Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Saluki (Update pag. 4 - Jeej! :D )
Moderator: moderatorteam
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Re: Saluki
Alleen los laten lopen in veilig omheinde gebieden?
Wat antwoorden die fokkers en eigenaren als je vraagt hoe ze dat dan doen?
Wat antwoorden die fokkers en eigenaren als je vraagt hoe ze dat dan doen?
-
- Zeer actief
Zijn die er dan? Openbare omheinde gebieden? Of hebben al die mensen dan een achtertuin van 3 hectare.DeDiana schreef:Alleen los laten lopen in veilig omheinde gebieden?
Wat antwoorden die fokkers als je vraagt hoe ze dat dan doen?

Ik heb nog niet echt hele concrete antwoorden gekregen. Ik ga 30 januari naar de Coursing in Een, hopelijk krijg ik dan antwoorden.
Ik vind "Veel beweging nodig" altijd zo vaag. Ik wil weten HOE mensen dat doen.

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Ik zou ze ook vragen hoe ze dat dan doen.sjm schreef:Zijn die er dan? Openbare omheinde gebieden? Of hebben al die mensen dan een achtertuin van 3 hectare.DeDiana schreef:Alleen los laten lopen in veilig omheinde gebieden?
Wat antwoorden die fokkers als je vraagt hoe ze dat dan doen?![]()
Ik heb nog niet echt hele concrete antwoorden gekregen. Ik ga 30 januari naar de Coursing in Een, hopelijk krijg ik dan antwoorden.
En ja, er zijn allerhande omheinde losloopgebieden, zie bijvoorbeeld dit topic: http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 4&t=300550
-
- Zeer actief
Ah jeetje.DeDiana schreef:Ik zou ze ook vragen hoe ze dat dan doen.sjm schreef:Zijn die er dan? Openbare omheinde gebieden? Of hebben al die mensen dan een achtertuin van 3 hectare.DeDiana schreef:Alleen los laten lopen in veilig omheinde gebieden?
Wat antwoorden die fokkers als je vraagt hoe ze dat dan doen?![]()
En ja, er zijn allerhande omheinde losloopgebieden, zie bijvoorbeeld dit topic: Klik

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
de fokker waar ik je op wees heeft geregeld videos van zijn stel (4 bij elkaar) los in het park of op het strand, het kan dus welsjm schreef:Ik snap het niet.![]()
Ik ben aan het informeren bij fokkers en eigenaren hoe de Saluki's zijn etc.
Ik hoor van bijna iedereen dat ze bijna niet los kunnen. Maar ik hoor ook van bijna iedereen dat een Saluki wel los moet lopen om z'n beweging te krijgen.
HOE DAN?![]()
![]()
Ik snap echt niet hoe mensen het dan doen met Saluki's.
Ze moeten loslopen, maar ze kunnen niet loslopen.
En hoe komt zo'n hond dan aan z'n beweging?
Onze Prince liep in de tijd dat ik er ook nog weet van had ofwel los bij ons op het terrein (2500m2) ofwel op het terrein van de KC waar mijn ex voorzitter was en dus tussendoor daar ook terecht kon op het terrein, maar daar heb ik maar weet van tot 12-18 maanden omdat daarna alle contact voorbij was, weet dus niet hoe dat inmiddels gaat. Al ziet hij er op de foto's niet in een conditie uit dat hij nog in staat is om hard weg te rennen, dat dan weer wel

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Re: Saluki (Update pag. 2)
Het kan prima. Veel fokkers wonen achteraf en die honden komen zo'n erf niet af. Meestal plek zat hoor maar niet wat ik een hondenleven vind.
In Friesland heb ik jaren gewandeld met een meneer die altijd herplaatsers had, minimaal twee, soms drie.
Die wilde niks anders.
Er zat daar wild dus eerst begreep ik niet hoe dat kon maar dat bleek simpel te zijn: als het wild uit zicht is stoppen ze.
Hij vond om die reden een bos ideaal.
Ik heb het ook meegemaakt: ree in zicht, honden er achteraan. Ree rechtsaf het struweel in, honden stoppen.
Op een grote vlakte gaan ze heel wat langer door, vertelde hij. Mits iets in het vizier uiteraard, anders niet.
Hij liep elke dag anderhalf uur in het bos en die honden waren altijd los. Hij had niet eens een lijn mee, ze stapten zo de auto uit en weer in.
In Friesland heb ik jaren gewandeld met een meneer die altijd herplaatsers had, minimaal twee, soms drie.
Die wilde niks anders.
Er zat daar wild dus eerst begreep ik niet hoe dat kon maar dat bleek simpel te zijn: als het wild uit zicht is stoppen ze.
Hij vond om die reden een bos ideaal.
Ik heb het ook meegemaakt: ree in zicht, honden er achteraan. Ree rechtsaf het struweel in, honden stoppen.
Op een grote vlakte gaan ze heel wat langer door, vertelde hij. Mits iets in het vizier uiteraard, anders niet.
Hij liep elke dag anderhalf uur in het bos en die honden waren altijd los. Hij had niet eens een lijn mee, ze stapten zo de auto uit en weer in.
-
- Zeer actief
Saluki' s ongegeneerd wild laten achtervolgen om ze hun beweging te geven vind ik nou ook niet direct een goed uitgangspunt
(en ja, ik heb ervaring met een hond die reeën opjaagt, en nee, dat vond ik geen leuk iets om aan te zien, vanuit de reeën gezien dan)

