Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dieren 'leasen' tegen impulsaankoop

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Cairo_
Zeer actief

Ongelezen bericht door Cairo_ »

DUIVEN - Een kinderboerderij in Duiven biedt de mogelijkheid dieren te leasen om een impulsaankoop te voorkomen.
Voor 15 euro (plus 35 euro borg voor de kooi en andere attributen) kan je voor minimaal zes weken ratjes, muizen en cavia's leasen bij de lokale kinderboerderij.
Leasers die hun gehuurde dier willen houden, kunnen het vervolgens kopen.

Dat schrijft de Volkskrant.

Om de logeerpartij voor de beesten niet te stressvol te maken, moeten ze bij terugkomst eerst minstens een paar maanden acclimatiseren op de kinderboerderij voordat ze weer de verhuur in mogen.

Veel dieren worden gedumpt omdat mensen na een inpulsaankoop spijt krijgen.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2521 ... pen__.html
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Re: Dieren 'leasen' tegen impulsaankoop

Ongelezen bericht door Domor »

Een geweldig idee. Vangt meerdere vliegen in één klap.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Is natuurlijk ook een manier om je geld te verdienen. Want ik neem aan dat de mensen de bedragen niet terug krijgen als ze de dieren volwassen en minder lief weer terug brengen? Een volwassen konijn is daarna praktisch onplaatsbaar. Niemand neemt ze. Hier in de dierenwinkel staan ze een week te koop voor 5 euro en dan gaan ze naar de pythons..... :schrik:
En je stimuleert dus wat mij betreft nog meer impulsaankopen. Immers, als het niet bevalt gaat het beestje gewoon weer terug. Vraag me ook af of de terug gebrachte dieren ook netjes weer in een warme kamer komen of dat die zich moeten zien te redden in een stal? Een cavia die nu binnen staat moet je morgen echt niet in de schuur zetten. Beest bevriest levend.

Dus ik vind het idee wel grappig maar ik voorzie dat dit een marketing stunt is ipv een manier om oprecht die dieren te beschermen tegen herplaatsing. Nu wordt het wel heel makkelijk om tot de zomer een cavia te hebben en hem daarna weer weg te brengen. Nu hoef je dus in feite helemaal niet meer na te denken over de gevolgen van je aanschaf. We zien wel wat we doen.... :19:
Afbeelding
RedPassion

Ongelezen bericht door RedPassion »

Een belachelijk idee. Het zijn geen producten. Elke verandering/verhuizing is stressvol, hoe je het ook wendt of keert. Dit idee is niet in het belang van dieren, maar van mensen.

Een beter idee is een verbod op de verkoop van dieren in dierenwinkels en via Marktplaats en dergelijke. De meeste impulsaankopen komen daar vandaan, dus de bron aanpakken is een veel beter idee. Daarnaast is er tegenwoordig met internet zo veel informatie beschikbaar dat je verdiepen in een dier ook echt wel kan zonder er eentje te leasen.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

laeken schreef:Is natuurlijk ook een manier om je geld te verdienen. Want ik neem aan dat de mensen de bedragen niet terug krijgen als ze de dieren volwassen en minder lief weer terug brengen? Een volwassen konijn is daarna praktisch onplaatsbaar. Niemand neemt ze. Hier in de dierenwinkel staan ze een week te koop voor 5 euro en dan gaan ze naar de pythons..... :schrik:
En je stimuleert dus wat mij betreft nog meer impulsaankopen. Immers, als het niet bevalt gaat het beestje gewoon weer terug. Vraag me ook af of de terug gebrachte dieren ook netjes weer in een warme kamer komen of dat die zich moeten zien te redden in een stal? Een cavia die nu binnen staat moet je morgen echt niet in de schuur zetten. Beest bevriest levend.

