Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Te dik op oudere leeftijd. Vraagje..

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

dagmar88
Zeer actief

Re: Te dik op oudere leeftijd. Vraagje..

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Sulluna schreef:Bedankt allemaal voor de reacties :) Stelt mij wel gerust, dat jullie het wel mee vinden vallen. Ik zorg natuurlijk dat zij niet dikker wordt dan dit.
Wat ik dus vooral merk is dat het laatste stukje van haar buik hangt, dus waar haar laatste tepels zitten. Dat is een soort los vel geworden ofzo. Als zij dus zit, hangt dat naar beneden.. Geen gezicht ( aaah haha) maar dat is denk net die 2 kilo te veel.

Mwah. Als jij slank 98 wordt zal je buikwand ook niet meer zo florissant zijn.

Mijn castraat katers kregen allemaal binnen een paar maanden na de operatie zo'n gezellig zwabberbuikje.
Dik zijn ze niet, gewoon los vel en minder gespierd.
De ballenkaters hebben geen schort.
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sulluna »

bram en thijs schreef:
Sulluna schreef:Wat ik dus vooral merk is dat het laatste stukje van haar buik hangt, dus waar haar laatste tepels zitten.
Ja maar dat is dus gewoon de oude dag. Bij Thijs waren zijn heupen en rug opeens zo knokig en had hij een bol hangbuikje. Nou, gewoon een bierpensje. Voor de zekerheid nog na laten kijken maar er was niets ernstigs aan de hand, 't was gewoon allemaal naar onderen gezakt.
Ja, nu je dat zo zegt zou dat best kunnen. Bij haar borstkas zit alles nog strak, het is echt dat laatste stukje wat dan hangt.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Sulluna schreef:Vroeger kreeg zij harde pensstaafjes, maar dat lukt haar niet zo goed meer. ( zijn wat tanden uitgevallen haha) dus zij krijgt wel eens pens compleet voer. Maar niet vaak eigenlijk, zou wel wat meer mogen.

Pens is relatief mager en een natuurlijk probiotica.
Misschien dat je een (gemalen) pensdag per week in kunt voeren.
Sulluna
Zeer actief

Op mijn profiel foto van Facebook, zie je dus wat ik bedoel met Luna haar buik.

Afbeelding

En bedankt voor de tip van het pens, ik ga dat eens proberen!
Sulluna
Zeer actief

Zo, haha foto is een beetje groot :LOL:
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Sulluna schreef:Op mijn profiel foto van Facebook, zie je dus wat ik bedoel met Luna haar buik.
Ach, die van mijzelf is een stuk erger.
AfbeeldingAfbeelding
Sulluna
Zeer actief

bram en thijs schreef:
Sulluna schreef:Op mijn profiel foto van Facebook, zie je dus wat ik bedoel met Luna haar buik.
Ach, die van mijzelf is een stuk erger.
Hahaha :F:
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Op die leeftijd ga ik voor kwaliteit van leven, wat voor fun is het voor haar als ze chagrijnig is omdat ze niet meer lekker kan eten, ik zou voor snacks met een lage vetwaarde gaan. Verder ziet ze er prima uit hoor !
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hippo »

Ze ziet er echt nog goed uit, misschien niet meer super strak, maar dat kan ook niet meer met 14 jaar oud. Dat 'hangbuikje' is echt maar minimaal, ze ziet er gewoon nog ontzettend goed uit voor haar leeftijd.

Als je KVV geeft, dan kan je misschien 2-3dgn per week een variant nemen met een lager vet en eiwitpercentage. Dus in volume niet minder voeren, maar iets met wat minder voedingswaarde.

Hoop dat je nog een tijdje kunt genieten van haar, echt een leukerd om te zien.
Sulluna
Zeer actief

Hippo schreef:Ze ziet er echt nog goed uit, misschien niet meer super strak, maar dat kan ook niet meer met 14 jaar oud. Dat 'hangbuikje' is echt maar minimaal, ze ziet er gewoon nog ontzettend goed uit voor haar leeftijd.

Als je KVV geeft, dan kan je misschien 2-3dgn per week een variant nemen met een lager vet en eiwitpercentage. Dus in volume niet minder voeren, maar iets met wat minder voedingswaarde.

