Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ben van plan om het voedingsschema van Nora te veranderen

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

nora
Vaste gebruiker

ben van plan om het voedingsschema van Nora te veranderen

Ongelezen bericht door nora »

Wij geven Nora nu zo rond half 7 sávonds haar eten.
Nu is het de laatste tijd zo dat ze s'nachts aan het blaffen is en dat ze er dus uit moet om te poepen.
Aangezien wij er weinig voor voelen om iedere nacht met Nora buiten te lopen zijn we van plan het voedingsschema te veranderen naar sóchtends.
Is dat een goed idee of geven jullie je hond sávonds eten?
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door whoopy »

wij geven onze honden 's ochtends en 's avonds eten. 's ochtends rond 8 uur en 's avonds rond 5 uur half 6 :ok:
Afbeelding Afbeelding

groetjes
caroline, whooper en orbis
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Ik geef twee ker per dag eten s'morgens en s'avonds. Rataplan heeft verder geen problemen doet hij veel op een dag krijgt hij weleens een bammetje tussendoor :mrgreen:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
mirella*
Actief

Ongelezen bericht door mirella* »

Wij voeren ook 2x per dag, 's morgens rond 9 uur en 's avonds rond 18.00 uur
nora
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door nora »

Ga ik toch ook eens proberen dan 2x per dag.
Misschien is 1 grote maaltijd sávonds wel gewoon te veel.
Mama Sanneke
Zeer actief

Re: ben van plan om het voedingsschema van Nora te verandere

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

nora schreef:Wij geven Nora nu zo rond half 7 sávonds haar eten.
Nu is het de laatste tijd zo dat ze s'nachts aan het blaffen is en dat ze er dus uit moet om te poepen.
Aangezien wij er weinig voor voelen om iedere nacht met Nora buiten te lopen zijn we van plan het voedingsschema te veranderen naar sóchtends.
Zit met hetzelfde probleem, hij doet het binnen tussen 12 en 5.
Hem voorzijn is nogal moeilijk, omdat ik niet weet wanneer.
Zou er een verschil zijn tussen vroeg eten bv 4 uur 's middags of 8 uur 's avonds.
En misschien weet iemand ongeveer hoelang een hond erover doet om zijn eten te verteren. Bij Luka lijkt dat heel verschillend, want 's ochtends eet hij om 7 uur en doet geen kaka, tenzij een kleine beetje om half vijf en dan nog wat rond 10u-10u30.
Dat is toch vrij lang om een maaltijd te verteren, of niet ?
sanneke
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Mama Sanneke schreef:
Zit met hetzelfde probleem, hij doet het binnen tussen 12 en 5.
Hem voorzijn is nogal moeilijk, omdat ik niet weet wanneer.
Zou er een verschil zijn tussen vroeg eten bv 4 uur 's middags of 8 uur 's avonds.
En misschien weet iemand ongeveer hoelang een hond erover doet om zijn eten te verteren. Bij Luka lijkt dat heel verschillend, want 's ochtends eet hij om 7 uur en doet geen kaka, tenzij een kleine beetje om half vijf en dan nog wat rond 10u-10u30.
Dat is toch vrij lang om een maaltijd te verteren, of niet ?
sanneke
ik denk dat dat ook per hond verschillend is net zoals bij mensen. mijn spijsvertering is vrij langzaam, terwijl bij mijn mannetje juist heel snel. die eet van boven en verteerd van onderen :mrgreen: :mrgreen:

probeer het eens gewoon en geef hem eerder zijn avondeten en kijkt of dat helpt :ok:
Afbeelding Afbeelding

groetjes
Marieke*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marieke* »

Hier krijgen ze 1x per dag eten. Meestal rond een uur of zes, maar op trainingsdagen pas rond tienen. Geen enkel probleem met ´s nachts uitmoeten hier.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

heb ergens gelezen dat het niet echt goed is voor een hond zoveel in 1 x... je kunt het beter in 2 of 3 porties over de dag verdelen.
Hier krijgen ze als pup 4 x per dag eten, daarna 3 of 2 x ligt aan de hond...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

qyan krijgt meestal rond 11.00 uur zijn eerste bak met eten.
en tussen 22.00 en 22.30 zijn tweede bak met eten.
heb het niet zo op 1x i.v.m de maagtorsie gevoeligheid.

