Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Klein stukje door Duitsland... Rabies enting
Moderator: moderatorteam
- Hilly45
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schapendoes
- Aantal honden: 1
Re: Klein stukje door Duitsland... Rabies enting
Sam heeft ook een epileptische aanval gehad op de lepto 4. Hij krijgt die niet weer.

- ** Angela **
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
- Aantal honden: 3
Kenji werd sloom als ze net geënt was , maar oo de rabies dan weer totaal geen reactie
Zij gaat verder nergens meer mee ernaartoe dus die word al n paar jaar niet meer geënt
Hier word de rabies met 3 mnd gezet ( dan is hij ook 3 jaar geldig )
Even heel hard afkloppend , heb ik daar bij alle 6 de pups die ik tot nu toe heb gehad nooit problemen gezien
T liefste zou ik helemaal niks zetten , maar als je toch zeker een aantal x in de week over de grens zit ontkom je er helaas niet aan
Zij gaat verder nergens meer mee ernaartoe dus die word al n paar jaar niet meer geënt
Hier word de rabies met 3 mnd gezet ( dan is hij ook 3 jaar geldig )
Even heel hard afkloppend , heb ik daar bij alle 6 de pups die ik tot nu toe heb gehad nooit problemen gezien
T liefste zou ik helemaal niks zetten , maar als je toch zeker een aantal x in de week over de grens zit ontkom je er helaas niet aan
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
-
Odi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collie
- Aantal honden: 4
Mijn honden krijgen alleen de rabiës als vaccinatie, verder niets.
Ik neem geen risico. Wij wonen dicht bij de Duitse en Belgische grens.
En we gaan naar Zuid-Frankrijk op vakantie.
Mijn reu van bijna 11 was altijd ziek van alle vaccinaties.
Ook de laatste keer rabiës in 2014. Echt doodziek.
Dus hij krijgt die niet meer en wij hebben besloten dat hij vanaf aug. 2017 niet meer in het buitenland komt. De tijd die hij dan nog bij ons is gaan we in Nederland op vakantie.
Ik neem geen risico. Wij wonen dicht bij de Duitse en Belgische grens.
En we gaan naar Zuid-Frankrijk op vakantie.
Mijn reu van bijna 11 was altijd ziek van alle vaccinaties.
Ook de laatste keer rabiës in 2014. Echt doodziek.
Dus hij krijgt die niet meer en wij hebben besloten dat hij vanaf aug. 2017 niet meer in het buitenland komt. De tijd die hij dan nog bij ons is gaan we in Nederland op vakantie.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Die feiten blijven ook een beetje uit als het gaat om al die vermeende in beslag genomen en afgemaakte honden, waar ik persoonlijk ongeveer 0 relevante verhalen over ken.Kun je dat ook met feiten onderbouwen?

- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Er heeft hier in het verleden een topic gelopen van een lid wier hond in beslag was genomen in Frankrijk ivm niet geënt en niet juiste papieren.
Van de politie zul je in de meeste landen geen last hebben. Die zullen een toerist met hond heus niet gaan controleren, echter de douane zal dat wel doen. En met de huidige weer ingevoerde grenscontroles zou ik het risico in ieder geval niet nemen.
Dat je weer teruggestuurd wordt aan de grens is alvast het probleem niet, als je vanuit Nederland naar een ander land reist, het probleem begint als je in andere landen de grens overschreidt of terug wilt naae Nederland.
Van de politie zul je in de meeste landen geen last hebben. Die zullen een toerist met hond heus niet gaan controleren, echter de douane zal dat wel doen. En met de huidige weer ingevoerde grenscontroles zou ik het risico in ieder geval niet nemen.
Dat je weer teruggestuurd wordt aan de grens is alvast het probleem niet, als je vanuit Nederland naar een ander land reist, het probleem begint als je in andere landen de grens overschreidt of terug wilt naae Nederland.
