten. Weet je of dit vaker gebeurd en waar dit 'm dan in zit?lieke schreef:Mijn kruising Bonnie heeft vorig jaar een kruisband gescheurd, ook helemaal afgescheurd. Heb haar laten opereren en de operatie verliep prima maar vijf dagen later kreeg ze acuut nierfalen en is overleden. Vijf jaar oud.

- Romy&Gijs
- Actief
Bedankt Ellen, voor de link, ga ik zeker eens bekijken. En iedereen bedankt voor jullie ervaringen.

- Romy&Gijs
- Actief
Nou. En lomp is ze.Nanna schreef:Ras. Sommige rassen zijn heel gevoelig zoals Boxers of Cane Corsos. Het kan bij ieder ras hoor, maar grote lompo's zijn gevoeliger.Romy&Gijs schreef:Dat heb ik nog niet gelezen, goed om te weten. Weet je of dit vaker gebeurd en waar dit 'm dan in zit?lieke schreef: Moet zeggen dat ik de volgende keer bij zoiets nog wel eens achter mijn oren krab voor ik nog eens een kruisbandoperatie overweeg. Vooral omdat ik bij de rottweilers van mijn zus heb gezien dat na zo'n kruisbandoperatie heel vaak ook bij de andere poot de kruisband scheurt.
Maar waar zit het hem in dat de kans groter wordt na zo'n operatie? Gebeurd dit dan tijdens het revalideren, wanneer ze de andere kant meer moeten belasten?

- GrethavW
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising - Aantal honden: 2
Hier hetzelfde verhaal van de dierenarts.Nanna schreef:Alhoewel ik het verhaal van 'zo laten en komt vanzelf goed' ook gehoord heb over een Duitse Dog. Van de dierenarts zelf
Mijn Newfoundlander van 60 kg had hem in zijn eerste jaar al gescheurd, is toen geopereerd.
Maar nog geen jaar later weer kapot.
Mijn dierenarts gaf toen ook aan dat je het ook gewoon zo kon laten en dat hij meerdere zwaardere honden kende waarbij dit prima ging.
Dat bleek ook. Hij heeft er totaal geen last meer van gehad en stond niet op pijnstillers.
Wel altijd ervoor gezorgd dat zijn gewicht netjes bleef, super slank dus.
Bij een CC van die leeftijd zou ik deze optie toch ook overwegen.
- Yara
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Dus als ik het goed begrijp dan geneest een kruisband vanzelf wel weer als die stuk is zonder operatie? Laten jullie de hond dan kort aan de riem uit of laten jullie hem gewoon zijn gang gaan? Ik ben al een paar duizend euro kwijt aan kruisbandoperaties en het resultaat vind ik nu ook niet echt super. Zie je er naderhand nog wat raars aan? En hoe lang duurt de genezing ongeveer?

