Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Betrouwbaarheid echo

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Aantal honden: 2

Betrouwbaarheid echo

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Ik had het reeds in het andere topic gevraagd, maar daar wordt het wat ondergesneeuwd geloof ik. :)

Mila heeft afgelopen maandag de echo gehad, 29 dagen na de eerste dekking. Het was een kundige art met goede apparatuur (voor zover ik dat in kon schatten). Zij telde 3 à 4 vruchtjes. Hoe betrouwbaar is zo'n echo? Ik lees dat het bij een kundig iemand aardig betrouwbaar is, maar ik heb ook gelezen dat het nooit betrouwbaar is... Gebeurt het vaak dat vruchtjes worden geresorbeerd? Of komen er juist meer dan verwacht?

En stel het is zo'n klein aantal, is een röntgenfoto dan van belang? I.v.m. grote pups en of ze wel door het bekken passen bijvoorbeeld?
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Betrouwbaarheid echo

Ongelezen bericht door nathalie »

Bij Ushi waren er in Sleeuwijk 8 geteld en werden er ook 8 geboren.
Ushi's fokker gaat daar ook altijd naar toe. Tot nu toe klopt het eigenlijk altijd wel. Toen ze net ging echoën, is ze eens bij een niet zo'n bekwame da geweest. Die telde er echt maar 4. Werden er 18 :80:
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
-Gaby-
Zeer actief

nathalie schreef:Bij Ushi waren er in Sleeuwijk 8 geteld en werden er ook 8 geboren.
Ushi's fokker gaat daar ook altijd naar toe. Tot nu toe klopt het eigenlijk altijd wel. Toen ze net ging echoën, is ze eens bij een niet zo'n bekwame da geweest. Die telde er echt maar 4. Werden er 18 :80:
Ik ben met Mila in de dierenkliniek in Drachten geweest. Iets meer dan 3 of 4, 5 of 6 bijvoorbeeld, dat zou ik wel fijn vinden. Maar 18 ipv 4? :80: Dat verwacht ik toch niet. Hebben die pups het overleefd?
Afbeelding
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Ik had ook al in je andere topic gereageerd. Maar bij ons telde de DA 5 op echo en foto, maar er kwamen er 10. Het zou mij ook verbazen als zo een grote hond maar 3 of 4 pups zou krijgen. Maar het is mogelijk natuurlijk.
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief

Yara schreef:Ik had ook al in je andere topic gereageerd. Maar bij ons telde de DA 5 op echo en foto, maar er kwamen er 10. Het zou mij ook verbazen als zo een grote hond maar 3 of 4 pups zou krijgen. Maar het is mogelijk natuurlijk.
Het zouden inderdaad vrij weinig pups zijn voor de grootte van de hond. Ze vond het ook best spannend allemaal, maar liet wel alles gebeuren zonder tegenstribbelen, dus de arts kon wel rustig de tijd nemen, dus misschien ook nauwkeurig tellen? Zelf kwam ze uit een nest van zes.

Wat bijzonder dat op de foto ook maar vijf zijn gezien bij jouw hond! Nou ja, wie weet... :wachten:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik heb niet geteld, je kan er bij een echo altijd naast zitten. Er kunnen nog pups geresorbeerd worden, of pups achter elkaar liggen waardoor je er op de echo maar minder ziet. Hier dus gestopt met zoeken zodra we één vruchtje hadden gezien. Ze was drachtig en dat is genoeg info. Uiteindelijk 7 geboren :ok:

Röntgenen zou ik persoonlijk niet doen. Mila is een Tamaskan, een ras dat qua bouw gewoon vlot zou moeten kunnen bevallen. 3 of 4 is ook geen enorm klein aantal dat je gigantische pups krijgt, als dat al zou gebeuren. Zelfs de eenlingen die ik ken zijn gewoon vlot geboren bij rassen die niet bekend staan om problemen rond de geboorte. Daarnaast is bewezen dat röntgenstraling zeker niet onschuldig is voor de ongeboren pups, dus liever niet als het niet noodzakelijk is.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Als er 3 of 4 geteld zijn is dat geen groot nest, maar ook geen linke soep zoals bij 1 enkele pup het geval zou kúnnen zijn.
Een aanvullende foto (vanaf 49 dagen) is voor mijn gevoel dan ook niet nodig, hooguit voor je eigen onzekerheid (heb ik bij mijn eerste nest gedaan om die reden, daarna niet meer).
Een echo kan heel accuraat zijn, maar kan er ook flink naast zitten. Dat ligt helemaal aan de apparatuur en vooral de ervaring/kennis en kunde van de echografist. Dus daar valt niet zomaar iets over te zeggen wat altijd waar is.
Daarnaast kunnen er nog pups geresorbeerd worden na het moment van de echo, en dan zouden er minder pups geboren kunnen worden dan op de echo gezien is. Meer pups dan op de echo zie je ook best vaak, maar minder ook.
Kortom: er is weinig concreets over te zeggen. :wink:
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