Gr. Aniek

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Toch zal een hond(pup) die je uit het buitenland haalt geënt zijn met 12 weken.Maeve schreef:Als je het niet erg vind baseer ik me op meer feiten dan alleen jouw ervaring. Rabiës is wel degelijk pittig en daar zijn meerdere honden, zowel pup als volwassen, ziek van geworden of aan komen te overlijden.Kells schreef: Rabiës is geen pittige enting. Geen van mijn honden heeft daar ooit last van gehad. Kells heeft die zelfs 2x binnen een half jaar gekregen. Titer voor Zweden was te laag. Hup, een spookenting er in en na 3 weken opnieuw laten titeren. Toen was hij goed. De jonge Aislinn heb ik op de leeftijd van 4 of 5 maanden laten enten.
Dat is nog een stuk jonger dan 9 maanden.
Ita is ook geënt met 12 weken, niet omdat ze uit het buitenland komt, maar omdat ik met haar een paar weken later naar het buitenland moest.
Het is alleen niet verstandig om een hond die (extra) enting te geven voor ze 12 weken is, dat schijnt bij pups zeker risico's op te leveren.
De Lepto 4 is een veel akeliger enting dan de rabiës, van wat ik er zo van hoor..............
- Jackira
- Zeer actief
Alle pupjes van Laila zijn ook rabiës geent met 12 weken. Waarschijnlijk waren ze zelfs nog iets jonger omdat ze voordelig ingeschat zijn om zo snel mogelijk te kunnen reizen. Geen een is er ziek van geworden gelukkig. Ook de rest van het inentingsschema hebben ze gewoon doorlopen zonder problemen. Plus ontwormingen er bij.
Maar na slechte ervaringen zou ik ook voorzichtig zijn. Alleen die heb ik tot nu toe niet, met geen enkele hond
Maar na slechte ervaringen zou ik ook voorzichtig zijn. Alleen die heb ik tot nu toe niet, met geen enkele hond
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
juist met de L4 geen slechte ervaringen in tegenstelling tot de Rabiës. doodzieke hond, hoge koorts welke na 2 dagen weg was.ranetje schreef:Toch zal een hond(pup) die je uit het buitenland haalt geënt zijn met 12 weken.Maeve schreef:Als je het niet erg vind baseer ik me op meer feiten dan alleen jouw ervaring. Rabiës is wel degelijk pittig en daar zijn meerdere honden, zowel pup als volwassen, ziek van geworden of aan komen te overlijden.Kells schreef: Rabiës is geen pittige enting. Geen van mijn honden heeft daar ooit last van gehad. Kells heeft die zelfs 2x binnen een half jaar gekregen. Titer voor Zweden was te laag. Hup, een spookenting er in en na 3 weken opnieuw laten titeren. Toen was hij goed. De jonge Aislinn heb ik op de leeftijd van 4 of 5 maanden laten enten.
Ita is ook geënt met 12 weken, niet omdat ze uit het buitenland komt, maar omdat ik met haar een paar weken later naar het buitenland moest.
Het is alleen niet verstandig om een hond die (extra) enting te geven voor ze 12 weken is, dat schijnt bij pups zeker risico's op te leveren.
De Lepto 4 is een veel akeliger enting dan de rabiës, van wat ik er zo van hoor..............
ellen
- Shiloh86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Gelukkig aan die vrienden gevraagd hoe ik Duitsland kon vermijden. Kreeg de opdracht Doetichem aan te houden tot de grote weg. Maar goed ook want op de eerste rotonde de wijk uit moest ik van de navigatie rechtdoor naar Emmerich ipv rechtsaf naar de grote weg.
Uiteindelijk dus helemaal goed gekomen. En geen Duitsland gezien.
Uiteindelijk dus helemaal goed gekomen. En geen Duitsland gezien.

- kloesje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own) - Aantal honden: 4
Ik bedoelde (sorry dat ik niet duidelijk was) dat je niet in plaats van enten kunt titeren. Titeren om te kijken of de enting is aangeslagen uiteraard wel.Kells schreef:Hoe kom je daar bij?kloesje schreef:Rabiës kun je niet titeren en de enting is 3 jaar geldigRi@nne schreef:Kai heeft z'n Rabies enting vorig jaar in Roemenie gehad. Die is dus nog 2 jaar safe... toch?
