Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Doorfokken d.m.v. lijnteelt is de reinste dierenbeulerij.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Re: Doorfokken d.m.v. lijnteelt is de reinste dierenbeulerij

Ongelezen bericht door Budkes »

Nanna schreef:Alles waar TE voor staat is niet goed, behalve TEvreden :engel:

De korte poten bij de Teckel zijn er honderden jaren geleden ingefokt omdat dat goed uitkwam. Die hondjes konden mooi de dassenburchten en konijnenholen in. Die eigenschap had dus een functie.
Korte poten zullen een teckel geen schade berokkenen MITS men die poten niet TE kort gaat fokken.
En daar lijkt het met de Amerikaanse invloeden soms wel op. En ik ben het met je eens dat dat niet zou moeten.

We hoeven heus niet allemaal met een op een wolf gelijkende bastaard over straat. Variatie mag er best wezen, zolang er maar niet overdreven gaat worden en het welzijn en de gezondheid van de hond in de gaten gehouden wordt. Dus niet extremen fokken voor het natte broekje op de show.
Amen
Gr. Aniek

Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

TS houdt erg veel van opsommingen, niet zo van onderbouwingen van door hem gebruikte termen.
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Gelukkig ben je totaal niet zwart-wit.
Canis_Lupus
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Canis_Lupus »

Sjm,

Wist je dat de jongen van Chihuahua's met een keizersnede ter wereld worden gebracht, omdat de hoofdjes van de puppies te groot zijn om de dieren op een natuurlijke manier geboren te laten worden?
Ik ben misschien wat "zwart-wit" maar jij bent medeverantwoordelijk voor de instandhouding van de reinste dierenbeulerij....

Peter
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Wist je dat het meerendeel van de chihuahuas gewoon natuurlijk bevalt? Alleen is de kans op een groot jong bij chihuahuas groter dan bij andere rassen waardoor een keizersnede inderdaad vaker voor komt.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

T komt er misschien wat beroerd uit, maar ik vind in essentie dat ie wel gelijk heeft.

Zo'n binnenzak gevalletje met open fontanelletje plopogen en moeite bij bevalling. Ik kan t geen hond noemen en vind t zielig ook
Goed, sommigen zijn het normaal gaan vinden. Ik niet.
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Maar een echte chihuahua is zo niet. Veel van die teacup-dieren zijn stamboomloos, hoewel het officieel wel mag. Toegestaan gewicht is 0.5-3kg, ideaalgewicht is 1.5-3kg. Open fontanel is een diskwalificerende fout. Puilende ogen is een ernstige fout. Merle (veel teacups zijn merle) is ook niet toegestaan en daarmee per definitie stamboomloos.
Paisley
Zeer actief

Cleva schreef:
Het ras is inmiddels een 1500 jaar oud.
Je moet die grottekeningen anders bekijken. Toen waren mensen ook kleiner :mann:

Hondjes van 5 ons zijn dus toegestaan. Ik zit me hier te verbazen.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Cleva schreef: Ondertussen wordt de gemiddelde chihuahua minzaam glimlachend 15.
Zolang je je vingers maar niet in dat open fontanelletje drukt :mann:
Paisley
Zeer actief

Die 15 jaar gaan veel van deze accessoires schreeuwend over straat omdat ze veel te teer en klein zijn voor deze wereld.
Als je dat niet trekt moet je ook bezwaar hebben tegen honden van 5 kilo. Die hebben namelijk dezelfde gebreken.
Dat maak ik zelf wel uit maar bedankt voor je interesse
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Cleva schreef:
Machie schreef:
Cleva schreef: Ondertussen wordt de gemiddelde chihuahua minzaam glimlachend 15.
Nee, maar ik stel zomaar voor dat we ook op andere plekken geen geweld uit gaan oefenen.
Een open fontanel is geen kwetsbare plek. Mocht de hond zich aan een scherpe punt spiesen dan is het einde verhaal. Net zoals dat bij de buik of de hals het geval is.
Je vinger(s) krijg je daar trouwens niet in. Het is hooguit zo groot als een 20 cent muntje met een stevige huid er overheen.
Er is amper gevaar voor de hersenen van de hond.
Maar goed, als je zo nodig wil slopen kun je een mechelaar ook wurgen.
Mwoh. Zie hier een Chi puppy met een molera die een mep van een kat kreeg op z'n hoofd: https://www.youtube.com/watch?v=2oExZ7u44WY
En volgens de update heeft het beestje het wonder boven wonder overleefd.
Ik vind zo'n molera wel nogal een fout hoor. Feit is dat men er vroeger als een malle op heeft geselecteerd omdat men had bedacht dat een molera een teken was van rasechtheid. En tegenwoordig wordt er hard aan gewerkt om dit kenmerk er uit te krijgen, maar dat valt niet mee met die schedelvorm kan ik me voorstellen.

