Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarom zoveel problemen met pups

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol
Aantal honden: 1

Re: Waarom zoveel problemen met pups

Ongelezen bericht door Cindy52 »

adamzo schreef:
bouvierpoedel schreef:Heb hier 3 jonge honden lopen , 2 poedelzussen van 6 maanden en een bouvierteefje van 7 maanden.
De 1 een ontsnappings artiest en drama queen met een houding van kannnn ik zelffff wellllllll , de andere een stabiel dametje die alles leuk vind en een bouvierpubert die een beetje onnnozel en dommig is die je oren van je kop lult .
Zou mijzelf dus helemaal gek kunnen maken met overbezorgdheid en als als als .
Mij maak je de pis niet lauw. Fouten en ongelukjes kunnen gebeuren en het komt vanzelf wel goed hoor. Net als iets negatiefs ook een positieve invloed en uitwerking kan hebben.
Kom je met je domme harses in het gaas vast te zitten , ga je gang er zoek maar een oplossing . Wil je niet komen zoek het maar uit ,doeiiiii .Ben je buiten zindelijk en pis je binnen alles onder , ook prima hoor komt vanzelf wel weer goed. Loop je de anderen te irriteren of kom je bij hun voer en krijg je een ongelooflijke harde correctie waardoor je gelijk van angst in de verste hoek verdwijnt is een mooi leermomentje.
Moet ik je er met kop en kont even bijslepen ook prima , jank en krijs je maar even . Moet je een tik onder je kont hebben als je hysteriesch een vreemde hond uit staat te kafferen ook prima hoor.
Mensen maken het voor hunzelf vaak een drama en probleem met als als als .
Je kunt er pas wat mee als het zich aandient en voor die tijd moet je het maar nemen zoals het komt.

Een pup verneuk je niet zo snel net als je kinderen niet snel naar de kloten helpt , ze kunnen wel wat hebben en foutjes maken we allemaal.
.
:E: heerlijk relativerend!
Dat dus en als je zo denkt kan je ook echt van je pup genieten, vond het een geweldige tijd
adamzo
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): labradoodle
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door adamzo »

ik geniet met volle teugen! Van die elastieken pootjes, van dat warme lijfje tegen me aan, van die high five poot tegen mijn wang toen hij me een paar uurtjes niet gezien had en man hem opgetild aan mij gaf, van die boef die weigert in de regen naar buiten te gaan en dan als ik 2 tellen niet kijk achter de tafel plast, als hij speelt met zijn piepspeeltje of als hij ligt te slapen met zijn koppie op billen van mijn zoon die op degrond tv ligt te kijken.
I <3 my dogs :I:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

adamzo schreef:ik geniet met volle teugen! Van die elastieken pootjes, van dat warme lijfje tegen me aan, van die high five poot tegen mijn wang toen hij me een paar uurtjes niet gezien had en man hem opgetild aan mij gaf, van die boef die weigert in de regen naar buiten te gaan en dan als ik 2 tellen niet kijk achter de tafel plast, als hij speelt met zijn piepspeeltje of als hij ligt te slapen met zijn koppie op billen van mijn zoon die op degrond tv ligt te kijken.
Is ook genieten :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Shamu_Mech
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Shamu_Mech »

Heb dit alles eens door gelezen, en best herkenbaar.
Wij hebben een Mechelse herderpup, en zitten zo af en toe ook met de handen in het haar.
Maar waar ik dan nog het meeste mee worstel, zijn de compleet verschillende adviezen.

Mijnheer is lekker aan het puberen, en schiet van haantje naar bang en wat gestrest.
Hij valt zo af en toe andere honden aan, meestal degene met korte snuiten en bennersenner honden.
Het is niet zo dat hij agressief in de aanval gaat, lijkt meer op bang van zich afbijten.
Wij hebben zelf nooit iets negatiefs naar hem toe meegemaakt, niet anders dan dat hij als kleine pup op z'n plek werd gezet door andere honden, en dat lieten wij gebeuren.
Advies gevraagd aan onze dierenarts, die heeft meegekenen op het uitlaatveld hier.
Advies was zoek professionele hulp, want gedrag is zo verschillend. Vraag gesteld m.b.t. castratie, chemisch dan wel operatief.
Nu niet doen volgens da, wachten tot hij wat stabieler is om angsthaasje te voorkomen.