- annemick
- Zeer actief
Bij mijn boxer is het dus bij die ene kruisband gebleven uiteindelijk en ik vond het resultaat na revalidatie beter dan toen zij met gescheurde band liep en zij was toen echt nog topfit. Ik wilde haar verder niet beperken in haar liefde voor ballen en wandelen/rennen wat ik denk ik wel had moeten doen als ze niet uiteindelijk geopereerd was.Romy&Gijs schreef:Nou. En lomp is ze.Nanna schreef:Ras. Sommige rassen zijn heel gevoelig zoals Boxers of Cane Corsos. Het kan bij ieder ras hoor, maar grote lompo's zijn gevoeliger.Romy&Gijs schreef:Dat heb ik nog niet gelezen, goed om te weten. Weet je of dit vaker gebeurd en waar dit 'm dan in zit?lieke schreef: Moet zeggen dat ik de volgende keer bij zoiets nog wel eens achter mijn oren krab voor ik nog eens een kruisbandoperatie overweeg. Vooral omdat ik bij de rottweilers van mijn zus heb gezien dat na zo'n kruisbandoperatie heel vaak ook bij de andere poot de kruisband scheurt.![]()
Maar waar zit het hem in dat de kans groter wordt na zo'n operatie? Gebeurd dit dan tijdens het revalideren, wanneer ze de andere kant meer moeten belasten?
- GrethavW
- Zeer actief
Volgens mij geneest de kruisband zelf niet, maar vangen de andere pezen en spieren het op. Maar dit weet ik niet zeker.Yara schreef:Dus als ik het goed begrijp dan geneest een kruisband vanzelf wel weer als die stuk is zonder operatie? Laten jullie de hond dan kort aan de riem uit of laten jullie hem gewoon zijn gang gaan? Ik ben al een paar duizend euro kwijt aan kruisbandoperaties en het resultaat vind ik nu ook niet echt super. Zie je er naderhand nog wat raars aan? En hoe lang duurt de genezing ongeveer?
Ik heb verder niets speciaals gedaan. De eerste tijd wel wat rustiger aan gedaan, maar dat doen ze zelf wel als ze tenminste geen pijnstillers krijgen.
Hij heeft nooit weer kreupel gelopen en deed gewoon alles wat hij wilde.
Volgens mijn dierenarts was het enige risico dat de hond eerder last van artrose kan krijgen in de knie. Maar dat gebeurt na een ingreep ook vaak.
- annemick
- Zeer actief
Een afgescheurde kruisband geneest niet het zijn hooguit de (getrainde) spieren die alles goed op z'n plek moeten houden.Yara schreef:Dus als ik het goed begrijp dan geneest een kruisband vanzelf wel weer als die stuk is zonder operatie? Laten jullie de hond dan kort aan de riem uit of laten jullie hem gewoon zijn gang gaan? Ik ben al een paar duizend euro kwijt aan kruisbandoperaties en het resultaat vind ik nu ook niet echt super. Zie je er naderhand nog wat raars aan? En hoe lang duurt de genezing ongeveer?
Is misschien niet helemaal vergelijkbaar maar mijn zus heeft op redelijk hoog niveau hockey gespeeld en ooit haar kruisbanden gescheurd, de orthopeed vond ook dat zij wel met training van de spieren de operatie niet hoefde.
Na aantal jaar was haar knie aan gort, zakte er steeds door, veel pijn en alsnog operatie gehad.
Nu weer aantal jaren verder moet zij binnenkort aan een kunstknie.
- Yara
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Die van mij heeft met operaties ook artrose dus daarvoor hoef je het inderdaad niet te doen. Maar moet de hond dan nog speciaal getraind worden wat spieren betreft? Interessant om te lezen allemaal.GrethavW schreef:Volgens mij geneest de kruisband zelf niet, maar vangen de andere pezen en spieren het op. Maar dit weet ik niet zeker.Yara schreef:Dus als ik het goed begrijp dan geneest een kruisband vanzelf wel weer als die stuk is zonder operatie? Laten jullie de hond dan kort aan de riem uit of laten jullie hem gewoon zijn gang gaan? Ik ben al een paar duizend euro kwijt aan kruisbandoperaties en het resultaat vind ik nu ook niet echt super. Zie je er naderhand nog wat raars aan? En hoe lang duurt de genezing ongeveer?
Ik heb verder niets speciaals gedaan. De eerste tijd wel wat rustiger aan gedaan, maar dat doen ze zelf wel als ze tenminste geen pijnstillers krijgen.
Hij heeft nooit weer kreupel gelopen en deed gewoon alles wat hij wilde.
Volgens mijn dierenarts was het enige risico dat de hond eerder last van artrose kan krijgen in de knie. Maar dat gebeurt na een ingreep ook vaak.

- Romy&Gijs
- Actief
Het is inderdaad interessant om te lezen dat er ook gevallen zijn waarin er geen operatie plaatsvindt. Mij is gisteren verteld dat de hond pijn heeft, ook door de pijnstilling heen, en dat de enige oplossing opereren is. En inderdaad, ze loopt op pijnstilling ook rot. Dus ik zou het mezelf niet zien doen, ik ben heel benieuwd hoe jullie dit hebben gedaan. Hoeveel pijnstilling en hoelang, en hoe weet je zeker dat er geen pijn meer is? Donna gaat tot het uiterste door voordat ik ook maar iets merk. Aan haar knie was namelijk te zien dat de kruisband al langer ingescheurd was, dit is iets waar ze al maanden mee kan hebben gelopen, steeds een stukje doorgescheurd is, en afgelopen zondag is hij gewoon helemaal doorgescheurd. Maar, nooit eerder iets aan haar gezien, terwijl dat scheuren ook enorme pijn geeft. Ik ben heel benieuwd naar jullie verhalen.

