Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Altijd progesteron prikken?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

annicka
Zeer actief

Altijd progesteron prikken?

Ongelezen bericht door annicka »

Ik ben eigenlijk benieuwd of de fokkers onder ons altijd progesteron laten prikken bij een loopse teef die je wilt laten dekken.

Groeten, Ellen
Groetjes van Ellen en een Knuf van Noa, Luna en Fitz.
nouky
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door nouky »

ik heb pas bij de laatste twee dekkingen besloten om progesteron te laten prikken.
puur omdat de reu verweg zat en ik niet voor niets wilde gaan....
daarvoor altijd op mijn eigen reu vertrouwd...als hij aangaf dat de teven dekrijp waren wachtte ik nog 2 dagen (omdat de teven altijd eerder voor de eigen reu gaan staan) en ging dan te dekken....
de eerste keer dat ik progesteron ging prikken vertelde de waardes dat het nog lang geen tijd was....
mááár...onze eigen reu was ervan overtuigd dat ze gedekt kon worden.
ondanks de te lage waardes ben ik gaan dekken....
wel ben ik doorgegaan met testen....
5 dagen ná de dekking,toen ze allang niet meer voor de reu stond, zei de progesterontest dat we moesten gaan...
gelukkig hebben we naar onze reu geluisterd en zijn er 7 prachtige pups geboren....
twee weken geleden moest onze andere teef gedekt worden...wij testen.
gelijk heen...ze móet binnen 24 uur gedekt worden!!!!!
maar onze reu gaf nog helemaal niets aan.... 8O
wij heen...nou je raad het al...mooi nix :evil:
6 dagen later en vele km voor nix gereden is ze alsnog gedekt!!!
dus...voor mij geen testen meer..ik vertrouw wel op de échte test...onze vitho ;)
duitse herder kennel:Vom Santé's Home
tiborh
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door tiborh »

:ok: ik had ook zo,n reu,daar kon geen test tegenop!maar heb je een reu die werkelijk alles bespringt dan moet je wat,zonder de test met m,n eige reu als test 8puppen,met de test 6 en 3(met de laatste 2 nesten maar 1 keer wezen dekken!volgende keer gewoon testen en ga ik 2 keer!

groetjes marleen en de doggies
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik heb thuis helaas geen reu die me de test kan besparen, dus ik zal wel progesteron laten testen voordat ik naar de reu ga. Ik moet hiervoor ook helemaal naar Denemarken, dus vind ik het een groot risico om zomaar op de bonnefooi te gaan.
Ik heb trouwens begrepen dat deze test vrij nauwkeurig is, maar als ik het verhaal van Nouky lees begrijp ik dat de test er ook behoorlijk naast kan zitten! :?
annicka
Zeer actief

Ongelezen bericht door annicka »

Ik kan me heel goed voorstellen dat je als je een eind moet reizen een test laat doen.
Ik ben gewoon heel erg benieuwd hoe men over de test denkt en wat de ervaringen hiermee zijn, ook omdat je hier een mengeling van fokkers van allerlei rassen hebt. Het is dus gewoon nieuwsgierigheid naar de ervaringen van fokkers met de progesterontesten.

Groeten, Ellen
Groetjes van Ellen en een Knuf van Noa, Luna en Fitz.
Theo
Actief

Ongelezen bericht door Theo »

Suzanne de Lange schreef:Ik heb thuis helaas geen reu die me de test kan besparen, dus ik zal wel progesteron laten testen voordat ik naar de reu ga. Ik moet hiervoor ook helemaal naar Denemarken, dus vind ik het een groot risico om zomaar op de bonnefooi te gaan.
Ik heb trouwens begrepen dat deze test vrij nauwkeurig is, maar als ik het verhaal van Nouky lees begrijp ik dat de test er ook behoorlijk naast kan zitten! :?
zit me nu af te vragen of je die test in NL of in DK laat doen??
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Theo schreef:
Suzanne de Lange schreef:Ik heb thuis helaas geen reu die me de test kan besparen, dus ik zal wel progesteron laten testen voordat ik naar de reu ga. Ik moet hiervoor ook helemaal naar Denemarken, dus vind ik het een groot risico om zomaar op de bonnefooi te gaan.
zit me nu af te vragen of je die test in NL of in DK laat doen??
De bedoeling is om de test in NL te laten doen, de uitslag heb ik een uur later al. Ik begin op dag 7 met testen en zorg gewoon dat mijn koffertje voor Denemarken al gepakt bij de voordeur staat. Ik kan van mijn werk gewoon een aantal dagen weg zodra het nodig is, dus dat is wel heel fijn.
Theo
Actief