Advies van prof, castratie had je al lang moeten doen en nu gelijk afspraak maken!

Dat is voor mij erg zwart / wit, waar doe je nu goed aan?
Ik wil het beste voor Shamu!

Wat vinden jullie, en dan vooral de Mechelse herder eigenaren? HELPPPP :wink:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Shamu_Mech schreef:Heb dit alles eens door gelezen, en best herkenbaar.
Wij hebben een Mechelse herderpup, en zitten zo af en toe ook met de handen in het haar.
Maar waar ik dan nog het meeste mee worstel, zijn de compleet verschillende adviezen.

Mijnheer is lekker aan het puberen, en schiet van haantje naar bang en wat gestrest.
Hij valt zo af en toe andere honden aan, meestal degene met korte snuiten en bennersenner honden.
Het is niet zo dat hij agressief in de aanval gaat, lijkt meer op bang van zich afbijten.
Wij hebben zelf nooit iets negatiefs naar hem toe meegemaakt, niet anders dan dat hij als kleine pup op z'n plek werd gezet door andere honden, en dat lieten wij gebeuren.
Advies gevraagd aan onze dierenarts, die heeft meegekenen op het uitlaatveld hier.
Advies was zoek professionele hulp, want gedrag is zo verschillend. Vraag gesteld m.b.t. castratie, chemisch dan wel operatief.
Nu niet doen volgens da, wachten tot hij wat stabieler is om angsthaasje te voorkomen.

Advies van prof, castratie had je al lang moeten doen en nu gelijk afspraak maken!

Voorlopig niet castereren , beslist NIET.
Je DA heeft gelijk om eerst aan het probleem te werken en hij wat stabieler is.
Volgens mij heeft hij 2 dingen meegekregen wat elkaar in de weg zit . Pittig en aanvalsdrift en angst . Nu is angst niet altijd een slechte raadgever maar in dit geval wel.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Wat doen jullie met de hond? Buiten gewone wandelingen. Heeft de fokker nog tips? Hoe was de moeder? Hoe oud is hij bij jullie gekomen.

Idd wat BP ook zegt zeker nu nog niet castreren. Grote kans dat het erger wordt.
ranetje
Zeer actief

Shamu_Mech schreef schreef:Advies was zoek professionele hulp, want gedrag is zo verschillend. Vraag gesteld m.b.t. castratie, chemisch dan wel operatief.
Eindelijk een DA met verstand van zaken :ok:

Jammer dat die prof nu weer afwijkt met zijn/haar mening. :?

Ik zou zeggen nu NIET castreren.
Als hij inderdaad onzeker en angstig is heb je nog extra problemen als je de ballen er nu af laat halen.
Laatst gewijzigd door ranetje op 10 jan 2016 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Shamu_Mech
geregistreerd lid

crutz schreef:

Wat doen jullie met de hond? Buiten gewone wandelingen. Heeft de fokker nog tips? Hoe was de moeder? Hoe oud is hij bij jullie gekomen.

Idd wat BP ook zegt zeker nu nog niet castreren. Grote kans dat het erger wordt.
Moeder is een boerderij hond, blafferig als je het erf op komt maar was rustig na kennismaking.
Iedereen mocht ook zonder problemen bij de pups.

Hij was 7 weken toen hij bij ons kwam.
Hebben direct zoveel als mogelijk bij andere honden gelaten, en zoveel mogelijk overal mee naartoe, winkelcentrum, tuincentrum etc.
Ging de eerste maanden prima, nu sinds twee a drie weken reageerd hij anders.
Mijn vrouw is gewoon thuis, dus is veel met hem buiten.
In het weekend zoeken we vaak een wandelgebied op.
Hebben puppiecursus gedaan, en doe nu een vervolg.
Ging tot twee weken geleden prima.

Wat zou je nu adviseren wat we meer met hem kunnen doen, is nu net 6 maanden?
ranetje
Zeer actief

Shamu_Mech schreef:Moeder is een boerderij hond, blafferig als je het erf op komt maar was rustig na kennismaking.

Hebben direct zoveel als mogelijk bij andere honden gelaten, en zoveel mogelijk overal mee naartoe, winkelcentrum, tuincentrum etc.

Is die verandering heel plotseling gekomen, of als je terug gaat denken geleidelijk?
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Shamu_Mech schreef:
crutz schreef:

Moeder is een boerderij hond, blafferig als je het erf op komt maar was rustig na kennismaking.

