Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mijt?! - atopie.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Re: Mijt?! - jeses

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Shit, zeg. Hopelijk brengt de DA meer duidelijkheid.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Lemuria schreef:Nou, vanmorgen was ik het écht beu. Tussen nu en m'n laatste berichtje hier was het een komen en gaan. De ene dag was het vreselijk om aan te zien, vooral haar schouders waren bruinrood van de bultjes, maar de dag erop leek het weer rustiger. Zo wisselde het zich af. Ik heb het huis ondersteboven gehaald; alles stofgezogen, gewassen en gestoomreinigd. Ook de Stronghold bracht geen verbetering...Weet dus ondertussen niet zeker meer of het mijt is, dan zou ik toch een klein stukje verbetering moeten zien ondertussen? Ze begint ook magerder te worden. Ik liep een paar dagen terug 's avonds over straat met d'r en een man sprak me vrij agressief aan dat ik 'iets' aan die hond moest doen :roll:

Maar gisteravond was Izzy gewoon echt dówn. D'r hele gedrag was anders. Wandelen vindt ze ook niet meer zo leuk. Ik heb nou een lichtgewicht jachtlijntje omdat d'r tuigjes natuurlijk over de bultjes schuren, maar zelfs dan loopt ze niet helemaal happy, ze blijft zich schudden, d'r oren staan raar.
Dus om 10 voor 5 hebben we een afspraak bij de dierenarts. Dat die het maar oplost. Gelukkig heb ik d'r net 4 maandjes terug verzekerd :Q:

doe die test bij maasduyn ook even. ik heb goede en minder goede dingen gehoord, maar het heeft sam gered in ieder geval jaren terug. de DA vond ook allergieën maar niet dat hij er nog meer had en pas toen we die dingen uit zijn voer haalden was het over.
Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Dat is de volgende stap ;) Ik vertrouw er op dat m'n dierenarts kan bepalen wat voor allergie het is, mochten zij het binnen een paar weken niet onder controle hebben, dan neem ik inderdaad die stap.
Weet alleen nog niet zeker waar ik het laat doen, maar hou Maasduyn in gedachte (da's ook makkelijk, gewoon haren opsturen). Mijn moeder is door een ander (ergens in Limburg) een paar jaar geleden van haar katten-allergie genezen. Weet even niet waar dat was, moet ik d'r even navragen :)
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Lemuria schreef:Dat is de volgende stap ;) Ik vertrouw er op dat m'n dierenarts kan bepalen wat voor allergie het is, mochten zij het binnen een paar weken niet onder controle hebben, dan neem ik inderdaad die stap.
Weet alleen nog niet zeker waar ik het laat doen, maar hou Maasduyn in gedachte (da's ook makkelijk, gewoon haren opsturen). Mijn moeder is door een ander (ergens in Limburg) een paar jaar geleden van haar katten-allergie genezen. Weet even niet waar dat was, moet ik d'r even navragen :)

kijk je uit dat ze je niet wegsturen met een prednison cremmetje? (alle cortiderm soorten) dat is alleen maar symptoombestrijding en sloopt de weerstand waardoor het daarna met een beetje mazzel erger wordt.
Afbeelding
Lemuria

Ah, bedankt! :ok: Dat wist ik niet, ik dacht dat dat ook bestreed...dan ga ik daar iig niet mee akkoord.
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Jeuk is niet iets wat ze vanavond maar even op gaan lossen.
Voedsel allergie uitsluiten duurt al 6 weken als je het goed wilt doen en Is vaak de eerste stap.
Daarna prikken ze vaak bloed om atopie uit te sluiten.

Sterkte vanavond.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Nikkielvis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podego van 2 jaar uit portugal
Mix van 6 maanden uit roemenie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Nikkielvis »

Sanne!! schreef:Jeuk is niet iets wat ze vanavond maar even op gaan lossen.
Voedsel allergie uitsluiten duurt al 6 weken als je het goed wilt doen en Is vaak de eerste stap.
Daarna prikken ze vaak bloed om atopie uit te sluiten.

