Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ondersteunen achterhand

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Aantal honden: 1

Ondersteunen achterhand

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Het is me nu net iets te vaak opgevallen dat Lola een 'hikje' heeft in haar achterhand. Een aantal keer dat ze de trap op wilde lopen en even haperde, stilstond, opnieuw begon. Of dat ze op een richel wil springen in de uiterwaarden, de sprong wil maken maar weer even hapert en dan opnieuw begint. Idem voor opstaan vanaf d'r kussen. Ze wil opstaan, valt even een soort van om en staat dan alsnog goed op. Voor mij lijkt het dat haar achterhand wat zwakker is dan we dachten.

Ze geeft geen pijn aan en doet het verder ook nog prima, maar misschien is ze toch iets ouder dan de 6.5 jaar die in haar paspoort staat. Als dit nou blijft gebeuren, is er dan iets waarmee ik haar kan ondersteunen? Is dit een zwakker wordende achterhand die met goede bespiering in toom gehouden moet worden? Of kom je dan uit op supplementen of zo? Iemand een goede suggestie?
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Re: Ondersteunen achterhand

Ongelezen bericht door Hippo »

Boutje schreef:Ik zou eerst even laten uitzoeken bij de dierenarts wat er precies aan de hand is.
Dat inderdaad ;-). Misschien komt het wel vanuit haar rug ipv de achterhand. Even wat testjes + foto's lijkt mij wel handig.
-Lilo-
Zeer actief

Oh wat grappig dat jullie dat zeggen. Ik dacht dat dit weer veel te vaag zou zijn om naar de DA te gaan. Ze geeft geen pijn aan etc. En bij de DA houdt ze zich altijd zo stijf als een plank zodat die alsnog niks kan. Maar toch maar eens ee nafspraak maken dan...
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Dierenarts kan inderdaad, of anders een goede dierfysiotherapeut. Die kunnen over het algemeen ook goed constateren of er een probleem in de bespiering zit, of in het skelet, en daar indien mogelijk verbetering in aanbrengen door oefeningen, massage, acupunctuur of wellicht aquatraining om de bespiering te versterken.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

LongFields schreef:Dierenarts kan inderdaad, of anders een goede dierfysiotherapeut. Die kunnen over het algemeen ook goed constateren of er een probleem in de bespiering zit, of in het skelet, en daar indien mogelijk verbetering in aanbrengen door oefeningen, massage, acupunctuur of wellicht aquatraining om de bespiering te versterken.
Ik zou inderdaad ook naar een da gaan die wellicht ook wat meer gespecificeerd is in fysio of chiropractici. Er hoeft niet altijd aan medicatie gedacht te worden om een "probleem" op te lossen. Ik zeg dit overigens omdat ik hij na een diagnose bij da 1 allerlei medicatie meekreeg en anabolen kreeg ingespoten. Na 2 weken en geen goed gevoel erbij ben ik voor een second opinion gegaan bij een dierenarts die dus ook chiropractor was. Zij had een ietwat andere diagnose.
Heb de anabolen laten uitwerken en ben de medicatie gestopt om hem na 3 weken in handen van de chiropractor te geven. Hij liep een stuk vrijer daarna. Van mijzelf uitgaande, zit er bij mijzelf ook nog wel eens iets niet goed, een behandeling doet dan wonderen.
Net als de anderen zou ik dus eerst haar spieren en skelet laten bevoelen, er zijn net iets te veel "gewone" dierenartsen die tegenwoordig snel met anabolen en ontstekingsremmers klaar staan.
-Lilo-
Zeer actief

blondie schreef:
LongFields schreef:Dierenarts kan inderdaad, of anders een goede dierfysiotherapeut. Die kunnen over het algemeen ook goed constateren of er een probleem in de bespiering zit, of in het skelet, en daar indien mogelijk verbetering in aanbrengen door oefeningen, massage, acupunctuur of wellicht aquatraining om de bespiering te versterken.
Ik zou inderdaad ook naar een da gaan die wellicht ook wat meer gespecificeerd is in fysio of chiropractici. Er hoeft niet altijd aan medicatie gedacht te worden om een "probleem" op te lossen. Ik zeg dit overigens omdat ik hij na een diagnose bij da 1 allerlei medicatie meekreeg en anabolen kreeg ingespoten. Na 2 weken en geen goed gevoel erbij ben ik voor een second opinion gegaan bij een dierenarts die dus ook chiropractor was. Zij had een ietwat andere diagnose.
Heb de anabolen laten uitwerken en ben de medicatie gestopt om hem na 3 weken in handen van de chiropractor te geven. Hij liep een stuk vrijer daarna. Van mijzelf uitgaande, zit er bij mijzelf ook nog wel eens iets niet goed, een behandeling doet dan wonderen.
Net als de anderen zou ik dus eerst haar spieren en skelet laten bevoelen, er zijn net iets te veel "gewone" dierenartsen die tegenwoordig snel met anabolen en ontstekingsremmers klaar staan.
Oh dat klinkt niet fijn nee. Daar zou ik in dit geval ook niet akkoord mee gaan. Daarvoor gebeurt het te weinig, te niet-heftig en ze lijkt zelf niet eens door te hebben dat het anders-dan-anders gaat.