Wisselen al helemaal klaar.?
Angstfase nr ...?
Ook niet de meest stabiele fase 6 maanden, het is vlees nog vis voor sommge honden .Net als zo'n schreeuwpuber die net haar op de piem krijgt en weet wat hij ermee kan doen. Graag bij mam een knuf halen maar eigen ook weer niet omdat hij zich schaamt en een grote kerel voelt.
Ga een leuke adrichtingsgroep opzoeken , die kunnen zo'n hondje met de juiste begeleiding wel redelijk op de rail krijgen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Fijn, eindelijk een dierenarts die rekening houdt met het versterken van angst door castratie! Heel wat onzekere honden die na castratie ronduit angstig worden, maar vaak wordt dat niet vooraf verteld.
Je hebt een puber in huis. Eentje die zichzelf dus ook regelmatig in de weg zit. Het is een fase waar je doorheen moet. En die kom je door, door vooral heel consequent te blijven en de hond voldoende mentale uitdagingen te geven en voldoende gelegenheid om te ontspannen. En ik vermoed dat jouw hond heel veel behoefte aan sturing heeft. Laat hem niet alles zelf uitzoeken, maar help hem door te vertellen wat je van hem verwacht. Ook dat haantjesgedrag kan als onderliggende reden onzekerheid hebben
Shamu_Mech
geregistreerd lid

Fotogravinnetje schreef:Fijn, eindelijk een dierenarts die rekening houdt met het versterken van angst door castratie! Heel wat onzekere honden die na castratie ronduit angstig worden, maar vaak wordt dat niet vooraf verteld.
Je hebt een puber in huis. Eentje die zichzelf dus ook regelmatig in de weg zit. Het is een fase waar je doorheen moet. En die kom je door, door vooral heel consequent te blijven en de hond voldoende mentale uitdagingen te geven en voldoende gelegenheid om te ontspannen. En ik vermoed dat jouw hond heel veel behoefte aan sturing heeft. Laat hem niet alles zelf uitzoeken, maar help hem door te vertellen wat je van hem verwacht. Ook dat haantjesgedrag kan als onderliggende reden onzekerheid hebben
Hartelijk dank voor alle tips en adviezen, we gaan er mee aan de slag!
Consequent blijven lukt op zich ook goed, en die behoefte aan sturing ga ik zeerzeker nog meer mee aan de slag.

Vandaag overigens een lekkere wandeling gemaakt met een groep herders, en dat ging perfect.
Goed voor zijn en ons zelfvertrouwen.

Ben blij met alle antwoorden, past allemaal bij wat ik denk en doe.
Al met al doen we het niet zo gek, ben blij dat ik hier de vraag gesteld heb!
Shamu_Mech
geregistreerd lid

ranetje schreef:
Shamu_Mech schreef:Moeder is een boerderij hond, blafferig als je het erf op komt maar was rustig na kennismaking.

Is die verandering heel plotseling gekomen, of als je terug gaat denken geleidelijk?
Als ik terug denk, geleidelijk.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Shamu_Mech schreef:Wat vinden jullie, en dan vooral de Mechelse herder eigenaren? HELPPPP :wink:
Ik heb geen mecheltje meer, maar ik geef toch antwoord :P
Zeker niet castreren, inderdaad ;)
Je DA heeft gelijk dat een onzekere reu daar nog onzekerder van kan worden.

En verder even een poosje de teugels wat aanhalen.
Stalen vuist in fluwelen handschoen. Hij is aan het opgroeien en kijken waar de grenzen liggen (en of die vast staan).
Dus even een poos ultraconsequent zijn. Hij heeft het nu nodig om te weten waar hij aan toe is. Daar krijg je een leuke volwassen hond van. Het komt goed. Echt ;)
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Shamu_Mech
geregistreerd lid

Miranda schreef:
Shamu_Mech schreef:Wat vinden jullie, en dan vooral de Mechelse herder eigenaren? HELPPPP :wink:
Ik heb geen mecheltje meer, maar ik geef toch antwoord :P
Zeker niet castreren, inderdaad ;)
Je DA heeft gelijk dat een onzekere reu daar nog onzekerder van kan worden.