En hoe zit het met titeren? Is dat geldig voor Duitsland, of toch niet?Titer was tot een paar jaar geleden nog verplicht voor Scandinavië en Engeland. Mijn eerste setter en onze Kells zijn dus getiterd.
Maar bedoelde meer een titerbepaling ipv een vaccinatie...
- kloesje
- Zeer actief
De betreffende fokker kan dan nog altijd direct rechtsomkeert naar huis en hoeft dan geen paspoorten mee te hebben, zoals eerder al is aangegeven.Paisley schreef:Ik moet ineens denken aan een bezoekje bij een kelpie fokker in Baarle Nassau. Ze hadden een stuk of 15 honden. Als ze een flinke wandeling gaan maken, gaan ze makkelijk zo'n 6x de grens over. Ik zie ze al lopen met een tas vol paspoorten![]()
Anders worden daar namelijk ter plekke 15 honden afgeschoten door de sterke arm der wet in de vorm van een BOA
En inderdaad gaat ze niet met alle paspoorten aan de wandel, maar als ze een aantal honden meeneemt de grens over dan neemt ze zeer zeker wel de paspoorten mee
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Maar als je in Baarle nassau woont ga je met een gemiddeld poep en plas rondje al de grens over. Ze vertelden mij dat ze niet met paspoorten aan de sjouw gaat, toen ik vertelde dat ik voor Mayke ook geen paspoort bij me had.kloesje schreef:De betreffende fokker kan dan nog altijd direct rechtsomkeert naar huis en hoeft dan geen paspoorten mee te hebben, zoals eerder al is aangegeven.Paisley schreef:Ik moet ineens denken aan een bezoekje bij een kelpie fokker in Baarle Nassau. Ze hadden een stuk of 15 honden. Als ze een flinke wandeling gaan maken, gaan ze makkelijk zo'n 6x de grens over. Ik zie ze al lopen met een tas vol paspoorten![]()
Anders worden daar namelijk ter plekke 15 honden afgeschoten door de sterke arm der wet in de vorm van een BOA
En inderdaad gaat ze niet met alle paspoorten aan de wandel, maar als ze een aantal honden meeneemt de grens over dan neemt ze zeer zeker wel de paspoorten meeen heeft dan ook alle honden die geregeld meegaan geënt tegen rabiës.
Maar in die omgeving zullen ze sowieso niet al te lullig omgaan met de grenzen, omdat de grenzen zelf al lullig genoeg zijn

- kloesje
- Zeer actief
Nee doelde ook op als ze meeneemt in de auto de grens overPaisley schreef: Ze vertelden mij dat ze niet met paspoorten aan de sjouw gaat, toen ik vertelde dat ik voor Mayke ook geen paspoort bij me had.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Kells schreef:Kun je dat ook met feiten onderbouwen?Maeve schreef:Als je het niet erg vind baseer ik me op meer feiten dan alleen jouw ervaring. Rabiës is wel degelijk pittig en daar zijn meerdere honden, zowel pup als volwassen, ziek van geworden of aan komen te overlijden.Kells schreef: Rabiës is geen pittige enting. Geen van mijn honden heeft daar ooit last van gehad. Kells heeft die zelfs 2x binnen een half jaar gekregen. Titer voor Zweden was te laag. Hup, een spookenting er in en na 3 weken opnieuw laten titeren. Toen was hij goed. De jonge Aislinn heb ik op de leeftijd van 4 of 5 maanden laten enten.