Sterkte vanavond.
Dat klopt ik loop al maanden te tobben met Jantje. Voedsel allergie is het eerste wat ze uitlsuiten en daarna mijt maar hij heeft nog steeds jeuk en bultjes. Het is gewoon sneu hopelijk vind de DA wel bij Izzy iets.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Nu is het wel zo dat prednison de onrustige huid ook even tijd geeft om te herstellen. Soms houden dit soort condities zichzelf ook in stand. Daarom werkt het vaak wel tijdelijk, ook nadat het middel is uitgewerkt. Tot de volgende irritatie uiteraard.
Lemuria

Haar zus heeft dus ook een ernstige mijt-allergie, dus ik ga d'r wel op staan dat ze dat eerst uitsluiten. Dat kunnen ze onder een microscoop toch wel onderzoeken? (mits ze de juiste apparatuur hebben, maar het is een vrij luxe kliniekje hier, dus denk het wel).
Lieske1977

Ongelezen bericht door Lieske1977 »

Niet leuk, arme Izzy :(:
Hopelijk komt de DA erachter wat er mis is.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Allergie tegen mijten heeft niks te maken met een mijt-infectie. Met een afkrabsel en een plakmonster kunnen ze zien of er parasieten aanwezig zijn en evt schimmels. Over een evt allergie kunnen ze op die manier niks zeggen. Bovendien zijn allergieën meestal tegen huisstofmijt en voedermijt, niet tegen schurftmijt.
Vaak is de gebruikelijke volgorde eerst een eliminatie-dieet en daarna een bloed- of huistest, maar er is geen enkele reden waarom je niet metéén die bloed/huistest kunt laten doen. Laat je geen bloedonderzoek naar voedselallergie aanpraten, die zijn niet betrouwbaar.
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Een beetje dierenarts kan wel onderzoeken op mijt

Kijk ook met injecties waar prednison in zit, mocht je wel een verder allergie traject in willen gaan, dan moet je een tijd wachten voor er bloedonderzoek gedaan kan worden
Lemuria

Bedankt voor de tips allemaal! ;) Heel fijn, want ik zou me eerlijk gezegd echt alles laten aanpraten als de dierenarts zou zeggen dat het De Oplossing zou zijn :oeps: :wink:

Vandaag is het overigens weer veel beter dan gister...het lijkt echt met vlagen en het lijkt 's avonds erger dan overdag.
Ikke93
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ikke93 »

Als het 's avonds erger wordt, heb je misschien ander wasmiddel/beddengoed?
dat het iets in die richting kan zijn?
Lemuria

Nee, vanaf een uur of 6 ;) Dan lig ik nog niet in bed, dus denk niet dat het dat is.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

is het na het eten dat het erger wordt?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Heeft het weer invloed?

Hogere/lagere luchtvochtigheid
Hogere/lagere temp?

Niet dat ik enig idee heb wat het zou moeten zijn, maar he geeft aan dat het per dagkan wisselen.
Ik merk dat bij mijn paard met jeukklachten ook, en daar likt het vrij sterk weersafhankelijk.
Afbeelding
Lemuria

Ik had een nieuwe dierenarts die niet van de flauwekul leek :) Ze gaf me een rijtje opties.
Ten eerste konden we een eliminatie-dieet doen van 6 weken om te zien of het iets met voedsel te maken heeft. Ten tweede kon ik ook een bloedonderzoek laten doen om te zien voor welke zaken Izzy zoal allergisch is, maar dan moesten we een paar weken wachten op de resultaten om daarná pas te gaan behandelen, en als derde idee had ze Sporimune. Dat gaan we nu 4 weken proberen. Over 3 weken bel ik even terug of ik resultaat zie. Als we binnen 1,5-2 maanden geen vooruitgang zien, gaan we alsnog het bloedonderzoek doen, maar omdat Izzy's zusje een atopisch wonderkind ( :hmmm: ) is, in combinatie met nog zo'n 4 factoren die atopie lijken te 'bevestigen' (waaronder het ras en de willekeurigheid van de uitslag), leek ons dit allebei de beste oplossing. Ze heeft het op veel honden al getest en zag weinig bijwerkingen; een enkele hond is een paar keer misselijk, maar niets noemenswaardig :)

Ben benieuwd :mrgreen:
Lemuria

Habibi schreef:Heeft het weer invloed?

Hogere/lagere luchtvochtigheid
Hogere/lagere temp?