Ontopic: Doorfokken vind ik nou echt zo'n term die wordt gebruikt door mensen die toevallig Radar hebben gekeken maar eigenlijk geen flauw benul hebben verder. Niet erg hoor, maar lees je eerst in voordat je gaat preken.
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila

Ongelezen bericht door schelsey »

Ik kies voor een berner sennen, een groot ras dat bekend staat als ongezond.
Waarom ik er voor kies ook al weet ik dat ze vlug bejaard zijn?
Omdat ze kwa karakter heel goed bij me passen, en uiterlijk natuurlijk prachtig zijn
Ik hou niet van honden die heel druk zijn en altijd maar moeten rennen, die als ze van de lijn gaan direct
maar rondjes gaan rennen, leuk voor hen, maar ik kan er niet tegen dat ze te ver gaan, een berner, die van mij dan toch, lopen naast of beetje voor mij, zijn rustig in de omgang en walsen je niet omver zoals bv een labrador, eens een berner beetje volwassen is dan toch.

Ben meer voor de rustige iets loggere rassen ook al weet ik dat ze niet heel oud worden

Ik zal dan ook nooit (meer) een berner kopen zonder stamboom en als er te veel vroeg sterven bij die fokker
zal ik er al geen pup kopen, enkel bij langlevende bloedlijnen, nooit bij partikulier of herplaatser want dan kan ik het
niet nakijken, zeker geen broodfok
sjm
Zeer actief

Alsof elke chihuahua een gapend gat in z'n schedel heeft, 500 gram is maar wél een te groot hoofd heeft voor een natuurlijke bevalling en niet kan lopen maar alleen maar in een binnenzak kan.
Paisley
Zeer actief

Nee als er maar een paar goede tussen zitten, is t al gauw goed :roll:
1 van jou hondjes jouwt toch ook alles uit?
En ik snap m hoor. Zou ik ook doen als de rest van mijn soortgenoten al gauw 20x zo zwaar is als ik.

Ik vind ze te klein voor deze wereld. Ze zijn vooral op een stadse manier te houden. Op de arm en tussen mama's tieten verstopt om te voorkomen dat ie verpletterd wordt door de rest van de wereld.
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Paisley schreef: 1 van jou hondjes jouwt toch ook alles uit?
En ik snap m hoor. Zou ik ook doen als de rest van mijn soortgenoten al gauw 20x zo zwaar is als ik.
Is niet alleen aan die kleintjes voorbehouden hoor, mijn honden jouwen ook weleens een andere hond uit.
En bij ons in het flat is ook een Jack Russel die helemaal uit zijn dak gaat bij het zien van andere honden.

En sommige grote honden ook.

Hoef je echt geen chihuahua voor te hebben.

Er wordt er hier een gedragen en die gaat helemaal uit zijn plaat als hij een andere hond ziet, maar er lopen er ook twee die gewoon stil zijn.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Paisley
Zeer actief

gonnie schreef: Is niet alleen aan die kleintjes voorbehouden hoor, mijn honden jouwen ook weleens een andere hond uit.
Dat is toch volstrekt onrelevant? Als je hond naar andere honden kwettert, dan gaat er iets mis. En 1 van die dingen kan zijn dat je hondje zo klein is dat ie heeft besloten dat alles eng is, want een prima levensreddende instelling kan zijn als je 5 ons weegt.
En dat kan je voor je hond niet veranderen.

Zulke Chi's waar Nanna het over heeft, die kom ik nooit tegen. Ik kom alleen van die tjilpers tegen. Nerveus dartelend, niet wetend of ze nu in de aanval moeten gaan of met hun microstaartje tussen hun minibilletjes het hazenpad moeten nemen. Waarna ze natuurlijk een salto maken omdat hun lijn op is.
Hier in het dorp sowieso nooit, maar toen ik nog in de stad woonde.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik kwam er zaterdag ook 1 tegen totaal niet onder de indruk van Xygan was die alles behalve klein is en vrolijk met zn voorpoten tegen Xygans achterwerk stond om eens goed te snuffelen...
overigens heb ik dat liever niet want 1 verkeerde sprong of stap en chi is plat maar deze was er ineens gelukkig was de mijne aangelijnd dan is t wat minder lompe leo.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Machie schreef:
Dat open fontanelletje is een diskwalificerende fout en de gemiddelde stamboomchi heeft dat dus ook niet.