As rabies vaccines are strongly immunogenic and are known to elicit adverse neurological reactions, 3,5 it would be advisable to postpone rabies vaccination for such cases. A letter from the primary care veterinarian stating the reason for requesting a waiver of rabies vaccination for puppies or adults with documented serious adverse vaccine reactions should suffice.
bron: http://www.dogs4dogs.com/JR_Articles/Br ... 20Risk.htm
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Klopt, dat vind ik ook een groot nadeel van die regel. Maar in dat geval kan je niet anders en moet het maar. In mijn geval vind ik het niet waard, met een pup/puber die in de auto blijft en dan soms de landsgrenzen over gaat. Heel officieel moet ze dan ook geënt maar dan overtreed ik met alle liefde de regels om de gezondheid van m'n hond te bewakenranetje schreef:Toch zal een hond(pup) die je uit het buitenland haalt geënt zijn met 12 weken.Maeve schreef:Als je het niet erg vind baseer ik me op meer feiten dan alleen jouw ervaring. Rabiës is wel degelijk pittig en daar zijn meerdere honden, zowel pup als volwassen, ziek van geworden of aan komen te overlijden.Kells schreef: Rabiës is geen pittige enting. Geen van mijn honden heeft daar ooit last van gehad. Kells heeft die zelfs 2x binnen een half jaar gekregen. Titer voor Zweden was te laag. Hup, een spookenting er in en na 3 weken opnieuw laten titeren. Toen was hij goed. De jonge Aislinn heb ik op de leeftijd van 4 of 5 maanden laten enten.
De L4 is ook akeliger, die komt er hier sowieso nooit in. Maar dat betekent niet dat de rabiës enting zonder risico's is. Dus als het even kan wil ik daar mee wachten tot de hond volwassen is en het immuunsysteem voldoende ontwikkeld.
-
_Jules_
- Zeer actief
Ik heb de paspoorten in de auto altijd..dus kan ze nooit vergeten;)
Ivy kreeg de enting met 5 maanden en geen problemen. De volgende pup zal hem gelijk met 12 weken krijgen.
Ivy kreeg de enting met 5 maanden en geen problemen. De volgende pup zal hem gelijk met 12 weken krijgen.

-
Floortje
- Zeer actief
Ik ben ook zo'n tuttebel die zich op zulke momenten liever aan de regeltjes houdt.
Ik ben net terug uit Frankrijk en op de dag van vertrek kwam mijn vriend erachter dat de rabiesenting van zijn honden én zijn eigen paspoort verlopen waren
Hij haalde z'n schouders op en we zijn gewoon vertrokken. Bij de Franse grens op de heenweg stonden inderdaad flink wat militairen, maar die lieten iedereen door. (ik kneep 'm wel een beetje, 2 van die alternatievelingen, waarvan 1 lichtgetint, in een hippiebusje met 3 honden. Die zullen ze er vast uitpikken). Maar gelukkig niks aan de hand.
Frankrijk uit en bij de NL/Belgische grens waren er overigens geen controles.
Ik ben net terug uit Frankrijk en op de dag van vertrek kwam mijn vriend erachter dat de rabiesenting van zijn honden én zijn eigen paspoort verlopen waren
Hij haalde z'n schouders op en we zijn gewoon vertrokken. Bij de Franse grens op de heenweg stonden inderdaad flink wat militairen, maar die lieten iedereen door. (ik kneep 'm wel een beetje, 2 van die alternatievelingen, waarvan 1 lichtgetint, in een hippiebusje met 3 honden. Die zullen ze er vast uitpikken). Maar gelukkig niks aan de hand.
Frankrijk uit en bij de NL/Belgische grens waren er overigens geen controles.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Dat denk ik ook.Maeve schreef:Klopt, dat vind ik ook een groot nadeel van die regel. Maar in dat geval kan je niet anders en moet het maar. In mijn geval vind ik het niet waard, met een pup/puber die in de auto blijft en dan soms de landsgrenzen over gaat. Heel officieel moet ze dan ook geënt maar dan overtreed ik met alle liefde de regels om de gezondheid van m'n hond te bewakenranetje schreef:Toch zal een hond(pup) die je uit het buitenland haalt geënt zijn met 12 weken.
De Lepto 4 is een veel akeliger enting dan de rabiës, van wat ik er zo van hoor..............![]()
De L4 is ook akeliger, die komt er hier sowieso nooit in. Maar dat betekent niet dat de rabiës enting zonder risico's is. Dus als het even kan wil ik daar mee wachten tot de hond volwassen is en het immuunsysteem voldoende ontwikkeld.
