Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welke kruising? - uitslag is binnen!

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Welke kruising? - uitslag is binnen!

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Vandaag ook een DNA test op de bus gedaan voor Digger!
Digger komt uit Zuid Spanje. Hij is van het type lang lijf, korte poten. Zijn voorpootjes zijn lekker krom, net zoals bij een podenco Maneto (die helaas niet in de database staat). Op de schoft meet hij ongeveer 36 cm en hij weegt zo'n 13 kg. Digger is buiten een enorm actief hondje. In het bos rent hij heerlijk door de bosjes, soms wel honderden meters bij me vandaan, maar hij houdt me gelukkig goed in de gaten. Tegen de andere honden thuis is hij niet altijd even vriendelijk, hij heeft best een behoorlijk ego. Verder is hij enorm trouw en vindt het heerlijk om geknuffeld te worden.

Wat denken jullie, teckel? spaniel?

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de enige duidelijke foto waarop hij redelijk in stand is te zien. Hier haalden we hem op van het vliegveld.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Johnny Jones op 03 mar 2016 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Welke kruising?

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Teckel x retriever zou mijn inschatting zijn. Gezien het vachttype denk ik dan aan een golden retriever.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Leuk hondje! Het zou me niet verbazen als het iets groots x iets kleins is :mrgreen:
Maar waarschijnlijk wel een kruising met meerdere rassen.
Cinnepin
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerenfox en border collie

Ongelezen bericht door Cinnepin »

Ik dacht ook iets van retriever en teckel. Maar ik denk dat er meer in zit nog.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik denk in ieder geval deels podenco maneto, maar dat gaat dus niet uit de test komen.
Johnny Jones
Zeer actief

De uitslag is binnen! Totaal niet verwacht en inderdaad klein maal groot. Of eigenwijs maal jachthond. Vanavond plaats ik de uitslag!
Johnny Jones
Zeer actief

Afbeelding
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Kun je een grotere versie plaatsen?
Johnny Jones
Zeer actief

Afbeelding
Johnny Jones
Zeer actief

En deze
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Wat vreemd dat er niets kortbenigs uit de test is gekomen ? Chi en York zijn volgens mij allebei normaalbenig.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Johnny Jones
Zeer actief

Chihuahua's zijn er toch wel kortbenig?
laeken
Zeer actief

Re: Welke kruising? - uitslag is binnen!

Ongelezen bericht door laeken »

Is een York langbenig? Ik weet persoonlijk niet of bas lang of kortbenig is. :19:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:mrgreen:

Je bent niet alleen.

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 1&start=30

Johnny Jones schreef:Chihuahua's zijn er toch wel kortbenig?
Nee.
dagmar88
Zeer actief

Je zei zelf al dat je aan een scheut (kortbenige) podenco dacht, die niet in de database staat.
Zo zijn er hier eerder hele "rare" dingen uitgekomen. Meteen met uitleg.

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 2&t=246290
Johnny Jones
Zeer actief

Vanmiddag zal ik eens rustig dat topic doorlezen. Ik vind erfelijkheid behoorlijk ingewikkeld, daar moet ik echt even voor gaan zitten.
De uitslag vind ik een heel eind plausibel, Digger toont alsof hij een lang lijf heeft, maar volgens mij heeft hij vooral een groot lijf. Met zijn 35 cm op de schoft weegt hij rond de 13 kg, en hij is echt niet te dik. Alleen die korte, stevige poten die voor dan ook zo vrolijk krom zijn, net flippers, dat snap ik niet. Eigenlijk had ik ook een groter percentage 'onbekend' verwacht.
Als er vragen zijn over de uitslag kan je die aan het bedrijf stellen, dus dit weekend ga ik met mijn beste Engels vragen of zij die poten kunnen verklaren.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:Is een York langbenig? Ik weet persoonlijk niet of bas lang of kortbenig is. :19:
Normaalbenig volgens mij.
Laagbenige terriërs zijn echt de honden zoals de Schot, Sealyham en de Skyeterriër.
Maar inderdaad, de rasstandaard vd York zegt er niets over (dan ga ik er juist vanuit dat ze normaalbenig zijn).
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
laeken
Zeer actief

Volgens mij is een York kortbenig... :19:

Dit lijkt mij echt een kortbenige York

Afbeelding

Dit ook

Afbeelding

En deze hond is niet kortbenig maar wel een soort York. Dat is toch echt hele andere koek.

