Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hellinikos ichnilatis? Wie kent dit ras? (Griekse jachthond)

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Spanksel
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising schnauzer/terrier
Kruising

Hellinikos ichnilatis? Wie kent dit ras? (Griekse jachthond)

Ongelezen bericht door Spanksel »

Wij hebben een (ex-straat)hond uit Griekenland sinds afgelopen september. En van elk onbekend ras, is het altijd leuk om te suggereren wat voor type ras/kruising je mee te maken hebt.

Ik ben per toeval gaan zoeken naar Griekse hondenrassen en kom er dan maar één tegen en dat is Hellinikos ichnilatis, oftewel een Griekse jachthond. Maar veel informatie is er niet op internet te vinden over dit ras.

Met de informatie die ik heb kunnen vinden, schat ik de kans groot in dat ik te maken heb met een kruising van dit ras. Onze hond is alleen wel groter en zwaarder dan de gegeven hoogtes op internet. Ook het blaffen achter een spoor aan doet ze niet, maar ze wilt wel graag de herten volgen in het bos zodra ze die geroken heeft. Verder is het een schat van een hond, eerlijk, betrouwbaar, leergierig en zeer sociaal. Ze is nu nog geen jaar oud en pubert er nog lekker op los.

Mijn vraag is, wat vinden jullie??? Lijkt dit niet sprekend op dit ras, of wat zou het anders voor een kruising kunnen zijn?

Het gaat om de black and tan btw :)

Op de eerste foto's is ze nog rond een half jaar oud (geschat)

Afbeelding

Afbeelding

In het begin was ze nog kleiner dan onze witte kruising
Afbeelding

En 6 weken later heeft ze de witte ingehaald
Afbeelding

Deze foto is nog vrij recent
Afbeelding
Spanksel
Vaste gebruiker
Kruising

Re: Hellinikos ichnilatis? Wie kent dit ras? (Griekse jachth

Tara schreef:Het kan dat er zoiets in zit. Maar het kan ook prima zijn van niet.
Alleen hangoren en tanpoint om de gelijkenis in te zien is wat povertjes. Interesse in wild eveneens. Zoveel honden hebben belangstelling bij de geur van wild. :wink:

Snap ik. Maar ik vind de (korte) omschrijving van de bouw van het dier die als raskenmerken worden genoemd, erg vergelijkbaar. De hoge staart aanzet bijv., we vonden vanaf het begin al dat ze een heel bijzonder slank kontje heeft, met een ver onder de staart verstopte anus.

Als ik google naar foto's van de rashond, dan zie ik alleen maar gelijkenissen. Behalve dat ze groter en zwaarder is en nog niet eens uitgegroeid is.
sanne86
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 kruisingen
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door sanne86 »

Ik vind je hond veel gelijkenissen tonen met de Hellinikos Ichnilatis,
Leuk om dat dan zo een beetje te kunnen achterhalen wat er mogelijk in zit.
Sinds een week heb ik ook een Griekse mengelmoes, waarvan gezegd wordt dat het een kruising Duitse Herder is.
Misschien zit er ook wel wat H I in, behalve dan zijn staart (dat is een korte pluim :geek: )

Afbeelding
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik vind het gezien de oren vrij onwaarschijnlijk.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

lol Alfy heeft er ook wel wat van weg

Afbeelding

Maar acht de kans groter dat ik (en jij ook) gewoon een Gekkos Griekos hebt oftewel een onherleidbare kruising :) Er lopen zoveel straathondjes rond in Griekenland, keuze zat qua "partner" dus de kans dat je dan een kruising hebt met maar één ander ras erin, die acht ik klein. Er zal wellicht iets van die Griekse jachthond in zitten maar meer ook niet.

Edit: Alfy is 47cm en weegt 14-15 kilo
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Er zal best wat in zitten. Dat type zie je vrij veel en er zit lopende hond in, Jura en Segugio. Gave honden trouwens :)
Ik denk dat er ook iets met staande oren in zit, een kruising dus.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Spanksel
Vaste gebruiker
Kruising

Bedankt voor jullie reacties.

Ik acht de kans ook groter dat het een mengelmoes is van alles en nog wat, maar vind het wel erg toevallig en opmerkelijk dat het enige Griekse hondenras dat ik kan vinden, ook vrijwel sprekend op haar lijkt.

Daar ik ook zo weinig informatie kan vinden over het ras, vroeg ik me af of er mensen zijn die dit ras ook kennen en beter kunnen vergelijken.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Leuk, ik ben vaak op Rhodos geweest voor een stichting en kwam in het asiel dit typetje heel vaak tegen. Op Rhodos noemde ze het een 'gekka'. Fokken op ras of exterieur doen de meeste hondenfokker daar niet, maar die jagers fokken op gebruik (alles wat afgedankt of weggelopen is, beland in het asiel als ze geluk hebben) en de verschillen onderling zijn groot.
Er is natuurlijk de Greek Hound als FCI goedgekeurd ras maar ik denk dat je daar maar weinig van ziet - het meeste wat er rondloopt is de mengelmoes-zweethond die ze gekka noemen (ik schrijf het vast niet goed want het is niet te googlen)
Karakteristiek zijn de kleur, de slappe oren (die van jou lijkt idd wat staande oren in te zitten), kort glad vachtje.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”