En als het niet hoeft dan doe ik het ook niet.
Bij Ita wel eens in de 3 jaar nodig.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Maeve schreef:Klopt, dat vind ik ook een groot nadeel van die regel. Maar in dat geval kan je niet anders en moet het maar. In mijn geval vind ik het niet waard, met een pup/puber die in de auto blijft en dan soms de landsgrenzen over gaat. Heel officieel moet ze dan ook geënt maar dan overtreed ik met alle liefde de regels om de gezondheid van m'n hond te bewakenranetje schreef:Toch zal een hond(pup) die je uit het buitenland haalt geënt zijn met 12 weken.Maeve schreef:Als je het niet erg vind baseer ik me op meer feiten dan alleen jouw ervaring. Rabiës is wel degelijk pittig en daar zijn meerdere honden, zowel pup als volwassen, ziek van geworden of aan komen te overlijden.Kells schreef: Rabiës is geen pittige enting. Geen van mijn honden heeft daar ooit last van gehad. Kells heeft die zelfs 2x binnen een half jaar gekregen. Titer voor Zweden was te laag. Hup, een spookenting er in en na 3 weken opnieuw laten titeren. Toen was hij goed. De jonge Aislinn heb ik op de leeftijd van 4 of 5 maanden laten enten.
De Lepto 4 is een veel akeliger enting dan de rabiës, van wat ik er zo van hoor..............![]()
Internationaal is het vaccin van rabisin zelfs geregistreerd voor veilig gebruik vanaf 4 weken oud. Alleen in Nederland mag ook deze niet gezet worden voor de leeftijd van 12 weken.
Het is een dood vaccin en heb inderdaad nog geen nadelen ervan ervaren.
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Mijn honden zijn ook allemaal ingeënt voor Rabiës. Als ik de grens over ga zorg ik dat ik de paspoorten bij mij heb en als we via of naar Duitsland gaan liggen er 3 van die nylon muilkorfjes in de auto. Alleen Hippo wordt illegaal vervoerd, die zit in een mand op de achterbank, de mechels zitten in de autokennel. Ik heb geblindeerde ruiten dus ze zien Hippo gelukkig niet zitten.
In Duitsland laat ik Hippo overigens wel gewoon los lopen met wandelen, als we ergens heen gaan (stad/dorpje), dan zitten ze wel altijd aan de riem. Dico is door de fokker met 12wkn al ingeënt voor Rabiës, Hippo ook. Oscar heb ik rond een jaar laten inenten.
In Duitsland laat ik Hippo overigens wel gewoon los lopen met wandelen, als we ergens heen gaan (stad/dorpje), dan zitten ze wel altijd aan de riem. Dico is door de fokker met 12wkn al ingeënt voor Rabiës, Hippo ook. Oscar heb ik rond een jaar laten inenten.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Uhu, de L4 mag officieel ook vanaf 6 wekenInternationaal is het vaccin van rabisin zelfs geregistreerd voor veilig gebruik vanaf 4 weken oud. Alleen in Nederland mag ook deze niet gezet worden voor de leeftijd van 12 weken.
Het is een dood vaccin en heb inderdaad nog geen nadelen ervan ervaren.
- sternentänzerin
- Zeer actief
Aangezien wij een kalf hebben gaat de muilkorf standaard mee zodra we op pad gaan. Ik neem haar ook regelmatig de markt mee over of de stad in in Duitsland en er is al verschillende keren nagehaakt of ik een korf mee had. Niet dat hij meteen op moest hoor, maar bij me hebben moet ik hem gewoon. Zowel in grensgebied als regio tussen Bielefeld en Hannover.
Ik zou ze echter eerder adviseren om voor onze kleine een muilkorf te verplichten, die hangt eerder in je tengels als hij denkt dat iemand mij iets wil doen.
Ik zou ze echter eerder adviseren om voor onze kleine een muilkorf te verplichten, die hangt eerder in je tengels als hij denkt dat iemand mij iets wil doen.
...; We will never surrender Winston Churchill