Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Moedproef

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Re: Moedproef

Ongelezen bericht door Cash »

Heb het filmpje even gekeken en.ik vind het op zich ook wel meevallen. Ik vind de hond niet onstabiel ogen maar het lijkt alsof het compleet nieuw is voor de hond en deze niet goed weet wat er gebeurd.
Ik heb wel veel ergere filmpjes gezien waarbij de honden echt verjaagd werden en met de staart tussen de benen ervandoor gingen.
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Cash schreef:Heb het filmpje even gekeken en.ik vind het op zich ook wel meevallen. Ik vind de hond niet onstabiel ogen maar het lijkt alsof het compleet nieuw is voor de hond en deze niet goed weet wat er gebeurd.
Ik heb wel veel ergere filmpjes gezien waarbij de honden echt verjaagd werden en met de staart tussen de benen ervandoor gingen.
Dat bedoel ik precies. Deze hond toont juist hartstikke vrolijk en stabiel ondanks dat gekke mens met haar duizend commando's. Ik snap die hond wel. Ik zie juist kalmte en geen enkele angst of terughoudendheid. Gewoon wat verwarring. Moet ik bijten? Ok dan... :LOL:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Tja ik zie nog steeds weinig moed... ik blijf t niks vinden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

Nanna schreef:Ik kwam laatst in het bos nog een jonge Mechelaarteef tegen die een nieuwe baas zocht.
Hartstikke leuke hond, sociaal naar mijn honden en vrolijk naar mij. Maar wel met een baldrift waar je koud van werd. Zo'n hond kun je van alles aanleren.
.
ik heb er precies zo-een. Dus ze bestaan echt nog wel hoor :pffff:

Wat ik me ook afvraag: moed wordt hier dus getest op de mouw van een of andere kerel. maar is het niet veel universeler dan dat?
Ik zag vandaag superfoto's voorbij komen van iemand die een biatlon deed met d'r hond. Dat vond ik dus echt een moedige hond, eentje die overal onbevreesd induikt. En dat zie ik die hond van dit filmpje nog niet zo gauw doen nee.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Nanna schreef:Dat ze niet stelt als een kanon maakt me niet eens zoveel uit. Alsof iedere show Border Collie meteen zou kunnen schapendrijven.
Wat mij het meest stoort is dat ze het niet kán, al zou ze het willen. Haar lichaam belemmert haar in haar werk. Ze moet op een sukkeldrafje naar die pakwerker en kan niet voluit gaan omdat ze dan gewoon omlazert :19: HOE kun je dit in 's hemelsnaam een subliem gebouwde hond vinden?
Dat stoort mij nou juist wel. Ja, die bouw is ook bezopen. Maar als ze de drive wel had gehad, had ze het wél gedaan. En met behoorlijk wat power ook. Ik ken meerdere jachthonden met zware HD die met minstens zoveel enthousiasme apporteren als hun soortgenoten met goede heupen. Die honden hebben namelijk wel de drive en de eigenaren kiezen er dan voor die hond te laten meedoen in wat hij graag doet, en bij pijn nadien aan de pijnstillers. Die honden leven waarschijnlijk minder lang maar ze hebben wel lol.

Wat heb je in godsnaam aan een hond die lichamelijk kan waarvoor hij gefokt is als de drive en het instinct ontbreekt?
Dit is een leuke huishond, maar geen Herder zoals die ooit bedoeld was lijkt me.
laeken
Zeer actief

Alsof de dh vroeger een pakwerk hond was. Mijn oma had al Duitse herders in 1915 als kind. Allemaal all round honden die zowel op de boerderij werkten met de koeien en zelfs mee gingen op jacht. Verder waren het gewone gezinshonden. Dit pakwerk gebeuren en hondensport deed vroeger niemand. Politie honden waren vroeger gewoon loeders van honden. Dus herders gelijk stellen aan pakwerk vind ik persoonlijk kortzichtig. Ik ken zat dh die perfecte gezinshonden zijn. Dat horen ze wat mij betreft OOK te zijn. En ze moeten lief, waaks en moedig zijn. En willen werken met de baas. Maar dat een herder ineens perse moet kunnen pakwerken om goed te zijn vind ik belachelijk. Net zo belachelijk als een aflopend rugwerk.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ze testen geen pakwerk nogmaals dit heeft niks met ipo te maken! Ze testen de moed die een waak-en verdedigingsras moet hebben. Dat is hij nu eenmaal en dat moet je dus testen. Dit is geen rest dit is lachwekkend. Als je test doe t dan goed. Anders kun je t beter laten.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