is wel een laat om te beginnen met een test (vooral omdat dit voor jou hond de eerste keer is) , als ik jou was liet ik de test doen op dag 5 en 6 , op dag 7 's morgens vroeg weg zodat je op tijd bij de reu bent , dan even de reu laten snuffelen (want het is een reu die de klappen van de zweep kent) doet ie niks gewoon de volgende dag terug naar de reu enz , enz
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Theo schreef:is wel een laat om te beginnen met een test (vooral omdat dit voor jou hond de eerste keer is) , als ik jou was liet ik de test doen op dag 5 en 6 , op dag 7 's morgens vroeg weg zodat je op tijd bij de reu bent , dan even de reu laten snuffelen (want het is een reu die de klappen van de zweep kent) doet ie niks gewoon de volgende dag terug naar de reu enz , enz
Hoe ik het nu lees kan ik net zo goed de test niet laten doen en dan ook op dag 7 weg. Als ik laat testen op dag 5 en 6 en de waarde is nog steeds heel laag, heeft het toch geen zin om op dag 7 te gaan reizen?
Misschien ben ik nu een beetje blonT hoor, maar dan moet je het maar melden! ;)
Theo
Actief

euhhhh ja zo kan je het ook lezen :p: maar als je test op dag 5 en 6 en de waarde zit nog aan de lage kant dan weet je dat je in ieder geval op tijd bent wanneer je daar bent op dag 7.Test je op dag 7 en de waarde is al hoog dan kan het gebeuren dat je een dag mist als je op dag 8 vertrekt.
Zo als jij het schrijft denk je dat de dekking zal gebeuren tussen dag 10 en 14 en in 80% van de gevallen zal dat ook zo zijn , maar je zal het net treffen dat je teef iets anders is.

Voorbeeldje van afgelopen zomer bij mij , er komt een teef uit Canada bij de reu die ik hier heb om te dekken , ze komt aan op dag 9 van de loopsheid , de reu zit in de kennel en de teef loopt achterthuis en kan bij de kennel komen , ze gaat met haar gat richting de kennel staan en de staart gaat opzij , toen zei de eigenaresse van de teef nou die is er klaar voor dus zei ik van nou we kunnen het proberen maar ik geloof er niet in en nadat de reu een tijdje samen met haar in de tuin heeft gelopen gebeurde er nog niks , om het verhaal kort te maken de teef werd voor de eerste keer op dag 11 gedekt en de laatste dekking was op dag 27 :? Toen was de vraag van wanneer worden de pups geboren , nou zij wist het niet en toen heb ik gezegd van dag 11 ,12 en 13 tellen niet mee en dag 25 , 26 en 27 ook niet en ga er dan maar iets tussen in zitten en het kwam aardig uit , ik zat er 2 dagen naast :p:

Nou moet ik je eerlijk vertellen dat ik niet zo in die testen geloof maar ik geloof wel in de neus van een ervaren reu.Als je nu zorgt dat je gewoon op tijd bij de reu bent kan dat gewoon geld schelen.Dit is de eerste keer dat je teef gedekt word en je kan er dan gewoon niet vanuit gaan dat ze ergens tussen dag 10 en 14 dekrijp is.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Theo schreef:euhhhh ja zo kan je het ook lezen :p: maar als je test op dag 5 en 6 en de waarde zit nog aan de lage kant dan weet je dat je in ieder geval op tijd bent wanneer je daar bent op dag 7.Test je op dag 7 en de waarde is al hoog dan kan het gebeuren dat je een dag mist als je op dag 8 vertrekt.
Zo als jij het schrijft denk je dat de dekking zal gebeuren tussen dag 10 en 14 en in 80% van de gevallen zal dat ook zo zijn , maar je zal het net treffen dat je teef iets anders is.