(en ja, ik heb ervaring met een hond die reeën opjaagt, en nee, dat vond ik geen leuk iets om aan te zien, vanuit de reeën gezien dan)
-
- Zeer actief
Dankjewel voor jullie reacties. Geeft de burger moed.
Haha.

Oh goden, zó 1 moet je hebben en dan elke dag tig foto's plaatsen

-
- Zeer actief
Nou het was het beetje met deze zin, van jouw voorganger in m'n hoofd dat ik reageerde:Nanna schreef:Frieda vd Mast fokt Azawakhs en Salukis en die heeft ook altijd de hele teringbende loslopen.
Ze zei wel dat de Azawakhs beter bij de baas bleven dan de Salukis, Azawakhs hebben iets meer een herderkarakter en zijn ook waaks en niet te beroerd je in je flikker te bijten![]()
Maar de Salukis konden ook prima los hoor. Het is waar; ze vliegen achter een prooi aan maar alleen zo lang die zichtbaar is. Daarna is het afnokken en weer naar pappa of mamma.
Zo iemand mag van mij de maximale boete krijgen van het laten jagen van je honden. Maal het aantal hondenOp een grote vlakte gaan ze heel wat langer door, vertelde hij. Mits iets in het vizier uiteraard, anders niet.

Een ree die lang wordt opgejaagd kan totaal van de kaart raken. Zal me niet verbazen als ze nog uren daarna van slag zijn, als ze zich al niet ergens tegenaan doodlopen.
-
- Zeer actief
Echt he. Dat móet.Lemuria schreef:
Oh goden, zó 1 moet je hebben en dan elke dag tig foto's plaatsenOoit komt hier ook een windhondachtige.

Ben benieuwd hoe het gaat lopen, of 't 'm gaat worden. Enne, foto's is uiteraard geen probleem he. Dat lijkt me wel logisch

-
- Zeer actief
Nou de omgeving scannen ben ik wel gewend, op andere honden dan in ieder geval. Dus ff omschakelen naar wild.
Ik heb m'n ogen overal of er ergens een hond loopt. Hou d'r niet van. Als ik met m'n eigen hondjes ben.

Ik heb m'n ogen overal of er ergens een hond loopt. Hou d'r niet van. Als ik met m'n eigen hondjes ben.
-
- Zeer actief
Haha, precies. Ik heb ook al bedacht dat ze sowieso een keer voor de grap in een een zadeltasje gaan, elk aan een kant van de Saluki.Nanna schreef:Die wawaatjes zullen wel blij zijn met een Saluki. Die zien er breekbaar en fragiel uit maar ze kunnen geweldig van zich afmeppen. Daar sta je nog van te kijkensjm schreef:Nou de omgeving scannen ben ik wel gewend, op andere honden dan in ieder geval. Dus ff omschakelen naar wild.![]()
Ik heb m'n ogen overal of er ergens een hond loopt. Hou d'r niet van. Als ik met m'n eigen hondjes ben.Hebben ze hun eigen persoonlijke oosterse bodyguard