malinois schreef:Hier zit nul dreiging op dus moet ze moed tonen... dat doet ze absoluut niet imo dan...
Wat voor moed? De hond gaat toch kijken? Wat voor moed moet een hond tonen als er niks gebeurd?
Mijn Luca is super sociaal. Als er niet gebeurt doet hij niks maar als iemand mij wat wil aandoen dan staat ie er wel. Omdat er wat gebeurt. Ik snap dit filmpje niet en snap niet hoe de hond moed moet tonen terwijl er niks is.

edit, de hond houdt trouwens wel braaf vast als de pakwerker wat zwaait met een stok ofzo?
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:Alsof de dh vroeger een pakwerk hond was. Mijn oma had al Duitse herders in 1915 als kind. Allemaal all round honden die zowel op de boerderij werkten met de koeien en zelfs mee gingen op jacht. Verder waren het gewone gezinshonden. Dit pakwerk gebeuren en hondensport deed vroeger niemand. Politie honden waren vroeger gewoon loeders van honden. Dus herders gelijk stellen aan pakwerk vind ik persoonlijk kortzichtig. Ik ken zat dh die perfecte gezinshonden zijn. Dat horen ze wat mij betreft OOK te zijn. En ze moeten lief, waaks en moedig zijn. En willen werken met de baas. Maar dat een herder ineens perse moet kunnen pakwerken om goed te zijn vind ik belachelijk. Net zo belachelijk als een aflopend rugwerk.
Ik heb het niet over jouw of jouw oma's vroeger, maar over de oorsprong van het ras. Dat waren ook allround honden, maar iets zegt me dat deze hond niet genoeg pit had gehad om wel goed te zijn in het drijven en bewaken van een kudde. Een hond met drive was al enthousiast genoeg geworden van het hele gebeuren om hem heen. De mensen, de baas die fanatiek is, de pakwerker. Zelfs mijn honden zouden met meer power naar die pakwerker toe zijn gegaan. Het is niet alleen dat halve gebijt waarbij de pakwerker de hond zo'n beetje moet helpen maar alles, de hele houding. Die hond is niet te activeren. Dat vind ik jammer in zo'n ras dat ooit was bedoeld als werkhond.
laeken
Zeer actief

De hond is juist hartstikke stabiel. Waarom wil je een hond die zich enthousiast laat worden door het gebeuren om hem heen? Deze hond laat zich de pis niet lauw maken. Mooi juist.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Omdat het de bedoeling was dat er iets in het ras zit :19: Waarom zou je anders zo'n proef doen? Voor een hond vind ik dit prima gedrag, fijne huishonden die waarschijnlijk geschikt is voor elke nietsnut inderdaad. Maar bij een herdershond hoop ik toch op wat meer karakter en dan vind ik het jammer als dat eruit wordt gefokt zodat ze maar zo makkelijk worden dat ze zich overal in schikken.

Ik vind een hond die meer drive toont niet perse minder stabiel trouwens. Snel kunnen schakelen van actie naar rust is ook een teken van een stabiel, zelfverzekerd karakter :ok:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:De hond is juist hartstikke stabiel. Waarom wil je een hond die zich enthousiast laat worden door het gebeuren om hem heen? Deze hond laat zich de pis niet lauw maken. Mooi juist.
stabiel???? nou dit versta ik absoluut niet onder stabiel
vandaar dat het woordje stabiel ook nooit een eenduidig kenmerk geeft... dat blijkt alleen al uit dit topic.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Machie schreef:
malinois schreef:Hier zit nul dreiging op dus moet ze moed tonen... dat doet ze absoluut niet imo dan...
Wat voor moed? De hond gaat toch kijken? Wat voor moed moet een hond tonen als er niks gebeurd?
Mijn Luca is super sociaal. Als er niet gebeurt doet hij niks maar als iemand mij wat wil aandoen dan staat ie er wel. Omdat er wat gebeurt. Ik snap dit filmpje niet en snap niet hoe de hond moed moet tonen terwijl er niks is.