-Gaby- schreef:
nathalie schreef:Bij Ushi waren er in Sleeuwijk 8 geteld en werden er ook 8 geboren.
Ik ben met Mila in de dierenkliniek in Drachten geweest. Iets meer dan 3 of 4, 5 of 6 bijvoorbeeld, dat zou ik wel fijn vinden. Maar 18 ipv 4? :80: Dat verwacht ik toch niet. Hebben die pups het overleefd?
Gelukkig voor hun niet :mrgreen: . De teef is tijdens de dracht ik geloof 3x onder narcose geweest, omdat ze een doorgebeten pees had. Ik geloof dat er 12 groot geworden zijn, maar dat weet ik niet precies meer.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Mutt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Retrievermixen
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mutt »

Een echo is niet geschikt om het aantal pups te tellen, de kans dat je er een aantal over het hoofd ziet is erg groot. Een echo doe je eigenlijk vooral om dracht te bevestigen, te kijken hoe de pups het doen (hartslag) en als pretecho.
Tot ongeveer 45 dagen van de dracht kunnen de vruchten nog geresorbeerd worden, daarna vindt verbening plaats en worden de pups die te zien zijn sowieso geboren (hoewel dit niet levend hoeft te zijn).
Wil je echt een goede inschatting kunnen maken van het aantal pups dat geboren zal worden dan is een röntgenfoto nodig.

Gezien de bouw van de hond zou ik me verder niet erg zorgen maken om de bevalling.

Het aantal pups is vooral belangrijk als het er maar 1-2 zijn, dan kan verlengde dracht optreden (te weinig prikkels om de partus in gang te zetten) en kunnen de pups ook te groot worden, beide kan dit voor problemen zorgen.
Afbeelding
Because boy you were amazing just the way you were
Mazzel <3 15/05/2008 - 16/12/2014
-Gaby-
Zeer actief

Hartelijk dank allemaal voor jullie antwoorden. Ik neig er daarom op dit moment niet naar om de röntgenfoto te doen met deze informatie. ;)
De echo was ook enkel bedoeld voor het bevestigen van de dracht, maar toch was ik wel benieuwd in hoeverre het nauwkeurig was, omdat de arts wel aardig stellig was over hoeveel pups ik kon verwachten. Maar we zullen zien!
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Als je vroeg echoot is de kans op resorbtie groter. Rond de 30e dag na de ovulatie (en die weet je nooit exact tenzij je prikt) verandert de hormonale huishouding; het gaat van de teef naar de pups. Dat is het tricky moment.
Als je dus rond of zelfs voor die tijd echoot gok je. Ik ken mensen die er 8 telden op dag 28, en daar kwam er eentje.

Ik echo om deze reden altijd rond de 32e dag. Dan zit je heel wat veiliger wat resorbtie betreft.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ik ken iemand de een rontgenfoto had laten maken , 3 pups op te zien volgens velen
Ik telde er toch echt meer, mja ik kan ook mis zitten en ben geen deskundige

Er zijn toen 8 pups geboren

Wij doen geen echo of rontgenfoto, pas als er echt echt getwijfeld word of ze drachtig is
Maar kon het al vrij snel aan haar ogen en gedrag zien , met 6 wkn voelde ik de pups bewegen
En aangezien ze als snel dik werd en op het einde wel heel erg dik was , gingen we al uit van een groot nest ( t werden er 11 :mrgreen: )
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Bij Huette's beide drachten ben ik in Sleeuwijk geweest om te echoën. Beide keren juist - 1.
Izzers
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse dwarslopende tokkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Izzers »

