Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Carporal, na sterilisatie wel of niet?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Lilly Riderikes
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lilly Riderikes »

Hallo Allemaal,

Het is eventjes geleden dat ik een verhaal van Bibi schreef.
Nu kom ik ook voor even iets heel anders.

Ik heb Bibi gisteren laten steriliseren.
Nu heb ik van de huisarts Carporal 50mg tabletten mee gekregen.
Bij wijze van pijnstilling.

Mijn lieve hondenbeest lijkt echter totaal geen last te hebben van pijn.
Gisteravond kreeg ik de tablet er nog niet in, maar ze heeft niet lopen piepen oid vannacht.
En vandaag lijkt ze weer helemaal de oude, behalve dat ze wat moe is.

Wat zouden jullie doen? De tabletten toch geven, of ze bewaren voor een andere gelegenheid?

ps. Ik kreeg ze er gister niet in omdat ze nog misselijk was van de verdoving.
Shari
Zeer actief
Mijn ras(sen): We hebben 4 chihuahuas en een Welsh Corgi Cardigan pup Bruce!
Aantal honden: 5

Re: Carporal, na sterilisatie wel of niet?

Ongelezen bericht door Shari »

Is carporal alleen pijnstilling? Of ook ontstekingsremmers?
Olaf 28-07-2000 01-08-2013
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

Zou het wel geven is naast pijnstillend ook ontstekingsremmend
Afbeelding
Lab Jelka
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Lab Jelka »

Carporal werkt ontstekingsremmend maar volgens mij wordt het vooral voorgeschreven bij chronische gewrichtsontstekingen en zo?

Ik zou het zelf wel geven. Als het gaat ontsteken ben je verder van huis.
Lilly Riderikes
Vaste gebruiker

Het is pijnstillend en voor chronische ontstekingen.

Gezien er nog geen ontstekingen zijn, en dus zeker niet chronisch weet ik niet of ik het tegen ontsteken moet doen... lijkt me vrij voorbarig en overbodig.
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

Izzy krijgt het elke dag 2 keer om te voorkomen dat ze weer een ontsteking krijgt in haar nek of rugwervels. Het is echt uit voorzorg om een ontsteking te voorkomen
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
Lilly Riderikes
Vaste gebruiker

Wel ja, baadt het niet dan schaadt het niet, en Bibi eet het als een snoepje uit mn hand weg. Dus zij heeft er geen bezwaar tegen.
RedPassion

Ongelezen bericht door RedPassion »

Pijnstilling na een operatie (zeker een buikoperatie) is een must. Ook als een dier niet heel duidelijk pijn toont kan het zeker pijn hebben. Zou je zelf niet ook pijnstilling willen krijgen na een operatie? :)
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

En ontstekingsremmers? Dit is om elke ontsteking in de kiem te smoren voordat het erger wordt.Dat wil je niet hebben. Dus gewoon geven alle dagen dat is voorgeschreven.
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

Volgens mij doet het ook eventuele zwelling verminderen.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Tijdens de operatie wordt ook pijnstilling gegeven vandaar dat ze schijnbaar geen last heeft van pijn. Ik zou de pijnstilling opmaken, het is toch een buikoperatie :wink:
Afbeelding
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Jeetje gewoon geven inderdaad.
als ze jou baarmoeder eruit halen zou je ook wel wat willen hebben niet?
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Lilly Riderikes schreef:Het is pijnstillend en voor chronische ontstekingen.

Gezien er nog geen ontstekingen zijn, en dus zeker niet chronisch weet ik niet of ik het tegen ontsteken moet doen... lijkt me vrij voorbarig en overbodig.
Pijn laten lijden lijkt mij vrij overbodig, tenminste als je van je hond houd ! Dieren geven niet altijd pijn aan en daar is een reden voor.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Sanne!! schreef:Jeetje gewoon geven inderdaad.
Bij een normale sterilisatie wordt de baarmoeder niet verwijderd, alleen de eierstokken. En als ik geen pijn heb, slik ik ook geen pijnstillers ;)

Ik heb bij Mayke niet eens medicatie meegekregen. Ik moest ze komen halen als t nodig was, maar dat was t niet. De dag na de castratie dartelde ze weer rond alsof er niets was gebeurd. Echt lekker uitbundig. Pijnvrij dus.

Ik geef altijd het liefst zo min mogelijk medicatie dus in jou geval zou ik het niet geven.
Afbeelding
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Als ik geen pijn heb slik ik ook niks. En als ik pijn heb moet het wel heel erg zijn wil ik wel wat pakken.
Maar dat is mijn keuze.
Een buik operatie is pijnlijk.
Maar hey niet mijn hond.
De mijne hoeft niet onnodig pijn te lijden.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Paisley schreef:
Sanne!! schreef:Jeetje gewoon geven inderdaad.
Bij een normale sterilisatie wordt de baarmoeder niet verwijderd, alleen de eierstokken. En als ik geen pijn heb, slik ik ook geen pijnstillers ;)

Ik heb bij Mayke niet eens medicatie meegekregen. Ik moest ze komen halen als t nodig was, maar dat was t niet. De dag na de castratie dartelde ze weer rond alsof er niets was gebeurd. Echt lekker uitbundig. Pijnvrij dus.