En verder even een poosje de teugels wat aanhalen.
Stalen vuist in fluwelen handschoen. Hij is aan het opgroeien en kijken waar de grenzen liggen (en of die vast staan).
Dus even een poos ultraconsequent zijn. Hij heeft het nu nodig om te weten waar hij aan toe is. Daar krijg je een leuke volwassen hond van. Het komt goed. Echt ;)
Top, dank. Zulke antwoorden wordt ik echt blij van.
Ik denk nu ik dit zo lees, dat we hem ook iets teveel ruimte hebben gegeven en het daardoor voor hem onduidelijk werd.
We gaan / zijn er al mee bezig, de teugels aanhalen.
Ik merk al dat hij daar positief op reageerd.
Wat strenger en duidelijke regels.

Nogmaals dank voor het meedenken.
We gaan er aan werken!
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

En die zogenaamde prof zou ik meteen de deur uit doen, als je dat nog niet had gedaan. Een pup van 6 maanden die je allang had moeten laten castreren? Wat een loser!
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Niet castreren iig. Regels en grenzen stellen. Wit is wit en zwart zwart... grijs bestaat niet.
Wat doe je naast wandelen etc?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Shamu_Mech
geregistreerd lid

malinois schreef:Niet castreren iig. Regels en grenzen stellen. Wit is wit en zwart zwart... grijs bestaat niet.
Wat doe je naast wandelen etc?
Eerlijk gezegd wilde wij eerst de opleiding afmaken, maar daar zijn we nu mee gestopt aangezien ze aan blijven sturen op castratie.

Ik ben op zoek naar iets wat we nu kunnen gaan doen, wil hem ook frustreren door meer aan hem te vragen dan hij nu toe is staat is.
Heb zelf iets in gedachte qua speuren, maar sta open voor ieder idee.
Heb al flink wat website's afgezocht, maar kan er nog niet echt wijs uit.
Wil iets uit hobby doen, wedstrijden is aan mij niet besteed wil plezier hebben samen met mijn hond.

Gister een wandeling gemaakt met meerdere Mechelaars, is leuk om te zien hoe hij op bloeide.
Heb heel veel voor hem over, en beleef al veel plezier aan hem.

Zou jij iets kunnen adviseren?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Bij veel verenigingen kun je ook recreatief trainen als je maar inzet hebt. Dus ook komt als t regent en stormt of de modder tot aan je knieen staat bijv. ;)
Sowieso is niet elke hond geschikt voor wedstrijden maar een examen halen kun je bijv wel als doel stellen. In speuren heb je veel verschillende dingen. Ik zelf doe IPO wat inhoud dat je speurt, gehoorzaamheid en pakwerk doet. 3 onderdelen dus en wat meer sportgericht. Daarnaast heb je ook KNPV dat is meer praktijkgericht. Honden worden vaak nog verkocht aan politie, leger etc. Je hebt ook praktijkspeuren dat is wat ik begrepen heb meer gericht op de 'natuurlijke' manier van speuren maar er zijn vast anderen die je daar meer over kunnen vertellen.
Dan heb je nog reddingshonden waarbij de hond een slachtoffer moet zoeken en zoekhonden van de knpv.
Keus genoeg dus in principe :mrgreen: waar woon je?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Shamu_Mech
geregistreerd lid

malinois schreef:Bij veel verenigingen kun je ook recreatief trainen als je maar inzet hebt. Dus ook komt als t regent en stormt of de modder tot aan je knieen staat bijv. ;)
Sowieso is niet elke hond geschikt voor wedstrijden maar een examen halen kun je bijv wel als doel stellen. In speuren heb je veel verschillende dingen. Ik zelf doe IPO wat inhoud dat je speurt, gehoorzaamheid en pakwerk doet. 3 onderdelen dus en wat meer sportgericht. Daarnaast heb je ook KNPV dat is meer praktijkgericht. Honden worden vaak nog verkocht aan politie, leger etc. Je hebt ook praktijkspeuren dat is wat ik begrepen heb meer gericht op de 'natuurlijke' manier van speuren maar er zijn vast anderen die je daar meer over kunnen vertellen.
Dan heb je nog reddingshonden waarbij de hond een slachtoffer moet zoeken en zoekhonden van de knpv.
Keus genoeg dus in principe :mrgreen: waar woon je?
Bedankt voor het uitgebreide antwoord, ik ga alles eens op een rijtje zetten.
Heb inmiddels bij een andere opleider (op aangeven da) info en advies gevraagd.
Even afwachten waar die mee komen.