Ik vind echo hooguit betrouwbaar als de vraag is dragend of niet.
Bij Izzy waren 4 en 4 geteld en 8 en 7 geboren.
Pups kunnen tussen de darmen gaan liggen (niet echt natuurlijk maar in de schaduw ervan)
Achter elkaar, en zo zijn er meer opties.
In mijn beleving worden er altijd meer geboren dan op de echo gezien.
Een rontgen foto is wel 100% omdat je daarop ruggegraatjes kan tellen maar zonder absolute medische noodzakelijkheid zou ik dat niet doen.
Je weet nu dat ze dragend is, geniet daarvan en laat je verrassen
Afbeelding

Ik hou van je! Met heel mijn kont.
Met mijn hart ook wel, maar mijn kont is groter
-Gaby-
Zeer actief

Marjoleine schreef:Als je vroeg echoot is de kans op resorbtie groter. Rond de 30e dag na de ovulatie (en die weet je nooit exact tenzij je prikt) verandert de hormonale huishouding; het gaat van de teef naar de pups. Dat is het tricky moment.
Als je dus rond of zelfs voor die tijd echoot gok je. Ik ken mensen die er 8 telden op dag 28, en daar kwam er eentje.

Ik echo om deze reden altijd rond de 32e dag. Dan zit je heel wat veiliger wat resorbtie betreft.
Oei, gebeurt zoiets vaak? :schrik: Ze is gedekt a.d.h.v. progesteron. Dus de echo moet 28 à 29 dagen na ovulatie zijn geweest.

Dan hoop ik toch meer op het verhaal van Izzers. :engel:
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief

** Angela ** schreef:Ik ken iemand de een rontgenfoto had laten maken , 3 pups op te zien volgens velen
Ik telde er toch echt meer, mja ik kan ook mis zitten en ben geen deskundige

Er zijn toen 8 pups geboren

Wij doen geen echo of rontgenfoto, pas als er echt echt getwijfeld word of ze drachtig is
Maar kon het al vrij snel aan haar ogen en gedrag zien , met 6 wkn voelde ik de pups bewegen
En aangezien ze als snel dik werd en op het einde wel heel erg dik was , gingen we al uit van een groot nest ( t werden er 11 :mrgreen: )
Voor mij is het een eerste nest, en de eerste keer dat ik het van zo dichtbij meemaak. In haar gedrag leek ze me al wel drachtig, maar aangezien ik van velen hoorde dat dit ook door een schijnzwangerschap kan komen, bleef ik wel twijfelen. Daarnaast had ik niet echt meer een wachtlijst, de meeste geïnteresseerden waren al voor een andere fokker gegaan en dat begrijp ik heel goed. Vandaar dat ik het wel zeker wilde weten voor ik ging aankondigen en daarnaast moet ik ook nog spullen aanschaffen, voorbereidingen doen, regelingen treffen met het werk, etc. Dus ik vond deze bevestiging wel prettig moet ik zeggen. :)
Afbeelding
Lizzy
Actief
Mijn ras(sen): De Dalmatische Hond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lizzy »

Ik ben in Sleeuwijk geweest. Daar telde ze er 9 en heel misschien 10. Er werden pup geboren, 1 dood.

Van Sleeuwijk hoor je toch wel vaak dat ze tot op de pup nauwkeurig kunnen echoën hoor.
Afbeelding
Foto met dank aan Chien Noble.

Siamsa Dalmatische Honden
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

-Gaby- schreef:Oei, gebeurt zoiets vaak? :schrik: Ze is gedekt a.d.h.v. progesteron. Dus de echo moet 28 à 29 dagen na ovulatie zijn geweest.
Nee, dat valt wel mee maar het kán dus wel.
Daarom wacht ik zelf altijd (áls ik echo) tot ca 32 dagen. Dat is gewoon betrouwbaarder.

Afbeelding

-Gaby-
Zeer actief

Lizzy schreef:Ik ben in Sleeuwijk geweest. Daar telde ze er 9 en heel misschien 10. Er werden pup geboren, 1 dood.