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Saluki (Update pag. 2)
Hondje van een maand of 18
https://www.facebook.com/ElUbaidsBruynd ... 090759783/
https://www.facebook.com/ElUbaidsBruynd ... 090759783/
- -Lilo-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
- Aantal honden: 1
sjm schreef:Haha, precies. Ik heb ook al bedacht dat ze sowieso een keer voor de grap in een een zadeltasje gaan, elk aan een kant van de Saluki.Nanna schreef:Die wawaatjes zullen wel blij zijn met een Saluki. Die zien er breekbaar en fragiel uit maar ze kunnen geweldig van zich afmeppen. Daar sta je nog van te kijkensjm schreef:Nou de omgeving scannen ben ik wel gewend, op andere honden dan in ieder geval. Dus ff omschakelen naar wild.![]()
Ik heb m'n ogen overal of er ergens een hond loopt. Hou d'r niet van. Als ik met m'n eigen hondjes ben.Hebben ze hun eigen persoonlijke oosterse bodyguard
![]()

- Sas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
-Lilo- schreef:sjm schreef:Haha, precies. Ik heb ook al bedacht dat ze sowieso een keer voor de grap in een een zadeltasje gaan, elk aan een kant van de Saluki.Nanna schreef:Die wawaatjes zullen wel blij zijn met een Saluki. Die zien er breekbaar en fragiel uit maar ze kunnen geweldig van zich afmeppen. Daar sta je nog van te kijkensjm schreef:Nou de omgeving scannen ben ik wel gewend, op andere honden dan in ieder geval. Dus ff omschakelen naar wild.![]()
![]()
ik hoop dat jij héél snel een saluki hebt
hahahaha! Ik ook!!!!!

-
- Zeer actief
Haha, ik ook.
Dat moét toch. Is het eerste waar ik aan denk als ik 2 kleine hondjes heb en 1 grote.

Dat moét toch. Is het eerste waar ik aan denk als ik 2 kleine hondjes heb en 1 grote.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Hee, kenner*Wolf* schreef:Zo iemand mag van mij de maximale boete krijgen van het laten jagen van je honden. Maal het aantal hondenOp een grote vlakte gaan ze heel wat langer door, vertelde hij. Mits iets in het vizier uiteraard, anders niet.![]()
Een ree die lang wordt opgejaagd kan totaal van de kaart raken. Zal me niet verbazen als ze nog uren daarna van slag zijn, als ze zich al niet ergens tegenaan doodlopen.

Ten eerste zeg ik nergens dat het dan over reeën gaat. Dat was ook niet zo, dat was een incidentele haas.
Ten tweede was ik ook degene die zei dat je ze dus prima los kunt laten in het bos.
In het bos in kwestie lopen de reeën gewoon 50 meter verder over het pad, dus blijkbaar hebben ze geen psychische schade van die enkele keer dat er een Saluki er 50 meter lang de sokken in zet.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Nou dat is ook best ingeikkeld en daarom staan mensen soms dagelijks langs een leeg weiland hun honden los te gooiensjm schreef:

En wat je acceptabel vind kwa gedoe. Ikzelf wil dat ik mijn honden gewoon terug kan roepeneen dat ze 9 van de 10 keer direct komen. Maar er zo'n ook mensen die ermee kunnen leven dat de hond zijn eigen wandeling loopt en op een tactisch moment weer aangelijnd moet worden.
Dus als mensen zeggen dat ze wel of niet los kunnen lopen, moet je je ook afvragen wat hun eisen zijn en of dat overeen komt met die van jou.
Die coursingdag in Een ben ik toevallig een keer verzeild geraakt. Ik vond dat magisch om te zien. Tijdens een offroad motorevenement gebruiken we dezelfde locatie (ronostrand) en dat viel een keer samen met een coursing dag. Ik vond het verbazingwekkend hoe die hele kantine was volgestouwd met mensen en honden - en je hoort niets. Geen geblaf, gedrentel of iets - niks

Er liepen wel een paar mensen buiten pogingen te doen m om hun hond te vangen, dat dan weer wel

Laatst gewijzigd door Paisley op 19 jan 2016 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.

- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
- Aantal honden: 2
Ik kom wel eens een teefje tegen in een stadspark, los. Ze luistert idd niet perfect maar blijft wel prima in de buurt van de baas. Ze is vaak bezig met een kat en muis spel met de plaatselijke reiger.
Ze heeft trouwens een oogje op mijn Diem en vice versa. Geen gezicht: Die sierlijke saluki die mijn hobbelpaard met krulstaart uitdaagt
Ze hebben nog dezelfde kleurslag ook.
Meestal stopt het geflirt als hellefeeks Mies er jaloers een einde aanmaakt
Ze neemt Mies niet echt serieus geloof ik maar stapt gedecideerd en licht arrogant weg zonder terug te snauwen.
Ik vind ze prachtig en het karakter zou mij best liggen, naast een wat bereidwilliger hond dan. Voor het evenwicht.
Ze heeft trouwens een oogje op mijn Diem en vice versa. Geen gezicht: Die sierlijke saluki die mijn hobbelpaard met krulstaart uitdaagt