-
mirriejj
- Zeer actief
Juna liep ook niet slecht, af en toe even kreupel, meer niet.Romy&Gijs schreef:Het is inderdaad interessant om te lezen dat er ook gevallen zijn waarin er geen operatie plaatsvindt. Mij is gisteren verteld dat de hond pijn heeft, ook door de pijnstilling heen, en dat de enige oplossing opereren is. En inderdaad, ze loopt op pijnstilling ook rot. Dus ik zou het mezelf niet zien doen, ik ben heel benieuwd hoe jullie dit hebben gedaan. Hoeveel pijnstilling en hoelang, en hoe weet je zeker dat er geen pijn meer is? Donna gaat tot het uiterste door voordat ik ook maar iets merk. Aan haar knie was namelijk te zien dat de kruisband al langer ingescheurd was, dit is iets waar ze al maanden mee kan hebben gelopen, steeds een stukje doorgescheurd is, en afgelopen zondag is hij gewoon helemaal doorgescheurd. Maar, nooit eerder iets aan haar gezien, terwijl dat scheuren ook enorme pijn geeft. Ik ben heel benieuwd naar jullie verhalen.
- GrethavW
- Zeer actief
Geen pijnstilling dus, zodat hij niet te gek deed de eerste tijd.Romy&Gijs schreef:Het is inderdaad interessant om te lezen dat er ook gevallen zijn waarin er geen operatie plaatsvindt. Mij is gisteren verteld dat de hond pijn heeft, ook door de pijnstilling heen, en dat de enige oplossing opereren is. En inderdaad, ze loopt op pijnstilling ook rot. Dus ik zou het mezelf niet zien doen, ik ben heel benieuwd hoe jullie dit hebben gedaan. Hoeveel pijnstilling en hoelang, en hoe weet je zeker dat er geen pijn meer is? Donna gaat tot het uiterste door voordat ik ook maar iets merk. Aan haar knie was namelijk te zien dat de kruisband al langer ingescheurd was, dit is iets waar ze al maanden mee kan hebben gelopen, steeds een stukje doorgescheurd is, en afgelopen zondag is hij gewoon helemaal doorgescheurd. Maar, nooit eerder iets aan haar gezien, terwijl dat scheuren ook enorme pijn geeft. Ik ben heel benieuwd naar jullie verhalen.
Hij ging langzamerhand steeds minder kreupel lopen. Hoe lang het allemaal geduurd heeft, weet ik niet echt meer. Sorry.
Maar wel dat hij na verloop van tijd weer door het park vloog.
Extreme beweging is natuurlijk niet meer aan de orde. Maar gewoon lekker zijn gang gaan was geen probleem.
- Romy&Gijs
- Actief
Nee Donna ontlast de poot echt zoveel mogelijk, en dat mét pijnstilling. Vandaar dat ik het mij niet kan voorstellen dat hier ook 'niets' aan te doen is zeg maar. Zal zeker per geval verschillen. Maar bizar om te lezen dat sommige honden met een totaal afgescheurde kruisband gewoon niet zoveel last hebben. Net als jij aangeeft, af en toe wat kreupel, meer niet.mirriejj schreef:Juna liep ook niet slecht, af en toe even kreupel, meer niet.Romy&Gijs schreef:Het is inderdaad interessant om te lezen dat er ook gevallen zijn waarin er geen operatie plaatsvindt. Mij is gisteren verteld dat de hond pijn heeft, ook door de pijnstilling heen, en dat de enige oplossing opereren is. En inderdaad, ze loopt op pijnstilling ook rot. Dus ik zou het mezelf niet zien doen, ik ben heel benieuwd hoe jullie dit hebben gedaan. Hoeveel pijnstilling en hoelang, en hoe weet je zeker dat er geen pijn meer is? Donna gaat tot het uiterste door voordat ik ook maar iets merk. Aan haar knie was namelijk te zien dat de kruisband al langer ingescheurd was, dit is iets waar ze al maanden mee kan hebben gelopen, steeds een stukje doorgescheurd is, en afgelopen zondag is hij gewoon helemaal doorgescheurd. Maar, nooit eerder iets aan haar gezien, terwijl dat scheuren ook enorme pijn geeft. Ik ben heel benieuwd naar jullie verhalen.