edit, de hond houdt trouwens wel braaf vast als de pakwerker wat zwaait met een stok ofzo?
Die dreiging wordt niet gegeven door de pakwerker, hij houdt de stok achter zich ipv bij de hond... Zo ontzie je een hond dus en geef je geen dreiging.... zo test je dus niet. Doe dan niks nogmaals. Dan heeft zo'n test ook geen nut. Ook op het afstandstellen, de pakwerker staat bijna stil en duwt de mouw in zijn bek... geen dreiging. Wat test je nou hiermee dan? Geen moed in ieder geval.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

malinois schreef:
Die dreiging wordt niet gegeven door de pakwerker, hij houdt de stok achter zich ipv bij de hond... Zo ontzie je een hond dus en geef je geen dreiging.... zo test je dus niet. Doe dan niks nogmaals. Dan heeft zo'n test ook geen nut. Ook op het afstandstellen, de pakwerker staat bijna stil en duwt de mouw in zijn bek... geen dreiging. Wat test je nou hiermee dan? Geen moed in ieder geval.
Nee, dus kan ze ook geen moed tonen want er wordt niks getest.
Ik snapte de zin: "Hier zit nul dreiging op dus moet ze moed tonen" niet :D Ze kan geen moed tonen als er niks getest wordt. Maar dat bedoel je dus ook :)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Hier de Duitse fokgeschiktheidsproef van de mechelaar, hier wordt getest op alle onderdelen, sociaal, moed, etc. Hoop dat het dan wat duidelijker wordt.

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Machie schreef:
malinois schreef:
Ik snapte de zin: "Hier zit nul dreiging op dus moet ze moed tonen" niet :D Ze kan geen moed tonen als er niks getest wordt. Maar dat bedoel je dus ook :)
Ja hier heb je niks aan, niet dat ik geloof dat als je dreiging geeft ze nog bijt maar dat is een ander verhaal, dit heeft totaal geen nut. Dan kun je beter niets doen.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Maeve schreef:Omdat het de bedoeling was dat er iets in het ras zit :19: Waarom zou je anders zo'n proef doen? Voor een hond vind ik dit prima gedrag, fijne huishonden die waarschijnlijk geschikt is voor elke nietsnut inderdaad. Maar bij een herdershond hoop ik toch op wat meer karakter en dan vind ik het jammer als dat eruit wordt gefokt zodat ze maar zo makkelijk worden dat ze zich overal in schikken.

Ik vind een hond die meer drive toont niet perse minder stabiel trouwens. Snel kunnen schakelen van actie naar rust is ook een teken van een stabiel, zelfverzekerd karakter :ok:
De hond bijt toch? Wat wil je nog meer? Ongetraind. Ze deinst niet terug, staart staat stabiel en ze blaft zelfs waarschuwend. Alsof elke hond dit doet. Moet de eerste toller nog zien die dit doet. Verder zat showhonden die terugdeinzen in deze situatie. Je doet net of een goede herder een hond is die hier keihard in zou moeten knallen. Als een hond keihard in zo'n suf dreig situatie gaat knallen knalt hij ook op de buurman in de avond en ook op de zwerver die dronken wat roept. Nou, joepie. Dat moet je willen. Ik heb dat gehad. Eva hadden de pakwerker op zeker keihard gebeten. Gewoon zonder enige training. Deed ze dus ook gewoon bij iemand op straat die mij in het donker aan zou spreken en te dichtbij zou komen. Ik snap dus niet zo goed waarom jij denkt dat je even deze hond kan beoordelen vwbt karakter en het meteen wegzet als een suffe hond voor een nitwit. Deze hond bijt toch? Bijten jouw honden ook in die situatie?
Afbeelding
laeken
Zeer actief