@Tara: een filmpje maken wordt lastig, het gebeurt te weinig en te onverwacht om daarvoor klaar te zitten, haha. Ik ben er ongetwijfeld hypochondrisch vroeg bij :mrgreen:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

-Lilo- schreef: Oh dat klinkt niet fijn nee. Daar zou ik in dit geval ook niet akkoord mee gaan. Daarvoor gebeurt het te weinig, te niet-heftig en ze lijkt zelf niet eens door te hebben dat het anders-dan-anders gaat.

@Tara: een filmpje maken wordt lastig, het gebeurt te weinig en te onverwacht om daarvoor klaar te zitten, haha. Ik ben er ongetwijfeld hypochondrisch vroeg bij :mrgreen:
Je bent wijzer door hier dingen te vragen, ik was wat naïef destijds en had die da doorgekregen van iemand. Ik kwam daar, hij stelde een diagnose en spoot dat spul in en gaf de medicatie. Het was ook zeker geen slechte dierenarts hoor, want meerderen hier komen er ook en ook bekenden van mij. In mijn geval zat hij niet geheel goed met de diagnose. En omdat mijn gevoel zei dat er iets anders aan de hand was ben ik weer naar eigen da gegaan die dus ook chiropractor was.
Zelf zag en zie ik dus wel degelijk verschil in hoe ze de hond nakijken en bevoelen.

Je bent er vroeg genoeg bij inderdaad om het goed te laten bekijken. Jij constateert iets en vraagt je dingen af. Hier constateerden we iets omdat hij niet goed over een haag sprong tijdens training. Hij sprong anders, maar zelf gaf hij niet aan dat het niet ging.

"zelf lijkt ze niet door te hebben dat het anders gaat". Ze doet anders, dus is er wel iets. Goed dat je het ziet. En hier vraagt wat je zou kunnen doen :ok:
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Ik weet niet waar je woont, maar ik heb zeer goede ervaring met Van den Heuvel Kliniek in Best (Noord-Brabant). Daar laten ik zelf mijn honden medisch keuren, maar ik heb er al 4 mensen naar doorgestuurd met een hond met problemen in het bewegingsapparaat (apart lopen, last van een knie e.d.) die bij hun eigen DA niet veel wijzer werden dan een antibioticakuur en rust... Die honden zijn daar onder de loep genomen en allemaal zo geholpen dat de klachten waren verholpen zonder al te veel ingrepen of anabolen.
-Lilo-
Zeer actief

Mijn eigen da is wel één van de betere in de regio hier, maar ook niet vies van commercieel werken dus zelf opletten is er altijd wel bij. Ik ben altijd heel blij met alles wat ik hier opsteek :)

Ik woon tussen Apeldoorn en Deventer, dus iets dichterbij zou fijn zijn ;)
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Ik zou naar een osteopaat gaan, die kunnen hier vaak meer mee dan een dierenarts. :)
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ik vind een hinkje die regelmatig terugkomt zeker wel iets om te onderzoeken. Jura liep ook af en toe een paar stappen moeilijk bij opstaan. Ben heel blij dat we haar rug, heupen en knieën hebben laten röntgenen om het één en ander eerst uit te sluiten. En ook werd duidelijk welke spier ze last van bleek te hebben. Met regelmatige massages heeft ze nu geen last meer en ik ben gerustgesteld dat het verder niks ernstigs is.
-Lilo-
Zeer actief

Ondersteunen achterhand

Hilde schreef:Ik zou naar een osteopaat gaan, die kunnen hier vaak meer mee dan een dierenarts. :)
Of het tzt gewoon de da of een osteopaat, fysio, chiropractor wordt weet ik nog niet. Ik denk dat ik eerst de da check, daar wil ik niet gelijk omheen eigenlijk. Als ik voor daarna naar mijn eigen ervaringen kijk dan liever eerst een fysio en chiropractor. Maar wie weet, ik zal je anders om het nr van Martine burgers vragen ;) en eerst eens overleggen wat het andere baasje van het verhaal vindt, haha.

@runninggirl wat merkte je precies aan Jura en wat bleek er aan de hand als ik vragen mag?
runninggirl
Zeer actief

-Lilo- schreef:
@runninggirl wat merkte je precies aan Jura en wat bleek er aan de hand als ik vragen mag?
Ze had 'opstartproblemen'. Meestal na een langere wandeling dan gemiddeld, en dan na het eerste slaapje. Dan stond ze op, en liep ze gewoon wat kreupel met de achterpoot/poten. Vooral één kant (zelfde poot als waar we al een teen hebben laten amputeren). Meestal een paar passen, soms wel twintig passen.