Hoop dat je nog een tijdje kunt genieten van haar, echt een leukerd om te zien.
Dat hoop ik ook, mijn eerste eigen hond ( na familiehonden) dus zij is mij heel veel waard. Vandaar ook het topic, ik wil het beste voor haar en begon echt te twijfelen.

Dankje voor de tip!
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Ze ziet er prachtig uit :ok:
Zorro heeft ook een boller buikje gekregen terwijl hij altijd een wespentaille had. Maar zijn ribben zijn prima te voelen en in actie vaak te zien. Hij is niks te dik maar het vel wordt slapper en in zijn geval heeft hij ook nog misschien wat vocht in de buikholte omdat zijn hart niet meer 100% is. Hij is ook wat zwaarder in kilo's maar het is allemaal wat anders dan eerder. Ik zou dus niet sterk inzetten op die laatste 2 kilo.

Ik ben het wel met je eens dat (over)gewicht grote invloed heeft op de kwaliteit van leven, zeker ook van de oudjes, dus ik probeer zelf net zoals jij om mijn opahond niet te vet te laten worden. Dus het in de gaten houden lijkt me prima.

Nu
Afbeelding

Das war einmal und komtt nie wieder...
Afbeelding
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Gollum van ruim 9 zou een moord doen voor dat lijntje! :mrgreen:
Gol oogt ook wat dik maar als ik haar aai voel ik haar ruggengraat. Haar achterste tepels zijn veel erger uitgezakt dan die van Luna, je kunt ze echt heen en weer zwabberen. Als ik haar tietjes omhoog houd heeft ze een mooi figuur :F:
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Ik zou het lekker zo laten. Ze ziet er prima uit. :ok:
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Onze golden had op latere leeftijd een echte hangbuik (en dat zonder ooit pups gehad te hebben :mrgreen:)
Maar ze was verder wel gewoon goed op gewicht.
De ribben blijven toch wel de beste graadmeter vind ik. De ruggengraat kan ook uitsteken door een gebrek aan spieren of door de algemene bouw van de hond. Dus dat zegt mij nooit zo veel.
Nicoline
Zeer actief
Mijn ras(sen): APBT

Ongelezen bericht door Nicoline »

ziet er mooi uit hoor zeker voor haar leeftijd, was Trees dr buik maar zo mooi :-D (maar die heeft cushings dus da's niet eerlijk :P)
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ach, een oma-buikje. Ik werk met oudere mensen en er is er geen 1 met een six-pack hoor ;)
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Leuke foto van jullie 4 :ok:
Ik vind haar buikje nog al meevallen in vergelijking tot een van de anderen :oeps: :W:

Ik vind dat je lekker van haar moet genieten en je niet te vel zorgen maken omdat het allemaal een beetje gaat hangen :flower:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Sulluna schreef:Nou, ze is wel echt wat te dik hoor. Maar ik hoor zo vaak dat dat slecht is, ook op oudere leeftijd.. En ik wil echt het beste voor haar.. Dus ik ga dan echt twijfelen, waar ik goed aan doe..
Afbeelding
Dit is niet te dik.
Ze heeft door haar leeftijd een wat ander figuur gekregen, maar een hond van 14 met dit model is prachtig!

Dat is mijn mening :F:

Als je iets minder zou willen voeren vul dan aan met groente.
Sperziebonen o.i.d.
Dan heeft ze toch een gevuld gevoel.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Tijdens de wandeling op het Erkemederstrand heb ik haar gezien en meegemaakt, en is het me als ik heel eerlijk ben wel opgevallen dat ze wat (te) breed is op haar rug. Bij een hond die nog jong zou zijn zou ik daar wel een paar kilo proberen af te halen, maar gezien Luna's leeftijd zou ik het mooi zo laten.
Op deze laatste foto valt dat niet op, omdat je dan tegen de zijkant aan kijkt, je ziet het alleen van bovenaf.
Sulluna
Zeer actief

LongFields schreef:Tijdens de wandeling op het Erkemederstrand heb ik haar gezien en meegemaakt, en is het me als ik heel eerlijk ben wel opgevallen dat ze wat (te) breed is op haar rug. Bij een hond die nog jong zou zijn zou ik daar wel een paar kilo proberen af te halen, maar gezien Luna's leeftijd zou ik het mooi zo laten.
Op deze laatste foto valt dat niet op, omdat je dan tegen de zijkant aan kijkt, je ziet het alleen van bovenaf.