malinois schreef:
Machie schreef:
malinois schreef:
Ja hier heb je niks aan, niet dat ik geloof dat als je dreiging geeft ze nog bijt maar dat is een ander verhaal, dit heeft totaal geen nut. Dan kun je beter niets doen.
Je test niet of dit een perfecte pakwerk hond is. Je test of ze verdedigd. Antwoord is ja. Gevolg, geslaagd. Is ze bang? Nee. Gevolg, geslaagd. Dat is alles. :19:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:
Maeve schreef:Omdat het de bedoeling was dat er iets in het ras zit :19: Waarom zou je anders zo'n proef doen? Voor een hond vind ik dit prima gedrag, fijne huishonden die waarschijnlijk geschikt is voor elke nietsnut inderdaad. Maar bij een herdershond hoop ik toch op wat meer karakter en dan vind ik het jammer als dat eruit wordt gefokt zodat ze maar zo makkelijk worden dat ze zich overal in schikken.

De hond bijt toch? Wat wil je nog meer? Ongetraind. Ze deinst niet terug, staart staat stabiel en ze blaft zelfs waarschuwend. Alsof elke hond dit doet. Moet de eerste toller nog zien die dit doet. Verder zat showhonden die terugdeinzen in deze situatie. Je doet net of een goede herder een hond is die hier keihard in zou moeten knallen. Als een hond keihard in zo'n suf dreig situatie gaat knallen knalt hij ook op de buurman in de avond en ook op de zwerver die dronken wat roept. Nou, joepie. Dat moet je willen. Ik heb dat gehad. Eva hadden de pakwerker op zeker keihard gebeten. Gewoon zonder enige training. Deed ze dus ook gewoon bij iemand op straat die mij in het donker aan zou spreken en te dichtbij zou komen. Ik snap dus niet zo goed waarom jij denkt dat je even deze hond kan beoordelen vwbt karakter en het meteen wegzet als een suffe hond voor een nitwit. Deze hond bijt toch? Bijten jouw honden ook in die situatie?
Omdat je niet test wat je zegt... de hond krijgt nu voor niks een papiertje... Hoe weet je in vredesnaam ongetraind, je weet wat er komt dus je kunt er op trainen. Als je er op kunt trainen kun je je hond laten tonen. Die hond toont niet waar ze voor slaagt want ze kan geen moed tonen omdat ze niet getest wordt.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:
malinois schreef:
Machie schreef:
malinois schreef:
Je test niet of dit een perfecte pakwerk hond is. Je test of ze verdedigd. Antwoord is ja. Gevolg, geslaagd. Is ze bang? Nee. Gevolg, geslaagd. Dat is alles. :19:
Nee je test een fokteef of een dekreu... Elke mechel reu en teef in Duitsland die met stamboom wil fokken moet voor het filmpje wat ik geplaatst heb slagen. DAT is een test.
Daar geeft de RV nl. de stamboom uit. Die beslist dus hoe en waarop getest wordt, of je er nu wel of niet mee werkt of sport.
Het heet een MOEDproef, die moed moet getest worden en dat gebeurd niet bij die DH
Afbeelding
laeken
Zeer actief

En waar zakt deze hond op? Moed? Dat is niet getest.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:En waar zakt deze hond op? Moed? Dat is niet getest.
Nee dus moet je niet testen, nu geef je iets waar je een hond niet voor getest hebt. Kun je net zo goed ongezien een papiertje uitschrijven.
Of je test dus goed of je test niet...
Afbeelding
laeken
Zeer actief