maar als jij je hond 's ochtends wil geven, waarom niet.
hou er wel rekening mee dat het kan gebeuren dat ze 's avonds gata braken omdat zij is ingesteld op 's avonds eten.
daar moet ze ff aan wennen waarschijnlijk.
Helen G
Actief

Ongelezen bericht door Helen G »

Veel honden vinden wel prettig om de hele maaltijd in een keer te krijgen, want dan hebben ze tenminste een vol gevoel. Als je meerdere keren voert heb je kans dat ze altijd honger hebben omdat ze nooit een vol gevoel hebben. Verder houd ik er niet van om een hond 's ochtends alles te geven, want ik vind dat een hond na het eten van een grote maaltijd enkele uren rust moet hebben om de gelegenheid te hebben om de maaltijd goed te verteren. En als je 's ochtends alles voert krijgen ze daar vaak niet de gelegenheid voor. Ik voer 's ochtends een klein hapje en 's avonds laat, regelmatig vlak voor het slapen gaan, de hoofdmaaltijd. Dat gaat altijd prima. Ik heb geprobeerd om alles 's avonds te geven, maar dan kan ik niet uitslapen, want dan moet ze 's ochtends heel nodig poepen.

groetjes Helen
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Ik voer 2 keer per dag, als ik uit bed kom, doordeweeks tussen 07.00 en 08.00 ( in het weekend iets later) en 's avonds rond ons avondeten..
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Helen G schreef: Ik heb geprobeerd om alles 's avonds te geven, maar dan kan ik niet uitslapen, want dan moet ze 's ochtends heel nodig poepen.

groetjes Helen
8O wat is belangrijker uitslapen of de gezondheid van je hond... een hond is veel gevoeliger voor een maagtorsie als je 1 x per dag eten geeft...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
qyan

malinois schreef:
Helen G schreef: Ik heb geprobeerd om alles 's avonds te geven, maar dan kan ik niet uitslapen, want dan moet ze 's ochtends heel nodig poepen.

groetjes Helen
8O wat is belangrijker uitslapen of de gezondheid van je hond... een hond is veel gevoeliger voor een maagtorsie als je 1 x per dag eten geeft...
maar wij hebben torsie gevoelige honden ;)
al is de kans op een maagtorsie met vlees velen malen kleiner als op brokken, ik riskeer het echt niet!!!
gewoon 2x per dag en nu zelfs verdeeld over 3x
lies
Zeer actief

Ongelezen bericht door lies »

bij mij krijgen ze 1 x per dag eten, en dat is rond een uur of 2 in de middag, dan kan ik vroeg op de avond ook nog lekker met ze lopen zonder er over in de war te raken of ze buikpijn kunnen gaan krijgen..
qyan

lies schreef:bij mij krijgen ze 1 x per dag eten, en dat is rond een uur of 2 in de middag, dan kan ik vroeg op de avond ook nog lekker met ze lopen zonder er over in de war te raken of ze buikpijn kunnen gaan krijgen..
wat bedoel je met zonder in de war te raken of ze buikpijn krijgen?
qyan kreeg 2x per dag eten en nu tussen de middag ene klein beetje vanwege een supplement wat niet zonder eten in gegeven mag worden.
na het eten gewoon 1,5 rusten en dan kan er gewandeled worden zoalng als het kan hoor.
dus begrijp je niet helemaal :mrgreen:
lies
Zeer actief

nou, ik bedoel, hoe langer er tussen zit tussen eten en lopen, hoe beter het is. als de windhonden van mijn ouders op de renbaan moesten lopen kregen ze de dag ervoor ook eerder eten...amy is nogal een druk geval met lopen, en buiten dat is het voor mijn eigen gemoed ook beter.
dat zal het zijn, ik hoop dat je het begrijpt.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

qyan schreef:
al mijn honden krijgen minstens 2 x per dag hun eten, ook de niet-torsie gevoelige honden want alle honden kunnen een maagtorsie krijgen alleen hebben de grotere rassen een groter risico maar ook de kleinere kunnen het krijgen... :ok: Daarnaast wil ik ze het niet aandoen dat ze maar 1 x per dag eten krijgen en de rest van de dag lekker hongerlijden... zeker met al het trainen van ze...
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