En verder heb ik een stukje terug een aantal geponeerde stellingen weersproken maar blijkbaar vindt TS het onzin om te discussiëren.
Beetje zwaktebod.

Niettemin, ik zou hier graag een reactie op hebben (de rest zal vast niet lukken):
Marjoleine schreef:
Zoals ik al zei is het pure dierenbeulerij en iedereen die een dergelijke hond met stamboom koopt maakt zich hier mede schuldig aan.
Dus bij een dergelijke hond zonder papieren mag het wel?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Canis_Lupus
Vaste gebruiker

Marjoleine,

Wanneer er in jouw nieuw gekochte auto een productiefout zit is het aan de fabrikant om het probleem op te lossen, en niet aan de garagehouder waar je hem toevallig gekocht hebt.
Dus zoals ik al eerder gezegd heb; je moet aan de basis beginnen (Waarmee ik trouwens niet zeg dat er niets mis is met al die louche broodfokkers!)....

Peter
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Wat ga je er zelf aan doen Peter ? Want op het forum wat roepen schiet niet zo op ben ik bang.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Paisley schreef:
gonnie schreef: Is niet alleen aan die kleintjes voorbehouden hoor, mijn honden jouwen ook weleens een andere hond uit.
Dat is toch volstrekt onrelevant? Als je hond naar andere honden kwettert, dan gaat er iets mis. En 1 van die dingen kan zijn dat je hondje zo klein is dat ie heeft besloten dat alles eng is, want een prima levensreddende instelling kan zijn als je 5 ons weegt.
En dat kan je voor je hond niet veranderen.

Zulke Chi's waar Nanna het over heeft, die kom ik nooit tegen. Ik kom alleen van die tjilpers tegen. Nerveus dartelend, niet wetend of ze nu in de aanval moeten gaan of met hun microstaartje tussen hun minibilletjes het hazenpad moeten nemen. Waarna ze natuurlijk een salto maken omdat hun lijn op is.
Hier in het dorp sowieso nooit, maar toen ik nog in de stad woonde.
Laat dat hondje nu eens niet weten dat-ie zo klein is. En de chihuahua's die ik hier tegenkom, doen hetzelfde als iedere andere hond, gewoon gezellig doorlopen of komen snuffelen en tja, er zijn er ook die blaffen, maar dat doen zoveel honden. Je zou de witte herder hier eens moeten horen, of de ene stafford (of zoiets dergelijks) daar komen me een akelige geluiden uit.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Tara schreef:
Wanneer je een auto koopt heb je zelf ook onderzoeksplicht als koper. Bij pups is dat net zo.
Je hoort je in te lezen in wat je koopt.
Maar het zit mij wel gescheten. Succes met je missie.
Lees je maar eens in.. Ik vind niks lastiger dan de wereld van de rashonden. Ik weet echt niet meer wie je wel en niet kan vertrouwen. Je moet het aardig doen met wat men zegt, maarja wie eerlijk is is ook maar ernstig de vraag.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Canis_Lupus schreef:Marjoleine,

Wanneer er in jouw nieuw gekochte auto een productiefout zit is het aan de fabrikant om het probleem op te lossen, en niet aan de garagehouder waar je hem toevallig gekocht hebt.
Dus zoals ik al eerder gezegd heb; je moet aan de basis beginnen (Waarmee ik trouwens niet zeg dat er niets mis is met al die louche broodfokkers!)....

Peter
Nou vertel dan hoe mensen die een mislukte pup hebben gekocht dit aan kunnen pakken qua verantwoordelijk stellen van fokker en je kosten terug halen . En gaat dat ook op voor een hond met en zonder stamboom en bastaard.?
Zit er een verschil in broodfokker ,gelegenheid fokker of een rasverenigingfokker hoe je ze aan kan pakken om je geld terug te krijgen..?
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Canis_Lupus schreef:Marjoleine,