Niet dat ik enig idee heb wat het zou moeten zijn, maar he geeft aan dat het per dagkan wisselen.
Ik merk dat bij mijn paard met jeukklachten ook, en daar likt het vrij sterk weersafhankelijk.
Ik heb me er de kop over gebroken...ik heb m'n huis standaard op 15 graden, soms op 17 graden, maar de klachten worden niet erger als we een hele avond bij vrienden zitten die de kachel op 21*C hebben loeien. Ook als we buiten hebben gelopen en ze heeft gezwommen (koud!), verergeren/verminderen de klachten niet...
Lemuria

M@scha schreef: kijk je uit dat ze je niet wegsturen met een prednison cremmetje? (alle cortiderm soorten) dat is alleen maar symptoombestrijding en sloopt de weerstand waardoor het daarna met een beetje mazzel erger wordt.
Dit was sowieso volgens de dierenarts iets waar ze niet aan wou. "Het is een paardenmiddel en slecht voor de weerstand. Erg achterhaald, dus dat schrijf ik uit principe eigenlijk niet meer uit."

Zou ik dan nu toch eindelijk een goede dierenarts hebben gevonden? :mrgreen:
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Re: Mijt?! - atopie.

Ongelezen bericht door Pemba »

De uitslag van de allergietest heb je binnen een week :wink:
Afbeelding
Lemuria

Hoe dan ook moeten we aan de onderdrukkers voor die allergie, wélke allergie het dan is maakt dan in principe niet uit ;) Dus daarom hebben we besloten voor een shortcut.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Lemuria schreef:
M@scha schreef: kijk je uit dat ze je niet wegsturen met een prednison cremmetje? (alle cortiderm soorten) dat is alleen maar symptoombestrijding en sloopt de weerstand waardoor het daarna met een beetje mazzel erger wordt.
Dit was sowieso volgens de dierenarts iets waar ze niet aan wou. "Het is een paardenmiddel en slecht voor de weerstand. Erg achterhaald, dus dat schrijf ik uit principe eigenlijk niet meer uit."

Ciclosporine (de werkzame stof) is ook gewoon een immunosuppressief en legt de hele afweer plat, wat dat betreft verschilt het niet veel van prednison en andere corticosteroïden.

Het is dus ook symptoombestrijding, maar ik kan me voorstellen dat je nu eerst die huid rustig wilt en dat ze van de jeuk af is, om daarna te gaan kijken naar de oorzaak. Want als het een voedsel- of omgevingsallergie is, moet je die toch uiteindelijk gaan aanpakken.
Pemba
Zeer actief

DeDiana schreef:
Lemuria schreef:

Ciclosporine (de werkzame stof) is ook gewoon een immunosuppressief en legt de hele afweer plat, wat dat betreft verschilt het niet veel van prednison en andere corticosteroïden.

Het is dus ook symptoombestrijding, maar ik kan me voorstellen dat je nu eerst die huid rustig wilt en dat ze van de jeuk af is, om daarna te gaan kijken naar de oorzaak. Want als het een voedsel- of omgevingsallergie is, moet je die toch uiteindelijk gaan aanpakken.
Maar wel eerst weer een tijdje wachten tot het geneesmiddel uit haar lijf is voor je bloedonderzoek kunt doen.
Afbeelding
Lemuria

Ik kijk even aan wat het doet ;) Als het werkt, ben ik tevreden. Ik kan zelf de dosering nog aanpassen, dus in plaats van elke dag een dosis, kan het zijn dat dit uiteindelijk maar 2x in de week hoeft.

Mijn plan is dus eerst zien of dit middel aanslaat. Als de bultjes/irritaties verdwijnen, dan is het sowieso een omgevingsallergie. Als ik probeer de huisstofmijt onder controle te houden door meer te poetsen (godsamme :ugh: ), kan ik proberen die dosering af te bouwen naar een zo laag mogelijk peil. Veel meer kun je toch niet doen denk ik?
Mochten de klachten na 4 weken niet grotendeels weg zijn, komt er alsnog een test :) Dan gaan we het hele traject in.
Lemuria

Pemba schreef: Maar wel eerst weer een tijdje wachten tot het geneesmiddel uit haar lijf is voor je bloedonderzoek kunt doen.
Ja klopt, dat las ik net ook online :) Nou ja, er is sowieso geen waterdicht plan om een allergie aan te pakken omdat er zoveel soorten zijn, het blijft een kwestie van proberen. Dit leek mij zelf een goede manier :)
Pemba
Zeer actief

Lemuria schreef:Ik kijk even aan wat het doet ;) Als het werkt, ben ik tevreden. Ik kan zelf de dosering nog aanpassen, dus in plaats van elke dag een dosis, kan het zijn dat dit uiteindelijk maar 2x in de week hoeft.