Ja, klopt wel hoor.. Maar ik heb geen goede foto van hoe ze was en nu van bovenaf. Wel van de zijkant.
Ze is ook echt wel een kilo of 2 te zwaar nog.. Maar, ik laat het maar zo.. Heb het er nog over gehad met mijn dierenarts en die zei dat ik gewoon moet zorgen dat zij zo blijft, dan is er niks aan de hand. Dus niet nog zwaarder worden, maar dit is voor 14 jaar prima zei hij. :)
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Sulluna schreef:
LongFields schreef:Tijdens de wandeling op het Erkemederstrand heb ik haar gezien en meegemaakt, en is het me als ik heel eerlijk ben wel opgevallen dat ze wat (te) breed is op haar rug. Bij een hond die nog jong zou zijn zou ik daar wel een paar kilo proberen af te halen, maar gezien Luna's leeftijd zou ik het mooi zo laten.

Ja, klopt wel hoor.. Maar ik heb geen goede foto van hoe ze was en nu van bovenaf. Wel van de zijkant.
Ze is ook echt wel een kilo of 2 te zwaar nog.. Maar, ik laat het maar zo.. Heb het er nog over gehad met mijn dierenarts en die zei dat ik gewoon moet zorgen dat zij zo blijft, dan is er niks aan de hand. Dus niet nog zwaarder worden, maar dit is voor 14 jaar prima zei hij. :)
Ja, ik zou het ook lekker zo laten hoor. :ok:
Die 14 jaar geef je haar absoluut niet trouwens, ze ziet er veel jeugdiger uit.
Sulluna
Zeer actief

Ze is ook pas over een paar maanden 14, dat zal het zijn hihi. Maar klipt, ze doet het nog hartstikke goed. Moet ook, heb met haar de afspraak staan dat zij minimaal 16 wordt! :)
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Cindy52 schreef:Op die leeftijd ga ik voor kwaliteit van leven, wat voor fun is het voor haar als ze chagrijnig is omdat ze niet meer lekker kan eten, ik zou voor snacks met een lage vetwaarde gaan. Verder ziet ze er prima uit hoor !
precies, ik zou ook niet hemel en aarde gaan bewegen om haar nog 2 kilo af te laten vallen. Van die 2 kilo heeft ze denk ik echt geen last qua gewrichten.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Die zwabberbuik krijgen ze toch wel (en wij ook :mrgreen: ). Mijn Lyndie had ook zo'n buikje en dat was gewoon los vel. Terwijl ze voor de rest op het laatst akelig mager was. Ze woog nog maar 17kg terwijl ze altijd rond de 21 / 21,5kg had gewogen. De spiermassa was gewoon verdwenen en het was een zak met botjes geworden. Maar die buik hield ze gewoon.
Dus ik ga gewoon mee met de anderen. Ze is absoluut niet te dik, alleen het gewicht is minder mooi verdeeld. Zou haar lekker gewoon op haar eigen voer en voertjes laten staan.
Afbeelding
chinanooksyekona
Actief
Mijn ras(sen): Malamute

Ongelezen bericht door chinanooksyekona »

Ze ziet er heel goed uit! Zou het zo houden!
Ook een mooie husky trouwens ;)
Chinanooks Hailey & Yekona :I:
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Bij mijn vorige hond (ook een Luna :mrgreen:) heb ik haar hele leven moeite gehad met haar op gewicht houden. Toen ze echt oud werd (ook toevallig rond de 14) was ze dus ook echt te dik. Heeft voor haar maar een paar maanden geduurd en achteraf was ik blij dat ik het toen maar gelaten heb.
En mijn Luna was beduidend dikker dan jouw hondje. Ik vind haar in een prachtige conditie voor haar leeftijd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”