Peter
Nou vertel dan hoe mensen die een mislukte pup hebben gekocht dit aan kunnen pakken qua verantwoordelijk stellen van fokker en je kosten terug halen . En gaat dat ook op voor een hond met en zonder stamboom en bastaard.?
Zit er een verschil in broodfokker ,gelegenheid fokker of een rasverenigingfokker hoe je ze aan kan pakken om je geld terug te krijgen..?
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Machie schreef:Lees je maar eens in.. Ik vind niks lastiger dan de wereld van de rashonden. Ik weet echt niet meer wie je wel en niet kan vertrouwen. Je moet het aardig doen met wat men zegt, maarja wie eerlijk is is ook maar ernstig de vraag.
Maak daar maar de wereld van dieren van. Of het nu om paarden, katten of ratten gaat, als leek moet je het maar doen met wat je verteld wordt.
sjm
Zeer actief

Paisley schreef:Nee als er maar een paar goede tussen zitten, is t al gauw goed :roll:
1 van jou hondjes jouwt toch ook alles uit?

Ik vind ze te klein voor deze wereld. Ze zijn vooral op een stadse manier te houden. Op de arm en tussen mama's tieten verstopt om te voorkomen dat ie verpletterd wordt door de rest van de wereld.
Ik denk dat je niet zo'n volledig beeld hebt van de Chihuahua. Natuurlijk, er zijn veel misbakseltjes. Maar zijn die er niet altijd in de broodfok? Ongeacht het ras?
Een gemiddelde stamboom Chihuahua is een prima gezonde hond hoor. Ze worden vaak makkelijk 15. Het zijn echt niet allemaal bibberende scharminkeltjes van nog geen kilo met een waterhoofd en fontanel.

Ja, Isa is pittig. Haar felle gedrag krijg ik er niet volledig uit nee, maar aan de lijn is het eruit dus wie heeft er last van? Als een hond op haar terrein oid komt is ze fel, dat zijn toch genoeg honden? Is het dan meteen een ongezonde hond die niet gefokt had moeten worden? Lijkt me niet. Er zijn wel (heul wat) meer honden met af en toe "ongewenst" gedrag.

Isa is gewoon een stabiel, open en vriendelijk hondje. Ze is gezond, sportief en goed opgevoed. Een normaal formaat, jaja.. voor een chihuahua dan, gewoon een dichte schedel etc. etc. Niets op aan te merken hoor.

Je kunt een goede Chihuahua niet vergelijken met die bibberige kleine broodfok hondjes. Dat vind ik ook niets. Het moet gewoon een hónd kunnen zijn. En dat zijn die van mij. Wandelingen van 3 uur hebben ze het liefst elke dag. Modder, sneeuw, regen, kou. Boeiend. Ze vinden het allemaal fantastisch.

Dus nee, jouw beeld klopt niet helemaal. Een beetje kortzichtig. Ik snap wel dat je dat denkt, vaak zie je de mormels zo. Maar zo is het lang niet altijd en hoeft het niet. ;) Die van ons doe je absoluut geen plezier met optillen. Die hebben zelf pootjes. En zo ken ik er meer dan genoeg ;)
Canis_Lupus
Vaste gebruiker

Bouvierpoedel,

Koop gewoon geen hond met extreme (en voor de hond ongewenste) uiterlijke kenmerken, zo simpel is het.
Als wij ze niet kopen dan stoppen de fokkers vanzelf met fokken......

Peter
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Canis_Lupus schreef:Bouvierpoedel,

Koop gewoon geen hond met extreme (en voor de hond ongewenste) uiterlijke kenmerken, zo simpel is het.

Peter
Preaching to the choir.
Paisley
Zeer actief

sjm schreef:
Dus nee, jouw beeld klopt niet helemaal. Een beetje kortzichtig. Ik snap wel dat je dat denkt, vaak zie je de mormels zo.
Ja sorry je hebt gelijk, ik moet bekennen dat t buiten de argumenten die ik gaf nogal persoonlijk is. Ik heb een hekel aan chihuahua's in alle soorten en maten. Of ze nou goed gefokt zijn of niet, ik moet ze niet :ugh:
Ik ben dus kinderachtig genoeg om persoonlijke voorkeur mee te laten tellen, maar ja, ook weer volwassen genoeg om het toe te geven :engel:

Aan alle extremen eigenlijk. Of t nu minipootjes, een gigantische bakkus of geen haar is, terwijl lang niet alles effect heeft op de gezondheid.
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Canis_Lupus schreef:

Peter
Gewoon naar een handelaartje gaan. Die heeft er alle belang bij dat mensen tevreden zijn en je ziet ook wat je koopt.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”