Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kennelhoest

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Kennelhoest

Ongelezen bericht door Jackira »

Ik denk dat zowel Laila (zij als eerste sinds gisteren) als Shira (vandaag) kennelhoest heeft. Ze zijn er niet ziek van en eten goed. Alleen hoesten ze soms.

Buck, Balou en Dino niet, en dat blijft hoop ik zo want zij zijn al oud. Buck is wel wat stilletjes vandaag maar hoest niet. Maar wat doen jullie bij kennelhoest? A.b. kuur halen of even aankijken?

Ik laat ze er nooit voor vaccineren, maar ze hebben het hier ook op Dino na toen hij net bij ons was, ook nooit gehad. Ik heb info gelezen over het even aankijken en met hoestdrankjes , maar ik heb ook een artikel gelezen dat kennelhoest chronisch kan worden en als complicatie longontsteking kan hebben.
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Aantal honden: 2

Re: Kennelhoest

Ongelezen bericht door Yara »

Ik gaf ze gewoon wat hoestdrank en toen was het binnen een paar dagen over. Als ze echt ziek worden dan zou ik even naar de DA gaan.
Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Elke dag wat hoestsiroop en wachten tot het overwaait, heb ik destijds ook met Izzy gedaan (aangestoken door Nanna's honden die het ook ruimschoots overleefd hebben). Tenminste, bij jonge/gezonde honden zou ik het zo doen. Als de hond ouder/ziekelijker is, zou ik naar de DA gaan voor een kuurtje. Izzy heeft een dag of 5 gehoest/geprutteld en toen was het klaar. Ook geen restverschijnselen aan overgehouden.
Jackira
Zeer actief

Ik maak me een beetje zorgen om Buck en Dino en Balou. Omdat zij al oud zijn en toch duidelijk mindere conditie hebben. Ze zijn niet ziek nog. Ik ga in ieder geval morgen toch maar de d.a. bellen daarvoor. En Laila en Shira ga ik hoestdrank geven :ok: .
annemick
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door annemick »

Ri@ schreef:Ik maak me een beetje zorgen om Buck en Dino en Balou. Omdat zij al oud zijn en toch duidelijk mindere conditie hebben. Ze zijn niet ziek nog. Ik ga in ieder geval morgen toch maar de d.a. bellen daarvoor. En Laila en Shira ga ik hoestdrank geven :ok: .
Jane heeft (jong en gezond) het extra heftig gekregen omdat ze de enting kreeg, als herplaatser net in NL, toen ze de kennelhoest blijkbaar net onder de leden had, dus dubbelop.
Resultaat een flinke kennelhoest die bijna uitliep op een longontsteking, hoestdrank was toen niet meer voldoende en ze kreeg toen een ab kuur.
Het is in ieder geval behoorlijk besmettelijk.
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

annemick schreef:
Ri@ schreef:Ik maak me een beetje zorgen om Buck en Dino en Balou. Omdat zij al oud zijn en toch duidelijk mindere conditie hebben. Ze zijn niet ziek nog. Ik ga in ieder geval morgen toch maar de d.a. bellen daarvoor. En Laila en Shira ga ik hoestdrank geven :ok: .
Jane heeft (jong en gezond) het extra heftig gekregen omdat ze de enting kreeg, als herplaatser net in NL, toen ze de kennelhoest blijkbaar net onder de leden had, dus dubbelop.
Resultaat een flinke kennelhoest die bijna uitliep op een longontsteking, hoestdrank was toen niet meer voldoende en ze kreeg toen een ab kuur.
Het is in ieder geval behoorlijk besmettelijk.
Ze hebben hun andere entingen al een tijd geleden gehad gelukkig. Een tijdje geleden had Nola haar laatste enting gehad (zusje van Shira die hier vaak is) en ontwormd. Twee dagen daarna hoestte ze ook iets maar heel licht. Ik denk dat ze het daar van hebben. Dus misschien hebben de oude honden hier genoeg antistoffen bedenk ik me nu want anders hadden zij het ook al wel gehad door Nola waarschijnlijk.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door duitse herder »

Lemuria schreef:Elke dag wat hoestsiroop en wachten tot het overwaait, heb ik destijds ook met Izzy gedaan (aangestoken door Nanna's honden die het ook ruimschoots overleefd hebben). Tenminste, bij jonge/gezonde honden zou ik het zo doen. Als de hond ouder/ziekelijker is, zou ik naar de DA gaan voor een kuurtje. Izzy heeft een dag of 5 gehoest/geprutteld en toen was het klaar. Ook geen restverschijnselen aan overgehouden.
Bij jonge honden zou ik juist voorzichtig zijn. 2 honden die ik ken hebben hersenvliesontsteking gehad, beide op leeftijd voor hun 1e jaar.
Bij volwassen honden zou ik het inderdaad even aankijken, desnoods hoestdrank geven.
Perry en Noah

Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

duitse herder schreef:
Lemuria schreef:Elke dag wat hoestsiroop en wachten tot het overwaait, heb ik destijds ook met Izzy gedaan (aangestoken door Nanna's honden die het ook ruimschoots overleefd hebben). Tenminste, bij jonge/gezonde honden zou ik het zo doen. Als de hond ouder/ziekelijker is, zou ik naar de DA gaan voor een kuurtje. Izzy heeft een dag of 5 gehoest/geprutteld en toen was het klaar. Ook geen restverschijnselen aan overgehouden.
Bij jonge honden zou ik juist voorzichtig zijn. 2 honden die ik ken hebben hersenvliesontsteking gehad, beide op leeftijd voor hun 1e jaar.
Bij volwassen honden zou ik het inderdaad even aankijken, desnoods hoestdrank geven.
Het kan inderdaad ook heel gevaarlijk. Een hond van de fokker van Lotje is eraan overleden. Wat een DA mij gezegd heeft is vooral in de gaten houden of de uitloop uit de neus helder blijft, zo gauw dit een kleurtje gaat krijgen of het hoesten wordt erger naar de DA. Het is meestal onschuldig, maar kan ook, zoals jij omschrijft, ernstig worden.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

in november hebben alle honden op 1 na kennelhoest gehad. het enige wat ik heb gedaan is hoestdrank geven. als het vast zat gaf ik bisolvon, daarna kinderhoest siroop. alle honden waren ingeënt :wink: dus het zegt helemaal niks. het begon met 1 hond en alras volgde de ander. toen de volwassen honden er van af waren kregen de pups van 2 weken kennelhoest. daar is wel anti-biotica ingezet omdat het bij hun heel snel longontsteking kon worden. de pups kregen ook hoestdrank erbij.
anti-biotica wordt niet voorgeschreven bij kennelhoest omdat de veroorzaker een virus is, zoals een verkoudheid bij ons.
ellen
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”