Dus ik vind het idee wel grappig maar ik voorzie dat dit een marketing stunt is ipv een manier om oprecht die dieren te beschermen tegen herplaatsing. Nu wordt het wel heel makkelijk om tot de zomer een cavia te hebben en hem daarna weer weg te brengen. Nu hoef je dus in feite helemaal niet meer na te denken over de gevolgen van je aanschaf. We zien wel wat we doen.... :19:
Zoiets dus , lekker onder het mom van het goede doel je handel slijten en slijten en slijten.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:19: Alsof een impulsaankoper zin heeft in die huurprocedure.
Dan heb je die stinkhamster toch al omdat de kinderen zeurden bij de intratuin.

Trouwens, niets mis mee ook met een beetje gezond verstand.
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Ik ben er heel erg op tegen. Het stimuleert het idee dat als je iets zat bent of als het je niet meer uit komt dat het weg kan. En zo zou je niet aan het dier moeten beginnen denk ik. Je geeft een verkeerd signaal af op die manier.

Maar beheerders van kinderboerderijen denken gek genoeg vaak niet aan het belang van de dieren, maar meer aan de inkomsten en hoe leuk alles moet zijn voor kinderen. Ze fokken, de goede nagelaten, zelf met de dieren terwijl er al aan de meeste huisdieren die er op een kinderboerderij zijn een groot overschot is in de asielen en opvangen.

De dieren worden ook regelmatig niet op de juiste manier gehouden. Dus mensen die tijdelijk een dier daar lenen zullen ook niet veel investeren in een goed verblijf want het dier gaat toch terug over een tijdje. Ze worden waarschijnlijk meegegeven in een makkelijk te vervoeren klein verblijf als ze zo vaak van eigenaar veranderen.

En wie is er dan verantwoordelijk als een dier ziek wordt. Ook lekker makkelijk. Gelijk terugbrengen maar, dan heb je geen dierenartskosten. Dat houdt zo'n kinderboerderij ook niet lang vol.
bouvierpoedel
Zeer actief

Beide komt op hetzelfde neer of je het nu huurt of koopt en je doet het dier weer weg . Alleen hou je bij het verhuur er nog een paar centen aan over.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik denk dat het idee op zich niet slecht is maar dat de praktijk minder goed uitpakt. Deze kinderboerderij zit trouwens in het Horsterpark en de dieren daar worden goed verzorgd in fatsoenlijke verblijven. Maar dit gaat niet werken.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
bouvierpoedel
Zeer actief

Nanna schreef:Gewoon ophouden met die hele knaagdierenfokkerij. 99% zit niet goed, in te kleine hokken, alleen, en zonder fatsoenlijk eten of drinken.
Bij verreweg de meeste mensen (kinderen) is het zo dat die beestjes maar een week leuk zijn en dan zijn ze het zat.
Zou beginnen met verbieden van verhandelen van knaagdieren op markten, dierenwinkels en tuincentra. Daar worden de meeste impulsaankopen gedaan.
Leasen geeft een heel verkeerd signaal. Ach ja, neem maar mee, na zes weken kunnen we hem toch weer terugpleuren want dan is Sharimayne er wel op uitgekeken :19:
Leuke naam heeft je kleindochter. :zweep:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Een levend wezen leasen vind ik een waardeloze manier om mensen en kinderen respect bij te brengen.
Geen goeie actie, al snap ik wel waarom ze het doen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
bouvierpoedel
Zeer actief

Nanna schreef:
bouvierpoedel schreef:
Nanna schreef:Gewoon ophouden met die hele knaagdierenfokkerij. 99% zit niet goed, in te kleine hokken, alleen, en zonder fatsoenlijk eten of drinken.
Bij verreweg de meeste mensen (kinderen) is het zo dat die beestjes maar een week leuk zijn en dan zijn ze het zat.
Zou beginnen met verbieden van verhandelen van knaagdieren op markten, dierenwinkels en tuincentra. Daar worden de meeste impulsaankopen gedaan.
Leasen geeft een heel verkeerd signaal. Ach ja, neem maar mee, na zes weken kunnen we hem toch weer terugpleuren want dan is Sharimayne er wel op uitgekeken :19:
Leuke naam heeft je kleindochter. :zweep:
Weet ik hoe die koters tegenwoordig allemaal genoemd worden. De raarste namen zie je langskomen, iedereen wil zo 'apart' zijn. Of ze noemen ze allemaal hetzelfde, opeens. Heb je straks een klas vol met Jaydens :LOL:
Is als voorbereiding op hun carriere in de sjowpisnis :engel: :engel:
xTessa
Actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door xTessa »

