Bedoel je dan dat de mens aan het eind voor teveel opwinding zorgt? Ik had nu (eigen) mens en voer als beloning.Budkes schreef:Ik ken het programma "praktijkspeuren" niet, maar ik speur dus wel in de praktijk, de echte en train ook veel.
Ik zou zelf in ieder geval niet haar tempo aan nemen. Speuren doen we samen en ik wil het ook fatsoenlijk kunnen bijhouden.
Hoe speurt ze? Kop hoog? Of neus aan de grond?
Om een hond te leren niet als een debiel van start te gaan wil ik nog wel eens een spoor beginnen en na 5 meter een hoek naar rechts of links maken, dan moeten ze wel geconcentreerd beginnen. Anders lijdt het ze nergens naar toe.
En om ze rustig te leren speuren, gebruik ik in het begin een beloning aan het eind, geen mens.
Ze speurt afwisselend met de kop op of boven borsthoogte en aan de grond, dus dat lijkt me op zich prima, vooral met een heel vers spoor.
Hahaha, ik hou van 'minder vermoeiend'Ingrid48 schreef:ik vond nog een boekje Actief onderweg met uw hond van Nicky Gootjes, hierin staan "verrassende spel-ideeën tijdens de dagelijkse wandeling". Geef maar een gil als je hem wil hebben, misschien wat minder vermoeiend