De honden vinden het ook heerlijk want ze kunnen 95% van de wandeling los, ook bij de poep&plasrondes.
Er is één nadeel, de velden worden altijd omringd door 80 km wegen. Nu maakt dat voor mijn honden niet uit, maar ik ben bijvoorbeeld fan van een whippet en die zijn natuurlijk binnen 3 seconden die 300 meter veld over gerend de weg op.
Nu liep ik zo maar eens te mijmeren over welk ras (ooit!) zou passen bij wat wij te bieden hebben:
-we zijn veel thuis, maar ze moeten wel af en toe alleen kunnen zijn.
-we wonen vrij met een tuin en ik vind het heerlijk als de hond het leuk vindt om samen met mij in de tuin te 'werken'. Ik geniet ervan als een hond zichzelf vermaakt door wat te graven, te rollen, te snuffelen, te kijken naar het paard van de buren etc.
-Ik loop zo'n 2 uur per dag en ik vind het belangrijk dat een hond los kan. Ik kom niet veel honden tegen, maar ik wil een ras die niet bekend is om zijn hondagressie. Los kunnen betekent ook geen uitermate jachtinstinct, daar kan mijn hart niet tegen. En sowieso met die 80-wegen die hier toch altijd wel in de buurt zijn, moet het geen ras zijn die graag veel afstand neemt. Die ruimte is er niet.
-Er komen ooit paarden en mijn stille wens is dat de hond mee kan naast de koets/naast het paard.
-Ik hou van trainen en spelen met de hond. Ik heb ervaring met speuren en hersenwerk en ik doe dat graag. Wel vrijblijvend, als het een dag alleen wandelen is, moet dat ook goed zijn. Ik vind het fijn als een hond graag met me samen wilt werken en op me let, maar humor en een eigen wil hebben wordt ook erg gewaardeerd

-Niet vocaal aangelegd. Blaffen om te waken prima, maar meer dan dat hoeft echt niet.
-Niet zenuwachtig, nerveus, heel gevoelig. Mijn honden zijn ontzettend stabiel en flexibel en ik vind dat heerlijk. Dat zoek ik ook in een toekomstige hond.
-Qua grootte, vacht ed. maakt het me niet veel uit. Wel gaat de voorkeur uit naar een gezond ras, dat tot op hoge leeftijd actief blijft.
(-Wens van mijn vriend: omdat hij vaak voor het werk van huis is wil hij een hond die de boel hier een beetje in de gaten houdt als hij er niet is. Ik heb die behoefte niet zo, dus vandaar dat deze eis tussen haakjes staat. Ik ga het meeste met de hond doen dus ik heb de doorslaggevende stem in het geheel

Ik denk zelf aan de Golden/labrador (eventueel werklijn). Mijn vriend houdt van Duitse Staande Langharen, Heidewachtels, Hollandse herders en Beaucerons. Engelse springers, cocker spaniels ed. vind ik ook heel leuk qua uiterlijk

Maar de Ijslandse hond ook (maar vocaal), de amerikaanse schotse collie (gevoelig?), een wetter (stuurbaar?), tervuerense herder (gevoelig/nerveus?) of een bearded collie (blaffen?).
Waar denken jullie aan?