Afbeelding

Bas is volgens mij ook kortbenig. :engel: Als ze langbenig zou zijn zou ze volgens mij twee keer zo hoog moeten zijn.

Afbeelding

Wel denk ik dat het een niet zo extreme vorm is. Op de een of andere manier heb je niet dat teckeleffect met die kromme beentjes enzo. Yorken hebben veel betere en ook hogere pootjes.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ik weet het niet. Ik vind echte Yorkies gewoon normaalbenig.
Op sites en in rasstandaarden zijn ze het er ook niet over eens. Je mag het dus zelf weten :wink:
https://janedogs.com/short-legged-terriers/
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
laeken
Zeer actief

sirene schreef:Ik weet het niet. Ik vind echte Yorkies gewoon normaalbenig.
Op sites en in rasstandaarden zijn ze het er ook niet over eens. Je mag het dus zelf weten :wink:
Wat een leuk raadsel. Ik denk dat ze gebouwd zijn als Jack Russels. Daarin is dat laagbenige ook heel erg variabel. Hein van Martijn is denk ik hoogbenig maar die komt gewoon uit laagbenig en dat kan dus niet. Dus zelfs hij moet soort van laagbenig zijn. Bas is echt laagbenig inclusief de gebogen kromme polsen. De patella en de platte voetjes. Dus dat Bas kortbenig is weet ik bijna zeker. Maar daar kan ook gewoon Teckel inzitten. :engel:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

laeken schreef:
Wat een leuk raadsel. Ik denk dat ze gebouwd zijn als Jack Russels. Daarin is dat laagbenige ook heel erg variabel. Hein van Martijn is denk ik hoogbenig maar die komt gewoon uit laagbenig en dat kan dus niet. Dus zelfs hij moet soort van laagbenig zijn. Bas is echt laagbenig inclusief de gebogen kromme polsen. De patella en de platte voetjes. Dus dat Bas kortbenig is weet ik bijna zeker. Maar daar kan ook gewoon Teckel inzitten. :engel:

Hein is vroeggecasteerd toch?

Het gaat dus om het verschil tussen normaalbenig laaggesteld en achondroplasie.
Als het niet in de rasstandaard staat komt het misschien beiden voor?
laeken
Zeer actief

dagmar88 schreef:
laeken schreef:

Hein is vroeggecasteerd toch?

Het gaat dus om het verschil tussen normaalbenig laaggesteld en achondroplasie.
Als het niet in de rasstandaard staat komt het misschien beiden voor?
Jawel, maar ik denk dat hij wel uitgegroeid is als een normaal hondje. Die jack russels zijn snel volwassen en ik meen dat hij 9 maanden was toen hij gecastreerd was. Maar dat weet Cleva beter dan ik. Bas is in elk geval laat gecastreerd. Ze heeft pups gehad en ik denk wel vaker. Ook in het asiel denk ik. Want ze zag er nogal leeggemolken uit in het begin. Aangezien ze al een jaar in het asiel zat en de rits helemaal vers was heb ik zo'n vermoeden dat ze de kas van het asiel gespekt heeft in Spanje met allemaal leuke baby boomers.... :engel: En ze had ook een pup toen ze gevonden was. En wat daarvoor gebeurd is kan je alleen maar raden. Dus Bas heeft wel wat nesten gehad denk ik omdat ze nu zo ongeveer 7 jaar is en ik haar pas twee jaar heb. :schrik:
Afbeelding
Johnny Jones
Zeer actief

De pootjes van Digger zijn niet korter dan die van de Yorkies op de foto's van Laeken. Die flapvoetjes, dat heten gebogen polsen?
Overigens heeft Digger wel de pientere kraalogen van de York!
dagmar88
Zeer actief

Johnny Jones schreef:De pootjes van Digger zijn niet korter dan die van de Yorkies op de foto's van Laeken. Die flapvoetjes, dat heten gebogen polsen?
Overigens heeft Digger wel de pientere kraalogen van de York!

