Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Roesje bij heupfoto's?
Moderator: moderatorteam
-
DaniBanani
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising husky/herder
- Aantal honden: 1
Roesje bij heupfoto's?
Ik wil foto's van Dexter's heupen laten maken. Ik belde de dierenarts om een afspraak daarvoor te maken, en toen zei ze dat er soms een licht roesje gegeven wordt. Geen probleem, ik snap dat de hond stil moet liggen. Maar toen had ze het over dat hij dan daar moest blijven tot hij wakker was, en dat ze me zouden bellen als ik hem weer op kon halen.. Dat klinkt niet als een licht roesje maar gewoon totaal onder zeil.
Is dat gebruikelijk? Die foto's zijn nodig maar ik vind het best heftig klinken eigenlijk.
Is dat gebruikelijk? Die foto's zijn nodig maar ik vind het best heftig klinken eigenlijk.

- Tenmashi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- Aantal honden: 0
Re: Roesje bij heupfoto's?
Een "licht roesje" bestaat niet, dat is gewoon narcose. Geen hele diepe wellicht, maar de hond gaat gewoon onder zeil hoor. In veel gevallen kan 't gewoon zonder.
-
DaniBanani
- Zeer actief
Nou ja, waar ik aan dacht is de injectie die Dexter een keer gehad heeft toen ze een grasaar uit z'n oog moesten halen. Daar werd hij suf en loom van. Dus dat idee had ik erbij, dat ze voor de foto's ook zoiets bedoelden. Ze proberen wel eerst zonder roesje hoor, dat sowieso. En als dat niet gaat en dit is het enige alternatief dan zal het wel moeten. Maar narcose is dus wel gebruikelijk, als het anders niet lukt?

-
Neeltje
Bij Maarten Kappen gaan inderdaad de foto's zonder roesje. Is met 5 minuten gepiept.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Nee hoor zonder roesje. Laatste in Belgie gedaan zowel hd als ed

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
- Aantal honden: 0
Bram moest in Wageningen volledig onder narcose. Achteraf denk ik dat het meer was om hen zelf gedoe en tijd te besparen en ik had graag beter geweten. In Dieren hoefde het nooit, ik bleef erbij en zorgde ervoor dat ze rustig bleven.

- Yara
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
- Aantal honden: 2
Ik heb van Zorro foto's van zijn knieen en heupen en ellebogen laten maken. Dat was onder narcose. Maar ergens vind ik dat wel onzin. Dat deden we met onze vorige honden ook nooit. Als we erbij zijn dan blijven ze prima liggen dus een volgende keer doe ik dat ook niet weer. Was bijna 400 euro kwijt voor een paar foto's. Schrok me rot.

-
nomo
- Zeer actief
Morris is bij Hopmans gerontgend. Ook gewoon zonder roesje! Zo gepiept.
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Numa en Biène zijn met roes geröntgend maar kreeg ik gewoon slaperig weer mee naar huis hoor, ik laat ze niet achter.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Soms lukt het niet zonder roesje, ik laat regelmatig herders röntgenen en sommige zijn te gespannen en te sterk om zonder roesje goed op de foto te krijgen, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat ze volledig onder narcose moesten. De meesten liepen de praktijk (weliswaar wankel) gewoon weer uit. Ik heb er nog nooit 1 achter hoeven laten.
Gr. Aniek

- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Ik laat mijn honden ook zonder roesje röntgenen (van den Heuvelkliniek in Best). Slechts zelden hoefde die DA een roesje te geven om de hond goed op de foto te zetten. Rug, ellenbogen en heupen voor minder dan € 100,- (sportkeuring). Je krijgt de foto's zowel geprint als op CD-ROM mee.
Bij mijn eigen DA moet ik betalen voor het consult (€ 32,-) en dan € 85 per foto...
Bij mijn eigen DA moet ik betalen voor het consult (€ 32,-) en dan € 85 per foto...
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Hippo schreef:Ik laat mijn honden ook zonder roesje röntgenen (van den Heuvelkliniek in Best). Slechts zelden hoefde die DA een roesje te geven om de hond goed op de foto te zetten. Rug, ellenbogen en heupen voor minder dan € 100,- (sportkeuring). Je krijgt de foto's zowel geprint als op CD-ROM mee.
Toevallig vorige week daar geholpen bij de foto's van een Cane Corso en die was licht weg gespoten. Maar ook ruim 60 kilo vriendelijke reus, daar stoei je niet zo makkelijk mee
-
DaniBanani
- Zeer actief
Zo, dat scheelt veel! Dan ga ik ook nog even checken hoeveel mijn dierenarts vraagt en anderen in de omgeving.Hippo schreef:Ik laat mijn honden ook zonder roesje röntgenen (van den Heuvelkliniek in Best). Slechts zelden hoefde die DA een roesje te geven om de hond goed op de foto te zetten. Rug, ellenbogen en heupen voor minder dan € 100,- (sportkeuring). Je krijgt de foto's zowel geprint als op CD-ROM mee.
Dat staat me ook tegen, dat ik hem achter zou moeten laten en dat het blijkbaar ook zo lang duurt voor hij weer mee naar huis kan. Dat vind ik helemaal niet fijn. Of zouden de meeste mensen geen zin hebben om bij hun hond te wachten of zo? Als hij een half uurtje nodig heeft dan blijf ik er gewoon bij hoor.Budkes schreef:Soms lukt het niet zonder roesje, ik laat regelmatig herders röntgenen en sommige zijn te gespannen en te sterk om zonder roesje goed op de foto te krijgen, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat ze volledig onder narcose moesten. De meesten liepen de praktijk (weliswaar wankel) gewoon weer uit. Ik heb er nog nooit 1 achter hoeven laten.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ita is een keer zonder en een keer met roesje op de foto gezet.
Ik blijf er bij, met een loodschort aan blijf ik ook bij het foto's maken.
Ik wil ook zien wat er gebeurt, dus als ik weg zou moeten laat ik de foto ergens anders maken.
Ik blijf er bij, met een loodschort aan blijf ik ook bij het foto's maken.
Ik wil ook zien wat er gebeurt, dus als ik weg zou moeten laat ik de foto ergens anders maken.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Luca is vorige week op de foto geweest en dat moest met een aardig roesje anders wilde hij niet 
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Voor jou is Putten (Kranendonk) denk ik de dichtstbijzijnde die ook Werkhonden keurt. Tarief en werkwijze (geen roesje, er bij blijven etc) zal niet veel verschillen tov Best
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
De laatste die ik bij Kranendonk heb laten keuren ging met roesje. Maand of 2 terug.crutz schreef:Voor jou is Putten (Kranendonk) denk ik de dichtstbijzijnde die ook Werkhonden keurt. Tarief en werkwijze (geen roesje, er bij blijven etc) zal niet veel verschillen tov Best
Maar ging dus gewoon wel mee naar huis.
Gr. Aniek

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Budkes schreef:De laatste die ik bij Kranendonk heb laten keuren ging met roesje. Maand of 2 terug.crutz schreef:Voor jou is Putten (Kranendonk) denk ik de dichtstbijzijnde die ook Werkhonden keurt. Tarief en werkwijze (geen roesje, er bij blijven etc) zal niet veel verschillen tov Best
Voor het laatst daar geröntgend met een hond geboren in 2004 dus zal best eea veranderd zijn
- Budkes
- Zeer actief
Haha dat is zeker een tijdje terug. Maar ik maak daar beide mee dus, met en zonder roesje. Maar nooit zwaar onder narcose.crutz schreef:Budkes schreef:De laatste die ik bij Kranendonk heb laten keuren ging met roesje. Maand of 2 terug.crutz schreef:Voor jou is Putten (Kranendonk) denk ik de dichtstbijzijnde die ook Werkhonden keurt. Tarief en werkwijze (geen roesje, er bij blijven etc) zal niet veel verschillen tov Best
Voor het laatst daar geröntgend met een hond geboren in 2004 dus zal best eea veranderd zijn
Gr. Aniek

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
gina en jan zijn allebei bij krandendonk gerontgend, gina zonder en jan met roesje omdat ie niet stil wilde blijven liggen.
maar ik hoefde niks op te halen hoor, hij is gewoon op zijn eigen vier poten naar buiten gelopen
maar ik hoefde niks op te halen hoor, hij is gewoon op zijn eigen vier poten naar buiten gelopen