Van Sleeuwijk hoor je toch wel vaak dat ze tot op de pup nauwkeurig kunnen echoën hoor.
Ik heb ook wel vertrouwen in deze arts, waarschijnlijk was ze ook wel nauwkeurig. Stiekem hoop ik wel op een paar meer dan drie.. :mann: Er leven zoveel leuke mensen mee, wil niet de meesten teleur hoeven stellen....
Marjoleine schreef:
-Gaby- schreef:Oei, gebeurt zoiets vaak? :schrik: Ze is gedekt a.d.h.v. progesteron. Dus de echo moet 28 à 29 dagen na ovulatie zijn geweest.
Nee, dat valt wel mee maar het kán dus wel.
Daarom wacht ik zelf altijd (áls ik echo) tot ca 32 dagen. Dat is gewoon betrouwbaarder.
Gelukkig dat het meevalt en ik denk wel echt dat ze drachtig is nu, maar dat kan ik meenemen als tip voor de volgende keer!
Afbeelding
remarelo
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door remarelo »

Ik ben bij verschillende dierenartsen geweest, waaronder Sleeuwijk. Hoe meer pups er in zitten, hoe moeilijker het is om het exacte aantal te bepalen. Ze kunnen achter elkaar zitten, of je kunt niet meer vaststellen of je dat ene vruchtzakje nou dubbel telt of niet. Ook in Sleeuwijk zeggen ze meestal zodra ze er 5 of 6 duidelijk gezien hebben, dat daarna de bepaling van het aantal lastiger wordt. Daarom zegt (in mijn ervaring) de DA meestal zodra het er 5 zijn: 5 of meer. Als je een hele rustige teef hebt die goed blijft staan (of liggen , afhankelijk van de echomethode), dan kun je meestal wel wat beter tellen.

Een röntgenfoto maak ik liever niet, straling is toch straling. En je kunt bij mijn ras (Mechelse Herder) goed voelen of alles geboren is, dus de noodzaak is ook niet zo groot.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Mijn Jack is drachtig, volgens de echo 5 of 6 pupjes....eind april gaan we het weten :D
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
-Gaby-
Zeer actief

fes/lou schreef:Mijn Jack is drachtig, volgens de echo 5 of 6 pupjes....eind april gaan we het weten :D
Spannend! Best veel pups voor een Jack, of niet? Gefeliciteerd in elk geval. :cheer:

En de echo die is gemaakt, waarom ik dit topic heb gestart, was dus nauwkeurig. :wink: Ze gaf aan 3 à 4 pups en het werden er dus 3. Mila bleef ook heel rustig liggen dus ze had alle tijd om te tellen, naast dat het met een klein nestje ook beter lukt te voorspellen dan met een groot aantal pups.
Afbeelding
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

4 a 5 is normaal voor een Jack, meeste wat ik gehad heb was 8...
-Gaby-
Zeer actief

fes/lou schreef:4 a 5 is normaal voor een Jack, meeste wat ik gehad heb was 8...
Zo, 8! :80: Nou, ben benieuwd! Hou je ons op de hoogte? :)
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Fien is ook drachtig, ik had er geen echo voor nodig ;)
Als die opeens gaat doen of ze Pippi Langkous incognito is, is er serieus iets aan de hand :LOL:
En nu is ze Pippi inclusief ingeslikte voetbal. Nog 12 dagen ;)

Afbeelding

-Gaby-
Zeer actief

Haha, die Fien! Wie is de aanstaande vader?

Ik wist het bij Mila ook vrij zeker dat het raak was. Zag toch wel karakterverschillen en ook qua uiterlijk iets voller. Maar durfde ook nergens op vooruit te lopen, vond wat dat betreft die echo wel fijn. :F: Indien ik meer ervaren zou zijn, mogelijk niet. Maar nu vond ik het wel een opluchting.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

-Gaby- schreef:Haha, die Fien! Wie is de aanstaande vader?
Robin Hood :LOL:
Maar enfin, ze vond hem erg leuk en ik ook. Het is een pittig kereltje, precies het karakter waar ik van houd :I:
Ik maak wel een topic anders kaap ik het jouwe.

Ik had overigens geen echo gedaan omdat ze de eerste keer ook snel toonde en ze vindt die echo stom. En ik zeg u, dat is het understatement van de eeuw :engel:

Afbeelding

fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

-Gaby- schreef:
fes/lou schreef:4 a 5 is normaal voor een Jack, meeste wat ik gehad heb was 8...
Zo, 8! :80: Nou, ben benieuwd! Hou je ons op de hoogte? :)
Ja, 8, maar dat was een andere teef, hoewel, had er 2 met van die grote nesten. Ze moet nog een dikke week nu :D
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ze zijn geboren, 5 stuks :D
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

fes/lou schreef:Ze zijn geboren, 5 stuks :D
:cheer: :cheer: :cheer:

Foto?

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”