Dus laten rontgenen na onderzoek bij de d.a. zodat we HD, spondylose, en dergelijke eerst konden uitsluiten. Dat wilde ik sowieso al een keer laten doen aangezien ze echt veel fysieke inspanning verzet bijna dagelijks. Dus met haar 4 jaar wilde ik ook wel weten of we rekening moesten gaan houden met wat voor beweging ze krijgt.
Het bleek de 'psoas' spier te zijn (google maar eens 'psoas hond') die was geblesseerd. Onder narcose voor de foto's heeft de d.a. die flink los zitten te maken en ons uitgelegd waar die zat zodat we het zelf konden masseren.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik zou met zoiets het liefst eerst foto's laten nemen zodat je kunt zien of daar iets mis is, dat kun je dan meteen uitsluiten en van daaruit verder gaan.
-Lilo-
Zeer actief

@runninggirl Ah, dat klinkt bemoedigend :) dankje
Neeltje schreef:Ik zou met zoiets het liefst eerst foto's laten nemen zodat je kunt zien of daar iets mis is, dat kun je dan meteen uitsluiten en van daaruit verder gaan.
Dat is oa waarom ik eerst naar de da wil, die kent Lola goed en kan idd de eerste selectie uitsluiten.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik krijg uit het verhaal meer de indruk dat ze gewoon aarzelt. Dat doet Apple ook wel eens op de trap bijvoorbeeld.
Zolang ze verder goed loopt, niet mankt of stijf is zou ik niks doen.
-Lilo-
Zeer actief

Apple schreef:Ik krijg uit het verhaal meer de indruk dat ze gewoon aarzelt. Dat doet Apple ook wel eens op de trap bijvoorbeeld.
Nee, ze aarzelt niet. Ze valt echt even om, als ik het idee had dat het een gedragsdingetje was had ik geen topic geopend want die grapjes kennen we wel van d'r, haha.

Gisteren wilde ze ietsje op d'r achterpoten staan om een koekje te vangen dat ik gooide en ging ze dus ook bijna om, terwijl ze een minuut later een paar meter springend overbrugt op haar achterpoten. Daarom twijfel ik dus of ik er wel wat mee moet.
runninggirl
Zeer actief

-Lilo- schreef:
Apple schreef:Ik krijg uit het verhaal meer de indruk dat ze gewoon aarzelt. Dat doet Apple ook wel eens op de trap bijvoorbeeld.
Nee, ze aarzelt niet. Ze valt echt even om, als ik het idee had dat het een gedragsdingetje was had ik geen topic geopend want die grapjes kennen we wel van d'r, haha.

Gisteren wilde ze ietsje op d'r achterpoten staan om een koekje te vangen dat ik gooide en ging ze dus ook bijna om, terwijl ze een minuut later een paar meter springend overbrugt op haar achterpoten. Daarom twijfel ik dus of ik er wel wat mee moet.
Al is het alleen maar voor je eigen gevoel, ik zou het zeker wel laten nakijken. Zorgen maken om je hond is niet leuk en misschien ook helemaal niet nodig.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

-Lilo- schreef:

Liever één keer te vaak naar de DA dan te weinig. Ik vond ook dat mijn Franse bulldog niet goed liep, ik kreeg van mijn DA in Eindhoven constant te horen overbelast, terwijl het dat volgens mij echt niet kon zijn. Op een gegeven moment was ik dat antwoord zat en ben naar Eersel gegaan voor foto's. Ik kan jammer genoeg de foto niet vinden, maar haar hele ruggewervel was een puinhoop, niks dus overbelast dus.
lotje&famke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel

Ongelezen bericht door lotje&famke »

Het lijkt me inderdaad het beste om het uit te laten zoeken door een dierenarts / foto's etc. Maar waar ik zelf dan zo tegenop zie is dat ze daarvoor onder narcose moeten. Zijn er ook mogelijkheden om de rug / heupen te beoordelen zonder narcose? Kan je foto's maken zonder narcose als de hond bijvoorbeeld heel stil kan staan? Flo haar achterhand is voor mijn gevoel ook niet zo best. Als ze na het slapen opstaat dan lijkt ze wel zwaar bezopen, zo waggelt ze, maar dat kan ook komen omdat ze nog slaapdronken is. Haar achterbenen lijken iets langer dan haar voorbenen :hmmm: Ze heeft geen ideale bouw en loopt wel eens met een hoog, gebogen ruggetje, dat ziet er niet zo fijn uit. Maar dat kan ook bij het type hond horen, ik zie hoge ruggetjes bijvoorbeeld ook wel eens bij whippets of type poedeltje. Hele duidelijke aanwijzingen heb ik niet en onder narcose vind ik wel een groot iets. Ze kwam daar de laatste keer zo beroerd uit.