Wij wonen in Alphen aan den Rijn
ranetje
Zeer actief

Shamu_Mech schreef:
ranetje schreef:Is die verandering heel plotseling gekomen, of als je terug gaat denken geleidelijk?
OK :ok:
Als het plotseling zou zijn geweest, zou ik je eerst naar de DA sturen voor een medisch onderzoekje :wink:

Veel succes, komt vast goed denk ik :ok:
Afbeelding
Shamu_Mech
geregistreerd lid

ranetje schreef:
Shamu_Mech schreef:
ranetje schreef:Is die verandering heel plotseling gekomen, of als je terug gaat denken geleidelijk?
OK :ok:
Als het plotseling zou zijn geweest, zou ik je eerst naar de DA sturen voor een medisch onderzoekje :wink:

Bedankt voor het meedenken, da ben ik toch even langs geweest.
Die gaf advies contact opnemen met prof. en absoluut nu niet castreren, gelukkig.

Met alle adviezen die ik inmiddels hier al heb gekregen komen we al een heel eind.
We hebben sinds zaterdag de teugels aangehaald, en misschien wil ik het zien maar we boeken nu al positief resultaat. Hij is super vrolijk, en allert als we tegen hem praten. Kunnen al veel beter contact houden in situaties waar het juist mis ging fietser, jogger etc.

Ben enorm blij met alle meedenkers en adviezen...... :ok: :ok:
ranetje
Zeer actief

:E:
Shamu_Mech schreef:
ranetje schreef:OK :ok:

Bedankt voor het meedenken, da ben ik toch even langs geweest.
Die gaf advies contact opnemen met prof. en absoluut nu niet castreren, gelukkig.

Met alle adviezen die ik inmiddels hier al heb gekregen komen we al een heel eind.
We hebben sinds zaterdag de teugels aangehaald, en misschien wil ik het zien maar we boeken nu al positief resultaat. Hij is super vrolijk, en allert als we tegen hem praten. Kunnen al veel beter contact houden in situaties waar het juist mis ging fietser, jogger etc.

Ben enorm blij met alle meedenkers en adviezen...... :ok: :ok:
:E:
Afbeelding
Stapper
Zeer actief

Ongelezen bericht door Stapper »

Tara schreef:
Shiloh86 schreef:Ik denk dat het helemaal niet te maken hoeft te hebben met impuls aankoop...

Ik denk dat het een soort angst is van het heel graag goed willen doen en je hond niet op die leeftijd willen verpesten of met grote problemen komen te zitten... Ik denk dan ook dat het meer onzekerheid is en de wens het zo goed mogelijk te willen doen, dan dat er echt iets dramatisch aan de hand is.
Ik denk het ook. Toen ik mijn eerste hond als pup kreeg wilde ik er(perfectioniste die ik ben) natuurlijk een succesverhaal van maken was op het rigide af mijn pup aan het opvoeden. Er moest van alles en er mocht niets, want zo hoorde dat immers.
We hebben op bepaalde fronten behoorlijk strijd met elkaar gehad, en dat was achteraf allemaal zo onnodig geweest.
Een succesverhaal werd het beslist, maar met een meer ontspannen benadering was het ook wel een succesverhaal geworden.
Tegenwoordig laat ik het allemaal veel meer los en kijk per situatie hoe ik er mee omga. Comfort van pup en eigen nachtrust zijn daarbij leidend. En ik moet zeggen, al onze honden zijn prima stabiele, gehoorzame honden geworden.

Ik snap dus best wel dat mensen het zo moeilijk vinden, ze lezen zich in en willen het volgens het boekje doen. Sneu is dan alleen dat pups nooit volgens het boekje zijn. Die van mij tenminste niet.
heel herkenbaar
wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Ongelezen bericht door wilma23 »

Geen idea heb ik me ook vaak afgrvraagd. Ja als verse voor De eerste keer eigenaar snap ik het wel maar verder nee. Mijn 11 week oude pups drain al gewoon mee leren hun commands gaandeweg. Als ik weg moet gaan ze even in de bench en that's it. Ja ze krijgen hun eten nog een aantal keer per dag maar dat kan ook wel eens een uurtje later zijn nu, gewoon flexibel
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”