Voorbeeldje van afgelopen zomer bij mij , er komt een teef uit Canada bij de reu die ik hier heb om te dekken , ze komt aan op dag 9 van de loopsheid , de reu zit in de kennel en de teef loopt achterthuis en kan bij de kennel komen , ze gaat met haar gat richting de kennel staan en de staart gaat opzij , toen zei de eigenaresse van de teef nou die is er klaar voor dus zei ik van nou we kunnen het proberen maar ik geloof er niet in en nadat de reu een tijdje samen met haar in de tuin heeft gelopen gebeurde er nog niks , om het verhaal kort te maken de teef werd voor de eerste keer op dag 11 gedekt en de laatste dekking was op dag 27 :? Toen was de vraag van wanneer worden de pups geboren , nou zij wist het niet en toen heb ik gezegd van dag 11 ,12 en 13 tellen niet mee en dag 25 , 26 en 27 ook niet en ga er dan maar iets tussen in zitten en het kwam aardig uit , ik zat er 2 dagen naast :p:

Nou moet ik je eerlijk vertellen dat ik niet zo in die testen geloof maar ik geloof wel in de neus van een ervaren reu.Als je nu zorgt dat je gewoon op tijd bij de reu bent kan dat gewoon geld schelen.Dit is de eerste keer dat je teef gedekt word en je kan er dan gewoon niet vanuit gaan dat ze ergens tussen dag 10 en 14 dekrijp is.
Duidelijk verhaal Theo, ik zal er nog eens goed over nadenken hoe ik het precies aan ga pakken. Advies van (meer) ervaren fokkers is altijd welkom en wordt zeer gewaardeerd!
biba
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door biba »

Er is ook nog een groot verschil in progestron testen onderling,
Wij gaan altijd naar het UMC in de uithof en zijn daar erg tevreden over.
groetjes biba
Theo
Actief

progesteron testen is harstikke leuk en zal ook best wel werken wanneer je binnen een paar uur na de uitslag bij de reu kan zijn, het werkt gewoon niet als je bijna een hele dag in de auto moet zitten om bij de reu te komen want dan is er al weer een dag verloren.
biba
Vaste gebruiker

Theo schreef:progesteron testen is harstikke leuk en zal ook best wel werken wanneer je binnen een paar uur na de uitslag bij de reu kan zijn, het werkt gewoon niet als je bijna een hele dag in de auto moet zitten om bij de reu te komen want dan is er al weer een dag verloren.
Bij het UMC wagen ze zich eraan om vooruit te voorspellen,
volgens hun krijgen ze 95% van de teven die daar komen dragend.
Er komen daar ook veel mensen die naar het buitenland moeten
om bij de reu te komen.
groetjes biba
Theo
Actief

biba schreef:
Theo schreef:progesteron testen is harstikke leuk en zal ook best wel werken wanneer je binnen een paar uur na de uitslag bij de reu kan zijn, het werkt gewoon niet als je bijna een hele dag in de auto moet zitten om bij de reu te komen want dan is er al weer een dag verloren.
om bij de reu te komen.
ja maar die voorspelling durf ik ook te doen zonder een test , ik vind het alleen maar geld weggooien om zo'n test te doen.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Theo schreef:
biba schreef:
om bij de reu te komen.
ja maar die voorspelling durf ik ook te doen zonder een test , ik vind het alleen maar geld weggooien om zo'n test te doen.
Ik vind 95% een heel hoog percentage, ben benieuwd of ze dit ook wetenschappelijk kunnen bewijzen...
Weet je toevallig wat ze voor de test in Utrecht rekenen, of hebben ze een heel pakket?

Als ik zelf kon voorspellen zou ik het ook niet doen hoor Theo, zo'n test. Maar ik ga liever voorbereid op pad en wil niet alleen afhankelijk zijn van de reu eigenlijk.
biba
Vaste gebruiker

Suzanne de Lange schreef:
Theo schreef:
biba schreef:
om bij de reu te komen.
Ik vind 95% een heel hoog percentage, ben benieuwd of ze dit ook wetenschappelijk kunnen bewijzen...
Weet je toevallig wat ze voor de test in Utrecht rekenen, of hebben ze een heel pakket?

Als ik zelf kon voorspellen zou ik het ook niet doen hoor Theo, zo'n test. Maar ik ga liever voorbereid op pad en wil niet alleen afhankelijk zijn van de reu eigenlijk.
Het is een pakket, de eerste keer word ook een bacteriologisch onderzoek gedaan.
je mag komen prikken vanaf dag 1, er word geprikt op maandag, woensdag en vrijdag.
S'morgens om 9.15 uur moeten alle teven van die dag geprikt zijn.
de uitslag volgt dezelfde dag om een uur of 1.
Er word elke keer als je komt prikken ook een endoscopie van de baarmoeder gemaakt.
Het kost 180 euro geloof ik, daarin zit het bloedprikken en endoscopieen
en het opvoelen met 4 weken, voor een echo betaal je extra.
groetjes biba
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