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
Neeltje
Nee, met narcose kost veel meer tijd, meer personeel. Als de hond niet te moeilijk doet, is het echt zo gedaan.bram en thijs schreef:Bram moest in Wageningen volledig onder narcose. Achteraf denk ik dat het meer was om hen zelf gedoe en tijd te besparen en ik had graag beter geweten. In Dieren hoefde het nooit, ik bleef erbij en zorgde ervoor dat ze rustig bleven.
- Chiki
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie
Er is wel degelijk een verschil tussen een sedatie (roesje) en een narcose
. Het maken van foto's lukt bij sommige honden gewoon niet altijd wakker. Een gezonde hond kan een sedatie prima handelen, is niks dramatisch aan. Over het algemeen zal dit gebeuren met de zgn alpha 2 agonisten, deze middelen worden geantagoneerd zodat je je hond lopend en wel mee naar huis krijgt. Vaak is voor dieren zelf een sedatie fijner, ze slapen even en krijgen geen nare ervaringen mee van het positioneren ed.
- *Esther
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Las van de week op FB dat een heel nest op de foto moest, allemaal standaard een roesje. Vond ik erg overdreven eerlijk gezegd.
Luna is zo in het bakje gegaan en klaar
Luna is zo in het bakje gegaan en klaar
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
altijd onder volledige narcose (inclusief aan het gas liggen) hier.
Eerlijkste beeld én verplicht hier.
Eerlijkste beeld én verplicht hier.
- Chiki
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie
Aan het gas vind ik persoonlijk wel erg overdreven, hiervoor wordt er geintubeert, de voorbereidingen hiervoor duren langer dan het maken van de foto's zelf, terwijl een sedatie voldoende mentale afwezigheid en ontspanning geeft voor een "eerlijk" beeld.
Laatst gewijzigd door Chiki op 16 feb 2016 19:49, 2 keer totaal gewijzigd.
-
jome
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Hier gaan officiële voor de raad foto's sowieso met een roesje, kunnen ze beter indraaien.
Als de foto's goed bevonden worden, krijgt de hond een spuitje om weer wakker te worden.
Met een half uur waggelen ze dan naar buiten om thuis verder bij te komen.
Voor een paar weken terug foto's gemaakt zonder roesje, was 1 grote martelpartij, mocht het ooit weer nodig zijn da ga ik er ernstig over nadenken om het met roesje te doen
Als de foto's goed bevonden worden, krijgt de hond een spuitje om weer wakker te worden.
Met een half uur waggelen ze dan naar buiten om thuis verder bij te komen.
Voor een paar weken terug foto's gemaakt zonder roesje, was 1 grote martelpartij, mocht het ooit weer nodig zijn da ga ik er ernstig over nadenken om het met roesje te doen
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
zou voor mij aan de hond liggen. Pom zou ik het echt niet aandoen zonder roesje denk ik, dat wordt echt worstelen. Charlie zou het eventueel wel kunnen, dat zou dan dus aan de DA liggen..
-
cindymaes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cane Corso
Riva is ook gewoon zonder roesje op de foto gezet, als de Da kundig genoeg is en er ervaring mee heeft ( en genoeg hulp bij een zware hond) krijgt hij bijna iedere hond zonder roesje op de foto. Riva weegt 47 KG en is behoorlijk onzeker. Maar door het snelle en adequate handelen van de DA lag ze op haar rug in het bakje voor ze het door had, haha. De foto's zijn zo genomen, dus voor ze erg in had stond ze alweer op 4 poten.crutz schreef:Hippo schreef:Ik laat mijn honden ook zonder roesje röntgenen (van den Heuvelkliniek in Best). Slechts zelden hoefde die DA een roesje te geven om de hond goed op de foto te zetten. Rug, ellenbogen en heupen voor minder dan € 100,- (sportkeuring). Je krijgt de foto's zowel geprint als op CD-ROM mee.
Toevallig vorige week daar geholpen bij de foto's van een Cane Corso en die was licht weg gespoten. Maar ook ruim 60 kilo vriendelijke reus, daar stoei je niet zo makkelijk mee

- Budkes
- Zeer actief
Ben ik niet met je eens. Heeft trouwens ook niet zo veel met gewicht te maken, meer met bespiering, kracht en aard van het beestje. Mijn Mastiff van 80 kilo kon rustig zonder roesje geröntgend worden die maakte je sowieso de pis niet lauw. Menig mechelaartje van 30 kilo heeft wel een roesje nodig, anders krijg je a. geen goede foto's of b. over de rel zijnde honden danwel getraumatiseerde assistentes.cindymaes schreef:Riva is ook gewoon zonder roesje op de foto gezet, als de Da kundig genoeg is en er ervaring mee heeft ( en genoeg hulp bij een zware hond) krijgt hij bijna iedere hond zonder roesje op de foto. Riva weegt 47 KG en is behoorlijk onzeker. Maar door het snelle en adequate handelen van de DA lag ze op haar rug in het bakje voor ze het door had, haha. De foto's zijn zo genomen, dus voor ze erg in had stond ze alweer op 4 poten.crutz schreef:Hippo schreef:Ik laat mijn honden ook zonder roesje röntgenen (van den Heuvelkliniek in Best). Slechts zelden hoefde die DA een roesje te geven om de hond goed op de foto te zetten. Rug, ellenbogen en heupen voor minder dan € 100,- (sportkeuring). Je krijgt de foto's zowel geprint als op CD-ROM mee.
Maar zonder gekheid, voor dat soort reactieve, sterk bespierde, honden kies ik liever voor een roesje ongeacht de kundigheid van de DA.
Gr. Aniek

-
_Jules_
- Zeer actief
- Aantal honden: 4