Cinnepin schreef:
Maar ik weet van een deskundige dat niet elke border eye heeft. Dat dat meer bij een * gestoorde * hoort?

Nou....
Hoe deskundig was hij precies??
Mijn Kelpie heeft erg veel eye, maar dat is geen gestoorde hond hoor

Het is de manier van werken bij vee.
Het wordt pas een probleem als hij te pas en te onpas vanalles gaat fixeren en zich niet uit die concentratie laat halen. Maar ikzelf heb dat probleem helemaal niet. Ze heeft veel eye tijdens drijven maar drijft alleen op schapen en in dr spel.
Het is geen 'goede' of 'slechte' eigenschap, maar het is afhankelijk van welk drijfwerk de hond voor bedoeld is en wat de smaak van de herder is. Sommige herders werken liever met 'loose eye' honden, anderen hebben meer aan 'strong eye'
Teveel eye is soms lastig omdat een hond zich zo vast kan zetten op 1 punt, dat hij niet meer ziet waar de rest van het vee zich mee bezig houdt. Of ze gaan staan staren en vervolgens willen ze niet in beweging komen. Maar dat is een kwestie van trainen en begeleiden. Mijn hond had in het begin ronduit 'sticky eye' en kwam ze nauwelijks in actie en stond alleen maar bevroren te wezen. Maar wat training en ervaring opdoen doet wonderen.
Hier kun je meer lezen over de verschillende type Eye
http://www.englishshepherds.net/article ... ofeye.html