Ik geef altijd het liefst zo min mogelijk medicatie dus in jou geval zou ik het niet geven.
Maar er wordt wel gesneden en honden kunnen niet vertellen of ze pijn hebben óf zijn spijkerhard voor zichzelf. De dierenarts van ts heeft er voor gekozen pijnstilling/ontstekingsremmer mee te geven dus dan zou ik dat gewoon geven.
Afbeelding
RedPassion

Dat dus. Bij een buikoperatie moet het al helemaal niet de vraag zijn of er pijnstilling gegeven moet worden, dat is echt een must. Zijn de mensen die dat niet nodig vinden (of denken te zien dat de hond geen pijn heeft) zelf wel eens geopereerd? Niet alleen de wond en de 'binnenkant' zijn op minst uiterst gevoelig (of gewoon pijnlijk), meestal is je hele lijf wat beurs en gevoelig. Het is echt geen overbodige luxe. Dieren ervaren net zo goed pijn als mensen en na een operatie zou je dus gewoon pijnstilling moeten geven.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

RedPassion schreef:Dat dus. Bij een buikoperatie moet het al helemaal niet de vraag zijn of er pijnstilling gegeven moet worden, dat is echt een must. Zijn de mensen die dat niet nodig vinden (of denken te zien dat de hond geen pijn heeft) zelf wel eens geopereerd? Niet alleen de wond en de 'binnenkant' zijn op minst uiterst gevoelig (of gewoon pijnlijk), meestal is je hele lijf wat beurs en gevoelig. Het is echt geen overbodige luxe. Dieren ervaren net zo goed pijn als mensen en na een operatie zou je dus gewoon pijnstilling moeten geven.
Ja, 3x een kijkoperatie gehad en 2x wond onstoken, dat doet zeer, dat doet heel erg zeer en heeft bij mij 2x 2 maanden geduurd voordat het geheeld was. Je wilt niet weten wat voor stampij ik heb gemaakt toen ze met de 3de aan kwamen zetten (blindedarmontsteking).
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

RedPassion schreef:Dat dus. Bij een buikoperatie moet het al helemaal niet de vraag zijn of er pijnstilling gegeven moet worden, dat is echt een must. Zijn de mensen die dat niet nodig vinden (of denken te zien dat de hond geen pijn heeft) zelf wel eens geopereerd? Niet alleen de wond en de 'binnenkant' zijn op minst uiterst gevoelig (of gewoon pijnlijk), meestal is je hele lijf wat beurs en gevoelig. Het is echt geen overbodige luxe. Dieren ervaren net zo goed pijn als mensen en na een operatie zou je dus gewoon pijnstilling moeten geven.
Ja hoor. Zelf gesteriliseerd dus ook een buikoperatie. Vond de pijn alles meevallen en ook niks gebruikt (buiten wat bij de operatie toegediend was)

De gesteriliseerde dames hier krijgen in overleg met de dierenarts enkel pijnstilling (Metacam) als er pijn getoond wordt. Dit om te zorgen dat ze zich door enige gevoeligheid toch wat rustiger houden dan normaal wat beter is voor het herstel
RedPassion

Het verschil is dat je zelf de keuze hebt om pijnstilling wel of niet te nemen naar behoefte, de hond niet. Ik snap echt niet dat er nog steeds mensen zijn die dieren geen pijnstilling geven na een operatie. :ugh:
En wat een vreselijke onderschatting van het zelfbehoud van een dier is het ook om te denken dat dieren zich wel rustig houden als ze pijn voelen en te veel zouden belasten als ze wel pijnstilling krijgen. Hier krijgen alle dieren pijnstilling na operaties (en ik laat zo ongeveer wekelijks dieren opereren) en ik heb nog nooit meegemaakt dat er eentje over de grenzen van het eigen kunnen ging door pijnstilling. Als er iets juist niet bevorderlijk is voor het herstel is het wel pijn (want stress, te weinig rust, minder eetlust, etc. etc.).
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

RedPassion schreef:Het verschil is dat je zelf de keuze hebt om pijnstilling wel of niet te nemen naar behoefte, de hond niet. Ik snap echt niet dat er nog steeds mensen zijn die dieren geen pijnstilling geven na een operatie. :ugh:
En wat een vreselijke onderschatting van het zelfbehoud van een dier is het ook om te denken dat dieren zich wel rustig houden als ze pijn voelen en te veel zouden belasten als ze wel pijnstilling krijgen. Hier krijgen alle dieren pijnstilling na operaties (en ik laat zo ongeveer wekelijks dieren opereren) en ik heb nog nooit meegemaakt dat er eentje over de grenzen van het eigen kunnen ging door pijnstilling. Als er iets juist niet bevorderlijk is voor het herstel is het wel pijn (want stress, te weinig rust, minder eetlust, etc. etc.).
Bij de operatie wordt pijnstilling gegeven dus de eerste tijd na de operatie is er gewoon pijnstilling.
Daarnaast is het wel je hond kunt goed observeren. Want inderdaad rust nemen, eetlust zijn zeker de zaken waar je naar moet kijken.
En ja hier belasten ze zich wel te veel met pijnstilling. Het alternatief is dan wel pijnstilling en 24/7 op kleine aanlijn rondes na opsluiten in de bench de eerste tijd.
Dan liever zonder pijnstilling in de bijkeuken, warm en op een zacht kussentje met wat bewegingsruimte zonder idioot te doen.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Nou, als Tama geopereerd wordt wil ik zeker wel pijnstilling, zij vreet je zowat op als je haar shirt moet openmaken om te plassen, zelfs met pijnstilling. En als het weer dicht moet ook, de laatste keer heb ik haar kop strak aan een paal vast gemaakt om haar shirt los en later weer vast te maken, heb haar toen een kap omgedaan en dat shirt met een verbandschaar van haar lijf af geknipt. Tama lijkt wel een tijger na een operatie.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”