Ik denk niet dat dit een oplossing is. Denk dat je meer krijgt dat kinderen janken om een huisdier; ze er even een paar weken eentje leasen, dan kunnen bewijzen dat het kind er niets meer mee doet na 2 weken en dan weer kunnen terugbrengen. Voor die beestjes lijkt het mij ook helemaal niets dat ze telkens heen en weer gegooid worden.
Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Nanna schreef:Zou beginnen met verbieden van verhandelen van knaagdieren op markten, dierenwinkels en tuincentra. Daar worden de meeste impulsaankopen gedaan.
Dit. Het zijn vaker dan niet schurftige scharminkels uit de broodfok die na een jaar het loodje leggen.
Dierenwinkels zelf kunnen al niet voor hun knagers zorgen. Dat zit dan in zo'n kutknaagdiereiland terwijl je voor vijf kleurmuizen, drie konijnen en een handjevol cavia's echt wel wat leuks kunt maken als verblijf met de ruimte die je hebt.
Syrische hamsters die samen zitten, konijnen die alleen zitten, goudvissen waar niet bij vermeld wordt dat ze minstens anderhalf meter aan aquarium nodig hebben, papegaaien die alleen in een kooi zitten, etc. Ik moet de eerste dierenwinkel nog tegenkomen die hun dieren zélf op de juiste manier houden.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik vind het een bezopen idee en het zal er zeker niet toe bijdragen een dier niet meer als een ding te zien.
wie dit bedacht heeft is echt compleet van de pot gerukt :piew:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
chinanooksyekona
Actief
Mijn ras(sen): Malamute
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door chinanooksyekona »

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik er van vind..
Het heeft goede kanten en slechte kanten,
Ik denk dat zes weken ondanks dat het redelijk lang is misschien toch te kort is om het probleem dat je kinderen het dier uiteindelijk niet meer interessant vinden te voorkomen..
Chinanooks Hailey & Yekona :I:
chinanooksyekona
Actief
Mijn ras(sen): Malamute
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door chinanooksyekona »

xTessa schreef:Ik denk niet dat dit een oplossing is. Denk dat je meer krijgt dat kinderen janken om een huisdier; ze er even een paar weken eentje leasen, dan kunnen bewijzen dat het kind er niets meer mee doet na 2 weken en dan weer kunnen terugbrengen. Voor die beestjes lijkt het mij ook helemaal niets dat ze telkens heen en weer gegooid worden.
Dit ook ja
Chinanooks Hailey & Yekona :I:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

en wat zouden de dieren ermee opschieten behalve dat ze nu nog sneller worden ingewisseld alles is maakbaar tenslotte :O: moet er niet aan denken......
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Dat dieren niet achterin een schuur belanden waar ze niet (langer) de zorg krijgen die ze nodig hebben of zelfs verhongeren. Ik heb er nu ook weer eentje staan. Gevalletje allergie (is het verhaal), het dier stond dus in de schuur, werd incorrect verzorgt en was behoorlijk mager. Helaas was de verhuizing de druppel en zat ik na 3 dagen bij de dierenarts omdat hij het helemaal opgaf. 60€ lichter, een aantal uur daar op de intensive care en nog 2 dagen dwangvoederen is hij erdoor gekomen en nu komt hij heel voorzichtig iets aan.