Het gaat om de verhoudingen. Diggers lijf is langer.
Kromme polsen is radius curvus.
dagmar88
Zeer actief

laeken schreef: Jawel, maar ik denk dat hij wel uitgegroeid is als een normaal hondje. Die jack russels zijn snel volwassen en ik meen dat hij 9 maanden was toen hij gecastreerd was. Maar dat weet Cleva beter dan ik. Bas is in elk geval laat gecastreerd. Ze heeft pups gehad en ik denk wel vaker. Ook in het asiel denk ik. Want ze zag er nogal leeggemolken uit in het begin. Aangezien ze al een jaar in het asiel zat en de rits helemaal vers was heb ik zo'n vermoeden dat ze de kas van het asiel gespekt heeft in Spanje met allemaal leuke baby boomers.... :engel: En ze had ook een pup toen ze gevonden was. En wat daarvoor gebeurd is kan je alleen maar raden. Dus Bas heeft wel wat nesten gehad denk ik omdat ze nu zo ongeveer 7 jaar is en ik haar pas twee jaar heb. :schrik:

Ik heb eigenlijk geen idee tot welke leeftijd vroege castratie effect heeft op de groei.
Bij Pjotr had ik toch echt wel een scheut windhond verwacht met die achterlijke stelten.
Geen teckel :LOL:

Sinds jij bas hebt zie ik opeens óveral basjes, misschien zit er wel een nazaat tussen haha.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

volgens mij heeft kortbenigheid met de verhoudingen te maken. Zijn ze veel langer dan hoog dan zijn ze kort benig.
Zo is een Coton de Tulear kort benig en een Havanezer juist niet. En hoewel de hondjes zeer veel op elkaar lijken zit hem juist daar het verschil in.

Bij kortbenigheid hoeven de pootjes niet krom te zijn hoor!! liever niet zelfs.
Hier twee kort benige honden. Waarbij Spikey wel kromme voorpootjes heeft die in dit ras ongewenst zijn.
Afbeelding
gevni havanezers
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik denk dat er gewoon een flinke scheut podenco maneto doorheen zit. Dat ras staat niet in de database, dus dat komt dan ook niet uit de test.
Johnny Jones
Zeer actief

Ik verwachte een uitslag waarvan de helft 'mixed breed' zou zijn (ofwel de podenco maneto, karakter klopt namelijk ook precies). En dan zouden wellicht de andere podencorassen teruggekomen zijn in de waarschijnlijkheid bij de 'mixed breed'. Ik was vooral nieuwsgierig waar juist die andere uiterlijke kenmerken vandaan kwamen, kleur, vacht, staart, oortjes.

Echter 75% van zijn afkomst kon vastgesteld worden, en het deel mixed breed is zeer waarschijnlijk Duitse Staande. De 12,5% Schnauzer had ik helemaal niet verwacht. Ik ben erg verbaasd, maar heb geen reden om te twijfelen aan de uitslag.
Johnny Jones
Zeer actief

DeDiana schreef:Ik denk dat er gewoon een flinke scheut podenco maneto doorheen zit. Dat ras staat niet in de database, dus dat komt dan ook niet uit de test.
Ik heb het topic waarvan Dagmar de link plaatste doorgelezen, en daar schrijft Marjoleine het volgende
"Is zo, maar er zit toch een aardige dosis pointers en setters in die podenco's van oorsprong?
In die zin zou je dat dus wel degelijk kunnen herleiden."

Dat zou een verklaring kunnen zijn!
dagmar88
Zeer actief

Johnny Jones schreef:
DeDiana schreef:Ik denk dat er gewoon een flinke scheut podenco maneto doorheen zit. Dat ras staat niet in de database, dus dat komt dan ook niet uit de test.
Ik heb het topic waarvan Dagmar de link plaatste doorgelezen, en daar schrijft Marjoleine het volgende
"Is zo, maar er zit toch een aardige dosis pointers en setters in die podenco's van oorsprong?
In die zin zou je dat dus wel degelijk kunnen herleiden."

Dat zou een verklaring kunnen zijn!

:ok: Goedzo. Eigenlijk zou iedereen voor die test dat topic moeten lezen.
Marjoleine wil je ook vast wel even persoonlijk uitleg geven als je dat vraagt.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”