lies schreef:nou, ik bedoel, hoe langer er tussen zit tussen eten en lopen, hoe beter het is. als de windhonden van mijn ouders op de renbaan moesten lopen kregen ze de dag ervoor ook eerder eten...amy is nogal een druk geval met lopen, en buiten dat is het voor mijn eigen gemoed ook beter.
8O nou nee, snap het niet echt... :piew
honden kunnen na een uur of anderhalf uur na het eten gewoon weer rennen, lopen etc.
Als ze hier moeten trainen krijgen ze de helft ruim anderhalf uur voor het trainen en de rest erna....ik zie het probleem niet echt...
Afbeelding
lies
Zeer actief

ik zie ook geen probleem :p:
qyan

malinois schreef:
qyan schreef:
al mijn honden krijgen minstens 2 x per dag hun eten, ook de niet-torsie gevoelige honden want alle honden kunnen een maagtorsie krijgen alleen hebben de grotere rassen een groter risico maar ook de kleinere kunnen het krijgen... :ok: Daarnaast wil ik ze het niet aandoen dat ze maar 1 x per dag eten krijgen en de rest van de dag lekker hongerlijden... zeker met al het trainen van ze...
oh, wist niet dat kleine honden ook een torsie konden krijgen, weer wat geleerd.
alhoewel ik wel denk dat als je hond gewend is om 1x per dag eten te krijgen ze niet echt honger lijden.
wel als je opeens van 2 naar 1x gaat, want dat zijn ze niet gewend.
maar ook hier 2x of desnoods 3x per dag.
qyan

lies schreef:nou, ik bedoel, hoe langer er tussen zit tussen eten en lopen, hoe beter het is. als de windhonden van mijn ouders op de renbaan moesten lopen kregen ze de dag ervoor ook eerder eten...amy is nogal een druk geval met lopen, en buiten dat is het voor mijn eigen gemoed ook beter.
de reden dat ze eerder eten krijgen is niet omdat ze anders te vol zitten ;)
als ik met qyan ging speuren kreeg hij de dag van te voren ook alleen 's ochtends eten.
waarom, dan speurde hij beter en zijn beloning was een bakje eten en voer op het spoor. speeltje aan het einde van het spoor interesseerde hem niet.
kan het bij de windhonden van je ouders misschien ook niet zo geweest zijn dat de beloning eten was???
veel verstand heb ik er niet van, maar kan ik me zo indenken.
een hond die honger heeft doet doorgaans meer als de beloning na het werk zijn eten is.

maar 1 uur tot 1,5 uur na het eten wandelen kan echt wel hoor.
qyan is hyperactief en die gata 1,5 uur na het eten of gewoon wandelen of als een idioot rennen door het bos.
voor je eigen gemoedsrust wil je het niet, kan ik begrijpen, maar het kan dus wel.
Laatst gewijzigd door qyan op 01 feb 2004 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
qyan

malinois schreef:
honden kunnen na een uur of anderhalf uur na het eten gewoon weer rennen, lopen etc.
Als ze hier moeten trainen krijgen ze de helft ruim anderhalf uur voor het trainen en de rest erna....ik zie het probleem niet echt...
geef jij eten voor het trainen?
doordeweeks kreeg qyan met trainen alleen 's ochtends eten en op zondag altijd 1/4 deel na het speuren en 's avonds de rest pas.
maar goed, als ik qyan wel eten gaf dan kwam er weinig meer van trainen, dus zal ook wel ana de hond liggen :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

qyan schreef:
malinois schreef:
geef jij eten voor het trainen?
doordeweeks kreeg qyan met trainen alleen 's ochtends eten en op zondag altijd 1/4 deel na het speuren en 's avonds de rest pas.
maar goed, als ik qyan wel eten gaf dan kwam er weinig meer van trainen, dus zal ook wel ana de hond liggen :mrgreen:
ja wat ik al zei, de helft van de normale hoeveelheid minstens 1,5 uur voor het trainen en de andere helft erna.
Alleen in het weekend dus met 'hele' dagen trainen krijgen ze alleen de helft minstens 1,5 uur ervoor en dan 's avonds weer de normale hoeveelheid. Dus dan zou hij een halve bak missen. Dit haal ik weer in door hem tijdens het trainen te belonen met die helft van de brokjes ;)
Afbeelding
miranda

Ongelezen bericht door miranda »

Ook ik heb vernomen dat 2x daags eten beter is voor de hond.

Ook verminderd dit de kans op schrokken...

