Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Antibiotica

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Lemuria

Antibiotica

Ongelezen bericht door Lemuria »

Naar aanleiding van een ander topic vroeg ik me iets af. In welke gevallen is ab aan een hond geven noodzakelijk? Ik ben zelf een brokkenpiloot en heb nog nooit van m'n leven ab gekregen. Stel, ik ga naar de dierenarts om Izzy's gescheurde nagel te laten knippen en de da wil ab geven, dan zou ik dus geneigd zijn om dat te weigeren. Het is een jonge hond en bacteriële infecties zou een lichaam (mits het gezond is) toch zelf op moeten kunnen lossen?

Toch hoor ik héel vaak dat iemand of een dier een ab-kuur heeft gekregen. Heeft het nog een ander doel dan?
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!
Aantal honden: 1

Re: Antibiotica

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Ik neem aan dat de meeste het alleen voor schrijven als het lichaam het probleem niet zelf op zou kunnen lossen.
Tenminste dat is wel wat ze bij ons doen en wat iedereen zou moeten doen.

Je wil overigens niet weten hoe vaak ik gebeld word met de vraag of ze zomaar ff een kuurtje op mogen komen halen. Uuuuh nee en zeker niet met de antibiotica wet van tegenwoordig.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Er zijn niet heel veel dierenartsen echt terughoudend met AB, raar genoeg.
Mijne gelukkig wel, en ikzelf dus ook.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Yara »

Met zware ontstekingen geef ik het wel maar niet zomaar. Toen ze alle 3 jaren geleden eens kennelhoest hadden wilde de DA ze ook antibiotica geven maar dat vond ik onzin. Ze waren helemaal niet erg ziek ze kuchten alleen een beetje. Dus dat hebben ze niet gehad en ze waren allemaal binnen een paar dagen weer helemaal beter.
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Scheelt inderdaad erg per dierenarts. Onze vorige gaf gretig antibiotica mee 'voor de zekerheid' en mikte als het aan haar lag ook rabiës, kennelhoes, grote cocktail én een wormenkuur er op 1 dag in :blauwoog:

Huidige (jongere) dierenartsen zijn er veel minder gretig in. Ze geven ook de risico's van resistentie aan. De laatste keer dat Mies ziek was werd ook eerst de bacteriële infectie via een bloedonderzoek bevestigd. Nu zal vast niet elke eigenaar die extra kosten willen maken maar ik was blij met de mogelijkheid: geen onnodige antibiotica!
Afbeelding
anniek16
Zeer actief
Mijn ras(sen): Epagneul Nain Continental Papillon - Vlinderhondje

Ongelezen bericht door anniek16 »

Katootje kreeg bij haar gescheurde nagel die er door de DA afgeknipt is geen AB. Ook de nagels die ik er zelf afknip hebben geen kuurtje nodig, hier ook brokkenpiloten (de honden :p) met een prima immuunsysteem om een eventuele kleine infectie zelf op te lossen, áls die er uberhaupt van komt, want dat heb ik hier met inmiddels 5x een kort afgeknipte nagel nog niet gehad.
Ik desinfecteer de nagelknipper niet eens bedenk ik mij nu, oeps.

Ik spring graag voorzichtig om met die kuurtjes, net als jij. Het is dus niet nodig voor een afgeknipte nagel, in eerste instantie in ieder geval.
~Anniek
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Lemuria schreef:Naar aanleiding van een ander topic vroeg ik me iets af. In welke gevallen is ab aan een hond geven noodzakelijk? Ik ben zelf een brokkenpiloot en heb nog nooit van m'n leven ab gekregen. Stel, ik ga naar de dierenarts om Izzy's gescheurde nagel te laten knippen en de da wil ab geven, dan zou ik dus geneigd zijn om dat te weigeren. Het is een jonge hond en bacteriële infecties zou een lichaam (mits het gezond is) toch zelf op moeten kunnen lossen?

Toch hoor ik héel vaak dat iemand of een dier een ab-kuur heeft gekregen. Heeft het nog een ander doel dan?
Ook de nieuwe spotjes gehoord? Helpen antibiotica tegen een griep? Nee, dus.
En ik geef mijn honden ook niet zomaar antibiotica. Niet eigenlijk.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”