Zwemmen schijnt goed te zijn, volgens mij doet Lola dat wel:) Voldoende (rechte) beweging, spieren die het een en ander kunnen opvangen schijnt ook goed te zijn. Ik ken een teckeltje dat niet mag traplopen vanwege zijn rug.
Verder probeer ik bij Flo te letten op het buigen/ uitrekken, als ze dat veel doet kan dat een teken van pijn zijn, net zoals het snel piepen bij het spelen met andere honden. Ook let ik op het uitschudden, als ze dat alleen voorzichtig met haar kop doet in plaats van voluit met haar hele lijf kan dat ook een teken van pijn zijn. Verder let ik erop hoe ze haar rug draagt, bij een hoge gespannen rug, plan ik voor de zekerheid een paar dagen rust in.

Hopelijk gaat het goed met Lola en is de uitkomst van het onderzoek alleen maar geruststellend!
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

lotje&famke schreef:Het lijkt me inderdaad het beste om het uit te laten zoeken door een dierenarts / foto's etc. Maar waar ik zelf dan zo tegenop zie is dat ze daarvoor onder narcose moeten. Zijn er ook mogelijkheden om de rug / heupen te beoordelen zonder narcose? Kan je foto's maken zonder narcose als de hond bijvoorbeeld heel stil kan staan? Flo haar achterhand is voor mijn gevoel ook niet zo best. Als ze na het slapen opstaat dan lijkt ze wel zwaar bezopen, zo waggelt ze, maar dat kan ook komen omdat ze nog slaapdronken is. Haar achterbenen lijken iets langer dan haar voorbenen :hmmm: Ze heeft geen ideale bouw en loopt wel eens met een hoog, gebogen ruggetje, dat ziet er niet zo fijn uit. Maar dat kan ook bij het type hond horen, ik zie hoge ruggetjes bijvoorbeeld ook wel eens bij whippets of type poedeltje. Hele duidelijke aanwijzingen heb ik niet en onder narcose vind ik wel een groot iets. Ze kwam daar de laatste keer zo beroerd uit.

Zwemmen schijnt goed te zijn, volgens mij doet Lola dat wel:) Voldoende (rechte) beweging, spieren die het een en ander kunnen opvangen schijnt ook goed te zijn. Ik ken een teckeltje dat niet mag traplopen vanwege zijn rug.
Verder probeer ik bij Flo te letten op het buigen/ uitrekken, als ze dat veel doet kan dat een teken van pijn zijn, net zoals het snel piepen bij het spelen met andere honden. Ook let ik op het uitschudden, als ze dat alleen voorzichtig met haar kop doet in plaats van voluit met haar hele lijf kan dat ook een teken van pijn zijn. Verder let ik erop hoe ze haar rug draagt, bij een hoge gespannen rug, plan ik voor de zekerheid een paar dagen rust in.

Hopelijk gaat het goed met Lola en is de uitkomst van het onderzoek alleen maar geruststellend!
Voor de heupfoto's ligt de hond op de rug en worden de achterpoten flink uitgestrekt naar beneden toe. Het is dus geen 'makkelijke' houding.
Jura kan niet goed tegen narcose, en kreeg een 'oude honden narcose', die lichter is en korter werkt.
-Lilo-
Zeer actief

Narcose zal het hier toch wel worden als het op foto's uitdraait. Ik wil dan ook de nek en hele rug op de foto hebben en Lola gaat echt niet langer dan 1 seconde stilstaan/-liggen in de kliniek, haha. Ivm vage klachten in het verleden die heel even naar nek/rug wezen wil ik dat dan in geval van foto's ook maar gelijk meenemen.

Zwemmen doet ze inderdaad wel, maar kleine stukjes alleen vanwege stroming verder uit de kant. Rechtlijnig bewegen zit wel goed en de bespiering ook. Die laatste is vorig jaar nog gecheckt door de da en een assistente, die vonden Lola wat zwaar geworden en wilden wel voelen toen ik zei dat ik vermoedde dat dat door meer spieren kwam. Ze stonden allebei zo :80: toen ze eens door die vacht heen voelden :mrgreen:

Ik ga eens kijken hoe het komende dagen gaat, het hele verhaal met mijn man bespreken en dan een actieplan verzinnen. Hopelijk is dit gewoon een stom grapje.
lotje&famke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel

Ongelezen bericht door lotje&famke »

[quote="runninggirl"]Jura kan niet goed tegen narcose, en kreeg een 'oude honden narcose', die lichter is en korter werkt.

:ok: Ik ga eens naar de mogelijkheden vragen bij mijn dierenarts.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”