- GrethavW
- Zeer actief
Ik vind dit inderdaad niet vergelijkbaar.annemick schreef:Een afgescheurde kruisband geneest niet het zijn hooguit de (getrainde) spieren die alles goed op z'n plek moeten houden.Yara schreef:Dus als ik het goed begrijp dan geneest een kruisband vanzelf wel weer als die stuk is zonder operatie? Laten jullie de hond dan kort aan de riem uit of laten jullie hem gewoon zijn gang gaan? Ik ben al een paar duizend euro kwijt aan kruisbandoperaties en het resultaat vind ik nu ook niet echt super. Zie je er naderhand nog wat raars aan? En hoe lang duurt de genezing ongeveer?
Is misschien niet helemaal vergelijkbaar maar mijn zus heeft op redelijk hoog niveau hockey gespeeld en ooit haar kruisbanden gescheurd, de orthopeed vond ook dat zij wel met training van de spieren de operatie niet hoefde.
Na aantal jaar was haar knie aan gort, zakte er steeds door, veel pijn en alsnog operatie gehad.
Nu weer aantal jaren verder moet zij binnenkort aan een kunstknie.
We hebben het hier over een Cane Corso van 8 jaar. Die worden volgens mij over het algemeen geen 15 jaar oud.
Dus van een knie aan gort lopen zal hier waarschijnlijk geen sprake zijn.
Het gaat hier om een grote zware dogachtige hond op leeftijd en een ingrijpende operatie (en niet te vergeten zeer prijzige), met een langdurige herstel.
Dan lijkt het me niet onverstandig alle opties te overwegen.
- Romy&Gijs
- Actief
Zeker weten. Ik ben ook blij dat deze opties aangekaart worden door jullie. Echter in Donna haar situatie zou ik niet voor deze methode kiezen. Als ik zie hoeveel pijn ze eraan heeft, zonder pijnstilling kwam ze niet eens overeind. Ik kan me in haar geval niet voorstellen dat niets doen diervriendelijk is.GrethavW schreef: Ik vind dit inderdaad niet vergelijkbaar.
We hebben het hier over een Cane Corso van 8 jaar. Die worden volgens mij over het algemeen geen 15 jaar oud.
Dus van een knie aan gort lopen zal hier waarschijnlijk geen sprake zijn.
Het gaat hier om een grote zware dogachtige hond op leeftijd en een ingrijpende operatie (en niet te vergeten zeer prijzige), met een langdurige herstel.
Dan lijkt het me niet onverstandig alle opties te overwegen.
Arts heeft gezegd dat de revalidatie relatief kort is, ze is al niet gewend úren te lopen per dag, dus wij zijn al sneller weer op het oude niveau terug. Daarmee is zij tevreden, dus wij ook. En als zij hiermee nog vrolijk en gelukkig 10 jaar kan halen, hebben we dat absoluut voor haar over.

- Jeannettebo
- Zeer actief
Ik weet niet in hoeverre het vergelijkbaar is met mensen, maar volgens mij kunnen mensen prima zonder (voorste) kruisband, deze functie wordt overgenomen door spieren. Iets wat volledig afgescheurd is, zal niet meer aangroeien zonder operatie, de beide uiteinden zijn tenslotte niet meer bij elkaar, daar zit redelijk wat ruimte tussen. Herstel is dan dus door de functieovername. Ik geloof dat bij 20% van de mensen niet eens een voorste kruisband is aangelegd.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Hodes heeft ook veel opties voor braces en dergelijke voor dieren.
Ook de moeite waard denk ik
http://www.hodes.eu/
Ook de moeite waard denk ik