Als deze teruggebracht was tijdens de lease had hem een flink stuk leed kunnen besparen.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Nee, die dieren moeten dan toch ergens vandaan komen, nieuwe markt voor mensen die willen exploiteren.... net als broodfokkers een handelaren, daar zit geld...... iemand die echt een hond wil zal hem gewoon kopen en levenslang verzorgen en iemand die dat niet wil zal dat niet doen geleased of niet ,,,, als je er van af wilt is dat echt niet zo moeilijk hoor.... en dan neem je weer een nieuwe die je inruilt als hij of zij niet meer past bij het nieuwe interieur of niet meer schattig is en ouderdomskwaaltjes krijgt of ieder jaar een nieuw pup is misschien ook wel leuk - je maakt het mogelijk met leasen....
bouvierpoedel
Zeer actief

Domor schreef:Dat dieren niet achterin een schuur belanden waar ze niet (langer) de zorg krijgen die ze nodig hebben of zelfs verhongeren. Ik heb er nu ook weer eentje staan. Gevalletje allergie (is het verhaal), het dier stond dus in de schuur, werd incorrect verzorgt en was behoorlijk mager. Helaas was de verhuizing de druppel en zat ik na 3 dagen bij de dierenarts omdat hij het helemaal opgaf. 60€ lichter, een aantal uur daar op de intensive care en nog 2 dagen dwangvoederen is hij erdoor gekomen en nu komt hij heel voorzichtig iets aan.

Als deze teruggebracht was tijdens de lease had hem een flink stuk leed kunnen besparen.
Ze hadden hem ook naar een knaagdierenopvang kunnen brengen, zijn er zat van.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

Ri@ schreef:Ik ben er heel erg op tegen. Het stimuleert het idee dat als je iets zat bent of als het je niet meer uit komt dat het weg kan. En zo zou je niet aan het dier moeten beginnen denk ik. Je geeft een verkeerd signaal af op die manier.

Maar beheerders van kinderboerderijen denken gek genoeg vaak niet aan het belang van de dieren, maar meer aan de inkomsten en hoe leuk alles moet zijn voor kinderen. Ze fokken, de goede nagelaten, zelf met de dieren terwijl er al aan de meeste huisdieren die er op een kinderboerderij zijn een groot overschot is in de asielen en opvangen.

De dieren worden ook regelmatig niet op de juiste manier gehouden. Dus mensen die tijdelijk een dier daar lenen zullen ook niet veel investeren in een goed verblijf want het dier gaat toch terug over een tijdje. Ze worden waarschijnlijk meegegeven in een makkelijk te vervoeren klein verblijf als ze zo vaak van eigenaar veranderen.

En wie is er dan verantwoordelijk als een dier ziek wordt. Ook lekker makkelijk. Gelijk terugbrengen maar, dan heb je geen dierenartskosten. Dat houdt zo'n kinderboerderij ook niet lang vol.
Niet alle kinderboerderijen over 1 kam scheren, bij ons geven we juist zo goed mogelijk aan door de dieren een goede riante huisvesting te geven, hoe je dieren moet houden. Onder het mom educatie en voorlichting hoe je dieren moet verzorgen. Wij fokken heel summier, vrijwel niet. Alleen voor eigen aanwas. Gedumpte dieren geven wij weg, nadat we aan mensen alle nadelen van het houden van dat dier hebben verteld. Overigens is dit niet mijn kinderboerderij. Ik ben een van de medewerkers.

Overigens geef je aan, de meeste, en niet alle kibo's, maar ik denk, ik reageer toch even :mrgreen:
dagmar88
Zeer actief

Emma schreef:kibo's
Nee.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

dagmar88 schreef:
Nee.
Slakkenzoutlegger ? :pffff:
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

RedPassion schreef:Een belachelijk idee. Het zijn geen producten. Elke verandering/verhuizing is stressvol, hoe je het ook wendt of keert. Dit idee is niet in het belang van dieren, maar van mensen.

Een beter idee is een verbod op de verkoop van dieren in dierenwinkels en via Marktplaats en dergelijke. De meeste impulsaankopen komen daar vandaan, dus de bron aanpakken is een veel beter idee. Daarnaast is er tegenwoordig met internet zo veel informatie beschikbaar dat je verdiepen in een dier ook echt wel kan zonder er eentje te leasen.
Ben 't helemaal met je eens.
dagmar88
Zeer actief

Emma schreef:
dagmar88 schreef:
Nee.
Slakkenzoutlegger ? :pffff:

Nee, en ook geen taalnazi. Maar met de kids naar de kibo wordt wel buitengewoon smerig.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”