[quote="biba]
Het is een pakket, de eerste keer word ook een bacteriologisch onderzoek gedaan.
je mag komen prikken vanaf dag 1, er word geprikt op maandag, woensdag en vrijdag.
S'morgens om 9.15 uur moeten alle teven van die dag geprikt zijn.
de uitslag volgt dezelfde dag om een uur of 1.
Er word elke keer als je komt prikken ook een endoscopie van de baarmoeder gemaakt.
Het kost 180 euro geloof ik, daarin zit het bloedprikken en endoscopieen
en het opvoelen met 4 weken, voor een echo betaal je extra.[/quote]

Bedankt voor de info! :ok:
Laatst gewijzigd door LongFields op 14 feb 2004 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Actief

Suzanne de Lange schreef:
Theo schreef:
biba schreef:
om bij de reu te komen.

M'n eigen wetenschappelijk onderzoekje :-D
Vanaf morgen komen er bij mij 100 loopse teven die vanaf dag 1 van de loopsheid op progesteron getest worden.
Op dag 7 beginnen 2 teven te pieken en worden gedekt.
OP dag 10 beginnen 95 teven te pieken en die worden allemaal gedekt tussen dag 10 en 13.
Op dag 13 pieken 2 teven en die worden gedekt tussen dag 13 en 15.
1 teef piekt ook op dag 13 maar de reu wil pas op dag 19 dekken , is dus helemaal een geval apart.

Op basis van deze cijfers durf ik nu dus te beweren dat 95% van de teven gedekt kunnen worden tussen dag 10 en 13 en 5% is anders.

De neus van een ervaren dekreu is vele malen beter dan een progesteron test.Ken een fokker hier in de buurt die ook een teef wilde laten dekken en die deed dus ook een test , nou op dag 11 zou het moeten gebeuren, naar de reu toe en er gebeurde niks , dag 12 niks en 13 ook niet , DA gebeld en er weer naar toe voor een test , de uitslag was dat er eigenlijk niet meer gedekt kon worden want de periode was voorbij.Kom ik een paar dagen later weer bij die man en hij zegt tegen mij , nou die teef wil nog steeds staan hoor dus ik ga morgen weer met haar naar die reu.Teef komt bij de reu , reu snuffelt even en 2 seconden later zat ie al vast , volgende dag hetzelfde laken en pak en 2 maand later werden er 9 pups geboren.Dus een progesteron test is niets anders dan een indicatie wanneer er gedekt kan worden en zeker geen zekerheid dat het dan ook lukt en daarom zal ik ook nooit een test laten doen.Ik kijk naar de teef of ze wil staan en doet ze dat dan ga ik met haar naar de reu toe en wil die er nog niks van weten dan kom ik 2 dagen later nog wel een keer.

Maar ik snap jou standpunt ook wel dus als jij je zekerder voelt als die test gedaan is dan moet je dat zeker doen.
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

een goeie reu is gewoon beter in dat soort dingen ,gomez hier dekt ook niet voor hij vind dat ze goed zijn, en ander heeft hij er binnen 5 min geen aandacht meer voor.

mol 8)
biba
Vaste gebruiker

Als je zelf een reu in huis hebt die het goed aangeeft en je let zelf
op je teef denk ik dat het ook zonder bloedtest kan.
Maar is dit nou niet het geval en geeft de teef het zelf niet zo goed aan
of is een of meerdere keren leeg gebleven dan is het het geld wel waard
om een goede bloedtest te laten doen.
Zeker als je wat verder weg moet om bij de reu te komen ;)
groetjes biba
Xhrista
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Xhrista »

biba schreef: Bij het UMC wagen ze zich eraan om vooruit te voorspellen,
om bij de reu te komen.
Nou geloof ik daar niet zo in,of ze zitten er alleen bij de SWH's zo vaak naast.De laatste keer waren ze zelfs een week te vroeg bij een hond.
Ben zelf in roosendaal geweest en die test klopte toen goed,met wat de reuen aangaven.Denk dat ik een volgende keer wat langer wacht met bloedprikken(vorige keer 6x)en dan als extra test het doe,kijken of het weer klopt met de reu.Bij Xandra is het trouwens pas rond de 3 weken dat ze op haar top zit en als ze begint stopt ze ook altijd nog tussendoor.Lastige honden dus die Saarloosjes.
Het blijft soms een lastig verhaal.

Gr. Christa
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”