Dus hier krijgen ze 's-morgens rond een uur of 7 eten en 's-avonds ook zo rond die tijd. (zit ongeveer 12 uur tussen)
Marieke*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marieke* »

Tja ik wilde hier eerst ook twee keer dag eten geven, maar Phila hier krijgt maar 100 gram Carnibest en omdat nou ook weer te gaan verdelen, dan houdt ze echt maar een muizehapje over, dat ze krijgt........
Dus hier nu ´s ochtends een pensstaafje oid. en dan ´s avonds het eten.
Helen G
Actief

Ongelezen bericht door Helen G »

malinois schreef:

groetjes Helen
Uitslapen houdt in dat ik niet voor zevenen op moet... ;) En het was geen kreet van "o, jee ik kan niet uitslapen" Het is gewoon vervelend voor mijzelf en de hond dat ik 's ochtends wakkergepiept wordt. En ik geloof zelf dat maagtorsies in zeer veel gevallen een gevolg zijn van het verkeerd voeden van je hond. En voornamelijk het gevolg van het voeren van brokken. Als je je hond brokken voert vallen die dingen in de maag en vallen direct uit elkaar in een pappige brij. De maag hoeft geen werk te verrichten. Wat als gevolg heeft dat de maag een grote blubber zak is geworden en niet een gespierd orgaan zoals het hoort. Deze brij wordt direct doorgesluisd naar de darmen. Wat ten gevolge heeft dat je volle darmen en een lege maag hebt. Als deze volle darmen gaan slingeren....kan je je voorstellen wat voor gevolgen dit heeft...Een hond die eet zoals een carnivoor behoort te eten echter. Die ook zijn maag gebruikt zoals die behoort te gebruiken. En dus een gespierd orgaan is, zal veel minder gevoelig zijn voor maagtorsies.
Als het kon zou ik Balou wel een keer per dag voeren. Want zo behoort een carnivoor te eten. In een keer een grote hoeveelheid en dan weer een poos niet. Maar helaas, dat beviel dus slecht bij Balou. Al poept ze nu ze barft nog minder dan toen ze kvv at. Dus binnenkort ga ik het weer proberen. Hoe het nu gaat.

groetjes Helen
Laatst gewijzigd door Helen G op 02 feb 2004 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Cyntha
Actief

Ongelezen bericht door Cyntha »

Goh,wat raar: een keer per dag voeren is toch juist slechter voor 'maagtorsie' gevoelige honden? Want dan komt alles in 1 keer, je kunt beter meerdere keren per dag voeren.
En ja, wel ruim voor het wandelen ( zeker 1,5 uur ), persoonlijk geef ik het pas na het wandelen, dat gaat perfect. ( en dan loop ik na een uurtje erg kort voor zijn behoefte )

En ja, als ik moet trainen krijgt hij niks, en erna een halve portie, omdat hij al beloningen heeft gehad!!!!
Groetjes Cyntha..Trotse eigenaresse van mijn newfoundlander Bas, paard Storm, prairiehondjes en slang!Afbeelding
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

hier een stukje wat ik nog op mijn pc had staan over maagkantelingen, misschien wel nuttige informatie!!
:ok:
Maagkanteling:

Deze aandoening staat onder veel verschillende namen bekend, zoals: maagkanteling, maagtorsie, maagdilatie, maagkantelingssyndroom, aandraaiing en waarschijnlijk nog wel veel meer. Het komt er op neer, dat de maag van de hond die aan de voorzijde verbonden is met de slokdarm en aan de achterzijde met de twaalfvingerige darm, een draaiing om de lengteas maakt en daarbij beide openingen dichtdraait. Hierdoor raakt de maag afgesloten, terwijl de vertering (gasvorming!) wel doorgaat.

Voorkomen:
De aandoening komt bij vele rassen voor, maar voornamelijk bij grote honden met een diepe borstkas en vooral die honden die wat “los in hun velâ€
Afbeelding Afbeelding

groetjes
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

malinois schreef:

groetjes Helen
Een hond kan je ook niet zomaar in 1x een grote maaltjd geven,daar moet je je hond aan laten wennen of wel opbouwen zodat zijn maag gewend raakt aan grote hoeveelheden voedsel in 1 keer.
Zo'n grote maaltijd kan je op ieder uur van de dag geven,hoe het jou uitkomt.
Maar dan praat ik wel over een BARFmaaltijd,een complete kip oid. Hierna krijgen ze een dag niet te eten.

Ik zou zoiets met een superbak met brokken en daarna veel water nooit durven te geven.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”