Meestal stopt het geflirt als hellefeeks Mies er jaloers een einde aanmaakt

Ik vind ze prachtig en het karakter zou mij best liggen, naast een wat bereidwilliger hond dan. Voor het evenwicht.
-
- Zeer actief
Oké, ik kan weer gerust slapenMarjoleine schreef:Hee, kenner*Wolf* schreef:Zo iemand mag van mij de maximale boete krijgen van het laten jagen van je honden. Maal het aantal hondenOp een grote vlakte gaan ze heel wat langer door, vertelde hij. Mits iets in het vizier uiteraard, anders niet.![]()
Ten eerste zeg ik nergens dat het dan over reeën gaat. Dat was ook niet zo, dat was een incidentele haas.
Ten tweede was ik ook degene die zei dat je ze dus prima los kunt laten in het bos.
In het bos in kwestie lopen de reeën gewoon 50 meter verder over het pad, dus blijkbaar hebben ze geen psychische schade van die enkele keer dat er een Saluki er 50 meter lang de sokken in zet.

- Aelynn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Ik heb het een topic bij gelezen en ik hoop dat je misschien wel al snel op zoek kan gaan naar je eigen Saluki. 

-
- Zeer actief
Ik hoop het ook. Maar voor zover ik tot nu toe informatie heb is het behoorlijk lastig een gezonde pup te vinden, die ook nog eens een HEEL klein beetje betaalbaar blijft..
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Voor mij zijn het droomhonden. Ook het karakter, onze heidewachtel was er net zo een dus ik ben het gewend en ik hou er van. Dat drammerige vragen om aandacht van de baas is wat mij aan veel rassen tegenstaat.
Ik zie overigens hier altijd herder-en labradormensen hun honden losgooien in een leeg weiland
Koop een stuk bos, dan kan je hond rennen
Weiland is te duur, anders was dat beter denk ik.
En misschien vinden ze rennen naarst de fiets fijn?
Ik zie overigens hier altijd herder-en labradormensen hun honden losgooien in een leeg weiland

Koop een stuk bos, dan kan je hond rennen

Weiland is te duur, anders was dat beter denk ik.
En misschien vinden ze rennen naarst de fiets fijn?
-
- Zeer actief
Een herplaatser zou ik afraden, aangezien TS katten heeft. Bij een windhond is het m.i. belangrijk dat ze vanaf zeer jonge leeftijd opgroeien met katten in huis, anders zou ik niet instaan voor de veiligheid van de kat. Daarnaast is een Afghaan ook weer net een tikje anders qua karakter, zeker vergelijkbaar met een saluki maar het karakter van die laatste vind ik in het algemeen zachter en vriendelijker. En je moet ook maar net zin hebben in dat vachtonderhoud.
Een saluki is voor mij ook een droom. Ooit, ooit komt er hier een.
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Het mag ook een silken zijn trouwens. Niets mis mee.
Ik neem ook een herplaats windhond, en wij nemen ook weer katten.Saba schreef:Een herplaatser zou ik afraden, aangezien TS katten heeft. Bij een windhond is het m.i. belangrijk dat ze vanaf zeer jonge leeftijd opgroeien met katten in huis, anders zou ik niet instaan voor de veiligheid van de kat. Daarnaast is een Afghaan ook weer net een tikje anders qua karakter, zeker vergelijkbaar met een saluki maar het karakter van die laatste vind ik in het algemeen zachter en vriendelijker. En je moet ook maar net zin hebben in dat vachtonderhoud.
Niet elke herplaatser is een katten-killer.
Ik weet dat een Afghaan niet hetzelfde is, vandaar ook het 'onsje meer'
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collie
Ik vind ze ook prachtig!
Misschien komt er ooit een, of een whippet.
Wij hebben altijd 1 of 2 weien vrij, dus ruimte genoeg om los te laten rennen.
Maar eerst staat er nog een border collie pup in de planning.

Misschien komt er ooit een, of een whippet.
Wij hebben altijd 1 of 2 weien vrij, dus ruimte genoeg om los te laten rennen.
Maar eerst staat er nog een border collie pup in de planning.