Mijn plan is dus eerst zien of dit middel aanslaat. Als de bultjes/irritaties verdwijnen, dan is het sowieso een omgevingsallergie. Als ik probeer de huisstofmijt onder controle te houden door meer te poetsen (godsamme :ugh: ), kan ik proberen die dosering af te bouwen naar een zo laag mogelijk peil. Veel meer kun je toch niet doen denk ik?
Mochten de klachten na 4 weken niet grotendeels weg zijn, komt er alsnog een test :) Dan gaan we het hele traject in.
Volgens mij klopt jouw redenatie niet :wink:
Als de klachten overgaan zit het dus niet in het eten al helpt het daar ook wel wat tegen, het onderdrukt tenslotte de hele afweer.
Als de klachten na 4 weken niet weg zijn hoef je niet te testen want dan is het dus geen omgevingsallergie maar een voedselallergie en die is niet te testen met een bloedtest.
Dan moet je gaan elimineren met eten.
Snap je het nog :mrgreen:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Lemuria schreef:Ik kijk even aan wat het doet ;) Als het werkt, ben ik tevreden. Ik kan zelf de dosering nog aanpassen, dus in plaats van elke dag een dosis, kan het zijn dat dit uiteindelijk maar 2x in de week hoeft.

Vergeet dat poetsen maar tegen huisstofmijt, heeft totaal geen zin of je moet wonen in één groot stofnest.
Maar of je nu 1 x per week of 1 x per dag stofzuigt, dat maakt geen bal uit tegen de allergie.
De klachten zullen waarschijnlijk na 4 weken weken grotendeels weg zijn, maar komen ook zeer waarschijnlijk gewoon weer terug als je stopt met medicijnen.
Dat was mijn grote tegen al die zooi en daarom heb ik het goed laten testen en krijgt Puchu immunotherapie, heel wat minder schadelijk dan al die immuunsysteem onderdrukkers. Het is alleen duur en je weet niet zeker of het gaat helpen, bij zo'n 70% helpt het en bij de rest niet en dan zit je dus inderdaad nog aan de zware medicatie.
Je moet idd wachten met allergieën testen tot een tijd nadat je met het medicijn gestopt bent.

Overigens is het veel beter om een huidtest én een bloedtest te doen, dan heb je een dubbele test: ze kijken eerst welke allergieën er uit de huidtest komen en vervolgens testen ze dat nogmaals in het bloed. Heb je veel meer zekerheid.
Zijn er nu ook nog afkrabsels bekeken onder de microscoop? Dit is trouwens echt meer werk voor een dermatoloog dan
een dierenarts, als je het meteen goed wilt aanpakken.
Pembo heeft overigens gelijk mbt de voedselallergie.

Trouwens, als je voordat je verzekerd was al met huidklachten bij de dierenarts ben geweest, kan je die verzekering wel
vergeten. Dus ik hoop voor je dat je voor die tijd nog nooit iets van huidklachten heb na laten kijken :oeps:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Dat plukje haar opsturen kun je misschien wel doen ondertussen, wie weet word je daar nog wijzer van?

Ik snap dat je blij bent als het werkt, omdat het natuurlijk vreselijk is om te zien dat je hond zo veel jeuk heeft en zich niet lekker voelt, maar omdat je niet weet wat de oorzaak van de allergie is, komt die dan toch gewoon weer terug als je stopt met de medicatie? Dus dan werkt het alleen zo lang je de medicatie gebruikt.
Lemuria

Dit medicijn zou dan ook levenslang zijn :) Immunotherapie heeft ze ook genoemd, maar met een niet bijster hoog slagings/tevredenheidspercentage, dus daar werd ik niet enthousiast van. Inderdaad had 70% van de dieren een verbetering, maar bij 30% daárvan was de verbetering minimaal. Ga ik nog eens nalezen vandaag, hoe de vork in de steel steekt en wat de precieze percentages zijn.

Dat plukje haar opsturen ga ik sowieso toch maar eens doen, dat zijn de kosten niet. Maar bij huid-en bloedonderzoek noemde ze een bedrag van €500,-, dat heb ik momenteel niet in een oude sok zitten. Dus dat zal een andere keer moeten :) Zolang dat beest nu maar even jeuk/bultjesvrij is ben ik tevreden :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”