malinois schreef:
Nee dus moet je niet testen, nu geef je iets waar je een hond niet voor getest hebt. Kun je net zo goed ongezien een papiertje uitschrijven.
Ik haal anders heel erg veel uit dit filmpje. Zoveel dat het mij een super leuk beest lijkt kwam karakter.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:
malinois schreef:
Ik haal anders heel erg veel uit dit filmpje. Zoveel dat het mij een super leuk beest lijkt kwam karakter.
Mij niet... ik heb er helemaal niks mee
Overigens haal ik dus ook genoeg uit het filmpje om dit te vinden :wink: Geef mij de mechel maar uit mijn filmpje... (ik ken hem overigens niet voor de duidelijkheid) Die toont wat ik wil zien.
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Ik wil haar ook wel. Niet qua bouw, het arme ding loopt beroerd, maar ze lijkt me heel leuk. Misschien niet de fanatiekste, maar zeker niet bang. En wat die vergelijking met die mechelaar betreft, ik kan me niet voorstellen dat die hond geen pakwerk kent. Bovendien zet je bij een hond die begint met IPO of KNPV ook niet meteen een zwaar dreigende pakwerker. Dat wordt ook opgebouwd.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

kipo schreef:Ik wil haar ook wel. Niet qua bouw, het arme ding loopt beroerd, maar ze lijkt me heel leuk. Misschien niet de fanatiekste, maar zeker niet bang. En wat die vergelijking met die mechelaar betreft, ik kan me niet voorstellen dat die hond geen pakwerk kent. Bovendien zet je bij een hond die begint met IPO of KNPV ook niet meteen een zwaar dreigende pakwerker. Dat wordt ook opgebouwd.
T vergelijk is de manier van testen. Elke mechelaar waar je mee wil wil fokken werk of show wordt getest op deze manier. Doe je dat niet of zak je kun je niet met stamboom fokken. Zet dat eens af tegen de manier van testen van die dh. Die wordt niet getest dus had niet hoeven komen opdraven om t papiertje te halen. DAT zei ik.
Ben je in opbouw dat kan dan fok je dus een paar jaar later of niet.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:

Die mouw wordt in haar bek geduwd. En nee, mijn honden zouden niet bijten in die situatie omdat ze jarenlang geselecteerd zijn om heel voorzichtig te werk te gaan met die bek :wink: Maar ze hadden zeker wat meer drive getoond in hun volgwerk en het benaderen van die persoon. Ik zeg nergens dat die hond er in moet knallen, maar ze moet drive tonen en dat doet ze niet. In het volgwerk al niet, vergelijk dat eens met dat van die Mechel die Malinois post. Dat heeft niets met agressie te maken maar het toont wel enige werklust. En dat is prima te beoordelen op dat ene filmpje. Ik begrijp dat jij het een leuke hond vind, je wekt de indruk dat je na Eva vooral zo makkelijk mogelijke honden wil. En dat is je goed recht, maar ik ben het in dit geval niet met je eens. Als je een werkhond wil fokken die hun oorspronkelijke kenmerken hebben behouden (en dat wil je als je dit soort tests laat doen neem ik aan) moet je zoeken naar meer karakter en werklust dan dit.

Oh en hier je eerste Tollers die dit doen. Geen bijtwerk want daar is het het ras niet naar, maar ook hierbij het verschil in houding en werklust: https://www.youtube.com/watch?v=cedjTHEUfuM
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Dat gewiebel met een stokje is voor een aantal duitse herders al genoeg om met de staart tussen de benen de aftocht te blazen. Dus blijkbaar is het wel iets intimiderend.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Domor schreef:Dat gewiebel met een stokje is voor een aantal duitse herders al genoeg om met de staart tussen de benen de aftocht te blazen. Dus blijkbaar is het wel iets intimiderend.
Is ook een beetje aangeleerd als spel en gebeurt als de hond al in die drift zit. Beetje normale hond laat zich niet op zijn donder slaan of beschadigen die heeft ook een beetje zelfbehoud en reflex , net als mensen .
Als je nergens meer van onder de indruk bent is ook heel ongewoon. Ze zijn er hoor die honden maar je moet het ook niet als de standaard gaan zien zoals het hoort .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Domor schreef:Dat gewiebel met een stokje is voor een aantal duitse herders al genoeg om met de staart tussen de benen de aftocht te blazen. Dus blijkbaar is het wel iets intimiderend.
Nee t hoort dreiging te geven en dat hoort ook intimiderend te zijn maar dan moet je dat dus ook doen en niet op deze manier met t stokje achter de pakwerkwe en naast de hond ipv ervoor en erboven
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”